Gå til innhold

Hva ville du gjort dersom barnet ditt på videregående ville sluttet på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min droppa ut av vgs i fjor og tok seg et friår med jobb i stedet. Ikke helt det samme, men starter nå neste uke med godt mot på skolen igjen :) Min våknet iallefall opp dette året og fant ut at utdannelse må til for å overleve etter fylte 18 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

hadde vert helt greit.. Utdannelsen er ikke viktigere enn barna trives

Anonymkode: a7209...5b0

Du er generelt skremmende i dine holdninger, BW/Love85. 

Jeg frykter for din sønns fremtid. Å bagatellisere utdannelse, forteller mye om deg

Anonymkode: 6def6...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med OT, Oppfølgingstjenesten. De kan gi deg gode råd, og om hun dropper ut, så skal de bistå. Hun gjør veien framover mye vanskeligere for seg selv ved å droppe ut. Det ser du, men det er ikke sikkert at hun ser det uten en realitetsorientering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

hadde vert helt greit.. Utdannelsen er ikke viktigere enn barna trives

Anonymkode: a7209...5b0

God hjelpe meg vel! Tro meg, barnet blir og mistrives som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det gjør du ikke. Du kan kaste en 18-åring ut hjemmefra, men du kan ikke tvinge barnet til å ta en utdanning. Det er faktisk ikke din rett som forelder, selv om det er din plikt å tilrettelegge for det. Barn under 18 har du forsørgerplikt for, uansett. 

Anonymkode: 568a0...a9e

Du får ikke mer rett om du gjentar deg og gjentar deg og gjentar deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å droppe ut av videregående er totalt uaktuelt. Om det skulle skjære seg fullstendig i løpet av utdannelsen, så må Oppfølgingstjenesten kobles inn og den håpefulle får fullføre året i et alternativt løp. Siden blir det å komme tilbake til ordinært skoleløp. Treårig videregående utdanning skal mine gjennomføre, om det så tar dem fem år. 

Hvilke karakterer de får, er fullstendig uinteressant. Det som er viktig, er å FÅ karakterer og bestå. 

Anonymkode: 3880d...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Likevel: Det bestemmer faktisk ikke du. Nei, du gjør ikke det :)

Anonymkode: 568a0...a9e

Unge under 18 år kan ikke skrive seg ut av vgs uten foreldrenes samtykke. Mest sannsynlig vi ikke skolen bare la henne slutte heller. Både stat og fylke er på skolene for å hindre frafall og de fleste skolene har programmer for å hente inn igjen elever som ønsker å slutte. 

Jeg vil tro det er angsten hennes som snakker etter en lang sommerferie uten skole. Jeg vet ikke hva datteren din går, men jeg tenker at hun bør gå noe som er praktisk og hvor man jobber mye med andre, feks Helse og oppvekstfag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et barn på 16 som sliter med skolen og motivasjonen. Hun lurer på hva som vil skje dersom hun dropper ut. Jeg har sagt at det overhodet ikke er aktuelt. Hun har startet nå på lik linje med alle andre. Om det virkelig butter imot, så må vi heller få et opplegg hun kan klare å gjennomføre i samråd med lege og skolen. Men å slutte er ikke aktuelt! Det er ikke kun skolen de mister, men vel så mye det sosiale samspillet. De ser ikke konsekvenser, så det må vi som foreldre hjelpe dem med 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å si før man står i situasjonen, men jeg hadde i hvertfal forsøkt å få til et år på folkehøyskole eller som utvekslingsstudent heller enn at hun skulle bo hjemme og jobbe litt.

Anonymkode: 77486...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk slutte, sluttet fordi jeg valgte feil linje. Men moren min var ikke glad akkurat. 

Skulle ønske jeg fullførte.. 

Anonymkode: 67afc...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var ferdig med 2.klasse i våres, og en av hans gamle kamerater (som har gått i klassen hans siden de var 5-6 år gamle) måtte nå ta 2.klasse på nytt fordi han ikke kom inn i 3.klasse. Han hadde så mye fravær fordi han har besøkt kjæresten sin i nabobyen istedenfor å gå på skolen så det var noen fag han ikke fikk karakter i og han strøyk i et fag. 

Sønnen min og egentlig hele vennegjengen ser nå hvor kjedelig det er å drite seg ut på den måten. Ikke får du jobb som er noe greit betalt og du må bli enda et år på vgs fordi du ikke gadd. De ser at tanken "alt ordner seg" ikke gjelder lenger, følger de ikke opp så får det faktisk konsekvenser, veldig kjedelige konsekvenser.

Så her tror jeg alle har lært av han ene som bæsjet på leggen, en ungdom som alltid har hatt mamma foran seg for å bane veg, som aldri har kjent på konsekvenser før. Alltid hatt mye fravær, men nå får det faktisk en konsekvens.

