Gå til innhold

Overvektig/stort barn på besøk. Hva gjør man ang mat?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis det er mer igjen, hvorfor nekter du henne det? Hun er fortsatt sulten og du bestemmer at hun kun kan få det dobbelte av hva ditt barn får?

Anonymkode: e2c18...954

Eh, det er faktisk ok å bestemme hvor mye en sjuåring får lov å ta av vertskapets mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Det er jo helt innafor å spise til man er mett. Du skrev at du kunne spise vanvittige mengder, og det er ikke helt nødvendig å gjøre når man er gjest synes jeg. Men nå vet jo ikke jeg hva vanvittige mengder betyr hos deg heller. 

Jeg tror helt ærlig at de fleste voksne forstår at det er nok med 6 pizzaboller til et barn på 6 år. Det er fint at de koser seg med maten, men det er ikke nødvendig med et evig mas om den. HI skriver at hun vil ha mer middag, i tillegg til at hun maser om annen mat også. Det er virkelig ikke nødvendig å fore ungen med alt den vil ha! 

Hun hadde jo sluppet å mase om mer om hun fikk spise til hun var mett

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Eh, det er faktisk ok å bestemme hvor mye en sjuåring får lov å ta av vertskapets mat.

Selv om det innebærer at barnet ikke blir mett? 

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde jo sluppet å mase om mer om hun fikk spise til hun var mett

Anonymkode: e2c18...954

Dette er nok mer et barn som maser om mat når det er gjest. Det er ikke uvanlig at enkelte er sånn. 

Du står fritt til å fore slike barn som du vil hos deg selv, men jeg har sett at det ikke alltid er så lurt. når den lille gjesten ender opp med å bli dårlig, spyr og må hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det innebærer at barnet ikke blir mett? 

Anonymkode: e2c18...954

Ja. Så klart. Etter 2-3 av det som HI anser for å være vanlige porsjoner har en sjuåring fått dekket energibehovet sitt og vel så det. At hun/han ikke opplever fornemmelsen av «utspilt magesekk» (i mangel av bedre uttrykk - for det er jo ikke metthet i klinisk forstand vi snakker om) endrer ikke på kjensgjerningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Dette er nok mer et barn som maser om mat når det er gjest. Det er ikke uvanlig at enkelte er sånn. 

Du står fritt til å fore slike barn som du vil hos deg selv, men jeg har sett at det ikke alltid er så lurt. når den lille gjesten ender opp med å bli dårlig, spyr og må hjem. 

Denne jenta spyr ikke. Hun er bare glad i mat og spiser mer enn HIs småspiste datter. Disse barna hos meg er mine egne. De er glad i mat og de får spise til de er mette. Ville vært rart om jeg skulle bestemme når barna mine er mette når de klarer å finne ut av det selv

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Dette er nok mer et barn som maser om mat når det er gjest. Det er ikke uvanlig at enkelte er sånn. 

Du står fritt til å fore slike barn som du vil hos deg selv, men jeg har sett at det ikke alltid er så lurt. når den lille gjesten ender opp med å bli dårlig, spyr og må hjem. 

Dersom et bestemt barn gjentatte ganger overspiser, deretter kaster opp og nå hentes av foreldrene så er det vel naturlig å ha en dialog med foreldrene im nettopp denne problemstillingen. 

Det var ikke akkurat DET som ble presentert som en utfordring/spørsmål i hovedinnlegget. 

Anonymkode: a5feb...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Ja. Så klart. Etter 2-3 av det som HI anser for å være vanlige porsjoner har en sjuåring fått dekket energibehovet sitt og vel så det. At hun/han ikke opplever fornemmelsen av «utspilt magesekk» (i mangel av bedre uttrykk - for det er jo ikke metthet i klinisk forstand vi snakker om) endrer ikke på kjensgjerningene.

Normalt i forhold til hennes eget, småspiste barn ja. 

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Normalt i forhold til hennes eget, småspiste barn ja. 

Anonymkode: e2c18...954

Ingen er sultne mer etter 3 porsjoner av noe. Uansett om det er beskjedne porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Ja. Så klart. Etter 2-3 av det som HI anser for å være vanlige porsjoner har en sjuåring fått dekket energibehovet sitt og vel så det. At hun/han ikke opplever fornemmelsen av «utspilt magesekk» (i mangel av bedre uttrykk - for det er jo ikke metthet i klinisk forstand vi snakker om) endrer ikke på kjensgjerningene.

Hvorfor er Hi’s definisjon av «vanlig porsjon» mer riktig enn andres definisjon av vanlig porsjon?

