Gå til innhold

Hvorfor holder barnehageansatte ut, mens 1.- og 2.-klasselærere ikke orker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg ikke i det minste tvil om. Og jeg tror det er et krevende yrke. Likevel tror jeg som hun over at barnehagelærere har bedre forutsetninger til å gjøre den jobben de faktisk er ment å gjøre enn det lærere har, særlig på de laveste trinnene. Tror faktisk skolen kunne hatt god nytte av å også ansette barnehagelærere på 1.-3. trinn, for den kompetansen trengs i skolen.

Anonymkode: 96ca2...ccd

Det gjør de da også. 

Anonymkode: e66b5...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vet du tydeligvis ikke så mye om jobben de gjør

Anonymkode: 54011...7f2

Joda. Jeg har til og med jobbet i barnehage selv. Husk at jeg skrev opp mer enn skifte bleier og leke. 

Anonymkode: 466d3...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de da også. 

Anonymkode: e66b5...21d

I kommunen her får barnehagelærere kun jobbe i 1. trinn. Det er en barnehagelærer på skolen og hun er i 1. trinn år etter år

Anonymkode: 466d3...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de da også. 

Anonymkode: e66b5...21d

Ikke på de skolene jeg har erfaring med. Men fint hvis noen skoler ansetter barnehagelærere.

Anonymkode: 96ca2...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi lærere er den yrkesgruppen med lavest arbeidsmoral. Finnes ikke verre sutrebøtter. Ære være barnehageansatte. Hadde en lærer vært en måned i en barnehage, hadde den vært sykemeldt på flekken. Og nei, jeg er verken lærer eller jobber i barnehage. 

Anonymkode: 9b4fe...a1d

Jeg (1. klasselærer) har vært noe i bhg. Jobben jeg gjorde, var ikke så krevende, siden jeg bare skulle være «lekekamerat» for barna. Men jeg fikk jo med meg hva de ansatte gjorde. Tiden blir brukt på en helt annen måte, og det er ikke det samme presse fra «oven» (les politikere) i bhg, som på skole. 

Det er og mye større voksentetthet. I den bhggruppen jeg var i, var de 20 barn, og 5 voksne. Jeg er 1 voksen, med 21 barn. 

Anonymkode: 66a99...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg undervurderer ikke jobben folk i barnehagen har, men det er jo et langt høyere krav til faglighet i skole enn i barnehage. Eller har kanskje barnehagene begynt med læringsmål også?

Anonymkode: 96ca2...ccd

Her er målene for ett av barnehagens 7(!) fagområder. En brøkdel av det vi gjør i bhg:

Hentet fra udir.no

Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna

  • uttrykker sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter
  • bruker språk til å skape relasjoner, delta i lek og som redskap til å løse konflikter
  • videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd
  • leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord
  • møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer
  • opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale
  • utforsker og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.

Personalet skal

  • skape et variert språkmiljø der barna får mulighet til å oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre
  • synliggjøre språklig og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre uttrykksformer
  • invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål
  • oppmuntre barna til å fabulere og leke med språk, lyd, rim og rytme
  • støtte barnas lek med og utforsking av skriftspråket
  • bruke varierte formidlingsformer og tilby et mangfold av bøker, sanger, bilder og uttrykksformer
  • inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter.

 

Bittelitt mer enn bleieskift, kos på fanget og kaffeslabberas blant de voksne. 

Anonymkode: 73a40...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg (1. klasselærer) har vært noe i bhg. Jobben jeg gjorde, var ikke så krevende, siden jeg bare skulle være «lekekamerat» for barna. Men jeg fikk jo med meg hva de ansatte gjorde. Tiden blir brukt på en helt annen måte, og det er ikke det samme presse fra «oven» (les politikere) i bhg, som på skole. 

Det er og mye større voksentetthet. I den bhggruppen jeg var i, var de 20 barn, og 5 voksne. Jeg er 1 voksen, med 21 barn. 

