GĂ„ til innhold

Jeg kan stolt meddele at mobberen aldri blir invitert i en eneste barnebursdag!đŸ‘±đŸ»â€â™‚ïžđŸ‘±đŸ»â€â™€ïž


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her stÞtter jeg HI 100 prosent!Hennes ansvar er fÞrst og fremst hennes barn,ikke alle andre. Videre sier ett ordtak "Det mÄ en hel landsby til for Ä oppfostre ett barn". Og hva er bedre pedagogikk enn at en hel landsby forteller ungen at dÄrlig oppfÞrsel fÄr konsekvenser. 

Dette er ett barn pÄ 11 Är, han vet forskjellen pÄ rett og galt uavhengig av hvordan han har det hjemme.Dette lÊrer han pÄ skolen. 

Ja til Ă„ forvente og kreve mere av barn!Nei til Ă„ beskytte og bortforklare mobbing!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstĂ„r valget ditt Hi, men jeg synes ikke man skal ekskludere sĂ„ brutalt uten Ă„ ta en siste alvorsprat med gutten fĂžr man faktisk velger Ă„ gjĂžre dette. SĂ„ han kan fĂ„ klar beskjed om at han faktisk er velkommen om han tar et klokt valg og oppfĂžrer seg pĂ„ bursdagsbarnets store dag. Å ekskludere uten Ă„ gi han en eneste sjanse til Ă„ rette opp er det som gjĂžr jeg fĂ„r vondt. Du har snakket med ham fĂžr sikkert, men det hadde vĂŠrt det riktige Ă„ ta en ny prat. 

Anonymkode: 1918b...ae1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg inviterer kollegene, sÄ inviterer jeg ikke alle utenom en! 

Anonymkode: cf03c...e3c

Selv om denne ene er han som tafser deg i skrittet og prÞver Ä ta deg pÄ puppene hver gang dere gÄr forbi hverandre eller mÞtes pÄ kopirommet? Selv om han er den som gjÞr narr av ditt arbeid og bruker det som mal for hvordan det IKKE skal vÊre? Selv om han har sagt at hans mÄl er Ä presse deg ut av jobben?

Anonymkode: 7900e...08b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OgsÄ den som har slÄtt deg og rispet deg med kniv? 

Anonymkode: 75fca...694

NÄ fÄr du roe deg! 

Om gutten har hatt anledning til Ă„ rispe noen med kniv pĂ„ skolen er det de voksne som har sviktet. Å gi barnet ansvar som en voksen er bare noe voksne gjĂžr fordi det er enklere for dem selv! 

Men selv kollegaen som forakter meg, baksnakker meg, lyver og Ăždelegger for meg blir invitert om alle blir invitert. Vil jeg unngĂ„ Ă„ invitete vedkommende sĂ„ inviterer jeg fĂŠrre eller en blandet flokk med bare et par kolleger sammen med andre venner. Å invitere alle utenom en er mobbing! Hva godt kommer ut av Ă„ synke til det nivĂ„et? Bare fordi en annen har vĂŠrt slem gir det ikke deg rett til Ă„ vĂŠre slem tilbake. Det er i alle fall det jeg lĂŠrer mine egne barn!

Anonymkode: cf03c...e3c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har jo barnet god tid Ä vise at den er blitt grei hvis man tenker pÄ neste Ärs bursdag.

Det dere forstÄsegpÄere tydeligvis ikke skjÞnner eller aksepterer er at barnet selv setter seg utenfor og nekter Ä vÊre en del av gruppen.

Anonymkode: 2f7bf...e07

Jeg tror barnet har mye stÞrre mulighet til Ä utvikle seg i en posotiv rettning og det fÞler seg akseptert og inkludert enn om det fÞler seg holdt utenfor og demonisert. 

Jeg tror ogsÄ sansynligheten for at "mobberen" skal angripe hi sitt barn hardere i fremtiden er stÞrre nÄr hi velger en Äpen konflikt. Sansynlig vis vil det fÄ mobbingen til Ä eskalere i stedenfor Ä fÄ barnet til Ä tenke seg bedre om og oppfÞre seg penere. Faren er at mÄten hi lÞser problemet pÄ er veldig kortsiktig. Selv om det kan gjÞre bursdagen bedre kan det gjÞre fremtiden dÄrligere for alle barna.

Anonymkode: 5801c...c72

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Antarctica
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om denne ene er han som tafser deg i skrittet og prÞver Ä ta deg pÄ puppene hver gang dere gÄr forbi hverandre eller mÞtes pÄ kopirommet? Selv om han er den som gjÞr narr av ditt arbeid og bruker det som mal for hvordan det IKKE skal vÊre? Selv om han har sagt at hans mÄl er Ä presse deg ut av jobben?

