GĂ„ til innhold

đŸ‘”đŸŒHvordan tilgi en mormor som kutter kontakt med barn/barnebarn som hun vil?đŸ€”


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mor kuttet kontakten med meg for 10 mnd siden i en krangel. Krangelen gikk ut pÄ at vi leide en maskin for Ä hjelpe henne med noe arbeid i hagen, ogsÄ ville hun utsette det pga regn. Datoen Ä alt var planlagt med henne. Knappe 12t fÞr ringer jeg Ä sier at maskinen er hentet, nÄr skal vi komme. Hun avlyser. Jeg sier som sant er at» dette kunne du informert om tidligere. Det er dÄrlig gjort at jeg mÄ ringe deg for Ä finne ut av dette, vi har tross alt fikset  og hentet maskinen du ba oss om». Jeg sa det med en irritert stemme.

Bang, sÄ la hun pÄ rÞret. Siden da har hun vÊrt sur. I fÞlge andre forventer hun at jeg skal ringe Ä si unnskyld for dette. Hun kaller meg «dÄrlig datter, slem» og andre ukoselig ting pÄ bygda. Ikke noe nytt egentlig. Jeg vet hun er glad i meg, men hun kan vÊre fryktelig «stygg» og sÄrende ovenfor meg. Hun kan rett og slett vÊre kald og ufÞlsom uten Ä forstÄ hvor slem hun er.  Hun er ikke helt frisk i nÞtta, men har ingen diagnoser.

 

Barnebarna kuttet hun ogsÄ pÄ flekken. Ikke en bursdagshilsen eller noe oppmerksomhet til jul. Barna er snart 6Är. Hva sier jeg til de? De lurer Ä spÞr litt etter mormor og jeg sier det ikke passer Ä reise dit. Jeg har pÄ fÞlelsen at hun snart ringer Ä later som ingenting. At hun ringer Ä later som om vi sÄ hverandre i gÄr. BÞr man tilgi ? Det er ikke fÞrste gang. Samvittigheten min sier tilgi, fornuften sier «fuck you woman».

Anonymkode: 03308...7ea

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det er noen trÞst men jeg har en far som er og har vÊrt pÄ samme mÄte. NÄ fÞler jeg ikke noe for han lenger, jeg savner en far, men ikke han. 

Slike mennesker klarer ikke Ä se at de gjÞr feil, det er kun andre som gjÞr feil. Du vil alltid vÊre syndebukk. Om du Þnsker Ä unngÄ spÞrsmÄl fra dine barn sÄ kan dere jo vurdere Ä flytte lenger bort. Ellers sÄ kan du si klart ifra: "At gjÞr du dette en gang til mot barnebarna sÄ kommer jeg til Ä flytte bort med de, samtidig som jeg lar hele bygda fÄ vite at det er DIN oppfÞrsel mot barnebarna som gjÞr at dere da flytter." 

Faren min er veldig opptatt av at andre enten synes synd i han eller ser hvor flink HAN er. 

Anonymkode: c94c7...10a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vel, brutalt - men livet er for kort til Ä bruke energi pÄ henne. Hun har valgt dette selv, samt snakker stygt om deg. Dette hadde jeg ikke funnet meg i og gÄtt videre med livet mitt!!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det er ikke fĂžrste gang, skriver du. Jeg synes det er pĂ„ tide at hun fĂ„r erfare at oppfĂžrselen hennes fĂ„r konsekvenser. Ikke gĂ„ med pĂ„ Ă„ late som alt er normalt, og ikke si unnskyld. Du har da ingen ting Ă„ unnskylde, i alle fall hvis du har beskrevet situasjonen korrekt. Hun, derimot, har flere ting Ă„ be om unnskyldning for, og det synes jeg hun kan fĂ„ hĂžre hvis hun tar kontakt. PĂ„ tide at hun lĂŠrer seg Ă„ respektere sin datter, og at hun skjĂžnner at hun ogsĂ„ mĂ„ jobbe for Ă„ beholde familierelasjoner. Noen foreldre mener visst at barna er forpliktet til Ă„ godta sĂ„nne nykker («hedre din mor og din far bla bla bla»). De mĂ„ da jaggu oppfĂžre seg som de voksne menneskene de faktisk er. Å ja, jeg har to foreldre med lignende oppfĂžrsel, og jeg gidder ikke lenger at jeg og ungene skal bli dĂ„rlig behandlet.

