Gå til innhold

Overvektig/stort barn på besøk. Hva gjør man ang mat?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mente ikke å spørre foreldrene om de begrenser barnet sitt, man kan jo legge det frem på en mer pedagogisk måte. f.eks: Jeg ser at jenta spiser veldig mye til måltider, vil dere at hun skal få spise så mye hun orker å spise, eller vil du at vi begrenser henne på noen måte?
Det kan være vanskelig for foreldre å si dette når barnet skal spise borte.

Anonymkode: bb11a...308

Mente du at det var en pedagogisk måte å spørre på??😳

Anonymkode: a5feb...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mente ikke å spørre foreldrene om de begrenser barnet sitt, man kan jo legge det frem på en mer pedagogisk måte. f.eks: Jeg ser at jenta spiser veldig mye til måltider, vil dere at hun skal få spise så mye hun orker å spise, eller vil du at vi begrenser henne på noen måte?
Det kan være vanskelig for foreldre å si dette når barnet skal spise borte.

Anonymkode: bb11a...308

Nei nei nei. Du kan jo ikke si dette 🙄 Foreldrene vet garantert hvor mye barnet pleier å spise. Hvis de ønsker at du skal begrense det hadde de sagt det til deg. Her handler det vel heller om at DU ønsker å begrense det, og da tenker jeg at for det første: du trenger ikke å involvere foreldrene i hva du serverer et så stort barn som er på besøk, og for det andre, du kan fint legge mat på tallerknene, gjerne litt mer på hennes når du vet hun spiser mye, for så å si at det er brødskiver hvis man er mer sultne etterpå. Men å sette grense for når et annet barn er mett, det er ikke din jobb. 

Anonymkode: 8da0d...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilby brødskiver eller si det er tomt. Jeg var slik (bare lita og normalvektig) maten smakte så mye bedre borte og spiste 7-8 skiver på overnatting. Skjemmes over dette i dag men tenkte ikke over det da. Fortsatt lita og normalvektig dog 🙈

Anonymkode: 4bcb6...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du skal begrense henne i matveien, men heller tilby grønnsaker/råkost eller brødskiver når det er tomt for annen mat, da ser du jo kjapt om hun genuint er sulten fortsatt. Og så ville jeg ha ordlagt meg på en hyggelig måte, du kan f.eks si noe à la «Så hyggelig at du likte maten jeg har lagd, det setter jeg virkelig pris på! Nå er det dessverre ikke mer middag igjen, men hvis du fortsatt er sulten kan du få en gulrot/brødskive/...» 

Den eneste settingen jeg kan komme på der jeg ville synes at det er ok å begrense et annet barn i matveien, er dersom barnet er klart overvektig og foreldrene selv har bedt deg om å begrense hvor mye han/hun får å spise mens barnet er på besøk hos dere (de bør i så fall gi deg en grei indikasjon på hvor mye det er greit at barnet får servert). 

Anonymkode: cdead...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige og har forskjellige behov.

Jeg spiser i dag ca 1/3 til middag i forhold til hva jeg gjorde da jeg var ca 10-11 år. Jeg har to barn. Den ene er småspist, den andre spiser mer enn meg og har gjort det omtrent siden barnehagen. Begge er gjennomsnitlig høye og ligger innen for normalspektret på vekt. 

Med mindre foreldrene ber deg gripe inn skal du ikke nekte barnet mat. Du har fått mange fine svar på hvordan det kan gjøres. Men med mindre barnet er på en eller annen behandlingsplan eller spiser hos deg hver dag er det ikke hos deg eventuelle begrensninger skal være.

Anonymkode: c0f52...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med 2b5.. Denne jenta har jo også større magesekk og trenger mer mat for å bli mett. Det er ikke noe særlig å fortsatt være sulten etter man har spist. Hvis spisingen hennes er et problem for foreldrene så tar de det opp med deg selv. Man trenger ikke å blande inn foreldre i det, slik noen her råder deg til.

Anonymkode: 3fec0...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jobb hvor andres problemet fort kan ende opp på min pult og bli MITT problem.

 Fritiden er det så vanvittig deilig å kunne tenke i situasjoner som du beskriver at dette er ikke mitt problem, jeg trenger ikke å blande meg i dette.

