Gå til innhold

Har en datter på femte trinn som påstår at veldig mange der har bankkort


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Havfruene
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De gjør jo selvsagt det med et bankkort og😂 Om de har 50 kr i cash eller 50 kr på kortet spille jo ingen rolle... 

Min fikk i fjor, da hun gikk i 5.kl. Var først da hun begynte å få ukelønn. 

Anonymkode: b041a...696

Tror rett og slett ikke at det nytter å forklare deg dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Havfruene skrev:

Tror rett og slett ikke at det nytter å forklare deg dette. 

Tror det heller er du som har en gammeldags tenkemåte. Barn er også vant til at «alt» foregår på nett idag. Kontanter er ut. Bare spørsmål om tid. Hvordan tror du fremtidens barn skal lære penger da? De kommer aldri til å lære det de da siden de ikke har kontanter eller?

Anonymkode: d0362...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Havfruene skrev:

Kun bankene som tjener på slik. Barna bør være modne nok til å forstå hva det er, før de mottar det. Ingen 7 åringer skjønner hva det er, så det er altfor tidlig.

Hehe... neivel. Du har vært borti mange 7 åringer eller? 

Anonymkode: c1d68...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Havfruene skrev:

Ja, mye lettere for dere, men hva med å lære barna matematikk, sende dem på butikken med en 50 lapp og la dem finne ut hva ting koster?

Hvordan kan du mene de ikke lærer hva ting koster og matematikk fordi om de har bankkort? Bankkort er jo det som gjelder, bra at barna lærer det. Og så har de nettbank og kan sjekke saldo der. De lærer jo masse av det!? Litt gammeldags syn at alt må være i cash🙈

Anonymkode: c1d68...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Havfruene skrev:

Ja, mye lettere for dere, men hva med å lære barna matematikk, sende dem på butikken med en 50 lapp og la dem finne ut hva ting koster?

Litt enig i at barn må først lære seg å håndtere kontanter først. Dette har mine gjort fra før de begynte på skolen. Og når de håndterer det og har gjordt det en stund, ser jeg lite problemer med at de får et bankkort. 

Anonymkode: 7c4f8...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at barn må lære penger først med kontanter er bare fordi at det er lettere å forstå konkreter enn abstrakter. Om de allerede forstår abstrakte penger, og kan grunnleggende matte, så trenger de ikke kontanter for å lære det. Økonomi er abstrakt, og å bruke kort og mobilbank er en fin innføring i økonomi. Innføring i matte er selvsagt enklest med konkreter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Havfruene skrev:

Tror rett og slett ikke at det nytter å forklare deg dette. 

Tror rett og slett ikke du er i stand til å argumentere for at cash er så mye bedre enn kort. 

Anonymkode: b041a...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Årsaken til at barn må lære penger først med kontanter er bare fordi at det er lettere å forstå konkreter enn abstrakter. Om de allerede forstår abstrakte penger, og kan grunnleggende matte, så trenger de ikke kontanter for å lære det. Økonomi er abstrakt, og å bruke kort og mobilbank er en fin innføring i økonomi. Innføring i matte er selvsagt enklest med konkreter.

Ja blir ikke helt det samme som å bruke kort. Mine barn har fått penger og gått og handlet på butikken selv allerede ved skolestart. Og før det handlet de selv med småmynt de fikk mens vi var på butikken . Veldig grei læring med å vite hva man har råd til og hvor mye man får igjen. Men får også læring i når pengene tar slutt. Matte lærer man og, abstrakt matte. 

Men kort er supert det og. Tenker at det er greit å ha et kort når man har lært det grunnleggende med kontanter. Men ser dessverre mange barn ikke får det. 

Anonymkode: 7c4f8...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Havfruene skrev:

Ja, mye lettere for dere, men hva med å lære barna matematikk, sende dem på butikken med en 50 lapp og la dem finne ut hva ting koster?

Eh...de lærer det med kort også. De vet nøyaktig hvor mye penger som er på kortet.

Våkne opp, det er 2019!!

Anonymkode: 626bb...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Havfruene skrev:

Ja, mye lettere for dere, men hva med å lære barna matematikk, sende dem på butikken med en 50 lapp og la dem finne ut hva ting koster?

Det har de selvfølgelig gjort, og gjør av og til enda om jeg sender de til butikken for å kjøpe noe for meg.

Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig når man er forelder, ungene skal lære seg å bruke bankkort, skjønne at det trekkes ifra på saldo hver gang de handler osv. Samtidig som de helt klart skal lære matte med konkrete penger (men det gjelder jo mest yngre barn, tenker 5 til 8 år kanskje er viktig der). Mine fikk kort da de ble 10 år.