Hvis du normalt spiser to poteter til middag, ville du synes det var ok om vertskapet du ble bedt til hadde definerer din porsjon til en halv potet og sagt at det var normal porsjon der i huset - og at resten av maten skulle være matpakke dagen etter?

Anonymkode: a5feb...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er Hi’s definisjon av «vanlig porsjon» mer riktig enn andres definisjon av vanlig porsjon?

Hvis du normalt spiser to poteter til middag, ville du synes det var ok om vertskapet du ble bedt til hadde definerer din porsjon til en halv potet og sagt at det var normal porsjon der i huset - og at resten av maten skulle være matpakke dagen etter?

Anonymkode: a5feb...a3c

Uviktig om personen opplever at magesekken er full eller ikke. Det er ikke HIs plikt å fore opp andres barn.

Alle de hypotetiske problemstillingene med «ville du selv ha like hvis vertskapet gjorde ditt og datt» er feilslåtte, for de bygger på noen konvensjoner som dette barnet ikke har lært. Selv er jeg voksenperson kjenner regelverket for å være andres gjest. En av grunnpremissene er at i vertskapets hjem gjelder vertskapets regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Ingen er sultne mer etter 3 porsjoner av noe. Uansett om det er beskjedne porsjoner.

HI er selv småspist og datteren er småspist. Jeg blir ikke mett av 2-3 pizzasnurrer. Må sikkert minst 5-6 til. Noen trenger mer mat enn andre og HI kan være så grei mot gjesten at den en gang i blant kan bli mett. 

Hadde barnet hatt allergi eller intoleranse eller vært muslim, så hadde HI tilpasset seg barnet, men om behovet er matinntak, da skal man ikke ta hensyn til behovet. 

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

HI er selv småspist og datteren er småspist. Jeg blir ikke mett av 2-3 pizzasnurrer. Må sikkert minst 5-6 til. Noen trenger mer mat enn andre og HI kan være så grei mot gjesten at den en gang i blant kan bli mett. 

Hadde barnet hatt allergi eller intoleranse eller vært muslim, så hadde HI tilpasset seg barnet, men om behovet er matinntak, da skal man ikke ta hensyn til behovet. 

Anonymkode: e2c18...954

Hvis ungen er overvektig, er ikke dette et behov. Da er det et «følt behov». Eller en uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Pashla skrev:

Hvis ungen er overvektig, er ikke dette et behov. Da er det et «følt behov». Eller en uvane.

Og hvorfor er det HI som skal bestemme når barnet er mett når foreldrene ikke ser problemet? 

Min datter hadde en forelder som begrenset henne og hun kom alltid sulten hjem. Hun fikk komplekser og begynte å så og se seg i speilet og lete etter fett, for det var helt åpenbart at denne forelderen mente hun var feit. Barn er ikke dumme.

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 0.23, Anonym bruker skrev:

I klassen til barnet mitt er det et barn som er en del større enn normalen. Ved første skoledag trodde jeg hun var en av fadderne i 4. klasse. Fikk litt sjokk da jeg skjønte at hun var en førsteklassing. Hun er ikke tykk sånn at man tenker at hun er et tykt barn. Men hun er veldig høy, og samtidig overvektig. Når vi har henne på besøk så er det vanskelig. Mitt barn er halvparten, kanskje 1/3 av hennes størrelse. Jeg er vant til at barn spiser typ 1-2 pølser hver, 1-2 pannekaker, 1-2 pizzasnurrer, 1-2 kjøttkaker med poteter. Men dette barnet spiser det dobbelte av det jeg spiser.. Jeg forstår at dette barnet spiser dobbelt så mye som mitt barn, som er minst i klassen, så jeg gir jo porsjoner deretter. Men hva gjør man når barnet spør om mer og mer ? Moren har ikke sagt noe. Jeg sier at nå er det tomt for mat. Men så fortsetter barnet å spørre om mer.  "Hva er det der?" "Har dere is i fryseren" "Har dere dessert". ALT handler om mat. Jeg gir ikke mer mat når noen har spist 6 pizzasnurrer. Jeg spiste 3 og ble stappmett,. Det er innafor og "nekte" mere mat ? 

Anonymkode: 81e4d...50f

Ja det er innafor å nekte mer mat. "Vi har dessverre ikke mer middag, alt er spist opp".

Anonymkode: f5732...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor er det HI som skal bestemme når barnet er mett når foreldrene ikke ser problemet? 

Min datter hadde en forelder som begrenset henne og hun kom alltid sulten hjem. Hun fikk komplekser og begynte å så og se seg i speilet og lete etter fett, for det var helt åpenbart at denne forelderen mente hun var feit. Barn er ikke dumme.

