Gå til innhold

Hvorfor holder barnehageansatte ut, mens 1.- og 2.-klasselærere ikke orker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi det i store eller av landet er svær ulik bemanning mellom barnehage og skole. I skolen er det ikke uvanlig med 25 barn og en lærer, mens det i barnehage er 3-4 voksne på samme barnegruppe. Da er det vel enkelt å forstå hvordan arbeidsforholdene kan påvirke lærerne.

Anonymkode: 765c5...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ganske mye utskiftninger i barnehage og, det er et tungt yrke å ha i mange år. Mange pedledere som ikke orker mer etterhvert pga for mye tid går bort til tull

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg-ansatte har gjerne ikke kompetanse eller driv til noe annet. Lærere ønsket nok en gang å faktisk få være lærere, lære bort, men ender som sosialarbeidere og papirflyttere.

Anonymkode: eb538...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bhg-ansatte har gjerne ikke kompetanse eller driv til noe annet. Lærere ønsket nok en gang å faktisk få være lærere, lære bort, men ender som sosialarbeidere og papirflyttere.

Anonymkode: eb538...dba

For en nedsettende og uvitende kommentar

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatte har et helt annet voksene tyveri rundt seg til enhver tid. Kan tenke meg at det må være ensomt og vanskelig å være eneste voksne til å holde orden på en haug unger. I barnehagen kan de voksne også skravle om sine ting innimellom alt som foregår. 

Anonymkode: eb986...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Barnehageansatte har et helt annet voksene tyveri rundt seg til enhver tid. Kan tenke meg at det må være ensomt og vanskelig å være eneste voksne til å holde orden på en haug unger. I barnehagen kan de voksne også skravle om sine ting innimellom alt som foregår. 

Anonymkode: eb986...c4b

Voksene tyveri skulle være voksennettverk😅

Anonymkode: eb986...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig barnehageansatte ikke mister det de egt utdannet seg til, mens lærerne får være veldig lite lærere og veldig mye alt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig sånn at det er bare en lærer i klasserommene altså?

Her jobber alle lærerne i team, er det vi som er heldig med skolen eller dere som ikke er oppdatert?

Har barn i 5. og 7. og 10. trinn og på hvert trinn er det minst to pedagoger som jobber i team, de har da gjerne kontaktlæreransvar for hver sin klasse (mye A og B her, men ikke større klasser enn det). I tillegg er det minst to assistenter på trinnet som er med i teamet. De samarbeider også tett med miljøterapeut, timelærere osv som er inne i klassen.

7.klassingen min er i det største kullet, der har de 2,5 stilling med pedagog, tre assistenter og en lærling på trinnet, alle disse jobber i et team sammen.

Anonymkode: c684f...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig sånn at det er bare en lærer i klasserommene altså?

Her jobber alle lærerne i team, er det vi som er heldig med skolen eller dere som ikke er oppdatert?

Har barn i 5. og 7. og 10. trinn og på hvert trinn er det minst to pedagoger som jobber i team, de har da gjerne kontaktlæreransvar for hver sin klasse (mye A og B her, men ikke større klasser enn det). I tillegg er det minst to assistenter på trinnet som er med i teamet. De samarbeider også tett med miljøterapeut, timelærere osv som er inne i klassen.

7.klassingen min er i det største kullet, der har de 2,5 stilling med pedagog, tre assistenter og en lærling på trinnet, alle disse jobber i et team sammen.

Anonymkode: c684f...4c6

Da min yngste startet i første var læreren alene med klassen (21stk) hele uken bortsett fra 3 timer. Endelig fikk hun en assistent inn noen flere timer, men så startet det en jente som ikke kunne norsk, og da ble assistenten bunnet opp til å være tolk for denne jenta. Jeg er imponert over at læreren holdt ut! Absolutt alt lå på henne hele tiden. 

Anonymkode: 7bac5...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig sånn at det er bare en lærer i klasserommene altså?

Her jobber alle lærerne i team, er det vi som er heldig med skolen eller dere som ikke er oppdatert?

Har barn i 5. og 7. og 10. trinn og på hvert trinn er det minst to pedagoger som jobber i team, de har da gjerne kontaktlæreransvar for hver sin klasse (mye A og B her, men ikke større klasser enn det). I tillegg er det minst to assistenter på trinnet som er med i teamet. De samarbeider også tett med miljøterapeut, timelærere osv som er inne i klassen.

7.klassingen min er i det største kullet, der har de 2,5 stilling med pedagog, tre assistenter og en lærling på trinnet, alle disse jobber i et team sammen.

Anonymkode: c684f...4c6

Her får de antall lærere ut fra hvor mange elever de er.

Min minste begynte nå i 4. klasse. De er 28 elever i klassen og har to lærere.

Min eldste begynte nå i 6. klasse, de er 44 elever i klassen og har fordelt barna på 3 kontaktlærere, men i undervisningstimene er de som regel bare to lærere. 

 

Til HI: det er ikke bare bare å være lærer. I barnehagen skal du passe på barn. At de har tørre klær, tørr bleie, lekekamerater, nok utetid, nok lek, nok mat osv. Som lærer skal du lære bort et felles pensum samtidig som at mor til Ola synes du skal gi litt mer til Ola og faren til Kjell mener du skal ta hensyn til at hans barn ikke lærer like fort som de andre. Foreldrene til Lise synes det går for sakte og vil ha læringen tilpasset henne og foreldrene til Per mener at du må håndtere en elev som knuffer i garderoben. Alle disse sender Mail, sms og ringer fra 08.00 om morgenen til 20.00 om kvelden og man skal være like hyggelig mot alle og forsøke å møte alle på det de tenker og mener. Å være lærer i småskolen handler nesten like mye om å fortelle foreldre om hvordan ting fungerer som å lære bort noe. Skjønner godt at de blir slitne jeg. 

