Gå til innhold

Hvorfor går en leder nesten aldri tilbake i rolle som vanlig medarbeider?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fordi det er gøy/utfordrende/spennende å være leder? Fordi lønnen er god? Andre årsaker?

Ikke alle passer i rollen som ledere, og det forundrer meg at de ikke ser det selv. Fordundrer meg enda mer at de likevel får nye lederstillinger. Kan virke som som ledererfaring trumfer kvalifikasjoner.

Anonymkode: 58ada...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort det, ikke fordi jeg ikke klarte jobben, men fordi jeg ville ha mer fritid.

Lønnen er merkbart lavere, så skjønner at det sitter langt inne for mange.

Anonymkode: 28dc9...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er gøy/utfordrende/spennende å være leder? Fordi lønnen er god? Andre årsaker?

Ikke alle passer i rollen som ledere, og det forundrer meg at de ikke ser det selv. Fordundrer meg enda mer at de likevel får nye lederstillinger. Kan virke som som ledererfaring trumfer kvalifikasjoner.

Anonymkode: 58ada...2cb

Ledere får vel sjelden tilbakemeldinger på lederegenskaper, og skylder derfor ikke på seg selv om ting ikke går så bra..

Anonymkode: 6f04f...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som gikk tilbake. Ikke fordi hun ikke fungerte som leder, mgn hun trivdes ikke med å ha personalansvar. 

De fleste er ikke villig til å gå ned i lønsnivå, og vanligvis legger de skylden på folk under seg om ting ikke fungerer.

Anonymkode: fb93d...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min gikk fra å jobbe som vanlig ansatt til å bli leder. Hadde det vært opp til meg (og til dels han) ville han nok av mange årsaker gått tilbake til å jobbe turnus. Men han har kone og barn å forsørge så å gå ned 300.000 i lønn frister nok lite! 

Anonymkode: b86e9...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg vet om hadde lederstilling i mange år, men gikk tilbake da han gikk på en smell. Tror ikke at han taklet alt presset og ansvaret. 

Anonymkode: 05a00...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, noen går tilbake. Og noen røykere lever til de er 100. Men de fleste gjør ikke det. Var de jeg var ute etter å diskutere 😊

Anonymkode: 58ada...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn! Kunne egentlig godt tenkt meg å frasi meg lederansvaret, men pga nedgang i lønn så gjør jeg ikke det. Tror ikke jeg er en dårlig leder (får gode tilbakemeldinger), men trives ikke med personalansvar. 

Anonymkode: 0b22a...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lønn! Kunne egentlig godt tenkt meg å frasi meg lederansvaret, men pga nedgang i lønn så gjør jeg ikke det. Tror ikke jeg er en dårlig leder (får gode tilbakemeldinger), men trives ikke med personalansvar. 

Anonymkode: 0b22a...6ee

Jeg kjenner ingen gode ledere som trives med det. De dårlige tar ofte ikke personalansvaret, men mener i steder egen kake.

Anonymkode: 25ae8...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ingen gode ledere som trives med det. De dårlige tar ofte ikke personalansvaret, men mener i steder egen kake.

Anonymkode: 25ae8...7cd

Jøss da kjenner du ikke mange. Jeg har hatt mange fantastiske ledere, som trives med det. Har vel hatt 8-10 leder i løpet av livet og omtrent alle har vært gode. Min nåværende leder er et funn og hovedårsaken til at jeg elsker jobben min!

Anonymkode: 01fd1...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært leder i tolv år, jeg trivdes godt med personalansvar. Faktisk var det noe av det gode med jobben, å få være med å utvikle medarbeiderne, dyrke fram det de er flinke på og få dem til å fungere som en arbeidsgruppe.

Jeg sluttet som leder fordi det ble mer administrasjon enn fag, jeg brukte for mye tid på meningsløs rapportering og på å få ting til å gå rundt med stadig mindre budsjett.

Nå jobber jeg «på gulvet» på samme sted som jeg var leder sist, og det går helt utmerket. Jeg tjener det samme som før.

Anonymkode: bbb41...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår arbeidsplass skjer det hele tiden. Noen som ikke trives i lederrollen eller de som skal av med vår spesial pensjon må jobbe de siste to årene i tjeneste.

Anonymkode: 5b53b...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange på min arbeidsplass som har sagt fra seg lederansvar. Det kan være mange årsaker til det, men hi høres egentlig bare bitter ut. Kanskje du ikke er den letteste medarbeideren siden du bare kjenner dårlige ledere. De finnes nemlig alltid på alle arbeidsplasser. De gjør oftest de gode lederne sier fra seg oppgavene. Du sitter kanskje igjen med de som orker å krangle med deg.

Anonymkode: 1fe21...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del; fordi jeg ikke har gått 5 år på skole for å ikke være leder. Dessuten får jeg positive tilbakemeldinger på lederstilen min og vi har et godt arbeidsmiljø på jobb.

Anonymkode: a9050...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I akademia er våre faglige ledere (instituttledere, dekaner, rektor) ansatt på åremål, max to perioder. Det betyr at minst hver åttende år skiftes de ut. Fordeler og ulemper med det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mange på min arbeidsplass som har sagt fra seg lederansvar. Det kan være mange årsaker til det, men hi høres egentlig bare bitter ut. Kanskje du ikke er den letteste medarbeideren siden du bare kjenner dårlige ledere. De finnes nemlig alltid på alle arbeidsplasser. De gjør oftest de gode lederne sier fra seg oppgavene. Du sitter kanskje igjen med de som orker å krangle med deg.

Anonymkode: 1fe21...c89

Jeg har da ikke sagt at jeg bare kjenner dårlige ledere. Jeg forbauses bare over at heller ikke ledere som fungerer dårlig sier fra seg lederansvaret.

Bitter er jeg ikke, er leder selv.

Anonymkode: 58ada...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er gøy/utfordrende/spennende å være leder? Fordi lønnen er god? Andre årsaker?

Ikke alle passer i rollen som ledere, og det forundrer meg at de ikke ser det selv. Fordundrer meg enda mer at de likevel får nye lederstillinger. Kan virke som som ledererfaring trumfer kvalifikasjoner.

Anonymkode: 58ada...2cb

Udugelige folk som har havnet i posisjoner er vanskelige å bli kvitt eller å sende nedover i systemet, så man kvitter seg med dem ved å sparke dem oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Pashla skrev:

Udugelige folk som har havnet i posisjoner er vanskelige å bli kvitt eller å sende nedover i systemet, så man kvitter seg med dem ved å sparke dem oppover...

Statsansattloven beskytter dessverre ledere veldig godt. Det er vanskelig å «sparke dem nedover». Og alle politikere er for feige til å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 01fd1...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det lite aktuelt å ikke skulle ha lederansvar. I min bransje betyr lederansvar å ha større overblikk, og å få være med på å stake ut kursen i større grad enn det øvrige medarbeidere får. Jeg trives godt med personalansvar, og tror jeg i hovedsak lykkes godt med å utvikle medarbeideres kompetanse og faglige selvtillit. Har selvfølgelig også hatt medarbeidere som ikke har trivdes meg meg som leder, jeg er nok ganske kravstor, og synes det er vanskelig å tåle dem som ikke ønsker å bli bedre. 

For noen år siden var jeg i en stiling uten lederansvar, og jeg savnet innflytelsen og oversikten. Ser ikke for meg at jeg kommer til å velge det bort igjen. Jeg er nok bedre på å lede enn å bli ledet, selv om man som mellomleder alltid både ledes og leder. 

Anonymkode: 961a4...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...