Gå til innhold

Fødeavdelinger som legges ned


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En ting som slo meg da jeg leste VGs artikkel i dag om familien som har fått fire av fem barn i en ambulanse på vei til sykehus fordi de har lang reisevei til fødestua, og at mangel på jordmødre i distriktene gjør at mange kvinner med mer enn 90 minutters reisevei til sykehuset ikke får jordmor med på reisen slik de har krav på: hvorfor tilbyr ikke heller det offentlige seg å betale for at de kvinnene som bor mer enn f.eks 90 minutter fra nærmeste fødestue å bo på hotell de siste ukene før termin? 

Hvis både regjeringen og diverse helsefaglige instanser mener at det mest forsvarlige er å sentralisere fødslene ved store sykehus med bedre kompetanse og riktig bemanning til å håndtere komplikasjoner, og at det derfor er ok å legge ned små fødestuer lokalt rundt om i landet, samtidig som man vet at det er større fare for uheldige utfall ved fødsler utenfor sykehus, så bør det jo være såpass store besparelser i en slik samlokalisering at man kan ta seg råd til å dekke hotellopphold i ukene før fødsel for de kvinnene det gjelder? 

Hvorfor diskuteres ikke dette som noe alternativ i debatten rundt sommerstengte og nedleggingstruede fødestuer?

Anonymkode: 9ac96...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er standard i flere andre land er å sette igang fødselen for kvinner med lang reisevei. Dette er jo mye billigere enn å ha kvinner boende på hotell. Igangsettelse i disse dager innebærer ikke ekstra risiko for keisersnitt og det er jo mye tryggere enn å føde i grøftekanten. 

Anonymkode: d4c10...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrulig kjipt for kvinnene og deres familier om de skal måtte bo på hotell alene flere uker før fødselen. Slett ikke alle som har den muligheten. 

Anonymkode: 35c50...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utrulig kjipt for kvinnene og deres familier om de skal måtte bo på hotell alene flere uker før fødselen. Slett ikke alle som har den muligheten. 

Anonymkode: 35c50...909

Helt tåpelig ide egentlig. Hva om man har flere barn? Skal mannen være eneforsørger i flere uker mens kvinnen bor på hotell? Eller skal kvinnen ta med seg barna på hotell og ta seg av dem alene mens hun er høygravid? Eller skal mannen ta seg fri og hele familien bo på hotell i flere uker?

Lar seg virkelig ikke gjennomføre altså. Holder en knapp på planlagt igangsetting nært termin. 

Anonymkode: d4c10...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt tåpelig ide egentlig. Hva om man har flere barn? Skal mannen være eneforsørger i flere uker mens kvinnen bor på hotell? Eller skal kvinnen ta med seg barna på hotell og ta seg av dem alene mens hun er høygravid? Eller skal mannen ta seg fri og hele familien bo på hotell i flere uker?

Lar seg virkelig ikke gjennomføre altså. Holder en knapp på planlagt igangsetting nært termin. 

Anonymkode: d4c10...0ac

Og hva med de som ikke har noen partner, men skal få barnet alene, og har kanskje barn fra før. Ganske urealistisk ide.

Anonymkode: 20bc1...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste kjenner bruker mer enn 90 min fra fødselen begynner til barnet er ute! Slik sett er dette en problemstilling for de få, men dog høyst reell for de det gjelder selvsagt

Det er ikke hverken mulig eller medisinsk forsvarlig å ha fødestue i enhver liten avkrok. Det beste er å samle kompetansen og det medisinske utstyret.

dersom en kvinne har opplevd mer enn en styrtfødsel kan man jo lure på hvorfor familien ikke selv har tatt forhåndsregler i forhold til å være nærmere sykehuset ved fødsel nr 3 og 4......

 

Anonymkode: 591c1...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De aller aller fleste kjenner bruker mer enn 90 min fra fødselen begynner til barnet er ute! Slik sett er dette en problemstilling for de få, men dog høyst reell for de det gjelder selvsagt

Det er ikke hverken mulig eller medisinsk forsvarlig å ha fødestue i enhver liten avkrok. Det beste er å samle kompetansen og det medisinske utstyret.

dersom en kvinne har opplevd mer enn en styrtfødsel kan man jo lure på hvorfor familien ikke selv har tatt forhåndsregler i forhold til å være nærmere sykehuset ved fødsel nr 3 og 4......

 

Anonymkode: 591c1...a7b

Ja, for å betale for å bo på hotell i 2-3 uker er jo realistisk for de fleste...

Akutte ting - som fødsler en del gange er - kan sentraliseres for mye. Sentraliserer man må man sørge for at det er et velfungerende akuttsystem på plass, for hvor det er mennesker skjer det ting. Og det er jo lett å sitte i en storby og tenke at det er folks egen feil om de bosetter seg tre timer fra en by på et sted med 150 innbyggere. Men for det første fjerner man et tilbudd som har vært der i alle år, og som folk har hatt med i beregningen når de satset på bosted, for det andre er sentraliseringen nå kommet så langt at det er mange samfunn med opp til ganske mange tusen innbyggere som mister fødetilbud. Hvor skal grensen gå? Skal man kreve at om ikke folk bor i en by med minst 30000 innbyggere så kan man ikke kreve at det finnes akuttilbud? 50000? Hva slags land får vi da?

 

Anonymkode: 47d51...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle vært sånn, så kunne jo alt av helsevesen legges ned, hvem skulle betale for herligheten? I Finnmark hvor sikkert 70%-80% av befolkningen, kanskje mer har lenger vei til fødestue enn 90 minutter. Jeg bor ganske sentralt, i en liten by i Finnmark, likevel har jeg 2,5 timer i bil etter fartsgrensen for å komme til sykehus. I beste fall 90 minutter i ambulanse med blålys(hvis det er fint føre). 15-20 min med ambulanse og ambulansefly, men da skal alt klaffe, slik at flyet faktisk står å venter når man har behov for det, og det gjør det jo ikke, da det ikke er stasjonert her. Vet ikke engang om det finnes ambulansefly tilgjengelig nå med de nye ambudene.

Jeg forstår at man ikke kan ha fødestuer i hver eneste lille avkrok, og er komfortabel med at jeg har lang vei til fødestue, og komfortabel med at neste fødsel også kan forekomme på det lokale legesenteret. Jeg vet at vårt lille sykehus (som er 2,5 time unna) ikke kan bli nedlagt, da det er det eneste her omkring, kapasiteten der er stortsett heller ikke sprengt, slik som på andre større sykehus. Det jeg reagerer på i denne debatten om sykehus og fødeavdelinger som blir nedlagt eller sommerstengt, er jo at kapasiteten på de fødeavdelingene som er igjen blir sprengt, ikke nødvendigvis det at dere som bor innenfor "ring 3" har mer enn 20 min å kjøre for å komme til sykehuset. (Beklager sarkasmen, men jeg synes ikke debatten bør handle om avstand, men heller kapasitet, man kan ikke risikere å bli avvist på fødeavdelingen pga kapasitet, det forstår jeg at kan oppleves utrygt).

Anonymkode: 8fd58...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...