Gå til innhold

Hvor lenge etter kyssesyken kan symptomer som økt søvnbehov sitte i?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenåringen min hadde kyssesyken i oktober i fjor, altså 9 mnd siden nå.

Vinteren var tøff, slapp, lite energi osv i månedsvis etter at sykdommen egentlig var borte. Det er vanlig har jeg skjønt.

Nå er formen mye bedre, lever helt normalt, ute med venner, sommerjobb osv. Men fremdeles stort søvnbehov, kan fint sove 11 timer om natta, blir lett snørrete og tett i nesa uten å være forkjølet og reagerer veldig på temperaturendringer som å gå inn på fryselageret på sommerjobben (blir uvel og dårlig av det)...

Regner med dette er smårusk som sitter igjen etter kyssesyken, så jeg sier som jeg har sagt hele tiden. Lytt til kroppen, ikke press deg, sov nok og spis sunt.

Men hvor lenge kan dette sitte i egentlig? Leser at 3-6 mnd er helt normalt, men det er veldig individuelt hvor lang tid kroppen bruker på å få rusket helt ut av kroppen.

Siden det er så markant bedring er ikke ME og slike ting så aktuelt, det går jo riktig vei og hensyn har blitt tatt hele veien. Men det tar jo så lang tid, er det flere det har tatt så lang tid med?

Anonymkode: 1ac3b...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg tok det i overkant av et år, og min lege sa det var helt vanlig. Men fikk problemer meg magen og det var i flere år dessverre. 

Anonymkode: d12ed...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over et år. Har hatt elever på vgs som var slappe og hadde det dårlig så lenge som halvannet år etter selve sykdommen.

Anonymkode: 4b4f2...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nesten så det er litt godt å høre at andre også har vært redusert så lenge, satser på at junior her også føler seg helt 100% i løpet av høsten da.

Er jo litt kjipt å være 18 år og gå hjem og sove klokken 22 om kvelden nå om sommeren for ellers virker ikke kroppen....

HI

Anonymkode: 1ac3b...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar.

Nesten så det er litt godt å høre at andre også har vært redusert så lenge, satser på at junior her også føler seg helt 100% i løpet av høsten da.

Er jo litt kjipt å være 18 år og gå hjem og sove klokken 22 om kvelden nå om sommeren for ellers virker ikke kroppen....

HI

Anonymkode: 1ac3b...99b

Håper han ikke drikker alkohol? Vær litt obs på det en tid fremdeles, selv om leverbetennelsen hans kanskje har gått tilbake. Å drikke alkohol er veldig belastende for systemet, og for mye karbohydrater (som det som regel er en god del av i alkoholholdige drikker) svekker immunforsvaret i timer. Så vær forsiktig med andre sukkerkilder også.

Håper han kommer seg i løpet av de neste månedene. Kan være lurt å ta en sjekk med blodprøver på ham, sjekke D-vit. og annet, for å se at han ikke har noen mangler. Jeg har fått nesten kronisk lave nivåer av D-vit. etter kyssesyken for flere år siden.

Fortsett å motivere ham til å akseptere at han må ta hensyn til kroppen videre også, det er veldig viktig for at det ikke skal utvikle seg til en (veldig) langvarig utmattelse.

Anonymkode: d8bcb...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper han ikke drikker alkohol? Vær litt obs på det en tid fremdeles, selv om leverbetennelsen hans kanskje har gått tilbake. Å drikke alkohol er veldig belastende for systemet, og for mye karbohydrater (som det som regel er en god del av i alkoholholdige drikker) svekker immunforsvaret i timer. Så vær forsiktig med andre sukkerkilder også.

Håper han kommer seg i løpet av de neste månedene. Kan være lurt å ta en sjekk med blodprøver på ham, sjekke D-vit. og annet, for å se at han ikke har noen mangler. Jeg har fått nesten kronisk lave nivåer av D-vit. etter kyssesyken for flere år siden.

Fortsett å motivere ham til å akseptere at han må ta hensyn til kroppen videre også, det er veldig viktig for at det ikke skal utvikle seg til en (veldig) langvarig utmattelse.

Anonymkode: d8bcb...863

Takk igjen for svar. 

Han har vært veldig flink, og heldigvis er det å kjøre bil viktigere enn å feste så det er lite drikking. 

Der han i fjor sommer hadde en pakke knekkebrød og en boks nugatti som lunsj på jobb går det nå i ost, skinke o.l mye frukt også. 

Jeg er imponert over hvor godt han har taklet dette, men jeg skjønner det er kjipt å "aldri bli helt 100% frisk" 

Hi

Anonymkode: 1ac3b...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk igjen for svar. 

Han har vært veldig flink, og heldigvis er det å kjøre bil viktigere enn å feste så det er lite drikking. 

Der han i fjor sommer hadde en pakke knekkebrød og en boks nugatti som lunsj på jobb går det nå i ost, skinke o.l mye frukt også. 

Jeg er imponert over hvor godt han har taklet dette, men jeg skjønner det er kjipt å "aldri bli helt 100% frisk" 

Hi

Anonymkode: 1ac3b...99b

Ja, det er forferdelig kjedelig. Men veldig bra han er så flink som han er, for det er jo de som ender med en postviral ME, så det er godt han tar helsen sin på alvor :)

Flink gutt som tar gode valg i det han står i - sikkert mye takket være positiv påvirkning fra deg! :)

Anonymkode: d8bcb...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...