Gå til innhold

Er det ok å gi en 16 åring penger akkurat når de vil ha det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen plikter hjemme og gjør heller absolutt ingenting. Sur og gretten.

Sender bare mld og sier vipps meg 100 eller 50 eller div beløp. og det blir gjort. 

Jeg syntes det er å gjøre ungdommen en bjørnetjeneste, min venninne som er mor til denne ungdommen sier at «hun må jo ha penger».

Anonymkode: 5228f...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 17 åring. Han får ukepenger. Gjør ikke mye hjemme, men får penger for at han satser mere på skolen. Han er skolelei og har begynt på vg3 nå. Vil jo at han skal fullføre, så derfor belønner vi han. Er sikkert helt feil 🙈

Anonymkode: 890e2...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen det fungerer for, men for de fleste familier tror jeg det er en dårlig strategi.

Anonymkode: b6520...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det sånn nei.

Her i huset får de ukepenger ut barneskolen og månedspenger fra de begynner på ungdomsskolen.

Veldig sjelden de får noe utenom, når det er tomt er det tomt.

Lommepenger er ikke knyttet mot husarbeid, jeg mener alle i en husholdning må bidra uten å få penger for det. Mulig jeg hadde tenkt annerledes om de ikke bidro noen ting, men det gjør de.

Anonymkode: 20d05...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør det ikke helt slik, men blir jo litt i samme gate egentlig. Vår går yrkesfag og har lange skoledager, samt lang reisevei. Han går kl. 7 om morgenen og er ikke hjemme før 17-tiden de fleste dager. Det sier seg selv at han slipper å gjøre så mye hjemme da. Litt, som å rydde rommet, legge på plass klærne sine og hjelpe litt til her og der i helgene. Vi betaler mobil, treningssenter, busskort, samt en ukelønn på 300 kr. Men vår er veldig grei da, han er høflig, hjelpsom og stort sett blid. Det hender innimellom at han er blakk og plutselig blir invitert på kino, da spør han pent om litt ekstra og får det.

Anonymkode: 4c8be...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri praktisert faste oppgaver og ukepenger. Ungdommene har hjulpet til når det trengs og fått penger etter behov. Det betyr ikke at de alltid har fått det de ber om, men jeg syns ikke at de skal få penger for å bidra til at hus og hjem fungerer. 

Man er de sure, så blir jeg sur og da er jeg ikke gavmild. 

Ellers tenker jeg at venninnen din får styre dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får stort sett penger når de spør om det,men det er ikke ofte de spør. 

De er også veldig billige å drifte, da de ikke bryr seg om merker eller andre ting som er dyrt. 

De bidrar svært lite når det kommer til rengjøring. De må rydde rommene sine selv. Men de er superflinke til å passe lillebror, og har passet han i tre uker i sommer når vi har vært på jobb. De passer han også et par kvelder i uka året rundt. 

Anonymkode: d1e01...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke blande deg i det, hvis du gjør det annerledes. 

Men mange gjør det, ja.

Anonymkode: ac2e1...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Vi har aldri praktisert faste oppgaver og ukepenger. Ungdommene har hjulpet til når det trengs og fått penger etter behov. Det betyr ikke at de alltid har fått det de ber om, men jeg syns ikke at de skal få penger for å bidra til at hus og hjem fungerer. 

Man er de sure, så blir jeg sur og da er jeg ikke gavmild. 

Ellers tenker jeg at venninnen din får styre dette selv. 

Jada, hun må gjøre som hun ønsker selvfølgelig. Syntes bare det blir mye da moren vippser hver dag og enkelte dager 2-3 ganger om dagen. 

Anonymkode: 5228f...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange ulike måter å gi barn IG ungdom penger. Med eller uten krav, knyttet til barnets behov eller fast sum....

Jeg personlig ønsker at barna mine skal lære å planlegge og prioritere. Derfor får de en fast, alderstilpasset sum en fast ukedag.

