Gå til innhold

Svigersøsteren min går meg sånn på nervene


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

«Inspirert» av alle disse svigers-trådene, så jeg kaster meg på😂 Men hun ler seriøst etter hver eneste setning hun sier. Kjenner du noen som gjør det samme? Hun sier en ting, ler, snakker videre, ler, snakker og avslutter setningen med latter. Det er jo ikke noe som er morsomt en gang. Hvorfor gjør folk det? I tillegg snakker hun sinnsykt høyt og hvis noen andre begynner å snakke så blir det bare høyere og høyere.

Hun skal også alltid klare alt selv. Alt er liksom ikke noe problem, selv om hun kan få hjelp. Men nei, hun skal ikke ha noe hjelp🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ae8d2...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva er en svigersøster?

Anonymkode: 62aa9...f1b

??

Anonymkode: f11a4...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun sliter med nervøsitet eller angst? Noen kan reagere med å bli mer hektiske da.

(Svigersøster = svigerinne)

Anonymkode: 7714e...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje hun sliter med nervøsitet eller angst? Noen kan reagere med å bli mer hektiske da.

(Svigersøster = svigerinne)

Anonymkode: 7714e...30d

Har tenkt tanken på at hun kanskje blir nervøs, men vet ikke. Synes også det er så merkelig at hun aldri vil ha hjelp. Spurte henne om hun ville være med å handle en dag jeg skulle (hun har ikke bil) hun takket nei. Senere på dagen ser jeg henne trille på sykkelen full av handleposer. Den var så fullastet at hun ikke kunne sykle og måtte trille😐

Anonymkode: ae8d2...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har tenkt tanken på at hun kanskje blir nervøs, men vet ikke. Synes også det er så merkelig at hun aldri vil ha hjelp. Spurte henne om hun ville være med å handle en dag jeg skulle (hun har ikke bil) hun takket nei. Senere på dagen ser jeg henne trille på sykkelen full av handleposer. Den var så fullastet at hun ikke kunne sykle og måtte trille😐

Anonymkode: ae8d2...cff

Da høres det ut som om hun har problemer, ja, og jeg vil tippe det er psykiske problemer som ligger bak.

Anonymkode: 7714e...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Hvorfor er dere sammen med svigerfamilien om de kun er til irritasjon lurer jeg på.

Hvorfor skal jeg ikke være med svigerfamilien min bare fordi min svigersøster ler etter hver setning hun sier? Jeg liker å være sammen med min svigersøster, lurer bare på hvorfor hun har denne uvanen. Man slutter jo ikke å være med folk bare fordi det er noe ved dem som irriterer. Alle har jo noe ved seg som irriterer noen.

Anonymkode: ae8d2...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da høres det ut som om hun har problemer, ja, og jeg vil tippe det er psykiske problemer som ligger bak.

Anonymkode: 7714e...30d

Men hun er liksom alltid så blid.. Hun gliser og ler hele tiden. Høylytt latter og høy stemme, men samtidig så føler jeg at det er noe som ikke stemmer.

Anonymkode: ae8d2...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun er liksom alltid så blid.. Hun gliser og ler hele tiden. Høylytt latter og høy stemme, men samtidig så føler jeg at det er noe som ikke stemmer.

Anonymkode: ae8d2...cff

Det er mange som kan skjule problemene sine slik. Latteren og det høylydte uttrykket kan være som en maske for henne, noe som tar så mye oppmerksomhet at det skjuler de problemene hun har.

Men, det trenger jo ikke være tilfelle hos din svigerinne. Kanskje prøve å snakke mer med henne, få hennes tillit slik at hun kanskje blir åpen om ev. problemer?

Anonymkode: 7714e...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun er liksom alltid så blid.. Hun gliser og ler hele tiden. Høylytt latter og høy stemme, men samtidig så føler jeg at det er noe som ikke stemmer.

Anonymkode: ae8d2...cff

Jeg var også sånn for 10 år siden. Smilende blid, lo hele tiden, takket nei til hjelp osv. 

Egentlig trengte jeg hjelp, for eks til handling. Men ville ikke være til bry. Og latteren og smilene, var en maske. Jeg var så usikker, og selvfølelsen var virkelig dårlig. Så det kan faktisk være noe sånn. 