Anonymkode: e2c18...954

Fordi foreldrene også kan være overvektige og ikke se problemet.

Anonymkode: f5732...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom et bestemt barn gjentatte ganger overspiser, deretter kaster opp og nå hentes av foreldrene så er det vel naturlig å ha en dialog med foreldrene im nettopp denne problemstillingen. 

Det var ikke akkurat DET som ble presentert som en utfordring/spørsmål i hovedinnlegget. 

Anonymkode: a5feb...a3c

Poenget er at barnet ikke trenger å overfores. Noen barn maser veldig om mat når de er hos andre. Vår lille gjest kastet opp, andre blir kanskje bare dårlige. Jeg husker jeg prøvde på mange forskjellige måter å begrense henne, uten hell. Faren sa at dette var vanlig hjemme også. Jeg synes det hadde vært på sin plass med en liten beskjed ifra hjemmet om akkurat dette. Etter hvert sa jeg bare tvert at hun ikke fikk mer fordi hun ble syk av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi foreldrene også kan være overvektige og ikke se problemet.

Anonymkode: f5732...a37

Jeg er ikke overvektig. Jeg ser ikke problemet.

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor er det HI som skal bestemme når barnet er mett når foreldrene ikke ser problemet? 

Min datter hadde en forelder som begrenset henne og hun kom alltid sulten hjem. Hun fikk komplekser og begynte å så og se seg i speilet og lete etter fett, for det var helt åpenbart at denne forelderen mente hun var feit. Barn er ikke dumme.

Anonymkode: e2c18...954

Har du spurt din datter hvor mye hun spiste der da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor er det HI som skal bestemme når barnet er mett når foreldrene ikke ser problemet? 

Min datter hadde en forelder som begrenset henne og hun kom alltid sulten hjem. Hun fikk komplekser og begynte å så og se seg i speilet og lete etter fett, for det var helt åpenbart at denne forelderen mente hun var feit. Barn er ikke dumme.

Anonymkode: e2c18...954

Tror vel det er ganske åpenbart at spiseforstyrrelsen går motsatt vei i det tilfellet HI beskriver. Overspising er også en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Har du spurt din datter hvor mye hun spiste der da? 

Nei, jeg spurte ikke. Foreldrene til barnet hun besøkte fortalte alltid hvor mye hun hadde spist, så det var det ikke behov for. De var mer opptatt av å fortelle hvor mye barnet hadde spist enn om de hadde hatt det hyggelig. Barnet mitt vil ikle lenger på besøk der fordi de kontrollerer og teller hva hun spiser.

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Tror vel det er ganske åpenbart at spiseforstyrrelsen går motsatt vei i det tilfellet HI beskriver. Overspising er også en spiseforstyrrelse.

Og noen barn spiser mer enn andre og noen barn bæsjer oftere enn andre. Noen har høy forbrenning, andre har ikke. Noen er småspist, andre ikke. Blir barnet overvektig og det må gjøres noe med, er det foreldrene som bestemmer hvordan det skal foregå, ikke folk barnet besøker.

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og noen barn spiser mer enn andre og noen barn bæsjer oftere enn andre. Noen har høy forbrenning, andre har ikke. Noen er småspist, andre ikke. Blir barnet overvektig og det må gjøres noe med, er det foreldrene som bestemmer hvordan det skal foregå, ikke folk barnet besøker.

Anonymkode: e2c18...954

Folk barnet besøker, serverer AKKURAT så mye eller lite som de vil. Det er ikke deres jobb å holde nabobarna mette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Folk barnet besøker, serverer AKKURAT så mye eller lite som de vil. Det er ikke deres jobb å holde nabobarna mette. 

Virker merkelig å invitere noen på overnatting og så begrense matinntaket deres fordi de mener de har ansvar for barnets overvekt. Da må man heller slutte å invitere da.

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg spurte ikke. Foreldrene til barnet hun besøkte fortalte alltid hvor mye hun hadde spist, så det var det ikke behov for. De var mer opptatt av å fortelle hvor mye barnet hadde spist enn om de hadde hatt det hyggelig. Barnet mitt vil ikle lenger på besøk der fordi de kontrollerer og teller hva hun spiser.

Anonymkode: e2c18...954

Da synes jeg du skal ta dette litt til deg, og ikke ta det opp på verst tenkelig måte. De synes kanskje du burde være klar over det. Personlig synes jeg det hadde vært fint å fått tilbakemelding om sånt. For det går også på skikk og bruk om hva man spør om når man er gjest hos andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...