De får stort sett ikke vippset ekstra penger når de «plutselig» trenger og er tomme på kortet. Men vi spanderer som regel kinobilletten når de skal på kino, eller vippser penger til en genser de finner seg når de er på senteret, om vi er enige i at de trenger en ny, så pengesekken er ikke låst selv om ukepengene er brukt opp. 

Anonymkode: 994e1...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som svogeren min på 27 år. Slik har han vært siden han var tenåring. Foreldrene har aldri sett at de ikke hjelper han, men heller gjør han lat, uselvstendig og uten økonomisk sans. Han flyttet hjem for fire år siden med kredittkortgjeld på 150 000kr. Dette fikk han det ENE året han bodde hjemmefra. På fire år burde han betalt ned alt sammen og han burde hatt en grei sparekonto. Han har fortsatt gjeld. Han bor hjemme gratis, han kan spise gratis hjemme, tlf betaler jobben, bilen er svigerfar sin og dieselen han bruker er på dieselkortet til svigers. I stedet fester han hver helg, kjøper junkfood og lever det gode liv. Han finnes ikke selvstendig, han null økonomisk sans, null ansvar og det verste? Han er en utakknemlig shit som forventer at folk kan vipse han penger når han trenger det, eller kjøre han om han trenger sjåfør.  Mannen har fått klar beskjed om at det er totalt uaktuelt at vi «arver» broren hans når foreldrene blir borte. Om han så er 60 år så skal han flytte hjemmefra å begynne å stå på egne ben. 

 

Han drømmer om kjæreste men hvem vil ha en slik gutt?

Anonymkode: 27fc2...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mange ulike måter å gi barn IG ungdom penger. Med eller uten krav, knyttet til barnets behov eller fast sum....

Jeg personlig ønsker at barna mine skal lære å planlegge og prioritere. Derfor får de en fast, alderstilpasset sum en fast ukedag.

De får stort sett ikke vippset ekstra penger når de «plutselig» trenger og er tomme på kortet. Men vi spanderer som regel kinobilletten når de skal på kino, eller vippser penger til en genser de finner seg når de er på senteret, om vi er enige i at de trenger en ny, så pengesekken er ikke låst selv om ukepengene er brukt opp. 

Anonymkode: 994e1...269

Dette syntes jeg er en fornuftig måte å gjøre det på. Dette med å lære å prioritere penger og tenker fremover. Det er noe de vil ha nytte av senere i livet tenker jeg. 

Anonymkode: 5228f...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bidrar i hvert fall til at ungen kommer til å gå på en smell en dag. Her slipper jeg mas, utelukkende fordi vi vet 14 dagers pengene holder til hans behov. Unger som tror de har fri tilgang til foreldrenes hardt inntjente penger, kan komme til å få det tungt når voksenliv og alvor innhenter dem. Lurer på om det er da "det er tungt å være ung", "vi har umenneskelige krav til oss" kommentarene oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast lavt beløp på fast dag, koblet til arbeidsoppgaver (ingen får betalt bare for å leve), samt et annet fast beløp for å holde seg med nødvendigheter (barberskum, deo, etc). Summen er konstant og hva den brukes til kan prioriteres av tenåringen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prekæs skrev:

Hun bidrar i hvert fall til at ungen kommer til å gå på en smell en dag. Her slipper jeg mas, utelukkende fordi vi vet 14 dagers pengene holder til hans behov. Unger som tror de har fri tilgang til foreldrenes hardt inntjente penger, kan komme til å få det tungt når voksenliv og alvor innhenter dem. Lurer på om det er da "det er tungt å være ung", "vi har umenneskelige krav til oss" kommentarene oppstår.