Gi henne så mye middag hun kan spise uten at det går over andres porsjoner. Tilby brødskive eller ikke ved behov.

Men først og fremst, ikke gjør dette til en stor sak. Og ikke gjør det til DIN sak. Hun har foreldre som skal tenke på slikt.

Anonymkode: 9c59c...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en jobb hvor andres problemet fort kan ende opp på min pult og bli MITT problem.

 Fritiden er det så vanvittig deilig å kunne tenke i situasjoner som du beskriver at dette er ikke mitt problem, jeg trenger ikke å blande meg i dette.

Gi henne så mye middag hun kan spise uten at det går over andres porsjoner. Tilby brødskive eller ikke ved behov.

Men først og fremst, ikke gjør dette til en stor sak. Og ikke gjør det til DIN sak. Hun har foreldre som skal tenke på slikt.

Anonymkode: 9c59c...175

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne diskusjonen fortsatte etter at jeg la meg, hehe. 
Takk for alle svar. Jeg orker ikke svare alle, så oppsummerer. 

Jeg nevnte at jeg er vant til at barn(1.klassinger)  spiser 1-2 pølser, pannekaker osv. Mens barnet på besøk gjerne spiste det tredoble. Flere har kommentert at dette er helt normalt. Det tviler jeg ikke på. Flere som har kommentert har også skrevet at de har gutter. Energinivå har selvfølgelig noe å si. Men jeg opplever at alle barna på besøk her holder seg til det jeg skrev, selv gutter.

Jeg ville aldri nekte barnet og bli mett, men når man har avtalt besøk er det ofte noe usunt på menyen, typ pannekaker, pølse og potetmos etc... Som man sier "magen mettes fortere enn øynene" . Jeg gir besøket det dobbelte av det min datter får. Men likevel spør hun om mer. Og ja, jeg har både frukt og grønt, bær og smoothies til etterpå. Men likevel kan hun komme å si "kan jeg få mere mat". Fordi hun ser det er mere igjen. 
Jeg har ved en anledning svart at de restene skal i matpakka til min datter neste dag, Men likevel vil hun ha en del.. Men forstår det til slutt. 
Men som en her nevnte. Det beste er å nevne at det kun er gulrøtter og paprika som snacks igjen. 
 

Anonymkode: 81e4d...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en jobb hvor andres problemet fort kan ende opp på min pult og bli MITT problem.

 Fritiden er det så vanvittig deilig å kunne tenke i situasjoner som du beskriver at dette er ikke mitt problem, jeg trenger ikke å blande meg i dette.

Gi henne så mye middag hun kan spise uten at det går over andres porsjoner. Tilby brødskive eller ikke ved behov.

Men først og fremst, ikke gjør dette til en stor sak. Og ikke gjør det til DIN sak. Hun har foreldre som skal tenke på slikt.

Anonymkode: 9c59c...175

Veldig enig med deg. 
Ville aldri gjort dette til en stor sak. Jeg spør her inne fordi jeg er nysgjerrig. Jeg fikk masse gode svar :D 

Anonymkode: 81e4d...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser at denne diskusjonen fortsatte etter at jeg la meg, hehe. 
Takk for alle svar. Jeg orker ikke svare alle, så oppsummerer. 

Jeg nevnte at jeg er vant til at barn(1.klassinger)  spiser 1-2 pølser, pannekaker osv. Mens barnet på besøk gjerne spiste det tredoble. Flere har kommentert at dette er helt normalt. Det tviler jeg ikke på. Flere som har kommentert har også skrevet at de har gutter. Energinivå har selvfølgelig noe å si. Men jeg opplever at alle barna på besøk her holder seg til det jeg skrev, selv gutter.

Jeg ville aldri nekte barnet og bli mett, men når man har avtalt besøk er det ofte noe usunt på menyen, typ pannekaker, pølse og potetmos etc... Som man sier "magen mettes fortere enn øynene" . Jeg gir besøket det dobbelte av det min datter får. Men likevel spør hun om mer. Og ja, jeg har både frukt og grønt, bær og smoothies til etterpå. Men likevel kan hun komme å si "kan jeg få mere mat". Fordi hun ser det er mere igjen. 
Jeg har ved en anledning svart at de restene skal i matpakka til min datter neste dag, Men likevel vil hun ha en del.. Men forstår det til slutt. 
Men som en her nevnte. Det beste er å nevne at det kun er gulrøtter og paprika som snacks igjen. 
 

