Gå til innhold

Jeg havner støtt i krangler med mi 13 snart 14 år gamle datter.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med forrige taler. 

Du er voksen, situasjonene krever mest av deg. 

Du sier ifra om hun er ufin først, men ikke med å svare ufint tilbake. F.eks situasjonen i trappen, du kan si at du ikke vil snakkes til i den tonen, hun kan si ifra at hun ikke hørte noe svar på en annen måte. Du svarer på nytt, uten å være ufin, for det er jo åpenbart at hun ikke hørte deg. 

Ikke kryp for henne, si unnskyld om situasjonen krever det, men igjen på en fin måte. 

Jeg har barn på 12, 15 og 18 år selv, så utålmodighet og ufine kommentarer har det vært noen av her også. De kan si at de sa jo bare... Mens jeg da har sagt mange ganger at der er ikke alltid hva vi sier, men tonen vi sier det i. 

Når det kommer til sms må du også bare si ifra, det har jeg måttet gjøre til datteren min også. Jeg sitter ikke alltid på telefonen min, kanskje er jeg i dusjen, eller på do, eller jeg kjører bil, kan ikke lese og svare på meldinger da. Er det viktig med svar med en gang så må de ringe. Ferdig snakka liksom, si ifra på en ordentlig måte, og bli ferdig. 

Ikke synk ned på hennes nivå, da blir dette en negativ spiral dere aldri kommer opp av. 

Du er voksen og selv om mye av grunnlaget for oppdragelsen er lagt for lenge siden så må tenåringer veiledes en stund til. 

Anonymkode: cefcd...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, sug lut skrev:

Oj, ingen ironisk distanse her, nei. Du ser ikke at du umiddelbart blir meggete og ufin tilbake, akkurat som du sier hi blir? Se deg i speilet.

Trengs ikke. Jeg er ikke mora hennes og skylder henne ikke verken respekt eller høflighet. Jeg skal ikke bygge en relasjon med henne eller lære henne om verden. Så nei; jeg sparer silkehanskene til folk jeg bryr meg om og som betyr noe for meg. Det er der det er viktig å holde båndene intakte. 

Anonymkode: 4eb59...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er i en ond sirkel, men bare datteren din kan skylde på hormoner og ung alder. Dere må prate sammen når det ikke allerede er dårlig stemning, som det sies over her, men du må også ta det voksne ansvaret med å tenke før du prater, uansett hvor provosert du blir, og ikke svare på måter du ikke selv ville likt å høre. Du må være bevisst dempende, ikke eskalerende. Og unngå roping mellom rom og etasjer, snakk ansikt til ansikt. Ett sekund gjennomtenking har du alltid tid til - brems din egen indre dramaqueen som svarer som en annen tenåring. At datteren din er dramatisk går over - og det er ikke alle tårer som er like mye verd eller krever knefall og unnskyldninger - men hun må ha et voksent forbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 8.35, sug lut skrev:

Dere er i en ond sirkel, men bare datteren din kan skylde på hormoner og ung alder. Dere må prate sammen når det ikke allerede er dårlig stemning, som det sies over her, men du må også ta det voksne ansvaret med å tenke før du prater, uansett hvor provosert du blir, og ikke svare på måter du ikke selv ville likt å høre. Du må være bevisst dempende, ikke eskalerende. Og unngå roping mellom rom og etasjer, snakk ansikt til ansikt. Ett sekund gjennomtenking har du alltid tid til - brems din egen indre dramaqueen som svarer som en annen tenåring. At datteren din er dramatisk går over - og det er ikke alle tårer som er like mye verd eller krever knefall og unnskyldninger - men hun må ha et voksent forbilde.

Takk for respektfullt svar. 😀

 

Jeg har tatt alle de gode råd til etterretning, og vi har hatt en svært fin uke..... men jeg må bite meg i tunga innimellom

 

..

Anonymkode: 77b3b...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 8.33, Anonym bruker skrev:

Trengs ikke. Jeg er ikke mora hennes og skylder henne ikke verken respekt eller høflighet. Jeg skal ikke bygge en relasjon med henne eller lære henne om verden. Så nei; jeg sparer silkehanskene til folk jeg bryr meg om og som betyr noe for meg. Det er der det er viktig å holde båndene intakte. 

Anonymkode: 4eb59...9ef

Vet ikke om du har tenåringer.. men ofte så reagerer en ikke meggete på en hyggelig tone. Det gjelder voksne og barn. Når tenåringen til Hi ropte Halloooo(i en kommanderende tone kan jeg se for meg) , så er det nok en del som har bygd opp til det svaret. 

Klart bør en holde seg for god til å være ufin tilbake, men av og til tenker jeg at tenåringen ikke blir skadet av å se at en negativ tone... Gir negativ tone tilbake. Etterpå kan en prate om fremtoning og øve på å være hyggelig.

Ved mindre du er en stepfordwife så trur jeg nok de fleste skjønner greia. 

