Gå til innhold

Penger som gulrot for å jobbe bedre på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det kan påvirke resten av livet hans. Utdannelse er ganske viktig. 🙄

Anonymkode: 6ebf0...bd6

Så må da foreldrene hans fortelle han det. Gi alle fakta. Dette skjer hvis du ikke får disse og disse karakterene.  Ikke lokke med penger. Motivasjonen må komme innenfra, ikke utenfra. 

Anonymkode: 708c8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, prekæs skrev:

Som foreldre plikter man å gjøre det som står i deres makt til å få ungen igjennom grunnskolen.

Ja og det gjør vi. Men er ikke aktuelt å betale gutten penger for å få gode karakterer. Vet om ei jente på trinnet hans som får penger for å GÅ på skolen. Det blir helt feil i mine øyne.

Anonymkode: e2406...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så må da foreldrene hans fortelle han det. Gi alle fakta. Dette skjer hvis du ikke får disse og disse karakterene.  Ikke lokke med penger. Motivasjonen må komme innenfra, ikke utenfra. 

Anonymkode: 708c8...756

At motivasjon kommer innenfra betyr at de har en indre lyst til å lære. At de liker å følge med i fagene og å forstå ting og få mer kunnskap. Det du beskriver er vel også et ytre motivasjon, i likhet med penger, bare at den er negativ (skremsel).

Men det kan godt hende de som er skeptiske har rett. 
Jeg tar imot alle argumenter både for og imot, så får vi se hva jeg bestemmer meg for. Å betale for i det hele tatt å GÅ på skolen blir å trekke det for langt. Min gutt trives på skolen, heldigvis, og går dit frivillig.

Anonymkode: 6f70d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd du har fått svar fra en del som aldri har hatt barn som har vært i den situasjonen. 

Det finnes nå et par prosjekter som forsker på hvorfor gutter gjør det dårligere på skole enn jenter, problemet er at det er langt frem i tid så ingen løsning enda. 

Ta også en prat med gutten din og hør om han mener det vil være motiverende med belønning. Sørg også for at helgene er fri.

Anonymkode: 28fa0...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er redd du har fått svar fra en del som aldri har hatt barn som har vært i den situasjonen. 

Det finnes nå et par prosjekter som forsker på hvorfor gutter gjør det dårligere på skole enn jenter, problemet er at det er langt frem i tid så ingen løsning enda. 

Ta også en prat med gutten din og hør om han mener det vil være motiverende med belønning. Sørg også for at helgene er fri.

Anonymkode: 28fa0...d36

Så du mener at en ungomsskoleelev skal gå inn i forhandlinger med sine foreldre anngående hvor mye foreldrene skal betale for en god nok karakter? "Hør om han mener det vil være motiverende med belønning"? Så han skal bestemme? 

Så alt kommer til penger. Motivere med penger? Han er ungdomsskole elev! 

Anonymkode: 708c8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All forskning tilsier at dette er en dårlig ide.

Det kalles for undermineringseffekten. Belønning kan gi ønskede resultater på kort sikt, men er ødeleggende for lærelyst og indre motivasjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt som skal opp i 10. klasse. I fjor var snittet for lavt til at han ville ha kommet inn på den VGSen han ønsker neste år. Så han må jobbe skikkelig hardt for å komme opp i snitt. Han er smart, men har vært ukonsentrert og dessuten slitt med matte. Ikke vært kjempeengasjert i leksearbeid. Konsentrasjonen er bedre, og i fag han liker går det bra.

Han sier han e rmotivert, for han vil veldig veldig gjerne inn på akkurat den bestemte skolen. 
Så vurderer jeg å lokke enda litt mer, med penger, for eksempel ved hver 6er eller 5er på prøver. Jeg har lest at det ikke er noe man skal gjøre i lengden, men tenkte kanskje at bare dette ene året kunne det være en ekstra grunn til å strekke seg enda litt lenger?

Hva tenker dere? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 6f70d...f63

Husker jeg selv hadde denne ordningen med foreldrene mine på ungdomsskolen. Det motiverte meg riktignok. Men føltes svært vondt og vanskelig de gangene jeg jobbet hardt virkelig hardt og lenge, men likevel ikke fikk de karakterene som ga meg belønning.

Så et lite tips fra meg er å belønne ham for innsatsen og ikke karakterene i seg selv. Feks at han får et lite symbolsk beløp per kveld han sitter hjemme ekstra lenge med leksene/puggingen eller forberedelsen til prøvene. Hvordan du synes er best å gjøre det er opp til deg.