Anonymkode: 81e4d...50f

Men hvis det er mer igjen, hvorfor nekter du henne det? Hun er fortsatt sulten og du bestemmer at hun kun kan få det dobbelte av hva ditt barn får?

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis det er mer igjen, hvorfor nekter du henne det? Hun er fortsatt sulten og du bestemmer at hun kun kan få det dobbelte av hva ditt barn får?

Anonymkode: e2c18...954

Poenget er at maten ofte er usunn når man har venner på besøk.. Så selv om man egentlig er mett vil man ha mer bare fordi det er "godt". Men det er det som er problemstillingen her. Skal man fortsette å gi mat til de sprekker? Som flere andre her påpeker, er det bedre å si "det er tomt for mat, men det er frukt og grønnsaker hvis dere fortsatt er sultne". Forstår selvfølgelig at et barn som 2-3 ganger større enn mitt trenger mere mat, men det får hun også. 

Anonymkode: 81e4d...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

I klassen til barnet mitt er det et barn som er en del større enn normalen. Ved første skoledag trodde jeg hun var en av fadderne i 4. klasse. Fikk litt sjokk da jeg skjønte at hun var en førsteklassing. Hun er ikke tykk sånn at man tenker at hun er et tykt barn. Men hun er veldig høy, og samtidig overvektig. Når vi har henne på besøk så er det vanskelig. Mitt barn er halvparten, kanskje 1/3 av hennes størrelse. Jeg er vant til at barn spiser typ 1-2 pølser hver, 1-2 pannekaker, 1-2 pizzasnurrer, 1-2 kjøttkaker med poteter. Men dette barnet spiser det dobbelte av det jeg spiser.. Jeg forstår at dette barnet spiser dobbelt så mye som mitt barn, som er minst i klassen, så jeg gir jo porsjoner deretter. Men hva gjør man når barnet spør om mer og mer ? Moren har ikke sagt noe. Jeg sier at nå er det tomt for mat. Men så fortsetter barnet å spørre om mer.  "Hva er det der?" "Har dere is i fryseren" "Har dere dessert". ALT handler om mat. Jeg gir ikke mer mat når noen har spist 6 pizzasnurrer. Jeg spiste 3 og ble stappmett,. Det er innafor og "nekte" mere mat ? 

Anonymkode: 81e4d...50f

Jeg lager middag etter antall personer som skal spise her, og da går det ikke an å spise mer enn det jeg serverer. Jeg tenker st et barn trenger ikke spise 6 pizzasnurrer.. er barnet mer sulten kan du jo feks tilby gulrøtter, og da er jeg sikker på hun plutselig er mett likevel,

Is og lignende gir jeg ikke så ofte, iallfall ikke til barn som maser om noe søtt.. syms det er frekt, og vil ikke at mine barn skal tro det er ok å gå og spørre om slikt hjemme hos andre🙈

Anonymkode: 6a80a...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at maten ofte er usunn når man har venner på besøk.. Så selv om man egentlig er mett vil man ha mer bare fordi det er "godt". Men det er det som er problemstillingen her. Skal man fortsette å gi mat til de sprekker? Som flere andre her påpeker, er det bedre å si "det er tomt for mat, men det er frukt og grønnsaker hvis dere fortsatt er sultne". Forstår selvfølgelig at et barn som 2-3 ganger større enn mitt trenger mere mat, men det får hun også. 

Anonymkode: 81e4d...50f

Men hvorfor skal DU bestemme at hun egentlig er mett og kun spør om mer fordi det er «godt»?? 

Gjør du sånn nor du har voksne gjester også? Bestemmer at nå får du ikke spise mer selv om det er mat igjen....... Ville du sagt til et voksent menneske som gjerne vil forsyne seg en gang til at «beklager, resten av maten skal Kari ha i matboksen i morgen men hvis du fortsatt er sulten kan du få en gulrot»??

