Gå til innhold

Er så usikker på om jeg tørr å prøve å bli gravid igjen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet flere ganger etterhverandre og den siste gangen ble jeg alvorlig syk etter utskrapning. Jeg gikk også inn i en skikkelig dyp depresjon slik at jeg måtte begynne på antidepressiva. Jeg er bedre nå og får noen ganger lyst til å begynne å prøve igjen, men samtidig er jeg så redd. Kanskje det ikke er meningen at jeg skal få barn, eller klare å holde på graviditeter. Er så redd.

Noen som har noen oppmuntrende ord?

Anonymkode: e9cf9...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, stor klem til deg, det er utrolig tøft å miste gang på gang på gang på gang.
Jeg vet, jeg har vært der, har mistet 6 ganger selv - har i dag 3 barn.

Dersom du har mistet mer enn 3 ganger råder jeg deg til å gå til legen før dere prøver igjen, da har du rett på utredning, og kan få hjelp slik at det ikke skjer igjen.

Masse lykke til videre

Anonymkode: 3f99f...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Dersom du har mistet mer enn 3 ganger råder jeg deg til å gå til legen før dere prøver igjen, da har du rett på utredning, og kan få hjelp slik at det ikke skjer igjen.

Masse lykke til videre

Anonymkode: 3f99f...843

Det er dessverre ikke sikkert man kan få hjelp for å forhindre flere aborter. Ikke alltid man finner årsaken heller. 

Men ja, ta kontakt med lege for utredning hvis du nå har hatt tre spontanaborter på rad med samme partner. Da har du rett på utredning for habituell abort hos gyn.

Anonymkode: 53873...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre ikke sikkert man kan få hjelp for å forhindre flere aborter. Ikke alltid man finner årsaken heller. 

Men ja, ta kontakt med lege for utredning hvis du nå har hatt tre spontanaborter på rad med samme partner. Da har du rett på utredning for habituell abort hos gyn.

Anonymkode: 53873...28c

De fant ikke årsaken hos oss, men vi fikk en bunke resepter med medisiner jeg skulle begynne med når jeg ble gravid igjen siden "de pleide å hjelpe når de ikke fant årsaken".

Og som jeg skrev over, vi har nå 3 barn, så funket som bare det :)

Anonymkode: 3f99f...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre aborter, den ene med tvillinger , kom jenta var sterk og fin. Prøvde på fler men da det begynte med aborter igjen gav vi opp . For traumatisk. Blir bare en jente hos oss, men hun er.superflott.

Anonymkode: e3798...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fant ikke årsaken hos oss, men vi fikk en bunke resepter med medisiner jeg skulle begynne med når jeg ble gravid igjen siden "de pleide å hjelpe når de ikke fant årsaken".

Og som jeg skrev over, vi har nå 3 barn, så funket som bare det :)

Anonymkode: 3f99f...843

Det er noen leger som prøver seg frem med medisiner, ja, men det er ikke vitenskapelig bevist at det faktisk hjelper noe.

Anonymkode: 53873...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noen leger som prøver seg frem med medisiner, ja, men det er ikke vitenskapelig bevist at det faktisk hjelper noe.

Anonymkode: 53873...28c

Nå vet jeg ikke hvem du er, men for å være helt ærlig så stoler jeg mer på en lege på rikshospitalet med lang erfaring som sier at i veldig mange tilfeller hvor man ikke finner årsaken hjelper det dersom den gravide får tilskudd at antikoakulerende, blodfortynnende og progresteron enn en tilfeldig på et forum.

Fikk vi ikke medisinene mistet vi, når vi fikk den fikk vi baby.
Mistet aldri på medisinene

Anonymkode: 3f99f...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg! Jeg mistet fire ganger, og ble alvorlig syk med bukhinnebettenelse med siste før jeg fikk mine to barn💕

Min fastlege var oppegående, og sjekket meg for antitrombinmangel (ikke standard test vistnok) så jeg ble satt på fragmin og nøye oppfølging på rikshospitalet. Fikk to sunne gutter etter dette. 

For meg gikk det bra tilslutt, hvis det er noen trøst. 🤗

Med første fikk jeg barseldepresjon, pga hva jeg gjennomgikk, og var livredd for å miste han. Men fikk god hjelp fra helsestasjonen, og med nr to ble det en helt annen opplevelse. 

Anonymkode: 53dca...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet jeg ikke hvem du er, men for å være helt ærlig så stoler jeg mer på en lege på rikshospitalet med lang erfaring som sier at i veldig mange tilfeller hvor man ikke finner årsaken hjelper det dersom den gravide får tilskudd at antikoakulerende, blodfortynnende og progresteron enn en tilfeldig på et forum.

Fikk vi ikke medisinene mistet vi, når vi fikk den fikk vi baby.
Mistet aldri på medisinene

Anonymkode: 3f99f...843

Hva heter denne medisinen? 

Anonymkode: 81298...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva heter denne medisinen? 

Anonymkode: 81298...15c

Er 3 medisiner jeg fikk.

Fragmin (som AA..ff3 nevnte) som jeg gikk på til uke 12, Albyl-e som jeg gikk på frem til uke 36 og en progesteron gel som jeg satte vaginalt (husker ikke navnet å den) til uke 12.

Anonymkode: 3f99f...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er 3 medisiner jeg fikk.

Fragmin (som AA..ff3 nevnte) som jeg gikk på til uke 12, Albyl-e som jeg gikk på frem til uke 36 og en progesteron gel som jeg satte vaginalt (husker ikke navnet å den) til uke 12.