Anonymkode: 66a99...98b

Men dine 21 barn kan vel gå selv, kle på seg selv, gå på do selv og spise selv? Vi er 4 voksne på 20 barn. Av de 20, er det 3 stk som ikke går, 7 bleiebarn/ som skal legges i vogn - 4 av de må vugges, 12 som ikke snakker eller forstår noe særlig norsk og 3 med spes.ped (egentlig behov for 1:1, men det mener ikke ppt). 

Likevel tror jeg jeg har en «enklere» jobb enn deg. Syns barn er enklest under skolealder 😂

Anonymkode: 73a40...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dine 21 barn kan vel gå selv, kle på seg selv, gå på do selv og spise selv? Vi er 4 voksne på 20 barn. Av de 20, er det 3 stk som ikke går, 7 bleiebarn/ som skal legges i vogn - 4 av de må vugges, 12 som ikke snakker eller forstår noe særlig norsk og 3 med spes.ped (egentlig behov for 1:1, men det mener ikke ppt). 

Likevel tror jeg jeg har en «enklere» jobb enn deg. Syns barn er enklest under skolealder 😂

Anonymkode: 73a40...db0

De kan gå og spise selv, men jeg må daglig hjelpe med påkledning (hovedsaklig yttertøy). Jeg må ofte nok hjelpe på doen og jeg må daglig hjelpe til med matpakken. Mange foreldre pakker maten ganske avansert. 😐

Jeg vil lære barna fag. Ut i skog og mark for å se på insekter, lære de å lese og skrive, spille Alias Junior og mye annet. Men det kan jeg ikke. Rammene rundt meg «låser» meg til klasserommet, der elevene må sitte fint på stolen. Mye av tiden går og bort pga det jeg skrev over. Hva skal de 20 andre elevene gjøre, når jeg må hjelpe Ole som har hatt uhell på do? Da kommer jeg ofte tilbake til et kaos, og det tar lang tid å hente de inn igjen.

I klassen min er det ingen som har noe krav på spes.ped. pr i dag. Men det er flere som skal til utredning, men det tar veldig lang tid før ressursene er på plass. Da får jeg holde ut.

Akkuart slik det er nå, har nok du det «enklere», men dette er et valg jeg har gjort, og da må jeg bare stå i det. Hadde aldri orket det, hadde det ikke vært for at barna er så herlige og perfekte på hver sin måte, selv om det blir kaos når alle 21 er i samme rom! 😅

Men å diskutere hvem av skole og bhg som har det enklest, blir en døfødt diskusjon. Det kommer veldig an på person. Jeg hadde ikke orket bleieskift, vugging og babyspråk. Vil heller ha mine 21 tornadoer. 😅

Anonymkode: 66a99...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bhg-ansatte har gjerne ikke kompetanse eller driv til noe annet. Lærere ønsket nok en gang å faktisk få være lærere, lære bort, men ender som sosialarbeidere og papirflyttere.

Anonymkode: eb538...dba

Tull og vas!!!! Slutt å nedvurder bhgansatte!!! Eg trur kanskje det er lettare å styre dagen sin på ein måte som får alle til å trivast både vaksne og born i bhg. Det er lettare å legge til rette for meistring og meir valfritt for ungane så dei er meir motiverte i bhg. Trur eg? 

Anonymkode: 211f9...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I kommunen her får barnehagelærere kun jobbe i 1. trinn. Det er en barnehagelærer på skolen og hun er i 1. trinn år etter år

Anonymkode: 466d3...126

De kan jobbe i hele småtrinnet. Men hun er kanskje ikke 1.mann på lista hvis de har andre lærere med 4 til 9-års-pedagogikk.

Hvis hun tar ett av kjernefagene (norsk, engelsk eller matte) får hun større muligheter. Min venninne er barnehagelærer på 4.trinn, og skal ta videreutdanningen i matte nå, for å sikre seg fast jobb.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke på de skolene jeg har erfaring med. Men fint hvis noen skoler ansetter barnehagelærere.