Jeg husker masse fra mine tenår.. og jeg var regelrett en drittunge i 2 år før det roet seg. Klart svarte min mor meg surt tilbake av og til på mine svært suuuure henvendelser.. Hva annet er å forvente ?

Synes Hi har selvinnsikt og ønsker endring i miljøet hjemme:) Men reaksjonen hennes er virkelig ikke noe å bli sjokkert over. Unødvendig ? Ja absolutt og hun vet det... men sjokkerende ??!! Eeeh nei.

Anonymkode: 8b3f6...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2019 den 0.16, Anonym bruker skrev:

Fantastisk mange gode svar. TAKK. 

Ett eks fra i går. Hun er på vei ned trappa, og sier noe,  trappen er åpen opp i stuen, jeg svarer "ok" til det hun sa. Hvorpå hun høyt sier "hallloooooooo", og så enda høyere/roping "hallloooooooooo", "så svar da".  Og det er her jeg tramper i klaveret....for min respons var "Men herregud hører du dårlig, jeg sa ok".

Jo da, jeg ser det må, og hørte det med en gang at det var over streken. Men hun krever svar TVERT...Sånn er det med melding også....dersom jeg ikke svarer umiddelbart hagler det inn med meldinger av typen halloooo, svar da, mamma, halllooooooo, er du der.... gjerne etterfulgt av gråtesmilefjes. 

Så det er derfor jeg var litt spydig i svaret. Det er ingen unnskyldning, bare en forklaring......

Anonymkode: 77b3b...a66

Haha, dette er så typisk tenåringer. Har vært beredskapshjem og alle var sånn på meldinger. Hallooooo??? Er du der??? Svar da! 😢😢😢😢😢 Dagens barn er vant til at ting går raskt. Jeg pleier bare å svare. «Hei jenta mi, var bare en tur på vaskerommet» Da fikk jeg alltid tilbake: «Å, ja🙈🙈, men kan du hente meg?»

De er vant til venner som går med nesa i telefonen konstant og svarer med en gang, vet du.. 

De tar seg i det når du bare er høflig og god tilbake. 

Anonymkode: 5f1cf...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ungdommene de ungdommene... Som elsker og og hater oss i samme pust.. Med hormoner som lager krig i hodet hver eneste dag, og som kan bli som en vulkan med utømmelig lava.

Hold ut! Det går over 😊 Vær tålmodig, la være å krangle tilbake selv om det er HARDT! Sett klare grenser, still krav, gi litt tilbake. Gå på kafé.. gå på tur. Vær interessert i henne. Prøv å se på henne med andres øyne. Er det så ille som du føler? Har hun et godt sosialt liv? Går det greit på skolen? Da har du i såfall ikke mye å bekymre deg over.

Her har vi hatt slamring med dører, spydigheter, raseriutbrudd, tårer, latter og hele regnbuen.

Jeg lar mine være i fred når det setter i gang. «Jeg aksepterer ikke å bli snakket til på denne måten, så nå går jeg på et rom for meg selv.» Å sende de på rommet har ikke nødvendigvis en hensikt.. Noen ganger kan det være bedre om DU forlater situasjonen.

Når det stormer som verst så er det ofte tenåringenes frustrasjon som kommer ut. Gi henne en klem. Forstå. Å ta diskusjoner i sinne fører ALDRI til noe bra.

Jeg elsker og hater å ha tenåringer.. I det siste har de stort sett låst seg inne på rommet eller hengt med venner... Svarer bare ja, nei, eller «kei..» (okey).

Tenåringer trenger klare grenser! 

Anonymkode: b7d7b...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om du har tenåringer.. men ofte så reagerer en ikke meggete på en hyggelig tone. Det gjelder voksne og barn. Når tenåringen til Hi ropte Halloooo(i en kommanderende tone kan jeg se for meg) , så er det nok en del som har bygd opp til det svaret. 

Klart bør en holde seg for god til å være ufin tilbake, men av og til tenker jeg at tenåringen ikke blir skadet av å se at en negativ tone... Gir negativ tone tilbake. Etterpå kan en prate om fremtoning og øve på å være hyggelig.

Ved mindre du er en stepfordwife så trur jeg nok de fleste skjønner greia. 

Jeg husker masse fra mine tenår.. og jeg var regelrett en drittunge i 2 år før det roet seg. Klart svarte min mor meg surt tilbake av og til på mine svært suuuure henvendelser.. Hva annet er å forvente ?

Synes Hi har selvinnsikt og ønsker endring i miljøet hjemme:) Men reaksjonen hennes er virkelig ikke noe å bli sjokkert over. Unødvendig ? Ja absolutt og hun vet det... men sjokkerende ??!! Eeeh nei.

Anonymkode: 8b3f6...983

Hadde aldri svart mitt barn sånn. Uansett om det ble ropt «hallo» i den ene eller den andre tonen. Ferdig arbeid. Dette er virkelig en no-brainer, og at du prøver å få det til å låte som om det er barna som skaper problemet, er bare absurd.

Anonymkode: 4eb59...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...