Gå til innhold

Jeg er planlagt gravid, men det er 13 år siden sist😳


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Så hjelp meg litt damer. Når kontaktes lege? Andre ting som må huskes på? Mye kan ha endret seg siden sist, men det jeg husker og vet er at alkohol og spekemat er forbudt. Og røyk selvsagt, men jeg røyker ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i samme båt som deg, men er muligens litt lenger på vei, jeg er 34 uker på vei.

Er ikke mye som er annerledes enn sist, matportalen har matanbefalinger.

Kontakte lege/jordmor i uke 8-12 hvis du ikke har plager, og ser noen grunn til å ta kontakt tidligere.

Jeg har andre og mer plager enn sist jeg var gravid, men det kan jo ha noe med alder å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er lenger enn meg ja, jeg har akkurat fått positiv test. Takk for tips👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten samme situasjon som deg. 15 år mellom 1 og 2 her 😀 Avhengig av hvor du bor, bor du i Oslo bør du søke fødeplass nå med en gang. Begynn å ta folat med en gang og hold deg unna upasteuriserte oster. Gratulerer 🎉

Anonymkode: a8731...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :) håper jeg kan følge etter om noen dager. Prøver på nr 4 og min eldste blir 13 i år. 

Hvor mange DPO er du? 

Anonymkode: c1e85...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nylig min første svangerskapskontroll hos legen i uke 12. Hadde ikke behov for tidligere. Men jeg ringte inn flere uker tidligere da legen min har lang venteliste og det dessuten er sommerferie.

Anonymkode: a2441...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er usikker på akkurat når jeg hadde eggløsning, men det er fire uker siden mens, og jeg har hatt korte sykluser etter at jeg fjernet spiralen i vinter. Ca 25 dager mellom mens kanskje? Min yngste har akkurat fylt 13, mens eldstemann er 15, vil fylle 16 før han blir storebror igjen.

Folsyre har jeg tatt i fire mnd, så de nivåene bør være fine. Så gøy at vi er flere i samme situasjon, krysser fingrene for deg som skal teste om noen dager🤞🏻

Jeg bor på Sørlandet, og har aldri trengt å søke om fødeplass, så regner med det skal gå fint 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende 😊 jeg har en på 12, ( som snart blir 13), en på 10 og en på 3. De to første satt på 1 pp, og nr 3 slet vi lenge med pga manglende eggløsning hos meg etter prevensjon, så den var vekk i 2 år. Når den endelig kom tilbake satt hun også på 1 pp 😀 så har jo veldig forhåpninger om en positiv test nå. Hadde positiv el test 14 juli, så tror jeg vil prøve meg på en billigtest om 2-3 dager selv om det er tidlig :) Jeg bor på sør-Østlandet så heller ikke noe behov for å søke fødeplass her vi bor, og folat står på nattbordet!

Når er termin din?  Min blir 9 april OM det klaffer 

Anonymkode: c1e85...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin er ifølge appen 5. april. Men ettersom syklusen min har vært uforutsigbar så anser jeg det som en noe usikker dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 20.05, 2 store og snart 1 liten skrev:

Er i samme båt som deg, men er muligens litt lenger på vei, jeg er 34 uker på vei.

Er ikke mye som er annerledes enn sist, matportalen har matanbefalinger.

Kontakte lege/jordmor i uke 8-12 hvis du ikke har plager, og ser noen grunn til å ta kontakt tidligere.

Jeg har andre og mer plager enn sist jeg var gravid, men det kan jo ha noe med alder å gjøre også.

Jeg er over 38 år, og er rh-, har det noe å si for når legen bør kontaktes? Er det fastlege som gjelder eller kan jeg bruke gynekologen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Jeg er over 38 år, og er rh-, har det noe å si for når legen bør kontaktes? Er det fastlege som gjelder eller kan jeg bruke gynekologen min?

Aner ikke ang blodtype. Jeg er også over 38. Ble henvist til ekstra blodprøver grunnet alder. Jeg tok kontakt med fastlege, men det var grunnet sykemelding tidlig pga plager. Vet ikke om du kan bruke gynekologen, jeg har gått til jordmor for oppfølging i svangerskapet, fastlege for oppfølging av sykemelding.
Ring din legevakt, så kan sikkert de svare deg konkret på disse spørsmålene. Jeg bestilte time på nett, hadde i utgangspunktet tenkt å få time hos fastlege, og skrev ønsker time for svangerskapskontroll. Fikk da time hos jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...