Anonymkode: 96ca2...ccd

 

Anonymkode: e66b5...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De kan gå og spise selv, men jeg må daglig hjelpe med påkledning (hovedsaklig yttertøy). Jeg må ofte nok hjelpe på doen og jeg må daglig hjelpe til med matpakken. Mange foreldre pakker maten ganske avansert. 😐

Jeg vil lære barna fag. Ut i skog og mark for å se på insekter, lære de å lese og skrive, spille Alias Junior og mye annet. Men det kan jeg ikke. Rammene rundt meg «låser» meg til klasserommet, der elevene må sitte fint på stolen. Mye av tiden går og bort pga det jeg skrev over. Hva skal de 20 andre elevene gjøre, når jeg må hjelpe Ole som har hatt uhell på do? Da kommer jeg ofte tilbake til et kaos, og det tar lang tid å hente de inn igjen.

I klassen min er det ingen som har noe krav på spes.ped. pr i dag. Men det er flere som skal til utredning, men det tar veldig lang tid før ressursene er på plass. Da får jeg holde ut.

Akkuart slik det er nå, har nok du det «enklere», men dette er et valg jeg har gjort, og da må jeg bare stå i det. Hadde aldri orket det, hadde det ikke vært for at barna er så herlige og perfekte på hver sin måte, selv om det blir kaos når alle 21 er i samme rom! 😅

Men å diskutere hvem av skole og bhg som har det enklest, blir en døfødt diskusjon. Det kommer veldig an på person. Jeg hadde ikke orket bleieskift, vugging og babyspråk. Vil heller ha mine 21 tornadoer. 😅

Anonymkode: 66a99...98b

Enig! Enda godt vi alle er forskjellige 😁 

Min har begynt i første klasse i år, skal huske på å ikke gjøre matboksen for avansert. Ellers er han selvhjulpen, så der var vi i mål før skolestart. Har til og med borrelås, så lærer skal slippe å knyte 😊 

Skulle ønske de fastsatte kravene til bhg var å bli selvhjulpen og sosial kompetanse. Da ville sikkert mye vært gjort for lærere ift oppstarten. Skjønner lærere ikke utdannet seg til å vaske etter uhell og åpne matbokser (satt på spissen) All kred til dere! Vi forventer jo nettopp de tingene i bhg 😉  Enkelt sagt, da.. 

 

Anonymkode: 73a40...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig! Enda godt vi alle er forskjellige 😁 

Min har begynt i første klasse i år, skal huske på å ikke gjøre matboksen for avansert. Ellers er han selvhjulpen, så der var vi i mål før skolestart. Har til og med borrelås, så lærer skal slippe å knyte 😊 

Skulle ønske de fastsatte kravene til bhg var å bli selvhjulpen og sosial kompetanse. Da ville sikkert mye vært gjort for lærere ift oppstarten. Skjønner lærere ikke utdannet seg til å vaske etter uhell og åpne matbokser (satt på spissen) All kred til dere! Vi forventer jo nettopp de tingene i bhg 😉  Enkelt sagt, da.. 

 

Anonymkode: 73a40...db0

Jeg elsker deg!! 🥰

Ellers er jeg helt enig med resten du skriver! 😊

Anonymkode: 66a99...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi lærere er den yrkesgruppen med lavest arbeidsmoral. Finnes ikke verre sutrebøtter. Ære være barnehageansatte. Hadde en lærer vært en måned i en barnehage, hadde den vært sykemeldt på flekken. Og nei, jeg er verken lærer eller jobber i barnehage. 

Anonymkode: 9b4fe...a1d

Nå får du jammen meg gi deg! De aller,aller fleste lærere gjør en fantastisk jobb, og det samme gjelder bhg-ansatte. Lærerne sutrer ikke. De ser barna hele dagen og ønsker det beste for dem. Tydelig at du ikke har peiling på hva det innebærer å være lærer!

Anonymkode: 94766...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All ære til både lærere og spesielt barnehageansatte. 

Eneste som jeg tenker innimellom er at lærere veldig ofte og i stor grad virker veldig misfornøyd med jobben sin. Er den yrkesgruppen jeg hører oftest klage fra. Da er jeg redd de fra ung alder blir lite «gira» i jobben.