Det ene utelukker ikke det andre og fremtiden til barna blir nok med "plastpenger".

Jeg var på Meny i går og hadde en 200 lapp, da jeg kom til kassa trykket gutten automatisk på kort og sa: "Oi, har du ekte penger, da må jeg bare avbryte denne"....

Anonymkode: f18f2...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bankkort til våre tre barn, som er fra 7 til 12 år. De har også vipps. På vipps kan de få lommepenger, bursdagsgaver og annet, og de kan følge med på sin egen saldo og sitt eget forbruk. 

Jeg ser ingen grunn til at vi skal drive å ta ut kontanter, som barna roter bort på rommene sine. 

De yngste får bare kortet sitt når de skal kjøpe noe, sammen med oss. Ellers oppbevarer jeg dem. Den eldste har kortet i mobildekselet, med seg hele tiden. 

Anonymkode: 35f2c...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 4 klassing har ikke det. Han bruker ikke penger ? 

Er det kantine på skolen så får han kontanter, de tar nok ikke kort der. 

Skulle mitt barn fått bankkort hadde fristet han til å gå i butikkene og kjøpe snaks og det ønsker vi ikke han gjør i ukedagene. Han er sjeldent i butikken å handler selv. 

Anonymkode: 96574...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Havfruene skrev:

Kun bankene som tjener på slik. Barna bør være modne nok til å forstå hva det er, før de mottar det. Ingen 7 åringer skjønner hva det er, så det er altfor tidlig.

Mine har forstått hva et bankkort er i den alderen, de er jo ikke dum heller. Kontanter begynner å bli avleggs i Norge, og da må barna læres opp til å forstå digitale penger. Vår yngste fikk bankkort da hun var 8 år, med tilhørende app som viser saldo. Brødrene var litt eldre. De forstår godt prinsippet, og har bedre oversikt over pengene nå enn da.

Anonymkode: c9a1a...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kontanter helt bevisst. Ønsker at barna skal se og regne med ekte penger. Men tror mange unge har bankkort nå ja. 

Anonymkode: 25ab8...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja blir ikke helt det samme som å bruke kort. Mine barn har fått penger og gått og handlet på butikken selv allerede ved skolestart. Og før det handlet de selv med småmynt de fikk mens vi var på butikken . Veldig grei læring med å vite hva man har råd til og hvor mye man får igjen. Men får også læring i når pengene tar slutt. Matte lærer man og, abstrakt matte. 

Men kort er supert det og. Tenker at det er greit å ha et kort når man har lært det grunnleggende med kontanter. Men ser dessverre mange barn ikke får det. 

Anonymkode: 7c4f8...8de

Man får jo samme læring ved kortbruk? De vet hva de har råd til (pris opp mot saldo i nettbank), de ser på nettbank hvor mye penger de har igjen (eller bare regner det ut), og er det tomt så er det jo like tomt der som i lommeboka. Det er bare dere som ikke «ser» dette fordi dere tenker gammeldags, at penger og økonomi må være fysiske greier. 

Kontanter er på vei ut...

Anonymkode: c1d68...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine har forstått hva et bankkort er i den alderen, de er jo ikke dum heller. Kontanter begynner å bli avleggs i Norge, og da må barna læres opp til å forstå digitale penger. Vår yngste fikk bankkort da hun var 8 år, med tilhørende app som viser saldo. Brødrene var litt eldre. De forstår godt prinsippet, og har bedre oversikt over pengene nå enn da.

Anonymkode: c9a1a...00a

Enig. Lettere å ha oversikt enn om man har mynter og sedler slengenes rundt i lommebok, lommer og her og der (som det fort blir med kontanter). 

Anonymkode: c1d68...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting undrer meg i denne tråden.

1: Det ser ut til at mange lar penge ligge og rote rundt omkring i huset. Hvorfor i all verden det?

2: Det virker som mange tror at det er dødsvanskelig å lære seg å bruke bankkort slik at barna er nødt til å starte tidlig om de skal klare seg siden. Det er jo tull! Bankkort er kjempeenkelt!

Jeg lar barna mine bruke kontanter enda fordi det er viktig for meg at de får fornemmelsen av hva som skjer når de bruker penger og at pengene fysisk tar slutt. De vet det jo intellektuelt, men å virkelig utvikle fornemmelsen for det tar tid. Faren deres har aldri lært det og kjørte økonomien vår fullstendig i senk før vi ble skilt. Så jeg tar ingen sjanser i forhold til å lære barna hvordan penger fungerer. Å dra kortet er en superenkel måte å bruke penger på. Man mister fort fornemmelsen av hvor mye man egentlig har brukt. Det gjelder voksne også. Selvfølgelig skal barna få kort etterhvert, men kontanter er faktisk gangbart betalingsmiddel enda og så vanskelig er det ikke å bruke kort at man er nødt til å lære det fra liten av for å få det til.

