Gå til innhold

Når folk henger seg på vår ferie (bare bestiller hus der vi skal) og presser seg på.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I går ble jeg så forbanna. Svoger og kona har bare leid hus her vi er.(de bare leide uten vår viten etter oss)  Det er jo greit nok, bortsett fra at deres barn har en annen døgnrytme enn oss, de våkner kl seks uansett. Våre som er like gamle sover 12-13 timer uansett når de legger seg. De er sjelden oppe før ni. Problemet er at den andre familien er klar for dagen tre timer før oss. De maser og stresser med å komme avgårde. I tillegg sender de ungene bort for å vekke oss, mens de selv sitter og drikker kaffe. I går begynte de å lage et helvetes leven med å slå på dører og rope kl syv. Jeg ble så sur, fulgte de tilbake til hytta og sa at heretter sender vi melding når vi er klare og jeg vil ikke ha noen som banker på så tidlig. Svoger bare flira og sa det var greit, kona ble drit sur og i dag skal de gjøre noe på egenhånd. Hun sa at hun ikke følte seg velkommen. Jeg forklarte at vi er på ferie, vi liker alle late og rolige morgener og vi er sjelden klar før tolv. Å bli masa ut av senga tre timer før vi er klar er ikke OK. Svoger viste forståelse, og mannen min kan jo sove gjennom jordskjelv så han registrerer jo ikke noe før kl ni uansett.

Er det så urimelig av meg å forvente at våre ferierutiner respekteres. Jeg er ikke interessert i å starte kl syv når det ikke er mine barn som starter så tidlig. Det er ferie og noe av gleden er å kose seg uten stress og mas. 

Anonymkode: 27b2a...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, var helt rett av deg å si ifra og vil si de mangler sosiale antenner. For det første leier man ikke bare ett hus ved siden av uten å ha avklart det på forhånd og man våkner hvertfall ikke andre opp og forventer at alt skal skje på ens egne premisser. Hun kan bare surmule og forhåpentligvis får dere litt fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er slett ikke urimelig. Det er direkte frekt å vekke folk kl syv (og egentlig frekt å kuppe andres ferie på denne måten også). 

Anonymkode: a6a42...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk ikke eier sosiale antenner må man si fra i klartekst. Godt jobba!

Anonymkode: 4adae...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjorde absolutt det helt rette, selvfølgelig skal ikke dere underholde tante/onkelbarn kl sju om morgen når dere har ferie.

Veldig bra du sa ifra, og svigerinnen din får bare være litt snurt.

Greit å ha et og annet måltid sammen, og en og annen utflukt, men selvfølgelig skal dere ikke være sammen fra morgen til kveld hver dag.

Neste år hadde jeg ikke sagt noe om hvor jeg skulle til disse folka, bare sagt at dere avventer litt, tar det litt på sparket når det nærmer seg osv, sånn at de ikke får mulighet til å kuppe ferien deres. 

Familie kan være hyggelig å være sammen med, men noe familie trenger man faktisk ferie fra ;) 

Anonymkode: 43dc2...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er galt med disse menneskene? 

Jeg hadde nok også valgt å understreke til dem, at dette var en ferie som din familie bestilte, og som absolutt ingen inviterte dem til. 

Anonymkode: bba4d...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også blitt sur. Om jeg/vi vil reise på ferie sammen med andre så avtaler vi slikt på forhånd, men vi velger å ikke gjøre det nettopp fordi vi ønsker å kun tenke på oss selv de dagene. Jeg er nok ekstra var på sånt, har behov for ro og space og blir sliten av å være mye sammen med andre. Jeg har adhd og kompleks ptsd, så "alt" utenom det forutsette og planlagte kan fort ødelegge for meg, og det å være tett sammen med andre gjør meg utrolig sliten. Vi og er vennepar var i danmakt samtidig, men vi bodde langt fra hverandre og traff hverandre kun en og annen dag for å gå i parker ol, og det syns jeg er bare kjekt! Men da er det på våre(mine) premisser.

