Gå til innhold

Lurer på å velge lærerutdanning 1-7 fremfor 5-10... trenger hjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kanskje må bytte til 1-7 i stedet. Alle jeg har snakket med sier at det er det beste, du får respekt av elevene og de hører mer etter. Dessuten slipper man endeløse rettebunker! Jeg trenger så sårt hjelp og synsvinkler, jeg har ikke så mange p snakke med dette om :(

Anonymkode: 447ed...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endeløse rettebuker er mest opp til deg som lærer. Det finnes mange måter å vurdere elevene på, og stilskriving er ikke den mest effektive. Jeg ville ikke valgt 1-7, fordi jeg ønsker å drive med litt fag og ikke bare oppdragelse. Og respekt får man også på mellomtrinnet, ungdomsskolen og i videregående. Og det rare er at de alle er unger, små og store. Gjør som du vil og føler for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt fra 1-7 klasse?

Jeg har jobbet 15 år på barneskole og siste 5 årene på ungdomsskolen. Aldri mer barneskole!!

Anonymkode: e685b...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å få respekt av noen over tolv bør du definitivt holde deg i småskolen, ja. Har du ingen naturlig autoritet bør du generelt ikke inn i læreryrket i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på om jeg kanskje må bytte til 1-7 i stedet. Alle jeg har snakket med sier at det er det beste, du får respekt av elevene og de hører mer etter. Dessuten slipper man endeløse rettebunker! Jeg trenger så sårt hjelp og synsvinkler, jeg har ikke så mange p snakke med dette om :(

Anonymkode: 447ed...6e4

Mer respekt av elevene, og hører mer etter? I småklassene? 

Anonymkode: 77fbc...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, bedre spørsmål. 

Hva er den egentlige grunnen til at du ønsker å være lærer?

Anonymkode: 77fbc...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Respekt får den som fortjener det, uansett hvor du er. Du må bare finne ut hva du trives best med selv, hvilken aldersgruppe liker du best. Jeg vil ikke jobbe i småskolen, men trives godt på ungdomsskolen og gjerne med verste «bermen». Jeg har alltid respekt fir mine elever og de har for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, respekt er noe du må gjøre deg fortjent til, uansett alder. Du må rett og slett være flink med barn eller ungdom. Jeg er ikke så flink med barn, men er skikkelig god på å kommunisere med ungdommer, så jeg valgt VGS, noe jeg stortrives med. Og det er ikke noe problemer med respekt.

Om du vil bytte til 1.-7. trinn, må det jo være fordi du trives bedre med den aldersgruppen. Med de yngste elevene vil du bli møtt med klemmer og tilbedelse fra mange, ditt ord er hellig. Men vil også stadig måtte megle i konflikter, trøste, hjelpe med fysiske ting som påkledning, være ekstremt tålmodig og handskes med barn som synes alt over 5 min er altfor lenge å sitte i ro.

Anonymkode: 9af85...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør så mye på andre HI. Husk at andres erfaringer gjerne også handler om deres egne liv og sier lite om deg og dine muligheter.

Spør heller deg selv hva som er fin interesse og din ambisjon med yrkesvalget. Ønsker du å jobbe med ungdom eller med de minste,det er to vidt forskjellige ting.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket 5-10. Orker ikke småbarn som trenger hjelp til påkledning og ikke klarer å sitte stille, ikke kan skrive, lese, regne og ansvaret for å lære de det og alle foreldre som tror barna deres fortsatt er 3 år....

Anonymkode: 9a32a...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt får du, så lenge du fortjener det. Du må jobba for å få det av elevane, men måten du må jobba deg til den, kan variere ut frå alder. 

Eg personleg syntes det er lettare med dei små. Taklar ikkje heilt alt det som kjem med hormonane. Men det er heilt personleg. 

Ulempa med dei små, er den enorme oppdragarrolla ein har og alt dei trenger hjelp til. Om vinteren f.eks blir det lite dopauser, for eg må vera i garderoben å hjelpe alle med votter. 

