Gå til innhold

Delt økonomi. Gravid


Frøkengravidigjen

Anbefalte innlegg

Hei,

trenger høre andres synspunkt angående min økonomiske situasjon...

 

eg og mannen min (vi er gift) har ikke felles økonomi. Min inntekt er min inntekt og hva eg bruker penger på er helt opp til meg. Vi tjener det samme. Dette fungerer ganske greit helt til eg blir gravid og det er snakk om permisjon.

vi hadde samme diskusjonen forrige gang eg var gravid men da var situasjonen litt annerledes. Eg tjente mindre og hadde vært i samme jobb i 6år.

denne gangen har eg nettopp fått meg ny jobb, og etter planen skal eg ha fast kontrakt i samme måneden som eg går ut i permisjon... eg har da ikke gitt beskjed om graviditet enda. Mye pga eg ønsker å finne en løsning som kan vere tilpasset jobben. Men mannen min nekter å ta ut flere uker en han må og mener eg må ta det fulle og hele ansvaret for permisjonen. Dette er for så vidt greit....  men så kommer den økonomiske situasjonen eg blir satt i. De fleste mødre syns sikkert dette er rart å regne på. Men siden vi ikke har felles økonomi er dette veldig reelt for meg. 

Eg «taper» 60 000kr på å få denne barnet. Summen i seg selv er ubetydelig. Men prinsippet er at VI velger å få barn SAMMEN. Så dette burde ikke legges åleine på meg. Mener eg. Og no er eg rimelig irritert for at han ikke ønsker å kompensere på noen som helst måte, eller møte meg på halvveien angående mulighet for å jobbe. Eg må fortsatt betale samme felles utgifter som han.

hva tenker dere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du få tidlig barnehage eller dagmamma slik at du kan jobbe? Da må han vel betale halvparten av utgifter til pass.

Anonymkode: f4aa3...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe eg har vurdert. Har fødsel i februar. Så han blir ikke mer en 6 måneder i barnehage. Er litt ungt?

ukene eg utsetter i permisjon må eg ta igjen? Er det en tidsbegrensning eg må ta dette igjen på? 

Og vist eg begynner i jobb tidligere. Kan ikke han ta sin pappaperm før eg tar ut resten av min perm? Fekk ikke til dette i foreldreplanleggeren til nav. Gjekk bare å registrere hans perm når min var helt ferdig... må sikkert ta en telefon til nav 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Frøkengravidigjen skrev:

Ja det er noe eg har vurdert. Har fødsel i februar. Så han blir ikke mer en 6 måneder i barnehage. Er litt ungt?

ukene eg utsetter i permisjon må eg ta igjen? Er det en tidsbegrensning eg må ta dette igjen på? 

Og vist eg begynner i jobb tidligere. Kan ikke han ta sin pappaperm før eg tar ut resten av min perm? Fekk ikke til dette i foreldreplanleggeren til nav. Gjekk bare å registrere hans perm når min var helt ferdig... må sikkert ta en telefon til nav 🙃

Er ikke barnets beste litt viktigere enn de pengene? Alt for tidlig å starte som 6 mnd. Og klan ikke tro at noen barnehager tar inn så små heller. 

Like vel er jeg jo enig med deg, slik at han skulle bidratt med litt ekstra til deg mens du er i permisjon dersom du trenger det. Dere er sammen om barnet. 

Er det pga lønnsforskjeller mellom gammel og ny jobb at du taper penger? 

Anonymkode: 5b6ad...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo absolutt. Barnet er viktigst til syvende og sist :)

ja er lønnsforskjell og en taper generelt sett en del feriepenger og. Forrige gang var det snakk om en litt mindre sum så orket ikke diskutere eller krangle på det.  

Men uansett så bør det vere vårt økonomiske tap. Ikke mitt åleine.

er han og handler klær, ting på apoteket eller annet til gutten vår på 1 år. Så ber han alltid om halvparten på Vipps. Så han kjører 50/50 hele veien økonomisk. Så synes ikke det er greit at han lar dette gå på meg åleine...

En skal klare seg bedre økonomisk som par, ikke verre 😅 no kunne eg like godt vært åleine mamma. Hadde vært i samme økonomiske situasjon. Kanskje fått litt mer støtte faktisk. Blir jo helt feil....

Økonomer anbefaler fordelt økonomi, men det blir søren meg ikke krangle og diskusjonsfritt fordi om 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, såpass ja! 

Her har vi og separat økonomi. Selv om vi er gift. Det er og jeg som står for nesten alt av fellesutgifter, og det som barna trenger. Fordi mannen har ikke noe ekstra. Blir jo i praksis kanskje felles økonomi, men jeg liker å ha kontroll på mitt av ulike årsaker 😂

Når man er gift får man bidra til at begge parter har det bra. Ville aldri bedt om penger fra mannen dersom jeg kjøpte noe til barna. Da hadde han hatt stor gjeld hos meg 😬

Anonymkode: 5b6ad...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er grunnen til delt økonomi når man har felles barn og bor sammen?

jeg hadde aldri orket å ha dette som irritasjonsmoment i hverdagen. Hadde gitt beskjed at enten har dere felles økonomi ellers flytter du ut. At man ikke deler på alle utgifter er bare rart. Du betaler mat en dag, han handler en annen gang. Du henter medisin denne gang, han om et pr osv. Begge vil vel barnas og familiens beste?

Anonymkode: 711f0...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...