Gå til innhold

Lar du babyen eller småbarnet ditt gjøre som de vil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber et sted med tilbud til barnefamilier og reagerer mer og mer på lite hensynsfulle småbarnsforeldre.

Småbarn får lov til å ødelegge materiell ment for eldre barn, tilsynelantende fordi foreldrene syns det er deilig at de «har noe å holde på med». Under forestillinger får ettåringene lov til å gå opp på scenen og «være med» skuespillerne, selv om forestillingen ikke inviterer til det. Vi må også passe på at de ikke skader seg, for mange svært små får lov til å bruke møbler som klatrestativ etc. 

Lar dere barna holde på sånn? Det er etterhvert så mange at jeg ikke kan forestille meg at alle kan svare nei og snakke sant.

Anonymkode: c78bc...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NEI. Og jeg har lagt merke til det samme, på lik linje som jeg har lagt merke til foreldre som lar eldre barn gjøre som de vil. På lekeland der de har aldersgrense to år i balleommet så lar de seksåringen gå bananas der inne. 

Udugelige foreldre og jeg hater de. 

Anonymkode: c10d8...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velsigne deg som holder ut. Mine har aldri fått holde på sånn, men jeg ser plenty av andre, og når ikke foreldrene tar dem gjør jeg det. Men det ødelegger min opplevelse og det gjør meg forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Velsigne deg som holder ut. Mine har aldri fått holde på sånn, men jeg ser plenty av andre, og når ikke foreldrene tar dem gjør jeg det. Men det ødelegger min opplevelse og det gjør meg forbanna.

Vi gir beskjed til eldre barn, men ettåringer forstår jo ikke hva vi sier til dem. Likevel så ødelegger de jo for andre, og foreldrene er ofte lite lydhøre når vi sier noe. Det virker som om de tror det er galt å begrense barnas utfoldelse, uansett hvordan det påvirker dem rundt.

Dette var ikke er stort problem for 10 år siden.

Anonymkode: c78bc...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, til å bli gal av. Både småunger som får ødelegge, og ikke minst store barn som får gå berserk i typiske lekesteder for småunger. Har engang fantasert om å slå ned noen 6-7 åringer som herja på småbarnsavdelingen på Leos. Kasta og sparka leker.

Jeg har en typisk kontorjobb. Et foreldrepar som jeg hadde samtale  med hadde med seg ett-åringen. Hun hadde fått noen blyanter av meg for å tegne med. Foreldrene lot henne tegne på veggen.. 

Anonymkode: a46fc...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, sug lut skrev:

Velsigne deg som holder ut. Mine har aldri fått holde på sånn, men jeg ser plenty av andre, og når ikke foreldrene tar dem gjør jeg det. Men det ødelegger min opplevelse og det gjør meg forbanna.

Dette. 

«Foreldreløse» barn er det verste jeg ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Har selv snakket til noe gutter som gikk bananas på småbarnsavdelingen på Mega Fun. Der var det småttiser som krabba rundt, inkludert min egen og det fløy baller og klosser om hverandre, traff noen av de små og. Jeg sa til de at de var for store til å være der, typ 6 år, men fikk da beskjed om at jeg ikke var moren deres så det kunne ikke jeg bestemme. Kjente det kokte inni meg, vanskelig å finne foreldrene i det kaoset, så fikk tak i noen som jobbet der, da gikk barna bort ihvertfall. 

Har og gått ut på venterommet på legesenteret jeg jobber og snakket til to barn som var med mor, om at de måtte være litt stillere og ikke løpe rundt siden det satt syke mennesker der, dette er ikke en lekeplass, og de få lekene vi har der gikk veggimellom. Mor bare så på meg og smilte skakt. Sånn kunne aldri mine holdt på, ikke hadde de fått lov heller.

Anonymkode: e9570...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

NEI. Og jeg har lagt merke til det samme, på lik linje som jeg har lagt merke til foreldre som lar eldre barn gjøre som de vil. På lekeland der de har aldersgrense to år i balleommet så lar de seksåringen gå bananas der inne. 

Udugelige foreldre og jeg hater de. 

Anonymkode: c10d8...f3c

Vent til du får større unger selv 😉

Anonymkode: 5180d...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere med ettåringen på mega zone? De har ikke noe der å gjøre. 

Mine tre eldre barn får absolutt ikke herje fritt - men jeg skal love dere at jeg kan forstå at utslitte foreldre kan kapitulere en gang innimellom. 

Anonymkode: 438ab...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vent til du får større unger selv 😉

Anonymkode: 5180d...5cb

Hvorfor sier du det? Er det sånn at man blir idiot når ungene fyller 7, liksom?

Jeg har større unger, og har aldri på noe tidspunkt latt dem ødelegge for mindre barn, eller latt dem bruke fasiliteter som er ment for en annen aldersgruppe.

Faktisk har jeg hele veien kun latt dem drive med ting som passet akkurat den alderen de har vært i. For jeg regner med at arrangøren av et kurs, skaperen av en film, regissøren av en forestilling eller konstruktøren av et lekeapparat har en tanke bak de det de gjør. At de tar begrunnede valg når de setter en anbefalt aldersgrense. 

Fryktelig irriterende for alle som følger anbefalingene når noen foreldre syns at deres sjuåring bør få spesialtillatelse i en ballbinge for barnehageunger, eller at folk absolutt må drasse småsøsken med på skuespill for  ungdomstrinnet.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vent til du får større unger selv 😉

Anonymkode: 5180d...5cb

Hva menes med det? At du lar dine holde på sånn? En ting er at de prøver seg og går inn på småbarns stedene. Men ser jeg mine barn gjøre noe de ikke burde snakker jeg da til dem. 