Resultatet i form av god karakter vil jo uansett bli en belønning nok i seg selv for ham vil jeg tro. 

Endret av Jo-lene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at lønn kan motivere, både voksne og barn. I voksenlivet motiverer det definitivt, hvorfor skulle det ikke gjøre det for en skoletrett ungdom da? Det gjøres jo hele tiden dette her. Førerkort om man ikke røyker og drikker før 18, f.eks, eller en gave til et barn du har lyst til å belønne på et eller annet vis, kanskje pga  gode resultater i andre sammenhenger enn skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Merdee skrev:

All forskning tilsier at dette er en dårlig ide.

Det kalles for undermineringseffekten. Belønning kan gi ønskede resultater på kort sikt, men er ødeleggende for lærelyst og indre motivasjon. 

 

All forskning kan umulig si det. For når det virker så virker det. Og får en umotivert ungdom i opposisjon over kneika slik at hun lærer nok til å se at fagene er spennende, faktisk. Det gir resultater på kort sikt som gjør det mulig på lang sikt å indremotveres. 

Anonymkode: d8a2c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Merdee skrev:

All forskning tilsier at dette er en dårlig ide.

Det kalles for undermineringseffekten. Belønning kan gi ønskede resultater på kort sikt, men er ødeleggende for lærelyst og indre motivasjon. 

 

Nei, det gjør det ikke.

Og, hvis det sikrer at ungdommen fullfører skolen og får en utdannelse så er det verdt det! 

Anonymkode: 6ebf0...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme utfordring med vår datter som skal begynne i 10. klasse. Hun har 5 i historie, krl og mat og helse. Dette er fag hun liker men hun leser ikke til prøver. Resten har hun 4 og  2 3-ere. Derfor vet jeg at hun faktisk kan men gidder ikke. Nå ønsker hun seg veldig ny tlf , og vi har gått med på å kjøpe ny allerede til jul når vi får se karakterene. Hun er VELDIG på at hun skal bli mye flinkere med skolearbeid og gjøre lekser hver dag. ( ja hun har faktisk droppet det mange ganger i 9.)

Anonymkode: 94a57...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at en ungomsskoleelev skal gå inn i forhandlinger med sine foreldre anngående hvor mye foreldrene skal betale for en god nok karakter? "Hør om han mener det vil være motiverende med belønning"? Så han skal bestemme? 

Så alt kommer til penger. Motivere med penger? Han er ungdomsskole elev! 

Anonymkode: 708c8...756

Hvor gamle barn har du? På et tidspunkt må barna også bli med å ta avgjørelser. Han skal ikke bestemme beløpet, men det må være verdt å jobbe for. Poenget er at det som et barn finner moteverden nødvendigvis ikke gjelder for et annet. Vi voksne finner jo penger motiverende så hvorfor ikke ungdom?  En annen ting dere kunne prøvd er jo privatundervisning i de fagene han sliter i. 

Det er ikke like lett å motivere seg seg til å lære noe om man stadig henger etter og ikke klarer oppgavene. Om han klager på læreren så prøv å se om dere finner noen YouTube videoer som kan forklare det samme men på en ny måte. 

Anonymkode: 28fa0...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 15 åring er ikke en ansvarlig voksen, hilsen ho som satt med gul tanga på hodet og 3 i promille i russetiden, dagen før fremføring av særemne🤠

Moren min måtte lokke etter kunstens regler, og det hadde effekt. Når motivasjonen var borte i bøker om diktanalyse og «Et dukkehjem», så fungerte det veldig godt med en ytre motivasjonsfaktor. Det var som en jobb: Stå på og få en 5 eller 6’er, og du kan kjøpe deg bukse med sleng på Vero Moda! 

Sjeleglad for at hun stod på for meg den gangen og bidro sterkt til at jeg fikk et vitnemål det var mulig å komme videre på.

Det funker ikke på alle, men hva har du å tape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

All forskning kan umulig si det. For når det virker så virker det. Og får en umotivert ungdom i opposisjon over kneika slik at hun lærer nok til å se at fagene er spennende, faktisk. Det gir resultater på kort sikt som gjør det mulig på lang sikt å indremotveres. 

Anonymkode: d8a2c...e75

Jo, på dette området er omtrent all forskning enig. 

Dette er bare en av mange artikler:

http://www.elevsiden.no/motivasjon/belonning-og-motivasjon/

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør det ikke.

Og, hvis det sikrer at ungdommen fullfører skolen og får en utdannelse så er det verdt det! 

Anonymkode: 6ebf0...bd6

Er det verd det medfører at han mister lærelyst, nysgjerrighet og motivasjon underveis og ender opp med å ikke ville ta videre utdannelse? 

