Gå til innhold

Eid bolig i alle år og nå må vi på leiemarkedet!!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte min første enebolig som 18 åring. Nå er jeg 36, og skal skilles. Kjøpte den gang uten egenkapital og har «kjøpt oss oppover» og har derfor ikke noe egenkapital nå heller. Nå er ekteskapet over, og jeg må altså leie for 12-14000 i mnd fremfor å få lån og betale 7-8000 på det? Hvor er logikken? Jeg kan ha 2.6 mill i lån alene, og betjene det. finnes det noen banker som er greie på dette? Jeg vil ikke flytte rundt med ungene heller 😕 

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men eier dere ikke felles bolig? Én av dere må jo kjøpe ut den andre, ev. selge og dele overskuddet slik at dere har EK begge to. Om ingen får nok lån til å kjøpe ut halvparten og dere likevel ønsker å beholde boligen kan dere ha en deal der en blir kjøpt ut med noe og resterende kjøpes ut etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om dere har kjøpt dere oppover og vært gift, har du vel fått deg egenkapital på veien?

Anonymkode: f8cd9...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene ser først og fremst på betalingsevne, så de er "greie" sånn sett. Men kravet om egenkapital kommer du ikke unna, for det er lovbestemt.

Skjønner ikke helt hva du mener med at dere ikke har egenkapital fordi dere har kjøpt dere opp, dere kan ikke kjøpe uten egenkapital. Vi har også kjøpt oss opp, men jo større og dyrere bolig vi har kjøpt jo større har jo kravet om egenkapital vært...

Anonymkode: a06a4...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke kjøpe hverandre ut, foreløpig. Men beholde den boligen vi har. 

Jeg kjøpte bolig i 2002, med en annen. Så kjøpte jeg med mannen i 2006. Da hadde han egenkapital, ikke jeg. Vi har jo hatt egenkapital i form av overskudd fra salg tidligere, men vi kjøpte nåværende bolig for 2.5 og har pussa opp og renovert og tatt opp lån så har 3 millioner i gjeld nå. 

Vi har vanntett budsjett, med absolutt alt nedtegna. Det er mye mer lønnsomt for oss å eie to boliger fremfor å leie en og eie en annen. Større sikkerhet også. Både i form av at vi ikke plutselig må flytte, og vi kan selge om det blir krise...

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere kjøpe sekundærbolig sammen da? Ellers får dere leie en hybel så får den som ikke ha barna bo der.

Anonymkode: 64576...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere kjøpe sekundærbolig sammen da? Ellers får dere leie en hybel så får den som ikke ha barna bo der.

Anonymkode: 64576...2b4

Det er det vi håper å kunne. Jeg har barn fra tidligere som skal bo med meg 100% så må ha plass til en 15 åring og dens behov og... hadde det ikke vært for det kunne vi bodd i telt!

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan søke startlån gjennom Husbanken hvis du er alenemor.

Anonymkode: 210bc...31f

Selvom jeg allerede har lån? Kan mannen søke om han er alenefar?

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvom jeg allerede har lån? Kan mannen søke om han er alenefar?

Anonymkode: bb7df...594

Jeg regner med at det er samme rettigheter for menn. Hvis du har lån, så vet jeg ikke. Du kan ihvertfall søke startkapital istedenfor egenkapital. 

Anonymkode: 210bc...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan søke startlån gjennom Husbanken hvis du er alenemor.

Anonymkode: 210bc...31f

Det er vel for folk som har vanskeligheter med å opparbeide egenkapital

Anonymkode: 5c963...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel for folk som har vanskeligheter med å opparbeide egenkapital

Anonymkode: 5c963...f06

Samme tenker jeg. Kan umulig være at det skal brukes til folk som skal sitte på flere hus.

Anonymkode: 7d711...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Samme tenker jeg. Kan umulig være at det skal brukes til folk som skal sitte på flere hus.

Anonymkode: 7d711...c39

Jeg tror heller ikke det :) 

hi

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke vare selger og kjøper hver deres nye bolig? Da har du jo egenkapital. 

Anonymkode: 4c90d...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke vare selger og kjøper hver deres nye bolig? Da har du jo egenkapital. 

