Gå til innhold

Er hjerteinfarkt arvelig? Kan man påvirke det på noe vis?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir bekymret! Min morfar døde av hjerteinfarkt, det samme gjorde min mormor. I morges fikk min onkel et stort hjerteinfarkt og vi vet ikke om han overlever ... 

Mer dette arvelig? Kan jeg påvirke det på noe vis? Jeg hadde en bilyd på hjertet som liten, men dette er relativt normalt har jeg hørt og bilyden er borte. 

Anonymkode: 20fc6...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være arvelig, men det trenger ikke være det. Å spise rett og trene vet man nedsetter rissikoen for oss alle, så det er jo ekstra lurt om du tenker du kan være i rissikosonen. Om du har tegn til at noe kan være galt så få time hos legen!

Anonymkode: cfa28...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risiko for hjerte- og karsykdom er arvelig i stor grad, men kan for de fleste reduseres ved sunt kosthold og aktiv livsstil.

Røyking er absolutt forbudt. Har man høyt kolesterolnivå bør man også bruke kolesterolsenkende. 

Håper det går bra med din onkel!

Anonymkode: b28df...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer høyt kolesterol, den arvelige typen som man gjerne må ha medisiner mot, og den livsstilstyrte som du har mer kontroll på selv. 

Men sårbarheten for hjerte og karsykdom er arvelig. 

Har du mye slikt i familien bør du passe på livsstilen, og du bør nevne det for fastlegen din så nødvendige blodprøver blir tatt jevnlig. 

Mannen min kommer fra en familie med mye hjerte og karsykdommer, og også den arvelige høye kolesterolet. Både pappaen og begge brødrene har arvet den, og alle har hatt hjerteinfarkt fra tidlig i 40-årene. 

Mannen har vært heldig og har ikke arvet det kolesterolproblemet, og i tillegg passer han på helsa ved å unngå røyk, spise passelig sunt, holde seg normalvektig og i grei form. Han tar en full sjekk hos lege hvert år pga alle problemene i slekta, men er 49 år nå og frisk som en fisk så han har ikke arvet problemene. 

Anonymkode: 6cbc4...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er arvelig. Min morfar hadde 5 søsken og alle døde av hjerteinfarkt. Det er ikke kun kolestrol som påvirker dette men det kan være en genfeil.  Min mor har sjekket seg og funnet ut at hun også har arvet dette, mens jeg har det ikke heldigvis. Min mor går på blodfortynnende medisiner for å redusere risikoen, men hun hadde et hjerneslag da hun var i 40 årene.

Anonymkode: 52002...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. Jeg får ta det opp med fastlegen neste gang jeg er der og lese opp litt om kosthold. Spiser normalt idag og har en sunn kropp, men er selvfølgelig ting jeg kan endre på i kostholdet. 

Ingen i min familie har fått det av livsstilen. Ingen har røyket, drukket unormale mengder alkohol, vært stillesittende osv. Moren min går på kolesterolmedisiner selvom hun spiser sunt og er aktiv hver dag.

Onkelen min lever fremdeles, men fortsatt uvisst hva som skjer. Sitter dessverre i en annen kant av landet 

Anonymkode: 20fc6...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir bekymret! Min morfar døde av hjerteinfarkt, det samme gjorde min mormor. I morges fikk min onkel et stort hjerteinfarkt og vi vet ikke om han overlever ... 

Mer dette arvelig? Kan jeg påvirke det på noe vis? Jeg hadde en bilyd på hjertet som liten, men dette er relativt normalt har jeg hørt og bilyden er borte. 

Anonymkode: 20fc6...87d

Hadde de høyt kolestrol? Har du det? Man kan ha det genetisk, og det kan testes

Anonymkode: 97e3c...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre er å spise sunt, trene jevnlig og ikke stresse. Dvs det som generelt anbefales for å unngå hjerte og karsykdommer. 

Anonymkode: 4cf92...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være arvelig. I slekta har alle generasjonene enten fått slag eller hjerteinfarkt relativt tidlig (som regel døde før de er 70). Dette til tross for medisiner av alskens slag.

Anonymkode: 7934b...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...