Mannens bror med familie er slik som du beskriver, og de sender alltid ungene til oss når vi er sammen (i selskaper ol) fordi da får de en liten pause. Det er greit i små porsjoner, men det blir aldri det. Barna deres har ingen oppdragelse, hører aldri etter, hyler og skriker, roter og bråker, så sånn sett skjønner jeg at foreldrene vil ha en pause, men det er noe som skurrer når de sitter innerst i en krok og overlater alt til andre, hver gang. Så både mannen og jeg har begynt å grue oss til selskap og besøk der de også skal. Hadde de dukket opp på vår ferie så tror jeg at jeg hadde begynt å grine..

Anonymkode: 98cb8...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo gale. Det er kvelende nok at de bestiller på samme sted, men de forventer også at dere skal være sammen? Hadde dere ønsket det så hadde dere jo bestilt ferie sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående huset så har vi nok litt skyld selv. Andre året vi er her og vi skrøt sånn av det. De var synlig interessert og i utgangspunktet så er jeg ikke negativ til å feriere med de. Bare vi får starte dagen når vi ønsker og ha frokost i fred. Så kan vi gjerne være med de resten av dagen. Mannen er enig og har prata med broren sin. Nå har de flirende kokt i hop at jeg har krangla med svigerinne. Ble irritert på mannen for det da. Jeg har ikke krangla, jeg har satt grenser. Uansett, mannen og bror er såpass close at dette blåser over. Jeg liker jo denne familien, bare ikke når de bruker ungene for å få oss ut av senga. 😊

Anonymkode: 27b2a...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du sa fra, og for å understreke poenget om ulik døgnrytme, så kan du jo sende ungene dine over i 22.30-tida i kveld for å dundre på døra og spørre om noen vil spille badminton. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Godt du sa fra, og for å understreke poenget om ulik døgnrytme, så kan du jo sende ungene dine over i 22.30-tida i kveld for å dundre på døra og spørre om noen vil spille badminton. :D 

Haha. Vi legger ungene likt. Men kan jo banke på kl fire og spørre om de vil jogge en tur. 😂😂😂

Anonymkode: 27b2a...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gjort som deg. Og om nødvendig tatt en skikkelig prat om at dere tross alt egentlig ikke er på ferie sammen. 

Anonymkode: 8c865...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er det paret som har barn som våkner kl.6, men jeg har aldri sendt de bort så tidlig.  Men jeg har heller ikke orket å vente til 12 for å gjøre noe, da har vi heller sendt en mld om at vi drar ut en tur og heller avtaler å møtes senere.

Anonymkode: f51d0...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å se noen som sier fra til en forandring, sykt mange konfliktsky folk her inne (meg selv inkludert :ler:). Jeg hadde blitt rimelig muggen om jeg ble vekket kl. 07 i ferien min, om det så var av mine egne unger (litt aldersavhengig selvfølgelig). Og så er det faktisk ganske feigt å sende ungene over for å vekke dere i stede for å ev. ta opp at de gjerne vil få noe ut av dagen (som det virker som er deres side av saken). Samtidig har dere ingen forpliktelse til å underholde dem når de bare har hengt seg på uten å spørre, hadde dere reist sammen planlagt kunne man jo argumentert for å kompromisse litt noen av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er det paret som har barn som våkner kl.6, men jeg har aldri sendt de bort så tidlig.  Men jeg har heller ikke orket å vente til 12 for å gjøre noe, da har vi heller sendt en mld om at vi drar ut en tur og heller avtaler å møtes senere.

Anonymkode: f51d0...ba9

Og det har vi sagt. Reis i den parken så kommer vi etter. Likevel har det blitt et press om å reise sammen. Vi skal møte de senere i dag da så da er det vel greit. 😊

Anonymkode: 27b2a...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil jo bare tilbringe tid sammen med dere da, det er jo koselig! Men de mangler tydeligvis noen antenner dessverre. Mine barn våkner også gruelig tidlig, men jeg hadde aldri sendt dem bortover så tidlig. 