Anonymkode: 7900e...08b

Kollegaen er voksen.

Denne trÄden handler om en elleveÄring.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan forstĂ„ at det i noen ekstreme tilfeller er nĂždvendig Ă„ utelate en mobber, hvis man ikke finner noen andre mĂ„ter Ă„ beskytte barnet sitt pĂ„. Å bestemme at barnet aldri noen sinne skal inviteres og Ă„ gjĂžre utelatelsen sĂ„ tydelig for bĂ„de barnet og andre synes jeg derimot er bĂ„de ondskapsfult og dumt.

Hvis forholdene var sÄ ille at jeg ansÄ det nÞdvendig Ä holde ham borte fra feiringen ville jeg forsÞkt Ä gjÞre det litt diskret slik at han selv ikke trengte Ä vite at han ble holdt borte. Jeg kunne for eksempel ringt foreldrene og forklart problemet slik at de kunne sÞrge for at gutten hadde andre planer den dagen og ikke kunne komme selv om han offesielt ble invitert som de andre, eller jeg kunne lagt selskapet til et tidspunkt jeg viste han var bortreist for eksempel.

Jeg mener det er riktig Ä beskytte eget bsrn mot mobbing, men ikke ved Ä skade andre eller hevne seg pÄ barn som har vÊrt slemme.

Neste Ă„r kan situasjonen vĂŠre en annen. De fleste vokser opp til Ă„ bli bra mennesler selv om de har mobbet som barn. Det er ingen grunn til Ă„ dĂžmme dem til utenforskap for resten av livet selv om de oppfĂžrte seg ille som barn.

Anonymkode: 5801c...c72

Jeg tenker at en 11 Äring som ikke klarer Ä oppfÞre seg fint mot klassekameratene sine godt kan vite at da kan han ikke komme i selskapet deres heller. 

Det er nok synd pÄ gutten, og det er forferdelig at situasjonen er blitt sÄ fastlÄst, men jeg hadde aldri tvunget mitt barn til Ä invitere en som plaget han i selskapet sitt. 

Men Ä legge ned veto for alltid, samt Ä rotte meg sammen med de andre foreldrene i en felles utestengelse, hadde jeg ikke gjort. 

Anonymkode: 3311c...0fe

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

13 minutter siden, Pashla skrev:

Kollegaen er voksen.

Denne trÄden handler om en elleveÄring.

Men hvor langt skal man strekke seg for et barn? NĂ„r kan barnet lĂŠre at dĂ„rlig oppfĂžrsel fĂ„r konsekvenser? Hvor lenge er det ‘offeret’ som mĂ„ ta konsekvensene alene? Er det greit at de andre barna gruer seg til selskapene sine for at en 11 Ă„ring ikke skal bli ‘straffet’ for sin dĂ„rlige oppfĂžrsel? 

Anonymkode: 3311c...0fe

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Men hvor langt skal man strekke seg for et barn? NĂ„r kan barnet lĂŠre at dĂ„rlig oppfĂžrsel fĂ„r konsekvenser? Hvor lenge er det ‘offeret’ som mĂ„ ta konsekvensene alene? Er det greit at de andre barna gruer seg til selskapene sine for at en 11 Ă„ring ikke skal bli ‘straffet’ for sin dĂ„rlige oppfĂžrsel? 

Anonymkode: 3311c...0fe

Jeg syns vel Ä true barn med politi, og Ä ringe rundt til alle foreldre i klassen for Ä samkjÞre utestenging av ett konkret barn, er et godt stykke unna Ä «strekke seg» for noen. Det smaker av hevn, og ikke minst: av tafatt autoritet overfor det aktuelle barnet. Han/hun har vÊrt inne hos HI fÞr, uten at de voksne i hjemmet klarte Ä etablere hvilke regler de krever skal fÞlges der. Strekke seg er neppe det de har drevet med.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg syns vel Ä true barn med politi, og Ä ringe rundt til alle foreldre i klassen for Ä samkjÞre utestenging av ett konkret barn, er et godt stykke unna Ä «strekke seg» for noen. Det smaker av hevn, og ikke minst: av tafatt autoritet overfor det aktuelle barnet. Han/hun har vÊrt inne hos HI fÞr, uten at de voksne i hjemmet klarte Ä etablere hvilke regler de krever skal fÞlges der. Strekke seg er neppe det de har drevet med.

Nei, det smaker av kjĂŠrlighet og omsorg for egne barn. Elsker ikke du barna dine? Ville ikke du beskyttet de mot en som forsĂžkte Ă„ Ăždelegge de for livet?