Hvis du er så bekymret for at middagsgjestene kun spør om mer fordi det serveres god og usunn mat (i motsetning til ditt barn som uansett får spise til hun er mett) - hva med å servere litt mer hverdagslig og sunn middagsmat?

Anonymkode: a5feb...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke din oppgave å slanke henne! Hadde du sagt at det ikke var mer mat igjen til en overvektig voksen, bare for å begrense matinntaket til vedkommende? Behandle jenta som en helt vanlig gjest, inntil du evt får en annen beskjed fra foreldrene. Slutt å tenke ut alternativer for å «hjelpe» henne.

Anonymkode: 2c0b2...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke din oppgave å slanke henne! Hadde du sagt at det ikke var mer mat igjen til en overvektig voksen, bare for å begrense matinntaket til vedkommende? Behandle jenta som en helt vanlig gjest, inntil du evt får en annen beskjed fra foreldrene. Slutt å tenke ut alternativer for å «hjelpe» henne.

Anonymkode: 2c0b2...979

Men hi skriver heller ikke at hun vil slanke henne. Men når det er tomt, så er det tomt! Når besøket har spist det tredobbelte av alle andre, så er gjesten mett. Hun har bare ikke lært å kjenne godt nok etter. Det er virkelig ikke frekt å si at det er tomt. Det er faktisk helt lov, og en måte å hjelpe jenta til ikke å bli dårlig. Ingen kan spise og spise uten å bli uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at maten ofte er usunn når man har venner på besøk.. Så selv om man egentlig er mett vil man ha mer bare fordi det er "godt". Men det er det som er problemstillingen her. Skal man fortsette å gi mat til de sprekker? Som flere andre her påpeker, er det bedre å si "det er tomt for mat, men det er frukt og grønnsaker hvis dere fortsatt er sultne". Forstår selvfølgelig at et barn som 2-3 ganger større enn mitt trenger mere mat, men det får hun også. 

Anonymkode: 81e4d...50f

Men hvorfor bestemmer du når barnet er mett? Og hvorfor serverer du usunn mat fordi barnet har besøk? Det har jeg aldri opplevd at noen gjør. Her i området serverer vi vanlig hverdagsmat selv om noen er med hjem. Hvis barnet fortsatt er sulten, så gi det mat.

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men hi skriver heller ikke at hun vil slanke henne. Men når det er tomt, så er det tomt! Når besøket har spist det tredobbelte av alle andre, så er gjesten mett. Hun har bare ikke lært å kjenne godt nok etter. Det er virkelig ikke frekt å si at det er tomt. Det er faktisk helt lov, og en måte å hjelpe jenta til ikke å bli dårlig. Ingen kan spise og spise uten å bli uvel.

Men det er ikke tomt. HI lyver og later som det er tomt fordi jenta har spist nok i følge henne. Hvor mange pannekaker er det vanlig å spise? Min sønn på 9 spiser normalt 6-7 stk, av og til fler. Hvor mange pølser er normalt å spise? Datteren min på 11 spiser normalt 5-6.

Jeg kan også spise vanvittige mengder mat. Jeg tar gjerne en ekstra porsjon fordi det var godt. Ingen begrenser meg når jeg tar mer fordi det var godt. 

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor bestemmer du når barnet er mett? Og hvorfor serverer du usunn mat fordi barnet har besøk? Det har jeg aldri opplevd at noen gjør. Her i området serverer vi vanlig hverdagsmat selv om noen er med hjem. Hvis barnet fortsatt er sulten, så gi det mat.

