Gå til innhold

navnet Mika blir alltid misforstått, hjelp!


mikaa

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, vet ikke om dette passer helt inn her, men håper!

Mika til fornavn og bruker Louis som mellomnavn, høres dette jentete ut for dere? Det gjelder en person som er «født i feil kropp - fra jente til gutt»

I det siste har han begynt å tenke over at navnet er ganske feminint å har lest litt rundt hvor folk sier Mika er et jentenavn, og derfor blitt nedfor over valg av navn nå i ettertid.

han kan jo eventuelt bytte mellomnavnet «Louis» med noe annet? Noen forslag?☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er i samme stil som Luka, som og er ett guttenavn. Så jeg tenkte med en gang gutt. 

Anonymkode: d05b4...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mika forbinder jeg med finske mannlige skiløpere. Mannen til sjefen min heter Louis. Så for meg er begge navn mannsnavn. Men hvis jeg sier dem sammen, blir det litt feminin sleng på det. Men fortsatt mannsnavn. 

Anonymkode: 7908d...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, mikaa skrev:

Hei alle sammen, vet ikke om dette passer helt inn her, men håper!

Mika til fornavn og bruker Louis som mellomnavn, høres dette jentete ut for dere? Det gjelder en person som er «født i feil kropp - fra jente til gutt»

I det siste har han begynt å tenke over at navnet er ganske feminint å har lest litt rundt hvor folk sier Mika er et jentenavn, og derfor blitt nedfor over valg av navn nå i ettertid.

han kan jo eventuelt bytte mellomnavnet «Louis» med noe annet? Noen forslag?☺️

 

Hun er jo jente, så Mika passer helt fint :)

Anonymkode: 5e49f...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer litt an på uttalen av Louis. Det er litt fremmed for meg, men jeg ville ha uttalt det på kvasifransk med stum s. Men i det øyeblikket man uttaler s-en blir det veldig lett å forveksle med Louise, og dermed blir det fort jentenavn. Mika er også nokså fremmed for meg, og i og med at det slutter på a er det veldig lett å tenke jentenavn. Jeg ser at flere over her skriver at Mika er et vanlig finsk mannsnavn, men jeg er ikke så veldig inne i finsk navnetradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jente, kjenner ei som heter det. 

Men hva med å endre til Mike? Da er det jo ingen tvil. Mike Louis. 

Anonymkode: 4520d...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er jo jente, så Mika passer helt fint :)

Anonymkode: 5e49f...bc6

Er du tett??

Anonymkode: 3e53a...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han etnisk norsk eller er han fra Finland da?

Jeg tenker at Mika Louise er et ganske femi navn om det er et etnisk norsk navn med Hansen til etternavn liksom, men om en finne kom til meg og sa han het Mika så ville jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. 

Litt merkelig kanskje, men det er nå sånn jeg ville tenkt. Jeg kjenner en finsk mann som heter Janne, og jeg kjenner en norsk dame som heter Janne, og det er ikke noe problem i det hele tatt. At et navn er jentenavn på et språk og guttenavn på et annet er ikke noe jeg tenker over i det hele tatt.

Men hadde en etnisk norsk mann tatt navnet Janne ville jeg rynket litt på nesa og lurt på hva som skjedde...

Er litt sånn med Mika også, i Norge er jo veldig mange navn som slutter på a jentenavn, så det blir litt femi synes jeg.

Anonymkode: b9cb7...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg tenker at det kommer litt an på uttalen av Louis. Det er litt fremmed for meg, men jeg ville ha uttalt det på kvasifransk med stum s. Men i det øyeblikket man uttaler s-en blir det veldig lett å forveksle med Louise, og dermed blir det fort jentenavn. Mika er også nokså fremmed for meg, og i og med at det slutter på a er det veldig lett å tenke jentenavn. Jeg ser at flere over her skriver at Mika er et vanlig finsk mannsnavn, men jeg er ikke så veldig inne i finsk navnetradisjon.

Dette var også det første jeg tenkte. Når man setter Louis bak, så blir det feminint. Det høres ut som Mika Louise. 

Mika alene, hadde faktisk vært mer maskulint. Jeg hadde tenkt guttenavn med det samme. Men hadde noen snakket om Mika Louis, så hadde jeg sett for meg en jente. 

Anonymkode: d614b...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du tett??

Anonymkode: 3e53a...14e

Tett? Nei, jeg er ikke tett. Kan derimot se ut som at du er det. 

Anonymkode: 5e49f...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for så mange gode og nyttige tilbakemeldinger! Kanskje det hadde vært fint å byttet mellomnavnet da (Louis) til et mer maskulint navn. Det er jo så klart dette han ønsker selv, for han liker Mika navnet ganske godt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mika Lavrans?

Mika er et guttenavn for meg, men med sterke nordiske aner. Louis derimot, virker fransk. Eventuelt som en kort variant av Louise

Anonymkode: eb190...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er i samme stil som Luka, som og er ett guttenavn. Så jeg tenkte med en gang gutt. 

Anonymkode: d05b4...f34

Luka/Luca er vel er kvinnenavn? Som i sangen, «My name is Luca....”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er et guttenavn. Sangen handler om en gutt, https://en.wikipedia.org/wiki/Luka_(song)

Anonymkode: 0febf...603

Og jeg som alltid har trodd det handlet om en kvinne som ble mishandlet. 

Lærte noe nytt i natt :)

Men jeg vet om en liten jente som fikk navnet Luca, så det kan nok brukes på begge kjønn. 

Anonymkode: 8b508...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg som alltid har trodd det handlet om en kvinne som ble mishandlet. 

Lærte noe nytt i natt :)

Men jeg vet om en liten jente som fikk navnet Luca, så det kan nok brukes på begge kjønn. 

Anonymkode: 8b508...6da

Har du ikke sett musikkvideoen? Der er jo gutten Luka. Jeg har alltid trodd det var moren hans som ble mishandlet, men det er vel egentlig han

Anonymkode: 2cecf...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han synes det er et problem kunne han kanskje byttet til Mikael?

Da kunne han presentert seg som Mikael men sagt at han blant venner og familie ble kalt Mika..

 

Anonymkode: 58010...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, aanonym skrev:

Luka/Luca er vel er kvinnenavn? Som i sangen, «My name is Luca....”

Sangen «my name is Luka» er om en liten gutt som blir mishandlet hjemme.

Endret av Blondzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også Michael som registeret navn, og Mika som kallenavn. Louis kan godt være andrenavn, men det minner jo mye om kvinnenavnene Louise og Lovis. Mellomnavn er forresten noe annet, du snakker om førstenavn og andrenavn.

Anonymkode: a3eae...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...