Anonymkode: ae76a...5eb

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg inviterer kollegene, sÄ inviterer jeg ikke alle utenom en! 

Anonymkode: cf03c...e3c

Selv ikke hvis du ble utsatt for fysisk eller psykisk vold av en av de? 

Anonymkode: c14db...212

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg jobber med mobbing, og kan forstÄ hi. Jeg kan ogsÄ forstÄ tankene om hevn, men hÄper det bare forblir tanker..

Jeg husker sÊrlig en gutt som til slutt ble utestengt fra fotballtrening pga alvorlig utagering og mobbing. Foreldrene hans var harniske.  De mente han ble utestengt, og at det var slemt. Det faktum at mobbeofferet ville slutte var ikke noe de klarte Ä forholde srg til. Gutten forventet nok Ä fÄ stÞtte fra meg ogsÄ. Og fikk det ogsÄ, men ikke slik han forventet. 

Javisst er det leit Ä bli utestengt, men hvis man mobber noen sÄ er det ofte konsekvensen. (Og vi snakker mobbing! Ikke tilfeldig erting, som jeg tror mange her snakker om nÄr de vil inkludere)

Alvorlig mobbing mÄ tas pÄ alvor, og det mÄ fÄ konsekvenser. Alle barn Þnsker Ä vÊre del av det sosiale samholdet, sÄ det motiverer Ä endre atferd hvis de blir forklart sammenhengen mellom dÄrlig oppfÞrsel og tilbaketrekking av andre.

Å oppfĂžre seg dĂ„rlig mot Petter pĂ„ skolen ogsĂ„ komme til Petter og spise kake... Det er en skikkelig bjĂžrnetjeneste Ă„ vĂŠre sĂ„ dumsnill. 

Å utelate fra bursdager som 11-Ă„ring er bedre enn Ă„ tvangsinkludere til de er gamle nok til Ă„ ta 100% avstand fra mobberen

Anonymkode: eba5e...236

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men hvis du inviterer alle unntatt denne gutten, sÄ er jo ikke du noe bedre. Det gjÞr deg til en mobber?

Anonymkode: c8b66...82b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

15 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg syns vel Ä true barn med politi, og Ä ringe rundt til alle foreldre i klassen for Ä samkjÞre utestenging av ett konkret barn, er et godt stykke unna Ä «strekke seg» for noen. Det smaker av hevn, og ikke minst: av tafatt autoritet overfor det aktuelle barnet. Han/hun har vÊrt inne hos HI fÞr, uten at de voksne i hjemmet klarte Ä etablere hvilke regler de krever skal fÞlges der. Strekke seg er neppe det de har drevet med.

Det er jeg enig i, og skrev i innlegget mitt over ogsÄ. 

Men forstÄr jeg deg rett nÄr du syns det er greit Ä utelate et barn som til tross for mange sjanser ikke klarer Ä oppfÞre seg? Hvis man gÄr ut fra at foreldrene til de andre barna evner Ä oppfÞre seg som fornuftige folk? 

Anonymkode: 3311c...0fe

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Men hvis du inviterer alle unntatt denne gutten, sÄ er jo ikke du noe bedre. Det gjÞr deg til en mobber?

Anonymkode: c8b66...82b

Det er her mange voksne blander kortene. 

Det ville absolutt vĂŠrt utestenging hvis hi unnlot Ă„ invitere en tilfeldig gutt. Men denne gutten mobber jo hennes gutt.

Det er sÄ mange voksne med gode intensjoner som forhindrer den enkleste formen for sosial lÊring, nemlig at hvis du er slem med noen sÄ vil de ikke vÊre venner med deg.

MÄ ogsÄ minne pÄ at mobbing er gjentatt erting over lang tid, som regel med maktubalanse. Noe helt annet enn det man vanligvis ser av dum atferd i klasser. 

Anonymkode: eba5e...236

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt (og flere barn) har i noen Är blitt mobbet av en klassekamerat. Skolen har vÊrt pÄ banen og vi som foreldre har forsÞkt Ä nÄ ut til foreldre til 11 Äringen. At det er noe som skurrer hjemme der er klart. Foreldrene er likegyldige til alt fra barnets oppfÞrsel, oppfÞlging av hygiene, oppfÞrsel og lekser. Barnevernet har igangsatt tiltak i forhold til veiledning av foreldrene, uten bedring i mine Þyne. 