Anonymkode: 4c90d...d28

Jeg tenkte også det først og svarte deretter, men når de bare har 500.000 fri kapital blir det ikke så mye EK på hver, kanskje ikke nok til to fullverdige boliger? Om de ikke bor på en ganske rimelig plass selvfølgelig, de kan kjøpe for ca 1,6 mill hver, og de vil sikkert helst bli i samme skolekrets. Da ville jeg heller satset på en felles, mindre bolig og flyttet ut og inn noen år til de har betalt ned mer lån. Er det uaktuelt for særkullsbarnet ditt å bo med stefar på hans uke slik at dere bare trenger en liten leilighet utenom, er 15 åringen ikke hos faren av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker ikke å selge fordi vi vil at barna skal bo i huset. Selger vi må vi ut av skolekretsen. På ingen måte billig her. Selger vi huset har vi rundt en mill hver til egenkapital, men vi er begge villig til å strekke oss langt for barna. 15 åringen har ikke kontakt med faren sin og vil av ulike årsaker ikke bo med stefar, dessverre 😕 

denne løsningen er ikke nødvendigvis permanent, heller. Derfor ønsker vi ikke selge nå 

hi

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ønsker ikke å selge fordi vi vil at barna skal bo i huset. Selger vi må vi ut av skolekretsen. På ingen måte billig her. Selger vi huset har vi rundt en mill hver til egenkapital, men vi er begge villig til å strekke oss langt for barna. 15 åringen har ikke kontakt med faren sin og vil av ulike årsaker ikke bo med stefar, dessverre 😕 

denne løsningen er ikke nødvendigvis permanent, heller. Derfor ønsker vi ikke selge nå 

hi

Anonymkode: bb7df...594

Skjønner ikke så mye av dette. Skal du og 15-åringen flytte, mens barna og far bor i huset? 

Anonymkode: b813c...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke så mye av dette. Skal du og 15-åringen flytte, mens barna og far bor i huset? 

Anonymkode: b813c...427

Nei, vi voksne (og 15 åringen) skal bo annenhver uke i huset sånn at de yngste slipper å flytte. 

Men fordelingen var ikke viktig. Det er det økonomiske aspektet jeg er nysgjerrig på 

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi ønsker ikke å selge fordi vi vil at barna skal bo i huset. Selger vi må vi ut av skolekretsen. På ingen måte billig her. Selger vi huset har vi rundt en mill hver til egenkapital, men vi er begge villig til å strekke oss langt for barna. 15 åringen har ikke kontakt med faren sin og vil av ulike årsaker ikke bo med stefar, dessverre 😕 

denne løsningen er ikke nødvendigvis permanent, heller. Derfor ønsker vi ikke selge nå 

hi

Anonymkode: bb7df...594

Om huset er verdt mer enn 2 mill mer enn dere har i gjeld på det kan dere bruke det som sikkerhet når dere tar opp nytt lån. 

Anonymkode: a06a4...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om huset er verdt mer enn 2 mill mer enn dere har i gjeld på det kan dere bruke det som sikkerhet når dere tar opp nytt lån. 

Anonymkode: a06a4...a2e

Flott, takk for tips! 

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om huset er verdt mer enn 2 mill mer enn dere har i gjeld på det kan dere bruke det som sikkerhet når dere tar opp nytt lån. 

Anonymkode: a06a4...a2e

De må uansett ha egenkapital

Anonymkode: 5c963...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De må uansett ha egenkapital

Anonymkode: 5c963...f06

De må ha sikkerhet, og den sikkerheten kan være i annen bolig som ikke er belånt. De må ikke ha penger i banken...

Om de har 2 mill i gjeld på en bolig som har en verdi på 4 mill så har de 2 mill i egenkapital, trenger ikke selge huset for å ha det.

Banken må ha minst 15% av boligens verdi i egenkapital, men om den kapitalen er bundet opp i annen bolig tar de bare pant der når lånet tas opp.

Anonymkode: a06a4...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leie da mange som må det . 

Anonymkode: d7717...b68

Jeg vil ikke skape den uforutsigbarheten for barna mine når jeg absolutt ikke må. Vi er villig til å strekke oss langt for å beholde boligen og kjøpe en ny. 

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De må ha sikkerhet, og den sikkerheten kan være i annen bolig som ikke er belånt. De må ikke ha penger i banken...

Om de har 2 mill i gjeld på en bolig som har en verdi på 4 mill så har de 2 mill i egenkapital, trenger ikke selge huset for å ha det.

Banken må ha minst 15% av boligens verdi i egenkapital, men om den kapitalen er bundet opp i annen bolig tar de bare pant der når lånet tas opp.

Anonymkode: a06a4...a2e

Godt å vite! Takk :) 

Anonymkode: bb7df...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...