Anonymkode: 466d3...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her får de antall lærere ut fra hvor mange elever de er.

Min minste begynte nå i 4. klasse. De er 28 elever i klassen og har to lærere.

Min eldste begynte nå i 6. klasse, de er 44 elever i klassen og har fordelt barna på 3 kontaktlærere, men i undervisningstimene er de som regel bare to lærere. 

 

Til HI: det er ikke bare bare å være lærer. I barnehagen skal du passe på barn. At de har tørre klær, tørr bleie, lekekamerater, nok utetid, nok lek, nok mat osv. Som lærer skal du lære bort et felles pensum samtidig som at mor til Ola synes du skal gi litt mer til Ola og faren til Kjell mener du skal ta hensyn til at hans barn ikke lærer like fort som de andre. Foreldrene til Lise synes det går for sakte og vil ha læringen tilpasset henne og foreldrene til Per mener at du må håndtere en elev som knuffer i garderoben. Alle disse sender Mail, sms og ringer fra 08.00 om morgenen til 20.00 om kvelden og man skal være like hyggelig mot alle og forsøke å møte alle på det de tenker og mener. Å være lærer i småskolen handler nesten like mye om å fortelle foreldre om hvordan ting fungerer som å lære bort noe. Skjønner godt at de blir slitne jeg. 

Anonymkode: 466d3...126

Du tror at det er alt en pedagogisk leder i barnehage gjør?

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror at det er alt en pedagogisk leder i barnehage gjør?

Anonymkode: 54011...7f2

Nå er det flere assistenter enn pedagoger i barnehagene. 

Anonymkode: 466d3...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det flere assistenter enn pedagoger i barnehagene. 

Anonymkode: 466d3...126

Ok da, du tror det er alt barnehageansatte gjør?

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror at det er alt en pedagogisk leder i barnehage gjør?

Anonymkode: 54011...7f2

Jeg undervurderer ikke jobben folk i barnehagen har, men det er jo et langt høyere krav til faglighet i skole enn i barnehage. Eller har kanskje barnehagene begynt med læringsmål også?

Anonymkode: 96ca2...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg undervurderer ikke jobben folk i barnehagen har, men det er jo et langt høyere krav til faglighet i skole enn i barnehage. Eller har kanskje barnehagene begynt med læringsmål også?

Anonymkode: 96ca2...ccd

Ehh ja, barnehagene har helt klare læringsmål, det har de hatt så lenge jeg har jobbet i barnehage, men er blitt enda mer fokusert på de siste årene.

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ehh ja, barnehagene har helt klare læringsmål, det har de hatt så lenge jeg har jobbet i barnehage, men er blitt enda mer fokusert på de siste årene.

Anonymkode: 54011...7f2

Ok. Læringstrykket og fagligheten er likevel langt høyere i skolen.

Anonymkode: 96ca2...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Læringstrykket og fagligheten er likevel langt høyere i skolen.

Anonymkode: 96ca2...ccd

lvfølgelig, men barnehageansatte gjør uendelig mye mer enn å skifte bleier og leke

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

lvfølgelig, men barnehageansatte gjør uendelig mye mer enn å skifte bleier og leke

Anonymkode: 54011...7f2

*Selvfølgelig*

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi lærere er den yrkesgruppen med lavest arbeidsmoral. Finnes ikke verre sutrebøtter. Ære være barnehageansatte. Hadde en lærer vært en måned i en barnehage, hadde den vært sykemeldt på flekken. Og nei, jeg er verken lærer eller jobber i barnehage. 

Anonymkode: 9b4fe...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

lvfølgelig, men barnehageansatte gjør uendelig mye mer enn å skifte bleier og leke

Anonymkode: 54011...7f2

Det er jeg ikke i det minste tvil om. Og jeg tror det er et krevende yrke. Likevel tror jeg som hun over at barnehagelærere har bedre forutsetninger til å gjøre den jobben de faktisk er ment å gjøre enn det lærere har, særlig på de laveste trinnene. Tror faktisk skolen kunne hatt god nytte av å også ansette barnehagelærere på 1.-3. trinn, for den kompetansen trengs i skolen.

Anonymkode: 96ca2...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi lærere er den yrkesgruppen med lavest arbeidsmoral. Finnes ikke verre sutrebøtter. Ære være barnehageansatte. Hadde en lærer vært en måned i en barnehage, hadde den vært sykemeldt på flekken. Og nei, jeg er verken lærer eller jobber i barnehage. 

Anonymkode: 9b4fe...a1d

Nei, det merker man.

Anonymkode: 7bac5...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok da, du tror det er alt barnehageansatte gjør?

Anonymkode: 54011...7f2

Det er hovedtrekkene

Anonymkode: 466d3...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh ja, barnehagene har helt klare læringsmål, det har de hatt så lenge jeg har jobbet i barnehage, men er blitt enda mer fokusert på de siste årene.

Anonymkode: 54011...7f2

Kan likevel ikke sammenlignes med skole. Detaljplanene om når verbbøying skal inn og når det skal være gode svømmeferdigheter, slipper man i bhg. Mye mer generelt innhold, og mye mer lek.

Anonymkode: e66b5...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er hovedtrekkene

Anonymkode: 466d3...126

Da vet du tydeligvis ikke så mye om jobben de gjør

Anonymkode: 54011...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...