Gå til innhold

Bunaden min er for liten. Jeg kommer nok ikke inn i den igjen..... er det innafor å gi den til datter til konfirmasjon eller MÅ den være ny??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vest må syes inn og stakk like så. Skjorte passer. 

Men jeg sparer mye penger på å gi henne min. 

Med min helse er det lite sannsynlig at jeg kommer inn i den igjen....

Innafor å gi den til ho? 

Hadde planer om å kjøpe en ny, men sliter med å få råd....

Er jeg gjerrig?  Burde hun få ny? 

Anonymkode: 88275...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det arvebunad da, når jeg selv kjøpte den brukt på finn.no for 8 år siden????

Føles så kjipt.....

 

Anonymkode: 88275...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter skal konfirmeres i min bunad som jeg fikk til min konfirmasjon. Hun vil svært gjerne ha den, og selv om hun har fått tilbud om nør sagt hvilken som helst ny bunad, så vil hun arve min. 

Anonymkode: c68d5...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å gi den videre! Så lenge den er brukbar, tenker jeg. Altfor mye bruk-kast-kjøp nytt-mentalitet i dag. 

Anonymkode: 33708...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh...nå ble jeg glad..... Det er jo skammelig at bunaden bare henger der....i skapet..... 

Anonymkode: 88275...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet min mors nydelige bunad. Til konfirmasjonen. Hun har fått låne den tilbake ved et par anledninger, blant annet da jeg giftet meg. Er så glad i bunaden og den har vært sydd ut og inn noen ganger. 😍 Din datter er heldig. 

Anonymkode: 84a8b...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat som deg og datteren min insisterte på at hun ville ha min og ikke ny👍 Stor stas å bære samme bunad.

Anonymkode: 8ccd3...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den må abselutt ikke være ny. Jeg fikk min mormors bunad, ikke til konfirmasjonen, men like før. 

Anonymkode: a96f7...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vest må syes inn og stakk like så. Skjorte passer. 

Men jeg sparer mye penger på å gi henne min. 

Med min helse er det lite sannsynlig at jeg kommer inn i den igjen....

Innafor å gi den til ho? 

Hadde planer om å kjøpe en ny, men sliter med å få råd....

Er jeg gjerrig?  Burde hun få ny? 

Anonymkode: 88275...254

Jeg kommer heller ikke inn i min lengre, har aldri sydd den ut heller. Så jeg tenker den får henge til jenta mi skal konfirmeres (11 år til, hvis hun velger å konfirmere seg) da blir den hennes. Må jo ikke være ny, tull. 

Anonymkode: 879f6...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte «ny» brukt til datteren min da hun var 11 via husfliden. Den var mange år gammel, men var kun brukt til utstilling. Den konfirmerte hun seg i nå. Helt topp :) 

Anonymkode: 1f0c5...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter arver mormors bunad til konfirmasjonen neste år (Mormor har vokst ut av sin 😉) Hun synes det er kjempekoselig og vil mye heller ha den enn en ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter får min bunad og så syr vi ny til meg. Min er på grensen til liten til meg og kan ikke leģes ut mer. Om en del år kan eventuelt hun overta den større bunaden hvis den hun får nå blir for liten.

Anonymkode: 8fccd...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mye hyggeligere med arvebunad enn ny, mye mer sjel og historie med en bunad som er båret av mor og kanskje bestemor! Trodde det var litt av greia med bunader jeg, at de skal vare i generasjoner, nærmest som et familieklenodium. 

Jeg har dessverre ingen bunad selv, men driver og broderer en til dattera mi nå. Jeg SKAL rekke å bli ferdig så jeg får brukt den et par år selv først, så det blir nettopp en arvebunad.

Anonymkode: 6db23...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to bunader, og jentene mine har fått valget mellom mine to og en ny (jeg har en bunad jeg har arvet som er fra farmors hjemsted, en fra mitt hjemsted også bor vi så barna vokser opp et stredje sted). De kan altså velge mellom flere forskjellige bunader, begge vil gjerne arve, og det er den min farmor har brodert som står høyest hos begge, så vi må kanskje ha en trekning om ikke en av de ombestemmer seg (de er 11 og 12 år nå).

En bunad må slett ikke være ny altså.

Anonymkode: c5d7b...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter kommer til å arve min og min mors bunad. De kan uansett bruke min i konfirmasjonen, så kan de ev. skaffe egen når de blir voksne om de ønsker en annen type (vi har nordlandsbunad, bor i Oslo). Jeg har ikke penger til å kjøpe ny, og uansett tenker jeg at det er helt greit å arve. Min bunad var min kusines først, men hun vokste ut av den og mamma fikk kjøpe den billig av onkel, mamma sin ble sydd til henne etter at hun ble voksen. Jeg kan sikkert få låne tilbake om det er anledninger der de ikke trenger den selv.

Anonymkode: bec4e...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt brukt til mine jenter! Skal alle 3 ha ny bunad så er det 60 tusen prbunad sånn ca 🙈

Anonymkode: a3c8f...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at bunad er et arvestykke, det er mye bedre med en bunad som har gått i arv enn å lage ny, syns jeg. Jeg har tenkt på å la datteren min få min når hun skal konfirmeres, men jeg føler meg ikke ferdig med den ennå, så jeg håper jeg får et barnebarn en gang i tiden😅

Anonymkode: 405c8...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...