Anonymkode: fb36a...ec2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg tror de som svarer her har relativt "friske" foreldre, og derfor ikke klarer Ä sette seg inn i situasjonen til oss som har foreldre i psykisk ubalanse - som har en litt alternativ virkelighetsoppfatning. 

Det er naturlig Ä tenke at "dette vil jeg ikke finne meg i", nÄr man er vant til Ä forholde seg til nogenlunde tilregnelige personer. Men for oss som har vokst opp med personer det ikke gÄr an Ä forvente fornuftige reaksjoner fra, blir det ikke like svart/hvitt hvordan man skal reagere. 

Ja, isolert sett burde man sagt "fuck off", men jeg har iallfall for egen del kommet til at jeg ikke Þnsker Ä kutte henne ut av livet mitt. Min mor har selv kuttet ut masse familie og andre fra livet sitt, fordi hun er paranoid og sÄ dÄrlig selvtillit at hun tolker mye som et angrep. Man kan trygt si at hun lager sin egen virkelighet nÄr hun ikke klarer Ä takle ting - for Ä beskytte seg selv og slippe Ä se pÄ seg selv med kritiske Þyne. 

Det jeg ser er at det definitivt ikke har gjort henne lykkelig Ä kutte ut mennesker, det har bare gjort henne mer ulykkelig. Dessuten har det gÄtt utover oss barn, som ikke har fÄtt sÄ mye tid med storfamilien som vi skulle Þnske. Som har mÄttet skilles fra stefedre vi virkelig har likt. 

SÄ i mitt liv har jeg valgt Ä spille litt spill og svelge en god del kameler, for det motsatte hadde vÊrt verre. 

Anonymkode: 32bd8...a84

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Dette er jo bare helt tullete fra a til Ä. Feilen ligger hos dere alle. Det er da ikke din mors feil at vÊret satte stopper for arbeidet. Hvis dere mente det skulle gÄ an Ä jobbe likevel tross regn, sÄ skulle dere insistert og gjort arbeidet likevel. 

Å sĂ„ gĂ„ nesten et Ă„r med baksnakking er enda verre. Dere er virkelig en dysfunksjonell familie, gratulerer 🙄 

 

Anonymkode: 60d26...d90

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo bare helt tullete fra a til Ä. Feilen ligger hos dere alle. Det er da ikke din mors feil at vÊret satte stopper for arbeidet. Hvis dere mente det skulle gÄ an Ä jobbe likevel tross regn, sÄ skulle dere insistert og gjort arbeidet likevel. 

Å sĂ„ gĂ„ nesten et Ă„r med baksnakking er enda verre. Dere er virkelig en dysfunksjonell familie, gratulerer 🙄 

 

Anonymkode: 60d26...d90

Hi har ikke gjort noe galt her synes jeg.  

Hi.Har noen slike i familien jeg ogsÄ. Samme hvor snill jeg er, sÄ blir det bare mere snakk om meg. Jeg har distansert meg fra vedkommende, men det er klart at det ikke er noen hyggelig situasjon. Jeg blir stressa over vedkommende som snakker stygt om meg uten at jeg har gjort noe som helst. 

I ditt tilfelle hadde jeg vÊrt Êrlig med barna. 70% Êrlig, kanskje hehe. At hun har nok med seg selv. 

Jeg synes du kan gĂ„ videre, videre som i at du ser fremover og ikke bakover. Men si ifra nĂ„r det oppstĂ„r slike situasjoner igjen. ❀

Anonymkode: e08bc...e96

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg gÄr kanskje litt mot strÞmmen her, men fÞler dette blir veldig overdrevet fra alle kanter. Og at dere egentlig kunne hÄndtert dette bedre alle sammen. 

For det fÞrste, sÄ kunne du sagt at det ikke var nÞdvendig Ä avlyse pga regn, at jobben kunne utfÞres pÄ tross av regn (hvis det var tilfelle). NÄr hun ble sur, sÄ kunne du innenfor kort tid, valgt Ä ringe tilbake (gjerne nÄr regnet gav seg), og sagt at ettersom maskinen var leid og betalt for, sÄ var det greit Ä fÄ overstÄtt, og presset litt pÄ for Ä fÄ jobben gjort, og glatte over. 

NÄ sitter begge i hver sin ende og nekter Ä ta kontakt, av ren prinsippsak. Pga av hagearbeid. Livet er for kort, og det blir en bagatell. Som du selv pÄpeker, sÄ er det barn som savner mormor, og det er helt sikkert en mormor som savner barnebarn. 

Du sier hun kuttet kontakten. Men, du kuttet jo like mye kontakt. 

Anonymkode: 99b96...62b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...