Hvis man absolutt skal belønne med penger eller annet materielt, så anbefales det at det er så lite at hjernen ikke oppfatter den som den egentlige motivasjonen. Belønning for innsatsen og belønning i form av ros, er mer sunt og hensiktsmessig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Merdee skrev:

Er det verd det medfører at han mister lærelyst, nysgjerrighet og motivasjon underveis og ender opp med å ikke ville ta videre utdannelse? 

Hvis man absolutt skal belønne med penger eller annet materielt, så anbefales det at det er så lite at hjernen ikke oppfatter den som den egentlige motivasjonen. Belønning for innsatsen og belønning i form av ros, er mer sunt og hensiktsmessig. 

 

Lærelysten, nysgjerrigheten og motivasjonen er jo allerede borte? Derfor motiverer man med en gulrot. 

Du må gjerne være uenig, men jeg endrer ikke mening av den grunn. Det fungerte som gull for meg, og jeg var skolelei som ingen andre! Jeg kom igjennom videregående, og høyere utdannelse. Og gudskjelov for det. 

Anonymkode: 6ebf0...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Merdee skrev:

Er det verd det medfører at han mister lærelyst, nysgjerrighet og motivasjon underveis og ender opp med å ikke ville ta videre utdannelse? 

Hvis man absolutt skal belønne med penger eller annet materielt, så anbefales det at det er så lite at hjernen ikke oppfatter den som den egentlige motivasjonen. Belønning for innsatsen og belønning i form av ros, er mer sunt og hensiktsmessig. 

 

Ser du sånn på lønnspålegg og bonuser i ditt eget arbeidsliv også? Hva med hun som slutter å røyke og lover seg selv en tur til London om hun klarer det, skulle ikke hun også se helsegevinsten som nok i seg selv? Jeg tror ikke på det du sier. Det er ikke tap av lærelyst ved å lære nok til å komme seg videre som vgs-elev, det er nettopp slik man kommer seg videre til høyere utdannelse: ved å bli dyttet, eller belønnet, så man kommer over kneika med motivasjonsbrist og kort konsekvenshorisont.

Anonymkode: d8a2c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri betalt barna mine for å prestere. 

Bør være gulrot nok at han kommer inn på det han ønsker med større innsats. 

Anonymkode: 5cc91...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med gutten. Han er motivert nå, skriver du, men dere kan likevel ta en samtale om hvordan best løse det om han opplever å miste fokus i hverdagen. Hva vil han dere gjør om han sliter med motivasjonen og utsetter skolearbeidet? 

Kan dere hjelpe ham å lage arbeidsplan? Kan han tenke gjennom når han mest opplagt til å jobbe med skolestoffet, og avtale med dere at denne tiden er leksetid? Vil han at dere hører ham i stoffet før prøver? At dere følger med på lekseplanen? At dere i det hele tatt er mye mer tett på daglig enn dere ville vært med en ungdom som er selvgående hva motivasjon angår?

Ville hatt fokus på at han jobber for sin egen del og for å oppnå de målene han selv har satt seg. Dere er med og støtter ham så mye han trenger, men det er hans mål, han jobber ikke med skolearbeid for å tekkes dere. Og jeg ville vært redd for å flytte fokus fra egen motivasjon og over på ren belønning, om jeg ga pengepremie for karakterer. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 10.05, Anonym bruker skrev:

Har en gutt som skal opp i 10. klasse. I fjor var snittet for lavt til at han ville ha kommet inn på den VGSen han ønsker neste år. Så han må jobbe skikkelig hardt for å komme opp i snitt. Han er smart, men har vært ukonsentrert og dessuten slitt med matte. Ikke vært kjempeengasjert i leksearbeid. Konsentrasjonen er bedre, og i fag han liker går det bra.

Han sier han e rmotivert, for han vil veldig veldig gjerne inn på akkurat den bestemte skolen. 
Så vurderer jeg å lokke enda litt mer, med penger, for eksempel ved hver 6er eller 5er på prøver. Jeg har lest at det ikke er noe man skal gjøre i lengden, men tenkte kanskje at bare dette ene året kunne det være en ekstra grunn til å strekke seg enda litt lenger?

Hva tenker dere? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 6f70d...f63

Jeg vurderer det samme med min 10.klassing. Han mister motivasjonen for han får ikke til, leser og leser, men ingenting går inn og han orker ikke prøve andre metoder. Lurer på å lokke han med penger for å komme over denne kneika, for han sparer til lappen på moped. 

Anonymkode: 3d42a...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...