 

 

Anonymkode: 7467f...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi rammene mange lærere har å jobbe innenfor gjør at det i praksis er umulig å gjøre en jobb man med stolthet kan stå for! Jeg har 20 år i gamet og har nå ligget våken siden 03.30 fordi jeg ser at det også i år blir et #$@& stress (og egentlig umulig) å gjøre en god jobb med de ressursene som er der. Kall det gjerne sutring, men det er egentlig et tegn på at man bryr seg! Det hjelper lite med litt ekstra avspasering når magesåret er tilbake etter to dager! Det er DERFOR lærere slutter, og DERFOR det ikke er overflod av lærere selv om mange synes å tro at vi jobber 9-13 og har fri "halve året". Kanskje fast arbeidstid hadde vært veien å gå? Hadde vært et interessant forsøk i alle fall😉

Anonymkode: cac09...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig sånn at det er bare en lærer i klasserommene altså?

Her jobber alle lærerne i team, er det vi som er heldig med skolen eller dere som ikke er oppdatert?

Har barn i 5. og 7. og 10. trinn og på hvert trinn er det minst to pedagoger som jobber i team, de har da gjerne kontaktlæreransvar for hver sin klasse (mye A og B her, men ikke større klasser enn det). I tillegg er det minst to assistenter på trinnet som er med i teamet. De samarbeider også tett med miljøterapeut, timelærere osv som er inne i klassen.

7.klassingen min er i det største kullet, der har de 2,5 stilling med pedagog, tre assistenter og en lærling på trinnet, alle disse jobber i et team sammen.

Anonymkode: c684f...4c6

Dette handler ikke om å være oppdatert. Det handler om kommunens økonomi! Den er veldig ulik rundt i landet.

Anonymkode: 765c5...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg (1. klasselærer) har vært noe i bhg. Jobben jeg gjorde, var ikke så krevende, siden jeg bare skulle være «lekekamerat» for barna. Men jeg fikk jo med meg hva de ansatte gjorde. Tiden blir brukt på en helt annen måte, og det er ikke det samme presse fra «oven» (les politikere) i bhg, som på skole. 

Det er og mye større voksentetthet. I den bhggruppen jeg var i, var de 20 barn, og 5 voksne. Jeg er 1 voksen, med 21 barn. 

Anonymkode: 66a99...98b

Da var du heldig. 

Der jeg jobber er det 3 voksne på 19 stk. 

Der pedleder er borte mye pga møter og planlegging. 

Så da er vi to på 19 stk. Alder 3-6 år. 

 

Anonymkode: dcaa5...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til småskolelærerene!!! De gjør en formidabel jobb. Jeg er barnehagelærer, og ville aldri byttet jobb med dem (eller noen andre for den saks skyld..)

vi er tre voksne på 18barn (3-5år) og de kan ende opp ALENE med 20-25 5/6åringer! Alle ser at det nesten er en umulig oppgave. Alikevel er det mange lærere som gjør jobben og klarer det på en strålene måte.

Vi må lytte til småskolelærerene og gi dem flere ressurser slik at de kan gjøre en god jobb og klare å stå i jobben uten å bli utslitt. 

Anonymkode: 83e2f...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

All ære til småskolelærerene!!! De gjør en formidabel jobb. Jeg er barnehagelærer, og ville aldri byttet jobb med dem (eller noen andre for den saks skyld..)

vi er tre voksne på 18barn (3-5år) og de kan ende opp ALENE med 20-25 5/6åringer! Alle ser at det nesten er en umulig oppgave. Alikevel er det mange lærere som gjør jobben og klarer det på en strålene måte.

Vi må lytte til småskolelærerene og gi dem flere ressurser slik at de kan gjøre en god jobb og klare å stå i jobben uten å bli utslitt. 