Anonymkode: dd742...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke et så håpløst begrep? 

Svigerinne er derimot et svært godt begrep. Det omfatter både min manns søster og min brors kone. 

Anonymkode: 35bdf...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bruke et så håpløst begrep? 

Svigerinne er derimot et svært godt begrep. Det omfatter både min manns søster og min brors kone. 

Anonymkode: 35bdf...05d

At du og andre i tråden har et mindre ordforråd gjør ikke begrepet svigersøster/-bror til håpløse begrep...

Anonymkode: 7714e...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bruke et så håpløst begrep? 

Svigerinne er derimot et svært godt begrep. Det omfatter både min manns søster og min brors kone. 

Anonymkode: 35bdf...05d

Føler for å påpeke at ordet «svigersøster» brukes i ordboken utgitt av Universitetet i Bergen, på lik linje med «svigerinne». 

Kan vi gå videre med livet nå, slik at dere kan svare på det HI spør om?

Anonymkode: dd742...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var også sånn for 10 år siden. Smilende blid, lo hele tiden, takket nei til hjelp osv. 

Egentlig trengte jeg hjelp, for eks til handling. Men ville ikke være til bry. Og latteren og smilene, var en maske. Jeg var så usikker, og selvfølelsen var virkelig dårlig. Så det kan faktisk være noe sånn. 

Anonymkode: dd742...15e

Huff nei, nå er jeg egentlig bare lei meg😞 Fikk så vondt av henne når jeg så henne trille på sykkelen fullastet med handleposer. Jeg føler at den latteren og gliset er en maske, men jeg vet ikke. Hun har en bra jobb, egen leilighet (sinnsykt rotete og ganske slitt) og en hobby, så på en måte så virker det jo som hun har det bra også🤔

Anonymkode: ae8d2...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff nei, nå er jeg egentlig bare lei meg😞 Fikk så vondt av henne når jeg så henne trille på sykkelen fullastet med handleposer. Jeg føler at den latteren og gliset er en maske, men jeg vet ikke. Hun har en bra jobb, egen leilighet (sinnsykt rotete og ganske slitt) og en hobby, så på en måte så virker det jo som hun har det bra også🤔

Anonymkode: ae8d2...cff

Ja, og selv om man tilsynelatende kan ha livet på stell, så kan man fortsatt ha kaos på innsiden. En bra jobb, egen leilighet og en hobby betyr ikke mye, hvis man føler seg verdiløs og meningsløs på innsiden. Nå snakker jeg selvfølgelig basert på egne erfaringer 😉 Jeg kjenner jo ikke din svigersøster, så jeg skal jo ikke synse og spekulere, men hvis jeg skal snakke fra eget ståsted for 10 år siden, så kunne jeg være vellykket på mange måter, men på innsiden var jeg skjør som glass. For eksempel stille spørsmål som: «Kan egentlig noen like meg, når jeg er som jeg er?», og masken var viktig fordi jeg måtte «fake». Men, jeg husker veldig godt den dagen noen avslørte meg og min maske. Det var en jeg ble kjent med, og hun var veldig direkte. Hun spurte rett ut «Har du det bra? Sånn helt ærlig «Lise», har du det bra?» Ikke på en brutal måte, men på en kjærlig måte. Og jeg forsto ikke hvor det kom fra. Jeg var jo smilende happy, og lo og var mitt glade vesen jeg pleide å være. Så spurte jeg hvorfor hun spurte. Da svarte hun: «Fordi, du klarer ikke å slutte å smile, men samtidig klarer du ikke å se meg i øynene når du snakker til meg.»

Og hun hadde rett. Jeg så aldri mennesker i øynene. Uten unntak. Det har jeg blitt bedre til, men jeg er også et helt annet menneske i dag 😉 

Nå kan det jo godt være at hun bare har den personligheten, og overhodet ikke har noe av dette, men det er jo greit å ha med i bakhodet 😉 

 

Anonymkode: dd742...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

At du og andre i tråden har et mindre ordforråd gjør ikke begrepet svigersøster/-bror til håpløse begrep...

Anonymkode: 7714e...30d

 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler for å påpeke at ordet «svigersøster» brukes i ordboken utgitt av Universitetet i Bergen, på lik linje med «svigerinne». 

