Gå til innhold

Er det mulig å jobbe deltid ved siden av et årsstudium på 60 studiepoeng?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg søkte meg på et spennende årsstudium, heltid, 60 studiepoeng. Vi begynner ikke før neste uke, så jeg gleder meg:) jeg har allerede avtalt på jobben at jeg skal jobbe 50%, to hele dager og en halv dag. Nå begynner jeg kanskje å tenke at dette kan bli  litt mye i tillegg til barna og fritidsaktiviteter, lekser osv 😅 bør jeg jobbe litt mindre? Det er heldigvis ikke obligatorisk oppmøte hver dag, kun onsdager og fredager, resten er selvstudium☺️

Anonymkode: fdb0f...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det er mulig - det er til og med mulig å ta 120 studiepoeng ved siden av full jobb, men det er jo ikke det samme som at alle er i stand til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du motivert så kan det absolutt gå! Mannen min jobber 100% og studerer 50% ved siden av så motsatt av deg ;)

Anonymkode: cbb50...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på deg selv. Jeg jobbet fulltid som leder,og studerte samtidig på fulltid over en periode på 3 år. Det gikk helt fint for meg,men det trenger ikke gå greit for andre.

Anonymkode: 24440...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en vanskelig master og jobbet 120 %. Så ja, det er mulig. Men man må prioritere. Jeg så ikke tv på to år blant annet..

Anonymkode: f1a30...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på ulike studier også, så hvilket studie det er spiller også inn. Hva du ev. kan om emnet fra før, om det er et fagfelt du ikke har problemer med å tilegne deg, om det er noe du liker, hvor mye obligatoriske oppgaver og ev. gruppearbeid det er. I tillegg kommer din egen motivasjon, belastninger ellers i livet og din og familiens helse og arbeidsfordeling.

Det kan være fullt overkommelig, eller det kan bli det motsatte.

Jeg ville hatt en åpen dialog med arbeidsgiver. Gå inn for den ordningen du nå har avtale om, men gjør endringer hvis du ser det blir for tøft, ikke kjør deg selv helt ned i kjelleren.

Og legg inn en ekstra innsats nå i begynnelsen av studiet. Har du fått tak i lærebøker, begynn å orientere deg i pensum og begynn å lese noe før du begynner. Får du en god start så er det enklere å fortsette i samme leia.

Ta også noen bevisste valg mtp. å avlaste hverdagene deres. Handle en gang i uken, sett opp plan for middag, når du lager retter som kan fryses, lag store porsjoner som du så kan fryse og så ta opp dager det er hektisk.

Lykke til :)

Anonymkode: 698d1...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme, jobber 100% og har et barn i bhg og et i 2.klasse.

Det går bra, bare vær disiplinert med studietiden og oppgaver. Bruker lunch pause, gjør mine lekser samtidig med barna sine og lesedager i helger m barnevakt innimellom

 

Anonymkode: 0afce...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 100% og jobbet 100% før jul og trappet ned til 50% jobb i februar.  Gikk bra det,  men var nettstudier så kunne se forelesningene når jeg ville.

Anonymkode: e9cc0...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld alle sammen! 

Blir glad av å lese alle svarene, så flinke dere er dere som jobber fult og studerer ved siden av, jeg blir så imponert!! Kunne ønske jeg var et slikt supermenneske 😄 Men altså, dette var hyggelig lesing. Jeg blir litt gira og tenker at når dere klarer det, så må da jeg også klare det?? Handle èn dag i uken var et veldig godt tips, suser som regel innom butikken hver dag, galskap... Jeg vet at jeg kommer til å måtte sitte kveldene i helgene også, men jeg kjenner at det ikke gjør noe, det hører med når man studerer et fulltidsstudium. Nå er det bare å stålsette seg til mandag, da braker det løst 🌞

 

HI

Anonymkode: fdb0f...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok samlingsbasert master fulltid ved siden av jobb, familie og ørten verv. Gikk fint. Når jeg klarte det, så klarer du! Jeg finnes nemlig ikke strukturert... 

Anonymkode: 39b48...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tok samlingsbasert master fulltid ved siden av jobb, familie og ørten verv. Gikk fint. Når jeg klarte det, så klarer du! Jeg finnes nemlig ikke strukturert... 

Anonymkode: 39b48...63b

Det er mange som ikke klarer det, eller som sliter seg ut mens de gjør det. Mye med din situasjon kan være annerledes. 

For oss holdt det f.eks på å tippe lasset at ett av barna har innsovningsproblemer. Derfor ble det aldri kveld selv om barna var i en alder der det kan forventes at man har kvelden fra ca. 20:00. 

Hi: jeg tror det kan gå fint, men vær åpen for å justere underveis.

Anonymkode: a782b...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å huske at du får ikke fkere timer i morgen. 

 

Når jeg studerte som ung hadde jeg jo lange perioder med lesedager til eksamen som plutselig kunne gå med til å se tv serie heller lese dobbelt i morgen.

 

Men som arbeidende småbarnsmor har jeg maks 2 timer hver dag og 4 timer i helga.  Så må lese fra studieåretsstart til slutt.

 

Ha en plass som du kan ha stående klar med bøkene hele tiden. Må du lete de frem fra bokhyllen er det lettere å ikke orke.

Anonymkode: e9cc0...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...