Men veldig bra at du sa fra og gav klar beskjed. Det gjør jo forholdet mellom dere mye bedre i det lange løp da dere ikke går å irriterer dere over dem uten at de er klar over det. Nå står dere begge familier fritt til å gjøre litt hva dere vil om dagene tilpasset deres ferierutiner :)

Anonymkode: 7f7f7...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er dagens helt! Deilig å se at flere tør å sette grenser når folk er frekke.

Anonymkode: d5e23...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Svigerinna di er ei megge... Dere har jo ikke insistert på å ha selskap på ferien, og å tillate egne barn å gå og vekke andre, er så langt unna folkeskikk at jeg får det ikke sagt!

Anonymkode: 880ee...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 10.39, Anonym bruker skrev:

I går ble jeg så forbanna. Svoger og kona har bare leid hus her vi er.(de bare leide uten vår viten etter oss)  Det er jo greit nok, bortsett fra at deres barn har en annen døgnrytme enn oss, de våkner kl seks uansett. Våre som er like gamle sover 12-13 timer uansett når de legger seg. De er sjelden oppe før ni. Problemet er at den andre familien er klar for dagen tre timer før oss. De maser og stresser med å komme avgårde. I tillegg sender de ungene bort for å vekke oss, mens de selv sitter og drikker kaffe. I går begynte de å lage et helvetes leven med å slå på dører og rope kl syv. Jeg ble så sur, fulgte de tilbake til hytta og sa at heretter sender vi melding når vi er klare og jeg vil ikke ha noen som banker på så tidlig. Svoger bare flira og sa det var greit, kona ble drit sur og i dag skal de gjøre noe på egenhånd. Hun sa at hun ikke følte seg velkommen. Jeg forklarte at vi er på ferie, vi liker alle late og rolige morgener og vi er sjelden klar før tolv. Å bli masa ut av senga tre timer før vi er klar er ikke OK. Svoger viste forståelse, og mannen min kan jo sove gjennom jordskjelv så han registrerer jo ikke noe før kl ni uansett.

Er det så urimelig av meg å forvente at våre ferierutiner respekteres. Jeg er ikke interessert i å starte kl syv når det ikke er mine barn som starter så tidlig. Det er ferie og noe av gleden er å kose seg uten stress og mas. 

Anonymkode: 27b2a...04d

Hvorfor skyver de ikke på døgnet når det er ferie? Ingen vil da opp så tidlig i ferien?? 

Anonymkode: f237f...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæææ! Kred for at du sa fra! Vi har i år "sneket" oss med nær familie på tur🙈 de hadd absolutt mulighet til å unngå det. Vi gjør mye sammen og litt hver for oss. Ingen er oppe før kl 09 hvertfall, ingen kommunikasjon før etter 10-1030. Men fikk litt akutt vondt i magen av å lese, for det siste jeg ønsker er å være i veien😏 Men vi hverken maser eller presser oss på. Heldigvis kan vi diskutere og snakke sammen, uten misnøye🤔

Anonymkode: 4d660...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye familie i nærheten på hytta. Alle har hytte rundt her. Jeg blir superstresset og irritert om noen kontakter meg før kl 11. Da er det bedre vi avtaler kvelden før.

Kl er nå 0800 og jeg har vært oppe en time. Drukket kaffe og gått tur med hunden og sjekker sosiale medier. Går å legger meg igjen snart for en liten blund. 

Tenåringene og mannen snorker fortsatt. Satser på fellesfrokost ca kl 11. 

Anonymkode: d46ed...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uæææ! Kred for at du sa fra! Vi har i år "sneket" oss med nær familie på tur🙈 de hadd absolutt mulighet til å unngå det. Vi gjør mye sammen og litt hver for oss. Ingen er oppe før kl 09 hvertfall, ingen kommunikasjon før etter 10-1030. Men fikk litt akutt vondt i magen av å lese, for det siste jeg ønsker er å være i veien😏 Men vi hverken maser eller presser oss på. Heldigvis kan vi diskutere og snakke sammen, uten misnøye🤔

Anonymkode: 4d660...478

Hvorfor har dere krasjet ferien deres?

Anonymkode: ab85c...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...