Mange er litt skolelei, men de skal nå klare å fullføre disse årene på vgs, så får de se hvor veien går videre etter det. De tar et år av gangen frem til de får bestemt seg, for slett ikke alle vet hva de skal bli når de blir voksne enda...

Anonymkode: 404d9...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 14.8.2019 den 22.54, Hengebukksvinet skrev:

Du får ikke mer rett om du gjentar deg og gjentar deg og gjentar deg...

Vel, jussen er jo der. Og med den i bunnen, så hadde hun jo rett fra starten av, også uten gjentagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.8.2019 den 17.06, sug lut skrev:

Det er ikke aktuelt. Om jeg så skulle leie ungen til skolen hver morgen og inn i klasserommet.

Du er dum, du. Er ikke sånn verden eller samfunnet fungerer, skjønner du!

Det er mye man ikke vet, og spesielt i ditt tilfelle mye ungene ikke forteller i frykt for reaksjonen til foreldrene. Det kan være alvorlig mobbing som fører til skolevegring, og det å da tvinge ungdommen på skolen, ved å fysisk leie personen dit, og bruke en slags innbilt makt som det lille, ynkelige mennesket man er, er ikke bare feil og nyttesløst (nei - det vil faktisk ikke føre til at personen drar dit frivillig og får gode karakterer så hun/han kommer inn på dét studiet som ønskes!), det er ondskapsfullt. 

 

Anonymkode: 2fb44...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er dum, du. Er ikke sånn verden eller samfunnet fungerer, skjønner du!

Det er mye man ikke vet, og spesielt i ditt tilfelle mye ungene ikke forteller i frykt for reaksjonen til foreldrene. Det kan være alvorlig mobbing som fører til skolevegring, og det å da tvinge ungdommen på skolen, ved å fysisk leie personen dit, og bruke en slags innbilt makt som det lille, ynkelige mennesket man er, er ikke bare feil og nyttesløst (nei - det vil faktisk ikke føre til at personen drar dit frivillig og får gode karakterer så hun/han kommer inn på dét studiet som ønskes!), det er ondskapsfullt. 

 

Anonymkode: 2fb44...ec3

Men ellers har du det bra? Som sagt over i tråden, jeg har gjennomført vgs-tvang allerede og det gikk som pikk i Grete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, sug lut skrev:

Men ellers har du det bra? Som sagt over i tråden, jeg har gjennomført vgs-tvang allerede og det gikk som pikk i Grete.

Men det gjaldt vel ett spesifikt barn, som ikke var det samme som i tråden. 

Her er litt mer lesestoff om skolevegring, og der fortelles vel at din svogerforskning ikke beviser noe som helst. Mas og tvang gjør situasjonen verre:

https://forskning.no/psykiske-lidelser-skole-og-utdanning-barn-og-ungdom/hva-skal-vi-gjore-med-de-som-ikke-vil-ga-pa-skolen/382202?fbclid=IwAR3OtJyvDAoICXYGmynttLH5H4JFFa3s5l3pRlAsG6jftxHS7nbE3lTPJ_Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Men det gjaldt vel ett spesifikt barn, som ikke var det samme som i tråden. 

Her er litt mer lesestoff om skolevegring, og der fortelles vel at din svogerforskning ikke beviser noe som helst. Mas og tvang gjør situasjonen verre:

https://forskning.no/psykiske-lidelser-skole-og-utdanning-barn-og-ungdom/hva-skal-vi-gjore-med-de-som-ikke-vil-ga-pa-skolen/382202?fbclid=IwAR3OtJyvDAoICXYGmynttLH5H4JFFa3s5l3pRlAsG6jftxHS7nbE3lTPJ_Y

"Hva ville du gjort dersom barnet ditt ville slutte på videregående skole" - jo, da ville jeg mast og tvunget. Jeg har nemlig ikke skjøre diagnosebarn. Og på spørsmålet om hva JEG ville gjort er det fremdeles slik at det er JEG som vet hva jeg har gjort og vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

"Hva ville du gjort dersom barnet ditt ville slutte på videregående skole" - jo, da ville jeg mast og tvunget. Jeg har nemlig ikke skjøre diagnosebarn. Og på spørsmålet om hva JEG ville gjort er det fremdeles slik at det er JEG som vet hva jeg har gjort og vil gjøre.

Det vet du ikke siden du ikke kan noe som helst om psykologi, når man truer sine barn til stillhet, får man selvsagt ikke høre om problemene deres heller. Synes synd på dem som har slik en iskald og forståelsesløs mor.

12 minutter siden, sug lut skrev:

Men ellers har du det bra? Som sagt over i tråden, jeg har gjennomført vgs-tvang allerede og det gikk som pikk i Grete.

Da gjelder det selvsagt alle barn i hele verden, ikke sant? Men du, du vet jo ikke hvordan de har det siden du truer dem til å fremstå A4. Slik oppførsel fører som regel med seg endel psykiske problemer. 

At du er vulgær gjør deg ikke mer overbevisende. 

