Gå til innhold

Hvorfor mener enkelte folk at de alltid må gi tips om hvordan maten skal bli bedre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et vennepar. De er her en del på middag her og vi hos de. Det er egentlig hun som er min venninne, med disse har jo vært sammen i 15 år eller noe slikt så jeg kjenner begge godt og begge er hyggelige. 

Det er bare et lite problem. Med han.

Hver gang vi spiser hos oss, så MÅ han kommentere/gi tips. Han er ikke spesielt flink på dette med mat, så jeg skjønner ikke hvorfor. 

Feks serverer jeg kalkun og i sausen har jeg masse godt og så sier han «hvis du tar litt brunost i sausen, så blir den bedre. Det bør du prøve». Jeg kunne selvsagt svare at det er brunost i sausen. 

Annet eksempel er den gangen jeg serverte salat med hjemmelaget focaccia og han anbefalte meg å ha litt salt på, for da ble den mye bedre. Det var salt på den. 

Hver gang kommer han med slike tåpelige tips om hvordan maten min skal smake bedre. Vi satt her en hel gjeng på søndag og alle skrøt av maten. Og det gjorde han også, men la til «neste gang bør du prøve olivenolje til marinaden». Akkurat den gangen hadde jeg forsøkt meg på smakløs kokosolje, men det var veldig godt likevel. 

Noen ganger hender det han sier ting som «dette var godt, men jeg lager veldig gode xxx. Folk skryter av at jeg er skikkelig god på det. Jeg skal lage det til dere en gang.» 

Er det mindreverdighetskomplekser som gjør at man må kommentere/gi tips slik at man føler seg bedre? Jeg ler jo bare av det, men det er en litt merkelig ting å gjøre.

Anonymkode: 5fe84...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har sikkert noen issues som gjør at han har behov for bekreftelser. 

Har en sånn søster. Alltid når noen gjør noe bra eller får skryt må hun fortelle om noe hun har fått skryt for... Eller barna, ofte! Klarer aldri og la noen få sole seg litt i egen glans. Slitsomt, men alle rundt bare lar det gå inn ene øret og ut andre og antar at det kommer av egne mindreverdighetskomplekser🤷‍♀️ Eneste kjipe er at barna begynner å ta etter og kan bli oppfattet som litt uspiselige av andre barn som da aldri får lov til å få gjøre noe bra, eller få skryt, "i fred". 

Anonymkode: 9c5ee...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seriøst eksplodert og antagelig blitt fryktelig sarkastisk eller noe. 

"Denne focacciaen hadde blitt bedre med salt på." "Er du blind og helt uten smakssans? Kan du hverken se eller smake saltet? Det er de hvite kornene på toppen der!"

"Hvis du tar litt brunost i sausen blir den enda bedre." "Det er jo helt bortkastet på deg. Du klarer ikke å smake at jeg faktisk har tatt brunost i sausen. Hvorfor i huleste må du alltid lire av deg selvfølgeligheter og idiotiske kommentarer om maten?" 

(Uff, beklager, jeg ble så irritert på ham av å lese hi.)

Sarkasme og slemme kommentarer ville vel ikke gjort noe som helst bedre, så jeg håper jo at jeg hadde klart å la være. Men jeg hadde enten droppet middagsinvitasjonen, eller jeg ville snakket med min venninne om saken. Eller begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg bare hadde blitt helt stille. Bare sett på han, til han måtte si noe mer. 

Ellers så hadde det jo fristet med Superdolly sin versjon, bare litt mindre pms 🙈 Altså alltid svare med et spørsmål, kjenner du ikke at det er brukt brunost/salt/fløte osv?? Med en liten latter. 

Folk som han trenger å duperes grundig. Hver gang. 

Anonymkode: 2b44b...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg hadde seriøst eksplodert og antagelig blitt fryktelig sarkastisk eller noe. 

"Denne focacciaen hadde blitt bedre med salt på." "Er du blind og helt uten smakssans? Kan du hverken se eller smake saltet? Det er de hvite kornene på toppen der!"

"Hvis du tar litt brunost i sausen blir den enda bedre." "Det er jo helt bortkastet på deg. Du klarer ikke å smake at jeg faktisk har tatt brunost i sausen. Hvorfor i huleste må du alltid lire av deg selvfølgeligheter og idiotiske kommentarer om maten?" 

(Uff, beklager, jeg ble så irritert på ham av å lese hi.)

Sarkasme og slemme kommentarer ville vel ikke gjort noe som helst bedre, så jeg håper jo at jeg hadde klart å la være. Men jeg hadde enten droppet middagsinvitasjonen, eller jeg ville snakket med min venninne om saken. Eller begge deler. 

 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at jeg bare hadde blitt helt stille. Bare sett på han, til han måtte si noe mer. 

Ellers så hadde det jo fristet med Superdolly sin versjon, bare litt mindre pms 🙈 Altså alltid svare med et spørsmål, kjenner du ikke at det er brukt brunost/salt/fløte osv?? Med en liten latter. 

Folk som han trenger å duperes grundig. Hver gang. 

Anonymkode: 2b44b...34a

Kommer jo av og til i «skade» for svare bitte litt ufint. Som «hadde jeg tatt mer brunost i sausen, så hadde det vært kalkun med prim», men er ikke alltid jeg er like munnrapp. Har noen ganger bare sagt «det er brunost i sausen», men da kan han fortelle at det ikke er nok. Da dulter venninnen min borti han og så sier hun «denne sausen er veldig god. Det er ingen av oss som klarer det bedre». Godt hun er munnrapp 

Anonymkode: 5fe84...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å parere at «ja men jeg har jo **** i sausen, kjenner du ikke det??» eller « hvis du ser litt nøyere etter, så skjønner du at det hvite der på salaten faktisk er salt» personlig ville jeg blitt temmelig flat av å få sånne kommentarer, så det kan være du stopper kjeften hans sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Kommer jo av og til i «skade» for svare bitte litt ufint. Som «hadde jeg tatt mer brunost i sausen, så hadde det vært kalkun med prim», men er ikke alltid jeg er like munnrapp. Har noen ganger bare sagt «det er brunost i sausen», men da kan han fortelle at det ikke er nok. Da dulter venninnen min borti han og så sier hun «denne sausen er veldig god. Det er ingen av oss som klarer det bedre». Godt hun er munnrapp 

Anonymkode: 5fe84...d12

Da hadde jeg droppet alle middagsinvitasjoner for all framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Eller kanskje be ham to timer før de andre gjestene, og si at «det er fordi Viggo kan så mye om matlaging, så han kan få hjelpe meg med å kokkelere mens de andre tar velkomstdrinker og snacks!» 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Eller kanskje be ham to timer før de andre gjestene, og si at «det er fordi Viggo kan så mye om matlaging, så han kan få hjelpe meg med å kokkelere mens de andre tar velkomstdrinker og snacks!» 😂

Haha, fantastisk ide 😂

Anonymkode: dbd4e...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Pashla skrev:

Eller kanskje be ham to timer før de andre gjestene, og si at «det er fordi Viggo kan så mye om matlaging, så han kan få hjelpe meg med å kokkelere mens de andre tar velkomstdrinker og snacks!» 😂

Flere som tenker som meg 🙂

Anonymkode: fca6e...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...