Anonymkode: adf21...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Det nærmeste jeg kommer er vel at jeg har latt ham gå frem i kirka og se under en barnedåp, etter at presten oppfordret til det.

Anonymkode: 8a7e7...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har dere med ettåringen på mega zone? De har ikke noe der å gjøre. 

Mine tre eldre barn får absolutt ikke herje fritt - men jeg skal love dere at jeg kan forstå at utslitte foreldre kan kapitulere en gang innimellom. 

Anonymkode: 438ab...423

Mega fun er lekeland, som Leos. Men de har mega zone der også. 

Anonymkode: adf21...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vent til du får større unger selv 😉

Anonymkode: 5180d...5cb

Ah, du er en av dem! Hvorfor lar du ungene dine herje sånn? Har unger på 10, 12, 15 og 17 år, de har ALDRI fått oppføre seg på den måten.

Anonymkode: d9055...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. 

Vi har 4. Og de får ikke gjøre som de vil, heller ikke oppføre seg som de vil. 

Vi var på burger king en gang. Jeg må si jeg ble sjokkert. En småbarns familie men tvillinger på rundt 1 år og en på rundt 3 år. De satt på de høyestolene uten at foreldrene holdt dem. Den ene datt ned og landet på ansiktet. Man hørte virkelig at det der var hode møte fliser. Allikevel holder de ikke tak i barna etterpå. De fikk stå og sitte som de ville. Og satt ikke stille. 

Var også en far med 3 godt store barn. De fikk klatre over glasset som skiller båsene, stå i setene og over bordet osv. Ble helt matt. Var nesten så jeg sa ifra til begge familiene. Og der satt våre 4, uten noe problemer. Våre kan finne på litt de også, men de får klær beskjed med en gang det er noe. 

Anonymkode: adf21...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går heller hjem hvis 2,5 åringen begynner å tøyse å skape seg, men vi vært på restaurant å når han har vært ferdig å spise har han fått lov til å å se på film på telefonen min, på svak lyd selfølgelig, sikkert feil det også 😜. Men da får hvertfall meg og mannen spist ferdig uten at turboen klager å vil ned å leke. 🙂

Anonymkode: 7eac0...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vent til du får større unger selv 😉

Anonymkode: 5180d...5cb

Vi er heldigvis ganske mange som har større unger som kan oppføre seg. De har foreldre som setter grenser og stiller krav, det har kanskje ikke dine? Spesielt den fine emojien du har slengt på gir en pekepinn på hvordan dine oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store barn, og de har aldri aldri fått lov å herje på som de vil. Men jeg har også sett min del av eksempler på hårreisende mangel på grensesetting. Så jeg jubler for alle som setter grenser for barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå sier endel at jeg er ganske streng ang hva ungene får lov til og ikke. Ungene selv sier ikke jeg er streng og de syns det er veldig greit at jeg er så klar som jeg er med hva jeg mener. Jeg gidder ikke diskutere med ungene når det  ting som ikke skal diskuteres, og de skjønner når de kan diskutere og ikke. Slik har det igrunn vært fra de var veldig små. 

Jeg hadde en aktiv unge og en veldig aktiv unge, hva vi gjorde måtte jeg tilpasse hva vi gjorde. Dra på teater med minste gadd jeg ikke de første åra, hun kunne fint sitte en stund men ikke lenge nok til at noen av oss fikk gleden av å se på. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ta med seg ungene sine på ting de ikke klarer å følge normal høflighet (altså ikke forstyrre og ødlegge for andre) Selv om minsta var veldig aktiv, har vi gjort veldig mye med henne også, men passet på at hun har fått løpt fra seg først, ikke varer for lenge osv slik at det blir en hyggelig ting for oss og de andre. 

Mine unger har fått herje og styre som de vil, men på steder deg er helt greit de gjør det og det ikke ødelegger for andre. De har klart å omstille seg etter hva vi gjør, muligens pga at jeg har vært så klar som jeg har vært og tatt mine forhåndsregler. 

Anonymkode: 9a960...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Babyer og småbarn får selvfølgelig behovene sine dekt.. men min på 8 mnd får ikke krafse ut øya på søsken eksempelvis. Videre er lar jeg ikke 1-2 åringer gjøre som de vil.. Har lagt merke til det du sier faktisk. Sykt irriterende...

klarer ikke 1-2 åringen å Hilde seg rolig under forestilling, så går en ut... ferdig ned det. 

Anonymkode: 8fbe9...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vent til du får større unger selv 😉

Anonymkode: 5180d...5cb

Nå har jeg unger i alle aldre opp til 25 og jeg ser ikke at din kommentar har noen som helst relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, sug lut skrev:

Nå har jeg unger i alle aldre opp til 25 og jeg ser ikke at din kommentar har noen som helst relevans.

Er du 50 år? 🤣

Anonymkode: d4996...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er du 50 år? 🤣

Anonymkode: d4996...6ed

Sjokkerer det deg at folk får barn inn i førtiåra? Eller i det hele tatt at det finnes folk over 23? Og nei, jeg er ikke 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vent til du får større unger selv 😉

Anonymkode: 5180d...5cb

Hva mener du? Jeg har store barn.  De VET at de ikke får lov til å leke i småbarnsavd. De kan lese hva det står på skiltet... OG vi foreldre har fortalt dem det. Ikke herjer de som gale heller. 

Ser mange forledre bare sitter på tlf og lar barna gjøre det de vil. 

Jeg skylder på foreldrene. De har ikke gjort jobben sin dessverre. 

Anonymkode: fb7de...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...