Gå til innhold

Føler jeg har lite morsmelk, hvor mye bør man klare å pumpe ut?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han er 2 mnd og har pumpet meg hver 3 time for å se hvor mye melk jeg har og får ut ca 100ml på begge puppene, er ikke det lite? Han er så mye urolig men legger bra på seg. 

Anonymkode: 36a48...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På meg var ikke mengen jeg klarte å pumpe noe mål på hvor mye melk jeg produserte.

Jeg vet jeg produserte mer enn nok melk, babyene mine la alle veldig godt på seg, melken strømmet når jeg ammet dem -  men når jeg pumpet meg kom det bare noen usle milliliter.

Babyene sin sugeteknikk er perfekt for å få ut maksimalt med melk, den er spesialtilpasset puppen gjennom tusenvis av år,  og den primitive pumpemekanismen på brystpumpene kan ikke måle seg.

Anonymkode: e00ee...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å pumpe ut mer enn max 50 ml, fikk det bare ikke til verken med elektrisk eller manuell pumpe. Men begge barna ble fullammet i 6 mnd og ble lubne og fine, så det er ikke nødvendigvis slik at du har for lite melk selvom lite kommer ut ved pumping. Babyens sugeteknikk får ut mye mer enn vi klarer å pumpe ut og det er dessuten ikke så mange ml som skal til for å mette en liten mage.

Anonymkode: 5c0be...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumping sier ikke noe om hvor mye melk du har og heller ikke noe om hvor mye melka metter. Legger babyen på seg som han skal? Virker han fornøyd når han er ferdig med å spise? Er svaret ja på de spørsmålene, så har du nok melk. Ett svarer nei, så forsøker du å amme (ikke pumpe) ofte et par dager for å øke melkeproduksjonen. 

Anonymkode: 4667a...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystpumper er håpløse. 

Hvis babyen er fornøyd og har sunn vektøkning, så har du nok melk😊

Anonymkode: 69e2c...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig flashback. Jeg pumpet og pumpet med førstemann i 30minutter og klarte såvidt 30ml. Helt til en eldre nabo visket i øret mitt "babyen er den beste pumpen". Han fikk 1800gr første måned og jeg fullammet. 

Anonymkode: f49b1...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er 2 mnd og har pumpet meg hver 3 time for å se hvor mye melk jeg har og får ut ca 100ml på begge puppene, er ikke det lite? Han er så mye urolig men legger bra på seg. 

Anonymkode: 36a48...c6e

Pumper du i tillegg til det han spiser? Er det 100 ml i døgnet? Hvis det er i tillegg til det han spiser, har du mer enn nok. 

Jeg hadde veldig mye melk, og pumpet til prematuravdelingen. Da jeg fullammet ble det mellom 500 og 1000 ml i døgnet. 

Anonymkode: c6139...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ment som et vennlig til info: Husk å la barnet drikke den første, fete melka fra brystet. 😊

Jeg vet ikke hvorfor du pumper, men generelt hadde jeg ikke stresset så mye med det hvis du ikke må, spesielt ikke siden du virker litt usikker? Husker at jeg ble litt sprø av å skulle holde styr på hvor lenge siden forrige måltid var, jeg stresset med at jeg skulle pumpe meg "tom" og så skulle barnet plutselig bli sulten rett etter at jeg hadde pumpet.

Uansett, bare ment som vennlig input. Du gjør det som er best for deg. 😊

Anonymkode: e8348...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å pumpe ut nok for at ungene kunne få melk på flaske. Jeg produserte nok melk til at de ble mette og vokste som de skulle. 

Anonymkode: 2bd34...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du skal være borte fra barnet eller av andre grunner vet at du trenger å ha morsmelk i reserve, ville jeg bare ha lagt bort brystpumpen og kost meg med ammingen! Brystpumper får ut mye mindre melk enn et barn med perfekt sugeteknikk, så hvor mye eller lite melk du klarer å pumpe ut sier ingenting om du har nok melk eller ikke. Det gjør derimot vektoppgangen til barnet ditt: går barnet opp som det skal og følger vekstkurven sin, har du nok morsmelk per definisjon (pumpingen skaper bare unødvendig stress som i seg selv kan hindre at du klarer å pumpe ut like mye som om du hadde vært helt avslappet :))

Anonymkode: 5d88a...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På ‎14‎.‎08‎.‎2019 den 13.50, Anonym bruker skrev:

Han er 2 mnd og har pumpet meg hver 3 time for å se hvor mye melk jeg har og får ut ca 100ml på begge puppene, er ikke det lite? Han er så mye urolig men legger bra på seg. 

Anonymkode: 36a48...c6e

Det du pumper ut, viser ikke hvor mye melk du "har". Jeg fullammet alle barna i 6 måneder hver, og de vokste som besatt og fikk valker på lårene. Men jeg har aldri fått ut 100 ml ved pumping... Jeg drev rett og slett ikke ut noe på den måten, men når jeg la barnet til, kom det jo masse likevel.

Så det fins ikke noe svar på hvor mye man "bør klare" å pumpe ut. Hvis barnet legger på seg og vokser normalt, har du nok; uansett hva du pumper fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet legges til brystet skiller hjernen ut kjærlighershormonet oxytocin. Dette hormonet virker på glatt muskulatur (på livmor = rier) som melkekjertlene består av. Dermed trekker disse seg sammen og melken drives ut til barnet. De færreste føler noe særlig kjærlighet til pumpa si, ergo ingen oxytocin og mye mindre melk vil komme ut :)

En kan mao ord ikke måla melka etter pumping da dette er veldig annerledes enn amming

 

Anonymkode: 9a89b...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...