Gå til innhold

Når lærte barnet å tørke seg selv etter dobesøk nr 2?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi SKAL gjøre det selv, men er så redd for gris😂🙈 Hun er snart 4. Synes det er så tidlig? Eller er det ikke det? Min nevø på 6 gjør det ikke selv. 

Anonymkode: a329f...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle våre var rundt 4 år, kanskje 4,5 år noen av dem. Det er IKKE for tidlig! Tvert i mot synes jeg altfor mange venter altfor lenge med å lære barna sine dette. En 6-åring bør definitivt gjøre det selv, de går jo på skolen og lærerne har bedre ting å gjøre enn å tørke rumper. 

Anonymkode: a58c9...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var 4, de to andre var 6. Sistemann kunne klart det tidligere, men jeg gjorde det av latskap. Han begynner på skolen i morra, så har øvd i hele sommer 

Anonymkode: d2b9e...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi øvde sommeren før skolestart. 

Om hun vil gjør det selv, er jo det flott, men dere bør kontrollere det litt i starten. Det skal noe til å få det til godt nok med de korte armene til en fireåring. 

Anonymkode: 5cb88...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi øvde sommeren før skolestart. 

Om hun vil gjør det selv, er jo det flott, men dere bør kontrollere det litt i starten. Det skal noe til å få det til godt nok med de korte armene til en fireåring. 

Anonymkode: 5cb88...0b0

Ja, det er nettopp det, hun når jo knapt baki der. Men hun har vært tidlig ute med alt da og er vel dumt å holde henne igjen fra å bli selvstendig. 

Anonymkode: a329f...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La henne gjøre det - er supert at hun er selvstendig! Ha fokus på grundig håndvask, men aksepter at det kanskje blir litt så som så en stund. Hver kveld kan dere vaske over med vann eller en våtserviett for å forhindre at hun blir sår.

Anonymkode: ba677...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

nei er for liten.. her har min nettopp lært det han begynner på skolen

Anonymkode: 3a2ac...dba

Tror du seriøst at du og din sønn er fasiten på alt???

Anonymkode: 5cb88...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire barn og de har vært fra 4 til 6 år gamle, alle har lært det innen skolestart da.

Om 4-åringen din vil klare selv så er det helt greit, si bare at du må sjekke etter om hun har fått med alt også må hun vaske hendene godt med såpe og vann etterpå. Det går nok helt fint skal du se.

Anonymkode: 5699c...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte han å øve da han begynte å bruke do. Var da 2,5 år. Jeg veiledet og sjekket etterpå for rester. Får de bæsj på hånda, er det jo bare å vaske hendene litt ekstra godt etterpå. Han er nå 5 år og fikser det helt selv. Selv om han innimellom vil at jeg tørker, vil vel fortsatt være litt «liten gutt» også 💙 

Personlig mener jeg barn burde begynne å øve når de er max 4 år og de burde absolutt være selvhjulpne før skolestart.

Anonymkode: b1552...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var vel rundt 3. Yngste gjorde det selv i 2.5 års alder. Sjekket til å begynne med. De ville det selv og gikk og helt fint. 

Anonymkode: 6a465...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine tre barn sluttet alle med bleie sommeren de ble to. I løpet av første året begynte vi å øve (barnet tørker først, voksen «sjekker» eller tørker ferdig etterpå). 

De tørket seg selv, voksensjekk ble overflødig, mellom tre og et halvt og fire og et halvt år gamle.  

Han som holdt på til han var fire og et halvt kunne sikkert sluttet før, men han likte ikke å tørke seg selv, og gjorde en ganske slett jobb, bare for å bli tørket av en voksen😂🙈 Det gikk seg heldigvis til med ham også. 

 

Anonymkode: 8e36a...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eldste var vel rundt 3. Yngste gjorde det selv i 2.5 års alder. Sjekket til å begynne med. De ville det selv og gikk og helt fint. 

Anonymkode: 6a465...c42

Nådde de fram altså? 🙈 Jenta mi når liksom ikke helt, armene er litt korte, derfor jeg tenker det kan bli mye gris.

Anonymkode: a329f...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nådde de fram altså? 🙈 Jenta mi når liksom ikke helt, armene er litt korte, derfor jeg tenker det kan bli mye gris.

Anonymkode: a329f...06f

Husker ikke. Men det gjorde de nok helt sikkert siden det gikk bra😄 Tidlig bleieslutt på begge og barn som skulle gjøre det meste selv så nyttet det ikke å hjelpe de. Med eldstemann så hadde de en regel om at de ikke fikk tørke seg selv i barnehagen, og da gikk han ikke på do der. 

Noe uhell ble det nok sikkert i starten naturlig nok, men alt jeg husker er at det var lite gris. 

Anonymkode: 6a465...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste klarte det stort sett selv fra 3,5 år og yngste fra 3 år, (de spurte om hjelp hvis de hadde løs mage til de var cirka 4 år). De sluttet med bleier relativt tidlig (2 år), så de hadde vært bleiefri i 1-1,5 år da de begynte å tørke seg selv og jeg tror det er normalt at det går en viss tid fra bleieslutt til de er klare for å tørke selv og det er veldig individuelt når de er klare. Jeg ville oppmuntret og veiledet til å prøve selv fra 4 år og øvd intensivt siste halvår før skolestart.

Anonymkode: 8c146...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...