Gå til innhold

Moderne barneoppdragelse - har den blitt mer autoritær de siste årene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leser stadig her inne om foreldre som bruker mye straff for små frekkheter og feiltrinn fra barna - med inndraging av mobil og lignende. Selv har jeg prøvd både straff og belønning, og opplever at det siste er mye mer virkningsfullt mtp. å pode god oppførsel og bevissthet hos barna. Straff og inndraging gjør de derimot trassige og sure.

Beveger vi oss i en mer autoritær retning, etter alt snakk om curling foreldre?

En annen ting jeg undrer meg stort over, som jeg både har lest her inne og hørt fra pedagoger og helsesøstre, er ideen om at en forelder ikke kan motsi den andre i saker som angår barna mens barna hører på. "Da undergraver han/hun den andres autoritet." Hva??!

Slik tenker ikke jeg i det hele tatt, og både barn og voksne har lov til å si sin mening fritt i vårt hjem, når det selv passer den selv. Det som ikke er greit er å kjefte, snakke i munnen på andre eller banne/true. Der går vi voksne foran med eksempel, som barna følger eller blir korrigert hvis de trår over. Jeg oppdrar da ikke lydige soldater, men demokratiske mennesker i et fritt samfunn som skal lære seg å argumentere for sin sak, samtidig som de må lære å innrette seg i et fellesskap. 

I vårt hjem har vi spontane møter rundt kjøkkenbordet, der alle får vi sin mening. Jeg gikk og far er for eksempel uenige om hva barna får se på TV, der han er mye strengere enn meg. Dette har vi åpent diskutert med barna, som selv har fått komme med refleksjoner omkring hvordan de blir påvirket av å se tegneserie-vold. Så har vi sammen kommet frem til løsninger og avtaler med barna. 

Tydeligvis helt feil, i den nyautoritære foreldrestilen som jeg opplever flere forfekter nå om dagen.

Anonymkode: 9ac67...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg enig med deg i, belønning fungerer langt bedre enn straff. For straff sier bare, "det må du ikke gjøre", belønning sier, "det var riktig av deg å gjøre".

Å lære å kjøre bil ved å bli fortalt om alt som er galt å gjøre er vanskelig.
Å lære å kjøre bil ved å bli fortalt om alt som er riktig å gjøre er lett.

Det gjelder alt en skal lære seg egentlig. Og barn, de har mye å lære seg.

Anonymkode: 71b8f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mindre autoritær. Vi er blomster i forhold til tidligere generasjoner. 

Anonymkode: db47e...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med HI i det meste. Men jeg opplever ikke at det er en generell trend å være veldig autoritær. Trenden er mer på forhandlinger, som du selv beskriver, og det er jo mye bedre enn fyfy og straffing.

Men jeg vil gi helsesøster rett i at å motsi den andre kan undergrave autoritet. Å oppleve tvetydige regler er ikke det samme som å ha åpen debatt, slik du beskriver deres familiemøter. Å undergrave autoriteten skjer hvis de voksne ikke har felles verdisett eller ikke har diskutert hva de gjør når det og det oppstår. Da lager de muligheter som barna kan utnytte, f eks be pappa om lov til noe mamma har sagt nei til. Mamma blir da en person man ikke trenger å høre på.

Anonymkode: 00600...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er abselutt ikke blitt mer autoritær. Heller den andre veien. Nå skal man pusesnakke med barna, ærkjenne deres føllser og ja, egentlig tilrettelegge alt for barna. 

 Min mann er oppvokst i Storbritannia,  og er i den alderen hvor barn ble fremdeles " spanked in school". Han husker det . Ja, det er ytterkanten, og ja, det er forferdelig og skal ikke bli gått tilbake til. Men all denne pusesnakkingen, barna er og skal være i fokus hele tiden, man kan ikke si nei til dem for da kan man såre deres følelser,  er heller ikke bra. 

Anonymkode: c3b5a...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det. Jeg synes det er mye puter under armene, at unger skal forstås i hjel og for guds skyld ikke snakkes til når de ikke oppfører seg

Anonymkode: 5675d...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er abselutt ikke blitt mer autoritær. Heller den andre veien. Nå skal man pusesnakke med barna, ærkjenne deres føllser og ja, egentlig tilrettelegge alt for barna. 

 Min mann er oppvokst i Storbritannia,  og er i den alderen hvor barn ble fremdeles " spanked in school". Han husker det . Ja, det er ytterkanten, og ja, det er forferdelig og skal ikke bli gått tilbake til. Men all denne pusesnakkingen, barna er og skal være i fokus hele tiden, man kan ikke si nei til dem for da kan man såre deres følelser,  er heller ikke bra. 

Anonymkode: c3b5a...e26

Jeg gikk også på engelsk skole, og jeg kan love deg at smekkingen var det minste problemet i den tida (80-tallet). For man fikk bare smekk en sjelden gang.

Det var mye verre at de voksne drev med systematisk ydmykelse og underkuing av barna. «You nasty little boy» eller «I have never met such a silly, silly child» var dagligdags.

Anonymkode: 00600...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt ikke samme oppfatning som deg. Mange av dagens foreldre er dårlige ledere for sine barn. Barna trenger å bli ledet, dvs oppdratt, for å fungere som gode voksne. En god oppdragelse gir barna god selvtillit, men også selvinnsikt. Barna trenger ros og gode tilbakemeldinger, men må også lære at alle handlinger får konsekvenser, og det er ikke alle konsekvenser man liker eller ønsket. Sånn fungerer likevel samfunnet, og barna må forbedredes på at ikke de er sentrum i verden, slik de naturlig er når de er små.

Når det gjelder det med å undergrave hverandres autoritet, så mener jeg du har misforstått poenget. Det handler ikke om ikke å være uenige og å unngå dialoger og diskusjoner, det handler om at man på tross av uenigheter støtter hverandres avgjørelser og følger lojalt opp det man har blitt enige om. Man må gi og ta, og kanskje får du gjennomslag for et synspunkt du synes er svært viktig, men må til gjengjeld jenke deg litt for noe mannen synes er viktig. 

Barna vil måtte forholde seg til avgjørelser de ikke er enige i løpet av voksenlivet også, og av og til må man bare godta det. Det betyr ikke at de ikke skal få argumentere og si at de er uenige, men er ikke argumentene gode nok så hjelper det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...