Ikkje velg utdanning på grunnlag av rettebunker. Velg utdanning ut frå kva aldersgruppe du trivst best med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg jobba eitt år i barneskulen, og eg lovar deg: aldri meir! Eg vil drive med fag, ikkje vottar, skolisser og snørr. Derfor arbeider eg nå i vgs. 

Men du skal sjølvsagt velje den aldersgruppa DU liker best å arbeide med. 

Anonymkode: e2086...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode innspill! Dere får meg til å tenke på litt forskjellig. 

Tror dere det lar seg gjøre å jobbe 50% ved siden av utdanningen? Eller er studiet for krevende?

 

Hi

Anonymkode: 447ed...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for mange gode innspill! Dere får meg til å tenke på litt forskjellig. 

Tror dere det lar seg gjøre å jobbe 50% ved siden av utdanningen? Eller er studiet for krevende?

 

Hi

Anonymkode: 447ed...6e4

Det kjem litt an på korleis det er lagt opp. Vi hadde obligatorisk oppmøte kvar dag. Eg hadde ikkje klart 50% jobb på skule, av reint praktiske årsaker. Elevane var ferdig før meg. Då måtte det blitt ein butikkjobb el.l. som ein kan ha på ettermiddag/kveld/helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for mange gode innspill! Dere får meg til å tenke på litt forskjellig. 

Tror dere det lar seg gjøre å jobbe 50% ved siden av utdanningen? Eller er studiet for krevende?

 

Hi

Anonymkode: 447ed...6e4

Hva slags skole skal du gå da, samlingsbasert, eller høyskole med oppmøte hver dag? Lærerutdanningen kan man i dag ta på flere forskjellige måter...

Da jeg gikk på lærerhøyskolen for mange år siden gikk vi på skolen hver dag, men de fleste av oss jobbet ved siden av. Jeg jobbet en kveld i uka og annenhver lørdag i en lekebutikk, men jeg hadde medelever som jobbet f.eks hver tredje helg i bolig for utviklingshemmede og andre typer helgearbeid.

 

Anonymkode: 9d15e...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå nett- og samlingsbasert, med undervisning to dager i uken. Jeg står fritt til å disponere de andre dagene, men løpet er jo lagt opp som et fulltidsstudie med 40t studietid i uken. Og så skal jeg på samling tre uker til sammen i høst, mens bare to uker til våren da...:) håper jeg klarer å jobbe to fulle dager iallfall, trenger sårt pengene.

 

HI

Anonymkode: 447ed...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn i barneskolen, hus og lån, derfor håper jeg det lar seg gjøre med en deltidsjobb ved siden av...:)

 

HI 

Anonymkode: 447ed...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to barn i barneskolen, hus og lån, derfor håper jeg det lar seg gjøre med en deltidsjobb ved siden av...:)

 

HI 

Anonymkode: 447ed...6e4

Alt går om du vil. Jeg tok master ved siden av full jobb, på normert tid og med gode karakterer, det var jo tøft, men gjennomførbart. Vil tro 50 % jobb går helt fint så lenge du klarer å være litt disiplinert. Lykke til!

Anonymkode: 9af85...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg tenker at når andre får det til, så må jeg også😅 jobbet du med noe som var relevant for utdanningen din, eller noe helt annet?

 

HI

Anonymkode: 447ed...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har klart å jobbe ved siden av nett- og samlingsbasert lærerutdanning?

 

HI

Anonymkode: 447ed...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har klart å jobbe ved siden av nett- og samlingsbasert lærerutdanning?

 

HI

Anonymkode: 447ed...6e4

Det bør da være helt uproblematisk. Studerer deltid, i klassen jobber samtlige 100% ved siden av studiene. Da bør det være fullt mulig å studere på heltid med 50% jobb.

Anonymkode: a1c8d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har klart å jobbe ved siden av nett- og samlingsbasert lærerutdanning?

 

HI

Anonymkode: 447ed...6e4

Har mange kolleger som har gjort dette. Tatt YFL ved siden av jobb. Vært travelt, men har gått fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere orker å svare meg med alt maset mitt. Men det gjør så godt å høre andres meninger og innspill både på det ene og det andre. Føler med en gang jeg blir litt tryggere❤️

 

HI 

Anonymkode: 447ed...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...