Gå til innhold

Jeg var en utbrent lærer, etter et år i annet arbeid er jeg tilbake i barneskolen. Har du noen tips til meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har vært utrolig godt å gjøre noe annet dette året, og virkelig kjenne på at jeg ikke stresser. (Stresset er inni meg, på utsiden virker jeg rolig). Grunnet nedgangstider der jeg har jobbet i år, kan jeg ikke fortsette der. Samtidig savner jeg barneskolen og har etterhvert følt meg "klar" for å kunne jobbe der igjen. Nå har jeg fått  ny jobb i barneskolen. Jeg gleder meg over det, men kjenner samtidig at jeg gruer meg også. Har du gode tips for klasseledelse? Jeg kommer inn som ny lærer på mellomtrinnet i en klasse som jeg har fått vite at har en del utfordrende elevatferd.

Anonymkode: b0959...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les om PALS.

Be ledelsen om hjelp, kanskje PPT kan komme og observere deg i klasseledelse?

Se barna, vær tilstede og skap gode relasjoner til barna, det hjelper når det "brenner" rundt deg.

Bruk teamet ditt godt, samarbeid og be om råd.

Møt alltid godt forberedt, ha alltid klar en plan B og ha alltid klar en egen plan for den/de elevene som trenger det. Vær alltid rolig, hyggelig og tydelig.

Håndhils på alle barna i klassen hver morgen, se de i øynene og smil varmt.  Gå igjennom dagsplanen med hele klassen og gå så igjennom dagsplanen med Per som trenger ekstra, mens de andre finner frem sakene sine.

Lykke til!

Anonymkode: afb89...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alt hun over skriver. Relasjonsbygging er utrolig viktig, og start med de sterkeste personlighetene, de som er "ledere". Bruk mye humor. Nå jobber jeg i VGS, så mine elever er litt eldre og mer fornuftig (i teorien i hvert fall), men jeg blir nå stadig satt inn i klasser andre ikke vil ha fordi jeg visst er så god på dette med klasseledelse. Og hver gang blir jeg like forundret over hvorfor andre ikke vil ha klassene, de er jo helt herlige alle jeg har fått! Mulig det hjelper på at jeg er veldig glad i ungdommer og at de plukker opp dette.

Anonymkode: 68ca1...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra skoletiden. De beste lærerne var de som var ekte, de likte å være med elevene og elevene merket det. De koste seg i timene, samtidig som de var rolige, kjeftet lite, men samtidig, strenge der det var nødvendig. 

Anonymkode: 3d0d0...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les om PALS.

Be ledelsen om hjelp, kanskje PPT kan komme og observere deg i klasseledelse?

Se barna, vær tilstede og skap gode relasjoner til barna, det hjelper når det "brenner" rundt deg.

Bruk teamet ditt godt, samarbeid og be om råd.

Møt alltid godt forberedt, ha alltid klar en plan B og ha alltid klar en egen plan for den/de elevene som trenger det. Vær alltid rolig, hyggelig og tydelig.

Håndhils på alle barna i klassen hver morgen, se de i øynene og smil varmt.  Gå igjennom dagsplanen med hele klassen og gå så igjennom dagsplanen med Per som trenger ekstra, mens de andre finner frem sakene sine.

Lykke til!

Anonymkode: afb89...0f8

PALS er noe dritt, hvis du vil unnskylde språket. Ren instrumentell behandling av barna.

HI: Ut over det vil jeg vel si at klasseledelse er en mikstur av erfaring, egenskaper og ferdigheter. Dersom du mangler de to første, må du overkompensere  på det siste. Da er relasjonsbygging viktig.

Anonymkode: 933a1...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...