Anonymkode: 83e2f...716

Jeg er 100 % enig med deg! Lærere i småskolen er hverdagshelter, rett og slett. Jeg har vært litt vikar i småskolen, og det er faktisk utrolig krevende å klare å være en god klasseleder for så mange barn. Nå jobber jeg i VGS og er alene i klasser på 28-30 elever, men i forhold til en 1.klasse på 20-25 elever er det jo bare barnematen. Selv om tenåringer også kan være en utfordring, er det i hvert fall mulig å takle dem alene, noe som er nesten helt umulig med de yngste. Jeg skulle virkelig ønske at det var krav om 1 lærer pr. 15 barn uansett skolefag, + en assistent, gjennom alle de fire første årene. Og så skulle jeg ønske det kom et tak på 20 elever i hver klasse på VGS. For selv om jeg klarer å undervise 30 på én gang, rekker jeg ikke å se alle og prate med alle hver gang når de er så mange, og alle elever fortjener å bli sett!

Anonymkode: 04393...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg (1. klasselærer) har vært noe i bhg. Jobben jeg gjorde, var ikke så krevende, siden jeg bare skulle være «lekekamerat» for barna. Men jeg fikk jo med meg hva de ansatte gjorde. Tiden blir brukt på en helt annen måte, og det er ikke det samme presse fra «oven» (les politikere) i bhg, som på skole. 

Det er og mye større voksentetthet. I den bhggruppen jeg var i, var de 20 barn, og 5 voksne. Jeg er 1 voksen, med 21 barn. 

Anonymkode: 66a99...98b

Når jobber du i barnehage? Presset fra politisk hold i tillegg til kommersialisering av barnehagesektoren har økt helt enormt de siste 10årene! 

Jeg er usikker på om du faktisk fikk med deg hva pedagogene måtte og ikke. Det er litt sommer assistent i skolen som er med i timen, men ikke ser forarbeidet, evalueringen, foreldrekontakten osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig diskusjon.

Nå har det seg faktisk slik at barnehagelærere gir seg tidligere i yrket enn lærere. Mener å huske at de nå slutter i gjennomsnitt når de er 58år og at trenden er at de stadig gir seg når de er yngre. Trenden er motsatt når det gjelder skole.

Det er nok forskjell på utskifting av pedagoger og fagarbeider/assistenter når det kommer til holde ut i barnehagen. Årsaken til dette er nok sammensatt. Barnehagelærerne opplever nok et annet krysspress enn det øvrige personalet, samt at de med mer utdanning og litt videreutdanning hat flere jobbmuligheter enn de med fagbrev og de som er ufaglærte.

Tviler ikke på at det er tøft å undervise på småskolen! Men tror en del lærere undervurderer hva en barnehagelærer står i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 11.15, sug lut skrev:

Mulig barnehageansatte ikke mister det de egt utdannet seg til, mens lærerne får være veldig lite lærere og veldig mye alt annet?

Tror du virkelig det? Som bhg lærer har man utrolig mange oppgaver, og bare en brøkdel av de har egentlig direkte sammenheng med utdannelsen. 

Anonymkode: 6728c...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig det? Som bhg lærer har man utrolig mange oppgaver, og bare en brøkdel av de har egentlig direkte sammenheng med utdannelsen. 

Anonymkode: 6728c...bc3

Eksempel?

Anonymkode: eb538...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eksempel?

Anonymkode: eb538...dba

Veilede ufaglærte, veilede foreldre, dokumentasjon til du blir grønn, stategiske valg for at foreldrene skal velge din barnehage, bilder og tekst til å promotere barnehagekjeden, passe på barna istede for pedagogikk på grunn av for få ansatte, bytte avdeling på grunn av sykdom, meningsløse kurs du må gå på...

Anonymkode: 1358a...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veilede ufaglærte, veilede foreldre, dokumentasjon til du blir grønn, stategiske valg for at foreldrene skal velge din barnehage, bilder og tekst til å promotere barnehagekjeden, passe på barna istede for pedagogikk på grunn av for få ansatte, bytte avdeling på grunn av sykdom, meningsløse kurs du må gå på...

Anonymkode: 1358a...95e

Å veilede ufaglærte og evt foreldre er da en stor del av utdannelsen barnehagelærere har og den jobben man skal gjøre

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...