Gå til innhold

Onkel og tante som konsekvent kaller seg bare ved fornavn til niesene sine


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er jeg rar som tenker over dette? Har en onkel med kone som aldri noen sinne har kalt seg onkel "Per" til oss noen gang. Verken muntlig eller på til/fra lappen på julepresangene. Vi har hatt et gjennomsnittlig forhold og han har ikke vært fraværende på noen måte. Jeg bryr meg ikke som voksen, men virker det ikke litt distansert å ikke kalle seg onkel til små nieser og nevøer når man faktisk er biologisk onkel? Har man lyst på kontakt da?

Anonymkode: b2368...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betyr virkelig en tittel så mye for deg - mer enn hva de viser i praksis??

Jeg har ni tanter og onkler tilsammen, jeg har kalt kun én for onkel, ellers kun brukt fornavnet deres. Det endrer ikke noe på kontakten!

 

Anonymkode: 363c3...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt snodig er det. Men han har vel ikke rettet på noen hvis de har kalt ham onkel? 

Anonymkode: 771d4...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre nieser og nevøer bruker også bare navnene våre. Og vi har begge tanter og onkler vi kaller ved navn og noen vi kaller tante og onkel. Alt etter hva de ønsker. Null stress.

Anonymkode: e81a1...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ble han kalt av dine foreldre da?

Det føles nok kleint å kalle seg selv onkel Per om foreldrene dine sa bare Per, da visste han liksom ikke helt hva han ble kalt..

Når jeg har fått barn har jeg til ungene mine sagt tante og onkel, da har ungene selvfølgelig også begynt å si det, og selvfølgelig har de kalt seg selv det.

Når jeg sier "Der kommer onkel Geir" så blir jo ungene kjent med han som onkel Geir og han har kalt seg selv onkel fordi ungene har sagt det.

Men om jeg hadde sagt der kommer Geir, så hadde vel både ungene og mannen selv sagt Geir?

Jeg mener det begynner med foreldrene til barnet, ikke hos onkelen selv.

Anonymkode: a3c7f...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 8 onkler og 8 tanter, aldri kalt noen tante eller onkel. Min mor sa heller aldri tante eller onkel til sine. Mens på min fars side sier de morbror, farbror , moster, faster. Det synes jeg egentlig er litt koselig, og sier mer om slektskapet enn tante og onkel. Men det ble altså til at vi barna bruker det samme som vår mor, altså ingen tittel, bare navnet.

Anonymkode: 91c3d...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette veldig merkelig. I min oppvekst brukte jeg tante/onkel på de som vi hadde kontakt med, og navn på de som ga faen i å ha kontakt . Jeg omtaler meg som «tante Sara» for mine nieser og nevøer. Mye mer personlig i mine øyne. 

Anonymkode: ee352...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å være tante, men hater å bli kalt tante. Jeg er en tante, men vil ikke hete tante.

Anonymkode: 3c87d...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mannen sin familie bruker de aldri betegnelsen tante og onkel, men jeg og våre barn kaller til og med grandtante- og onkel for tante og onkel. 

Jeg er moste for mine nieser og nevøer. 

Anonymkode: 7f6ef...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige tradisjoner på dette. Mine unger sier tante og onkel til alle som er det. Mannen sin familie har den rare tradisjonen at inngiftede personer ikke får kalles tante og onkel, så der er vi «onkel Per og Trude». Det synes jeg er trist. Men jeg kaller meg selv tante fordet da.

Anonymkode: e71c1...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er no vel meir personleg med fornavn enn med onkel? Eg brukar fornavn på mine eigne onklar og tanter, seier kun tante eller onkel framfor navnet om eg skal forklare familierelasjonene til folk som ikkje kjenner oss. Og eg heiter ikkje tante for mine nieser. Hette tanta då dei var små. Men foreldra deira kallar meg ved navn. Så då gjer ungane det òg. Same gjeld andre vegen. 

Anonymkode: 0b27f...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familien vår har vi kun brukt fornavn på onkler og tanter. Vet ikke helt hvorfor, men har ikke noe med hvor mye kontakt vi har.

Mine barn har lært kun fornavn, pga de er små og det er enklere å si "Trine" enn "tante Trine" når man er 2-3 år gammel.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...