Anonymkode: df8f5...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To ting undrer meg i denne tråden.

1: Det ser ut til at mange lar penge ligge og rote rundt omkring i huset. Hvorfor i all verden det?

2: Det virker som mange tror at det er dødsvanskelig å lære seg å bruke bankkort slik at barna er nødt til å starte tidlig om de skal klare seg siden. Det er jo tull! Bankkort er kjempeenkelt!

Jeg lar barna mine bruke kontanter enda fordi det er viktig for meg at de får fornemmelsen av hva som skjer når de bruker penger og at pengene fysisk tar slutt. De vet det jo intellektuelt, men å virkelig utvikle fornemmelsen for det tar tid. Faren deres har aldri lært det og kjørte økonomien vår fullstendig i senk før vi ble skilt. Så jeg tar ingen sjanser i forhold til å lære barna hvordan penger fungerer. Å dra kortet er en superenkel måte å bruke penger på. Man mister fort fornemmelsen av hvor mye man egentlig har brukt. Det gjelder voksne også. Selvfølgelig skal barna få kort etterhvert, men kontanter er faktisk gangbart betalingsmiddel enda og så vanskelig er det ikke å bruke kort at man er nødt til å lære det fra liten av for å få det til.

Anonymkode: df8f5...335

Det er ikke det at det er vanskelig å bruke kort, det er heller det at det er unødvendig å lære seg å bruke kontanter siden de er på vei ut. 

De ser jo at nettbanken viser null. Skjønner de ikke at det betyr tomt er de enten for umodne eller så trenger de lære mer matte først. Dette opphenget i kontanter stammer jo fra dere og fordi ikke dere ser kortbruk på en enkel måte. Det betyr jo mer at dere har noe å lære der enn at barna må lære seg den gammeldagse tungvinne metoden. 

Anonymkode: c1d68...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det at det er vanskelig å bruke kort, det er heller det at det er unødvendig å lære seg å bruke kontanter siden de er på vei ut. 

De ser jo at nettbanken viser null. Skjønner de ikke at det betyr tomt er de enten for umodne eller så trenger de lære mer matte først. Dette opphenget i kontanter stammer jo fra dere og fordi ikke dere ser kortbruk på en enkel måte. Det betyr jo mer at dere har noe å lære der enn at barna må lære seg den gammeldagse tungvinne metoden. 

Anonymkode: c1d68...1c0

Det er ikke vanskelig å bruke kontanter heller.

Det er bare et par år siden jeg leste om noe forskning (har glemt hvor) som gikk på dette med kort/kontant. Det var voksne mennesker de forsket på. Men selv der ble konklusjonen at det var enklere å miste oversikten når man brukte kort enn når man brukte kontanter. Jeg kan tenke meg at det blir som med å skrive for hånd/digitalt. Man lagrer det bedre når man må bruke motorikken for å få det til. En mulig forklaring.

Jeg lærer mine barn flere gammeldagse ting. De kan f eks bruke fyrstikker selvom lighteren ble oppfunnet for lenge siden. De dør ikke av det.

Og de får jo sine lommepenger osv, så det er jo ikke akkurat barnemishandling å la dem bruke kontanter et par år.

Anonymkode: df8f5...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det at det er vanskelig å bruke kort, det er heller det at det er unødvendig å lære seg å bruke kontanter siden de er på vei ut. 

De ser jo at nettbanken viser null. Skjønner de ikke at det betyr tomt er de enten for umodne eller så trenger de lære mer matte først. Dette opphenget i kontanter stammer jo fra dere og fordi ikke dere ser kortbruk på en enkel måte. Det betyr jo mer at dere har noe å lære der enn at barna må lære seg den gammeldagse tungvinne metoden. 

Anonymkode: c1d68...1c0

Kontanter er ikke på vei ut, kommer til å være kontanter i mange mange år enda

Anonymkode: d34df...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 4 klassing har ikke det. Han bruker ikke penger ? 

Er det kantine på skolen så får han kontanter, de tar nok ikke kort der. 

Skulle mitt barn fått bankkort hadde fristet han til å gå i butikkene og kjøpe snaks og det ønsker vi ikke han gjør i ukedagene. Han er sjeldent i butikken å handler selv. 

Anonymkode: 96574...ebe

Så hvis han har tilgang på penger går han ikke på butikken, men du tror han vil gjøre det hvis han har kort? 

Trenger ikke fri tilgang til kortet, ei heller å alltid ha penger på det.....

Anonymkode: 8b64d...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...