Anonymkode: e2c18...954

Barnet er jo ikke sultent etter å ha spist så stor porsjon med middag. Hun har sikkert lyst på allverdens, fordi hun har lagt seg til en slik vane. Og det er noe helt annet. Å spørre om dessert og annet, er ikke fordi hun er sulten. Hadde selv en slik venninne husker jeg. Hun var alltid fysen på noe godt. Mest sannsynlig fordi hun ikke fikk fritt spillerom hjemme. Derfor maste hun på meg om jeg kunne spørre om vi kunne få is eller godteri. Det fikk vi ikke, og det var helt på sin plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Barnet er jo ikke sultent etter å ha spist så stor porsjon med middag. Hun har sikkert lyst på allverdens, fordi hun har lagt seg til en slik vane. Og det er noe helt annet. Å spørre om dessert og annet, er ikke fordi hun er sulten. Hadde selv en slik venninne husker jeg. Hun var alltid fysen på noe godt. Mest sannsynlig fordi hun ikke fikk fritt spillerom hjemme. Derfor maste hun på meg om jeg kunne spørre om vi kunne få is eller godteri. Det fikk vi ikke, og det var helt på sin plass. 

 Noen barn er fortsatt sultne etter en porsjon middag. Mine spiser gjerne både to og tre porsjoner. Hvem bestemmer når barna er mette? 

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke tomt. HI lyver og later som det er tomt fordi jenta har spist nok i følge henne. Hvor mange pannekaker er det vanlig å spise? Min sønn på 9 spiser normalt 6-7 stk, av og til fler. Hvor mange pølser er normalt å spise? Datteren min på 11 spiser normalt 5-6.

Jeg kan også spise vanvittige mengder mat. Jeg tar gjerne en ekstra porsjon fordi det var godt. Ingen begrenser meg når jeg tar mer fordi det var godt. 

Anonymkode: e2c18...954

Nei, du er jo voksen nok til å forstå at man ikke spiser vanvittige mengder med mat når man er gjest......Men altså, denne jenta KAN ikke være mer sulten. Hun har bare ikke lært seg å kjenne etter. Som jeg skrev tidligere i denne tråden, jeg måtte selv begrense ett barn opp i gjennom. Hun åt til hun spøy. Det er lov som voksen å sette litt grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Noen barn er fortsatt sultne etter en porsjon middag. Mine spiser gjerne både to og tre porsjoner. Hvem bestemmer når barna er mette? 

Anonymkode: e2c18...954

Når en 6 åring har spist 6 pizzasnurrer, så er det mett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nei, du er jo voksen nok til å forstå at man ikke spiser vanvittige mengder med mat når man er gjest......Men altså, denne jenta KAN ikke være mer sulten. Hun har bare ikke lært seg å kjenne etter. Som jeg skrev tidligere i denne tråden, jeg måtte selv begrense ett barn opp i gjennom. Hun åt til hun spøy. Det er lov som voksen å sette litt grenser. 

Jeg spiser til jeg er mett selv om jeg er gjest. Var det veldig god mat, så tar jeg litt ekstra fordi det var godt. 

2 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Når en 6 åring har spist 6 pizzasnurrer, så er det mett! 

Nei, det er ikke nødvendigvis det. Mine kunne spise mer enn det i den alderen. Men enkelte voksne forstår åpenbart ikke det. Og det et ikke HIs jobb å begrense barnet ved å lyve om at det er tomt og så lyve igjen ved å si at det er til matpakken dagen etter når hun blir avslørt. La barnet spise. 

Anonymkode: e2c18...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser til jeg er mett selv om jeg er gjest. Var det veldig god mat, så tar jeg litt ekstra fordi det var godt. 

Nei, det er ikke nødvendigvis det. Mine kunne spise mer enn det i den alderen. Men enkelte voksne forstår åpenbart ikke det. Og det et ikke HIs jobb å begrense barnet ved å lyve om at det er tomt og så lyve igjen ved å si at det er til matpakken dagen etter når hun blir avslørt. La barnet spise. 

Anonymkode: e2c18...954

Det er jo helt innafor å spise til man er mett. Du skrev at du kunne spise vanvittige mengder, og det er ikke helt nødvendig å gjøre når man er gjest synes jeg. Men nå vet jo ikke jeg hva vanvittige mengder betyr hos deg heller. 

Jeg tror helt ærlig at de fleste voksne forstår at det er nok med 6 pizzaboller til et barn på 6 år. Det er fint at de koser seg med maten, men det er ikke nødvendig med et evig mas om den. HI skriver at hun vil ha mer middag, i tillegg til at hun maser om annen mat også. Det er virkelig ikke nødvendig å fore ungen med alt den vil ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...