Jump to content
Sign in to follow this  
Anonym bruker

Sykemelding og maxdato...

Recommended Posts

Anonym bruker

Jeg var sykemeldt til 6.mars, hadde maxdato 27.april. Hvis jeg blir sykemeldt si to uker nå, begynner de på nytt å telle til 26 uker igjen da? Eller blir det trekt sammen? 

Anonymkode: 1498b...a82

Fortsetter under...

Anonym bruker

Ingen?

Anonym bruker

Du må jobbe fullt i et halvt år for at de skal begynne på nytt. 

Før det legger de sammen de to periodene. 

Anonymkode: fd164...512

Anonym bruker

Det kommer an på om sykemeldingen din er innenfor arbeidsgiverperioden eller ikke. Om du er sykmeldt i 2 uker, så er det innenfor de 16 dagene som arbeidsgiver skal dekke, og da teller de ikke i de 26 sykemeldingsfrie ukene du må ha for å opptjene fulle rettigheter igjen. 

Anonymkode: a5bb4...1f8

Anonym bruker
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på om sykemeldingen din er innenfor arbeidsgiverperioden eller ikke. Om du er sykmeldt i 2 uker, så er det innenfor de 16 dagene som arbeidsgiver skal dekke, og da teller de ikke i de 26 sykemeldingsfrie ukene du må ha for å opptjene fulle rettigheter igjen. 

Ah, takk! Så om jeg blir sykemeldt feks 14 dager nå så har jeg likevel full opptjening i september? For da er det jo 26 uker siden jeg ble friskmeldt i mars... må bare ha det inn med teskje 

Anonym bruker
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ah, takk! Så om jeg blir sykemeldt feks 14 dager nå så har jeg likevel full opptjening i september? For da er det jo 26 uker siden jeg ble friskmeldt i mars... må bare ha det inn med teskje 

Fra paragraf 8-12 i folketrygdloven:

Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

Annonse

Anonym bruker
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra paragraf 8-12 i folketrygdloven:

Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

Taaaakk!!!! :) 

Anonym bruker
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker jo litt spekulativt. Er man syk då er man syk. Da passer man ikke på å være borte i bare arbeidsgiverperioden...

Anonymkode: 138f9...8b8

Anonym bruker
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker jo litt spekulativt. Er man syk då er man syk. Da passer man ikke på å være borte i bare arbeidsgiverperioden...

Anonymkode: 138f9...8b8

Jeg kan godt bruke egenmelding og jeg. Sjefen vet jeg ikke kommer på jobb. Men det er «lettere» å bruke sykemelding for jeg må få en henvisning av legen så jeg må uansett dit. Jeg er ikke syk. Jeg er midt i en livskrise. Jeg har tenkt å jobbe, men jeg vet ikke om jeg klarer å fokusere på jobben nå