Ja, er det jeg også mener. 16 åringen har ingen peiling på verdi av penger. Hun sa nei til sommer jobb for hun gadd ikke. Hun får jo alt likevel. Vil hun ha noe, så får hun det samme dag eller dagen etter. Må aldri spare til noe eller vente til bursdag/jul. Reiser hun på en tur får hun først med seg en sum som hun bruker opp gjerne første dagen og deretter er det bare å kreve penger, gjerne flere ganger om dagen. Noen ganger bare sender hun mld og sier «vipps 250 til xxx, hun har kjøpt pudder for meg». Hun spør aldri, bare krever at moren vippser og det gjør hun. Alltid. 16 åringen har null respekt for sin mor og prøver moren å si nei, så blir det et veldig rabalder der hun kaller sin mor de verste ting. Fryktelig å høre på da moren er så snill og et veldig fint menneske. 

Anonymkode: 5228f...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, er det jeg også mener. 16 åringen har ingen peiling på verdi av penger. Hun sa nei til sommer jobb for hun gadd ikke. Hun får jo alt likevel. Vil hun ha noe, så får hun det samme dag eller dagen etter. Må aldri spare til noe eller vente til bursdag/jul. Reiser hun på en tur får hun først med seg en sum som hun bruker opp gjerne første dagen og deretter er det bare å kreve penger, gjerne flere ganger om dagen. Noen ganger bare sender hun mld og sier «vipps 250 til xxx, hun har kjøpt pudder for meg». Hun spør aldri, bare krever at moren vippser og det gjør hun. Alltid. 16 åringen har null respekt for sin mor og prøver moren å si nei, så blir det et veldig rabalder der hun kaller sin mor de verste ting. Fryktelig å høre på da moren er så snill og et veldig fint menneske. 

Anonymkode: 5228f...90a

Ta jenta du, da. Er du til stede så grip inn, om mor er så tafatt. Fortell henne at det er helt uakseptabel oppførsel og at hun framstår som en bortskjemt drittunge, at hun utnytter moren sin og i tillegg snakker til henne på en måte som alle andre reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sug lut skrev:

Ta jenta du, da. Er du til stede så grip inn, om mor er så tafatt. Fortell henne at det er helt uakseptabel oppførsel og at hun framstår som en bortskjemt drittunge, at hun utnytter moren sin og i tillegg snakker til henne på en måte som alle andre reagerer på.

Skulle så gjerne gjort det, men ønsker ikke ødelegge venninne forholdet jeg har til moren. Jeg har sagt hva jeg mener, og moren vil gjerne stramme inn, men klarer det ikke. Hun er altfor snill og vil unngå datterens sinne. Hadde jeg sagt noe til datteren, hadde hun lagt meg fullstendig for hat og det ville blitt vanskelig for moren. Jeg prøver å støtte moren så godt jeg kan, prøver å oppfordre henne til å sette grenser for datteren. 

Anonymkode: 5228f...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok sees sånn ut utenfra hos oss også. Bortsett fra at ungene ikke er sure og gretne og kommanderer oss til å gi dem penger. De får en sum som lommepenger, og de skal gå til diverse dill og dall, en is her og en kino der og til å kjøpe seg mat på skolen om de ikke gidder å lage seg matpakke. Men til andre ting kan vi godt Vippse dem noen penger om de ber om det, og det er nok noen som tror at de får alt det de ber om, men sånn er det ikke. Eller det er nesten sånn kanskje, bare at de vet hva de kan spørre om.  

Anonymkode: 44617...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 17.34, Anonym bruker skrev:

Ingen plikter hjemme og gjør heller absolutt ingenting. Sur og gretten.

Sender bare mld og sier vipps meg 100 eller 50 eller div beløp. og det blir gjort. 

Jeg syntes det er å gjøre ungdommen en bjørnetjeneste, min venninne som er mor til denne ungdommen sier at «hun må jo ha penger».

Anonymkode: 5228f...90a

For min del ville det kommet an på hva pengene ble brukt til og hvor ofte det var snakk om. Hadde forventet å blitt spurt pent og fått vite sånn ca hva de skulle brukes til. 

Anonymkode: 87b0e...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...