Gå til innhold

Har en datter på femte trinn som påstår at veldig mange der har bankkort


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri tenkt at så unge barn trenger bankkort. Heller aldri tenkt tanken på at de kan få det. Men nå sier hun at flesteparten har det, og da lurer jeg på om det er vanlig når de er så unge?

Anonymkode: 2d143...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja veldig vanlig. 1.klassongen vår har bankkort, jeg vil jo at ungene skal lære økonomi.

Anonymkode: fd3ef...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen min har, men tror ikke noen av vennene hans har ennå. Nordea har 7-årsgrense.

Anonymkode: a4c8a...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk rett før han ble 10. Vi er så håpløse med å huske å ha kontanter så hvis han skulle på et eller annet uten oss så stod vi der uten penger å sende med han. 

MEN, han har ikke ubegrenset med tilgang med penger på kortet(mange virker å tro det når det er snakk om bankkort). Han får 50-100 kr ved behov akkurat på samme måte som han ville fått en 50 eller 100 lapp oppi hånda.

Har et barn på snart 9 også og er nok ikke så lenge til hun får kort heller.

Anonymkode: 8b64d...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk i fjor, da gikk hun i 5. klasse. Kjempefint for dem å lære om bruk av kort og økonomi 👍🏻

Anonymkode: be349...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår åtte-åring har hatt siden hun var syv. Vi passer på det foreløpig, så får hun bruke etter avtale.  Hun disponerer sikkert selv snart. Det er knyttet til en brukskonto, og så har hun en annen sparekonto uten kort. Funker veldig fint for oss. 

Anonymkode: 7d7ee...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig her også. Min begynte i 6. klasse i dag og er en av de få som ikke har bankkort. Hun har kontanter. Ingen her i området som skal på kjøpesenter og er avhengig av kort akkurat. En femtilapp er hva hun har å disponere per uke og like greit at hun ser pengene hun bruker som at hun skal bruke kort. Ser ikke hva en 11 åring skal med det rett og slett.

Anonymkode: a6218...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, såpass! Da er det kanskje sant det hun sier da. Hvor finner man kort til så små? Har alle bankene det? Hun er 10 år nå.

Hi

Anonymkode: 2d143...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bankene har lommepengekort til barneskolebarn (de får ungdomskort når er blir 13 år) 

Min 5.klassejente har bankkort og en app på telefonen som viser saldo på det, veldig greit. 

Vi går jo mot er mer og mer pengeløst samfunn, de må også lære å bruke det. 

Anonymkode: f18f2...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Oi, såpass! Da er det kanskje sant det hun sier da. Hvor finner man kort til så små? Har alle bankene det? Hun er 10 år nå.

Hi

Anonymkode: 2d143...2a1

De fleste store i alle fall. Du finner det sannsynligvis enkelt på nettsiden til banken deres. Vi bestilte på nett, også måtte vi sende inn kopi av fødselsattest og logge inn med vår bank id for å bekrefte.

Anonymkode: a4c8a...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har her og. Min sønn på snart 10 har mast lenge. Men banken vi bruker har 10 årsgrense, og han skal få det da. 

Anonymkode: 7c4f8...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fikk i slutten av første klasse. De kan få fra 7 år i Nordea. Veldig praktisk da, lett å bruke Gimi for overføring av penger; ukelønn eller ekstra «jobbing». 

Anonymkode: c1d68...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7 åring fikk for noen mnd siden. Jeg passer på det og hun får bruke det etter avtale. Overfører litt lommepenger til det så hun kan bruke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9 åring og 11 åring har. De har en vipps app på mobilen sim viser saldo. Vi kan vippse dem, men de kan ikke vippse noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min fikk i slutten av første klasse. De kan få fra 7 år i Nordea. Veldig praktisk da, lett å bruke Gimi for overføring av penger; ukelønn eller ekstra «jobbing». 

Anonymkode: c1d68...1c0

Kan du overføre direkte i Gimi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Kun bankene som tjener på slik. Barna bør være modne nok til å forstå hva det er, før de mottar det. Ingen 7 åringer skjønner hva det er, så det er altfor tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 9 åring og ei på 11 år som har bankkort. Overfører 100kr i ukelønn hver uke, mye greiere enn at de går å spør om kontanter hele tiden. Vi fikk i kort gjennom Sbanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
Akkurat nå, venternr4 skrev:

Har en 9 åring og ei på 11 år som har bankkort. Overfører 100kr i ukelønn hver uke, mye greiere enn at de går å spør om kontanter hele tiden. Vi fikk i kort gjennom Sbanken. 

Ja, mye lettere for dere, men hva med å lære barna matematikk, sende dem på butikken med en 50 lapp og la dem finne ut hva ting koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Havfruene skrev:

Ja, mye lettere for dere, men hva med å lære barna matematikk, sende dem på butikken med en 50 lapp og la dem finne ut hva ting koster?

De gjør jo selvsagt det med et bankkort og😂 Om de har 50 kr i cash eller 50 kr på kortet spille jo ingen rolle... 

Min fikk i fjor, da hun gikk i 5.kl. Var først da hun begynte å få ukelønn. 

Anonymkode: b041a...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Havfruene skrev:

Ja, mye lettere for dere, men hva med å lære barna matematikk, sende dem på butikken med en 50 lapp og la dem finne ut hva ting koster?

De vet jo hvor mye penger de har på kortet, utifra det kjøper de det de ønsker på butikken. Det er jo ikke slik at de aldri har hatt penger i hånda, men et kort gjør det enklere for oss og barna. Slipper alle disse småpengene som flyter rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5. Klassing har. Fikk i fjor, ikke brukt noe særlig, men litt.  Vært på butikken et par ganger.

 

Tenker at de må bare læreseg.

Anonymkode: 8ebfc...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...