Kan vi gå videre med livet nå, slik at dere kan svare på det HI spør om?

Anonymkode: dd742...15e

Det står mange rare ord i både bokmåls- og nynorskordboka som gir dårlig språk. Man ikke bruke dem. Det er helt kurant å bruke bedre ord. 

Til det HI skriver om: Svigerinnen føler seg nok antakelig usikker og redd for å være til bry. Neste gang kan du f.eks. si omtrent dette: "Du, jeg drar på butikken om en halvtime. Skriv handleliste, så blir du med og holder meg med selskap!"

Anonymkode: 35bdf...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Inspirert» av alle disse svigers-trådene, så jeg kaster meg på😂 Men hun ler seriøst etter hver eneste setning hun sier. Kjenner du noen som gjør det samme? Hun sier en ting, ler, snakker videre, ler, snakker og avslutter setningen med latter. Det er jo ikke noe som er morsomt en gang. Hvorfor gjør folk det? I tillegg snakker hun sinnsykt høyt og hvis noen andre begynner å snakke så blir det bare høyere og høyere.

Hun skal også alltid klare alt selv. Alt er liksom ikke noe problem, selv om hun kan få hjelp. Men nei, hun skal ikke ha noe hjelp🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ae8d2...cff

Syns hun høres positiv ut jeg ? Men skjønner det jan være iriterende kanskje. Men bedre at noen ler enn å være sur tenker jeg da.

Min stemor er litt lik som henne du beskriver. Ler og hoier veldig.  Snakker HØYT.  VELDIG mye og veldig høyt. Men hun er snill. Så da er set bare å lære seg og leve med hvordan hun er. 

Anonymkode: 7fa04...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hun er liksom alltid så blid.. Hun gliser og ler hele tiden. Høylytt latter og høy stemme, men samtidig så føler jeg at det er noe som ikke stemmer.

Anonymkode: ae8d2...cff

Eller så er hun bare veldig blid da 😊

Anonymkode: 7fa04...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bruke et så håpløst begrep? 

Svigerinne er derimot et svært godt begrep. Det omfatter både min manns søster og min brors kone. 

Anonymkode: 35bdf...05d

Hvorfor henge seg opp i dette? Du forstod da vel hva HI mente??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn, full jobb, bil, husdyr, mann, ler og smiler, fikser alt på jobb, har mange venner, er mye sosial.... men på innsiden er jeg et vrak. Jeg takker alltid nei til hjelp. Jeg ordner heller alltid opp for alle andre. Jeg sliter med angst, panikkanfall og mye indre uro. Det er ingen som vet det. Alle sier «jammen det fikser du! Du er jo alltid blid og positiv»..... 

Anonymkode: 8ab19...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker også som regel nei til hjelp, men det er bare fordi jeg ikke orker å stå i gjengjeld til andre. Det slår liksom aldri feil. Dersom noen hjelper meg, så er det som regel forventet en gjentjeneste av et slag. Og da kan jeg heller fikse meg selv 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bruke et så håpløst begrep? 

Svigerinne er derimot et svært godt begrep. Det omfatter både min manns søster og min brors kone. 

Anonymkode: 35bdf...05d

Tror faktisk det er en del dialekt i dette. Ingen sier svigersøster der jeg kommer fra, der sier alle svigerinne. Men har en venninne fra en annen kant av landet og der sier de svigersøster.

Blir det samme som gudmor og fadder, i noen dialekter henger det med gudmor igjen, selv om kirken selv bare bruker fadder.

Anonymkode: 90dbb...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Det står mange rare ord i både bokmåls- og nynorskordboka som gir dårlig språk. Man ikke bruke dem. Det er helt kurant å bruke bedre ord. 

Til det HI skriver om: Svigerinnen føler seg nok antakelig usikker og redd for å være til bry. Neste gang kan du f.eks. si omtrent dette: "Du, jeg drar på butikken om en halvtime. Skriv handleliste, så blir du med og holder meg med selskap!"

Anonymkode: 35bdf...05d

Men man har helt lov å bruke dem, på lik linje med alle andre ord oppgitt i ordboken, og alle andre kan holde meningene sine for seg selv. 

Anonymkode: dd742...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...