Anonymkode: 2fb44...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 8.51, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Unge under 18 år kan ikke skrive seg ut av vgs uten foreldrenes samtykke. Mest sannsynlig vi ikke skolen bare la henne slutte heller. Både stat og fylke er på skolene for å hindre frafall og de fleste skolene har programmer for å hente inn igjen elever som ønsker å slutte. 

Jeg vil tro det er angsten hennes som snakker etter en lang sommerferie uten skole. Jeg vet ikke hva datteren din går, men jeg tenker at hun bør gå noe som er praktisk og hvor man jobber mye med andre, feks Helse og oppvekstfag. 

Jeg slet med både motivasjon og litt angst på videregående. Hvis noen hadde foreslått helse og oppvekstfag/noe praktisk hvor man jobber mye med andre, og prøvd å tvinge gjennom det, hadde jeg virkelig sluttet. Allmennfag, på en skole hvor der var akseptert å være på jakt etter gode karakterer, og motivasjonen til å gå videre på høyere utdanning var det som reddet meg. Sammen med muligheten til å lese og jobbe i fred, eller i grupper hvor deltakerne var interesserte. 

Alt for mange år i først en dårlig mobbeklasse, og så en pedagogisk korrekt klasse hvor de "flinke" fikk jobben med å dra opp de andre, og hvor jobbe sammen med andre var kodeord for "fritid", tok knekken på min motivasjon ihvertfall. Takk og lov for karakterisert inntak til videregående! 

Jeg mener slike råd om praktiske linjer som løsningen på motivasjonsproblemer er for enkelt. 

HI, har du snakket med henne om hvorfor hun vil slutte? Sånn egentlig? 

Anonymkode: 60a51...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 minutter siden, sug lut skrev:

"Hva ville du gjort dersom barnet ditt ville slutte på videregående skole" - jo, da ville jeg mast og tvunget. Jeg har nemlig ikke skjøre diagnosebarn. Og på spørsmålet om hva JEG ville gjort er det fremdeles slik at det er JEG som vet hva jeg har gjort og vil gjøre.

Jeg syns vel hovedinnleggets innhold gjør det rimelig klart at HI ikke spør av generell nysgjerrighet, men av ønske om en løsning på sin egen konkrete situasjon. Med et barn som altså har en angstproblematikk i bunnen. Hun spør ikke fordi hun lager en enquete, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Jeg syns vel hovedinnleggets innhold gjør det rimelig klart at HI ikke spør av generell nysgjerrighet, men av ønske om en løsning på sin egen konkrete situasjon. Med et barn som altså har en angstproblematikk i bunnen. Hun spør ikke fordi hun lager en enquete, akkurat.

Vel, om man vil dyrke angsten så vær så god, å gi en hel generasjon lov til å beskue egen navle for de de haaaaaaaar så angst løser ingen verdens ting. Sekkeposten "angst" er det dummeste Arrestanten Løslates-kortet tenåringer kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, sug lut skrev:

Vel, om man vil dyrke angsten så vær så god, å gi en hel generasjon lov til å beskue egen navle for de de haaaaaaaar så angst løser ingen verdens ting. Sekkeposten "angst" er det dummeste Arrestanten Løslates-kortet tenåringer kan få.

Du er jo fullstendig kunnskapsløs om emnet! 

Anonymkode: 2fb44...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet du ikke siden du ikke kan noe som helst om psykologi, når man truer sine barn til stillhet, får man selvsagt ikke høre om problemene deres heller. Synes synd på dem som har slik en iskald og forståelsesløs mor.

Da gjelder det selvsagt alle barn i hele verden, ikke sant? Men du, du vet jo ikke hvordan de har det siden du truer dem til å fremstå A4. Slik oppførsel fører som regel med seg endel psykiske problemer. 

At du er vulgær gjør deg ikke mer overbevisende. 

Anonymkode: 2fb44...ec3

Det trenger jo ikke å gjelde alle barn i hele verden, når Sug slit kun skal svare for sitt eget og egen situasjon? 

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 6def6...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
35 minutter siden, sug lut skrev:

Vel, om man vil dyrke angsten så vær så god, å gi en hel generasjon lov til å beskue egen navle for de de haaaaaaaar så angst løser ingen verdens ting. Sekkeposten "angst" er det dummeste Arrestanten Løslates-kortet tenåringer kan få.

Leste du linken, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo fullstendig kunnskapsløs om emnet! 

Anonymkode: 2fb44...ec3

Og du virker ganske kunnskapsløs på hvor grunnleggende viktig det er å fullføre VGS, få en utdannelse og ha et livsgrunnlag. 

Det finnes løsninger som ikke involverer å trekke ut ungdommen fra VGS, uansett om det er angst eller annet. Og det å slutte på skolen er en dårligere idé, med større konsekvenser, enn å legge press på egen ungdom. 

Anonymkode: 6def6...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...