 

Jeg ble selv mobbet som barn, noe som preget meg i mange Är. Dette har gjort at nok er nok. Vi har nÄ invitert til guttebursdag/fest for min sÞnn, og mobberen er den eneste som ikke ble invitert i klassen. Jeg har sendt melding til foreldrene om Ärsaken til dette. Det er helt uaktuelt at denne gutten skal Þdelegge nok en bursdag for bÄde min sÞnn og andre gjester. Mobberen bor ogsÄ i nÊrheten av oss, rett som det er stikker han innom for Ä lage ugang. Han slÄr de andre pÄ trampolina eller dytter andre hardt ut i bassenget. I sommer jagde jeg han bort Ä sa han var uvelkommen her og hvis jeg han pÄ vÄr eiendom igjen vil jeg ringe politiet, det fungerte. Jeg har forsÞkt lenge nok. PÄ tide at folk slutter Ä beskytte mobberen Ä ikke egne barn fra traumer og vold.

Stakkars mobber? Nei, stakkars andre barn som blir trakassert uten at det fÄr konsekvenser for drittungen!

 

Min sĂžnn og hans venner er sjeleglade for at jeg setter ned foten.

Anonymkode: 4c3d0...917

Ville invitert barnet med forbehold om at en forelder ble med og at han mÄ dra hjem, om han ikke oppfÞrer seg.

Å utestenge ET barn er ogsĂ„ mobbing, sĂ„ egentlig er du ikke stort bedre selv.

Anonymkode: 5a441...f05

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv ikke hvis du ble utsatt for fysisk eller psykisk vold av en av de? 

Anonymkode: c14db...212

Nei. Selv ikke da! Som jeg skrev, da ville jeg invitert en mindre gruppe en eller anderledes blandet gruppe. Men alle utenom en gjĂžr man ikke. Det er mobbing!

Anonymkode: cf03c...e3c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du inviterer alle unntatt denne gutten, sÄ er jo ikke du noe bedre. Det gjÞr deg til en mobber?

Anonymkode: c8b66...82b

Nei, nÄ blander du kortene. Hi har en grunn til Ä ikke invitere gutten. Nemlig Ä forhindre skade , psykisk eller fysisk, pÄ sitt eget barn. Det er ikke mobbing. 

Anonymkode: 71c71...c7c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Selv ikke da! Som jeg skrev, da ville jeg invitert en mindre gruppe en eller anderledes blandet gruppe. Men alle utenom en gjĂžr man ikke. Det er mobbing!

Anonymkode: cf03c...e3c

Konsekvens er ikke samme som mobbing.

Å mobbe over lang tid er ikke oppfĂžrsel som skal belĂžnnes med Ă„ bli invitert i bursdag hos de som blir mobbet - det er Ă„ gi mobberen belĂžnning for Ă„ vĂŠre bĂžlle mot andre. Det er ikke mobbing av mobberen Ă„ la mobbeofferet slippe Ă„ ha mobberen i sin egen bursdag, det er en konsekvens av at mobberen ikke klarer Ă„ oppfĂžre seg. 

Anonymkode: 67369...4cf

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville invitert barnet med forbehold om at en forelder ble med og at han mÄ dra hjem, om han ikke oppfÞrer seg.

Å utestenge ET barn er ogsĂ„ mobbing, sĂ„ egentlig er du ikke stort bedre selv.

Anonymkode: 5a441...f05

Virker som folk har fullstendig mistet vettet og evnen til Ä tenke selv. Du og flere her ser jo kun det at mobberen blir «utestengt» ifÞlge dere? Hvordan kan dere fÄ det til at mobberen blir utestengt? Mobbing er et stort problem, og det er ogsÄ et kjent problem pÄ skoler at offeret mÄ lide og ikke fÄr beskyttelse av de voksne, all den tid det er offeret som mÄ flytte/bytte skole og ikke «den stakkars mobberen, for han mÄ jo ikke fÞle deg utenfor» hva med offeret??? Det er jo helt forvrengt dette her at mobberen pÄ ingen mÄte mÄ «utestenges»? Mobberen har jo ekskludert SEG SELV! Synes det er helt hÄrreisende at dere som foreldre kan sitte her og nÊrmest kreve at foreldre til mobbeoffere skal invitere mobbere hjem til barnet sitt. Det aller minste offeret mÄ kunne forvente er da Ä kunne fÞle seg trygg i sitt eget hjem! PÄ meg virker det mer som omsorgssvikt Ä ikke sÞrge for den tryggheten

Anonymkode: fbf10...7e6

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Alle de som mener at man skal inkludere Ä ta vare pÄ mobberen. Er som regel de som ogsÄ mobbet nÄr de var smÄ. De har null forstÄelse hvor jÊvlig det er Ä vÊre den som fÄr gjennomgÄ av mobbere. Ok ikke kan vÊre en gang trygg i sitt eget hjem og pÄ sin egen bursdag. Nei vet du hva. 