Anonymkode: 3f99f...843

Begynte du på dette før planlagt graviditet eller etter du var blitt gravid?

Anonymkode: e9cf9...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Begynte du på dette før planlagt graviditet eller etter du var blitt gravid?

Anonymkode: e9cf9...394

Jeg begynte med det i det øyeblikket jeg fikk svak strek på graviditetstesten.
Begynte å teste hver morgen en uke etter eggløsning

Anonymkode: 3f99f...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet jeg ikke hvem du er, men for å være helt ærlig så stoler jeg mer på en lege på rikshospitalet med lang erfaring som sier at i veldig mange tilfeller hvor man ikke finner årsaken hjelper det dersom den gravide får tilskudd at antikoakulerende, blodfortynnende og progresteron enn en tilfeldig på et forum.

Fikk vi ikke medisinene mistet vi, når vi fikk den fikk vi baby.
Mistet aldri på medisinene

Anonymkode: 3f99f...843

Nei, det er klart du ikke kan stole på en fremmed på et anonymforum. Det er også imot forumreglene at jeg sier hva jeg jobber med. Mange i fagmiljøet vil være uenig med den legen, spesielt det å gi Fragmin hvis man ikke har noe koagulasjonsdefekt eller annen medisinsk indikasjon. Det er uansett flott å høre at det gikk bra med dere til slutt.

Anonymkode: 53873...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet ni, men beholdt til slutt med medisiner. Tok klexane (blodfortynnende sprøyter), Lutinus (progesteron) og prednisolon med nedtrapping fra uke 12. Albyl e da jeg sluttet med klexane i uke 14.

Anonymkode: f1be8...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 9.8.2019 den 21.11, Anonym bruker skrev:

For det første, stor klem til deg, det er utrolig tøft å miste gang på gang på gang på gang.
Jeg vet, jeg har vært der, har mistet 6 ganger selv - har i dag 3 barn.

Dersom du har mistet mer enn 3 ganger råder jeg deg til å gå til legen før dere prøver igjen, da har du rett på utredning, og kan få hjelp slik at det ikke skjer igjen.

Masse lykke til videre

Anonymkode: 3f99f...843

Hva fikk du av medisiner? Jeg var tatt blodprøver som viser at det ikke er noe galt med meg, men tror likevel jeg vil prøve med medisiner. Er redd.

Anonymkode: e9cf9...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kjempe trist mrd at du mister 😞

og til akkuatt det, for at kroppen skal klare å holde ett embryo, så trenger det nok progesteron.. jeg vil anbefale deg å smøre deg med progesteron krem rett etter eggløsning og videre i graviditeten til etter uke 12 da fosteret produser det selv da. 

Alle jeg kjenner som har mistet, fikk det til med denne kremen

Anonymkode: 42a84...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heisann. Kjempe trist mrd at du mister 😞

og til akkuatt det, for at kroppen skal klare å holde ett embryo, så trenger det nok progesteron.. jeg vil anbefale deg å smøre deg med progesteron krem rett etter eggløsning og videre i graviditeten til etter uke 12 da fosteret produser det selv da. 

Alle jeg kjenner som har mistet, fikk det til med denne kremen

Anonymkode: 42a84...00c

Takk for fine ord❤️ Men det må man vel ha på resept? Eller? Og skal jeg si til legen at jeg har hørt at det kan hjelpe og at jeg derfor vil ha det?

Anonymkode: e9cf9...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for fine ord❤️ Men det må man vel ha på resept? Eller? Og skal jeg si til legen at jeg har hørt at det kan hjelpe og at jeg derfor vil ha det?

Anonymkode: e9cf9...394

Du kan få det på resept ja, ville evt gått til en gynekolog.. hvis ikke kan man bestille det fra USA. 

Anonymkode: 42a84...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan få det på resept ja, ville evt gått til en gynekolog.. hvis ikke kan man bestille det fra USA. 

Anonymkode: 42a84...00c

Har du en link til den man kan bestille?

Anonymkode: e9cf9...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet først 3 ganger, ble utredet for habituell abort på Ullevål uten noen funn, fikk resept på albyl-e og crinone som jeg brukte fra positiv test for fjerde gang. Alt fint til uke 13, ble bedt om å slutte på albyl e og i uke 15 var fosteret uten hjerteslag. Femte og sjette svangerskap ble vellykkede med crinone frem til uke 11 og albyl-e til uke 34, har nå to barn. 

Sender deg varme tanker og husker tilbake til hvor tøft det var, masse lykke til! 

Anonymkode: 60464...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
På 21.9.2019 den 15.08, Anonym bruker skrev:

Ja her har vi bestilt ifra

 

https://natpro.tjenester.org/natpro/

Anonymkode: 42a84...00c

Hei, jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Er 4 uker i dag. Er det for sent å bruke denne kremen? Eller kan jeg bare bestille den?

Ts

Anonymkode: e9cf9...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma mistet 5-6 stk før hun fikk min bror. Etter min bror ble hun ikke gravid før 8år senere,  da med meg. Så det er mulig. Min venninne hadde også 5-6 aborter hvor hun mistet tidlig hver gang. En smart lege sa tilslutt at hun måtte gå på blodfortynnende. Hun fikk tilslutt to barn og mistet en eggleder i en xu mellom barn 1 og 2. 
 

selv har vi måtte gått igjennom ivf for å få barn, så kjenner igjen sorgen og fortvilelsen ved å være ufrivillig barneløs. 

Anonymkode: c426b...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...