De fleste som ble mobbet stygt som barn selv forstÄr at det gÄr en grense pÄ nÄr man skal sette ned foten og faktisk beskytte ofrene. Dette er en 11 Är gammel gutt og slik jeg forstÄr sÄ har han fÄtt MANGE sjanser og fÄtt utallige beskjeder. En 11 Äring vet rett fra galt. Her viser det seg at barnevernet er inne i bilde osv, men ingen ting hjelper pÄ barnet. Hvis barnet skal ikke fÄ konsekvenser for sine handlinger, hva tror du skjer nÄr han blir voksen??? 

Nei Hi, jeg er helt enig med deg. 

Anonymkode: 151d7...887

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dere legger ogsÄ altfor mye ansvar for denne gutten pÄ hi. Det er tross alt ikke hennes barn og ikke hennes ansvar Ä oppdra han. NÄr «alt» annet er prÞvd tidligere og ingenting nytter sÄ er hun i sin fulle rett til Ä stenge dÞra og si at nok er nok. Hun har ogsÄ gitt beskjed til guttens foreldre om hvorfor. Hun har gjort mer enn nok. Hennes hovedansvar er hennes egne barn fÞrst og fremst 

Anonymkode: fbf10...7e6

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konsekvens er ikke samme som mobbing.

Å mobbe over lang tid er ikke oppfĂžrsel som skal belĂžnnes med Ă„ bli invitert i bursdag hos de som blir mobbet - det er Ă„ gi mobberen belĂžnning for Ă„ vĂŠre bĂžlle mot andre. Det er ikke mobbing av mobberen Ă„ la mobbeofferet slippe Ă„ ha mobberen i sin egen bursdag, det er en konsekvens av at mobberen ikke klarer Ă„ oppfĂžre seg. 

Anonymkode: 67369...4cf

Jeg har ikke sagt jeg inviterer mobberen. Men jeg inviterer ikke alle utenom en. Da inviterer jeg en mindre eller en anderledes sammensatt gruppe. Jeg fÄr ikke rett til Ä oppfÞre meg slemt fordi en annen har oppfÞrt seg slemt.

Anonymkode: cf03c...e3c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er her mange voksne blander kortene. 

Det ville absolutt vĂŠrt utestenging hvis hi unnlot Ă„ invitere en tilfeldig gutt. Men denne gutten mobber jo hennes gutt.

Det er sÄ mange voksne med gode intensjoner som forhindrer den enkleste formen for sosial lÊring, nemlig at hvis du er slem med noen sÄ vil de ikke vÊre venner med deg.

MÄ ogsÄ minne pÄ at mobbing er gjentatt erting over lang tid, som regel med maktubalanse. Noe helt annet enn det man vanligvis ser av dum atferd i klasser. 

Anonymkode: eba5e...236

Men her virker det som at HI har fÄtt med flere foreldre pÄ dette og at denne gutten dermed ikke fÄr vÊre med i mange bursdager fremover. Det kommer ikke til Ä hjelpe pÄ adferden hans pÄ skolen. 

NÄr denne gutten er pÄ besÞk hos andre eller i bursdag hos andre, sÄ har jo de voksne full anledning til Ä irettesette gutten, noe de Äpenbart ikke gjÞr eller klarer. Har en slik gutt i klassen her ogsÄ og jeg tar ikke fem flate for Ä sette ungen pÄ plass hver gang han gjÞr noe som ikke er ok. Og jeg tar heller ikke fem flate for Ä si fra til foreldrene nÄr de henter at «jeg har mÄttet irettesette xxx flere ganger og han har hatt en oppfÞrsel som jeg ikke aksepterer.» 

Anonymkode: c8b66...82b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

Kollegaen er voksen.

Denne trÄden handler om en elleveÄring.

Det handler om Ä kunne fÞle seg trygg hjemme og at hjemmet skal vÊre det stedet man ikke blir utsatt for vold, trakassering, mobbing ol. Hvorfor skal barn finne seg i at voksne ikke beskytter, ikke engang hjemme? 

NĂ„r mitt barn har blitt slĂ„tt og rispet med kniv sĂ„ er mitt fĂžrste ansvar Ă„ beskytte og trygge mitt barn. Å skulle invitere hjem den som har utsatt henne for dette er ikke noe jeg vil gjĂžre. Jeg har kontaktet det andre barnets foreldre og andre instanser som mĂ„ hjelpe det barnet. 

Anonymkode: 75fca...694

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...