Gå til innhold

«Dele» barna og få utvidet barnetrygd begge to?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan man ha folkeregistrert hvert sitt barn og motta utvidet barnetrygd og få fradrag på skatten selvom man har 50/50 samvær med barna?

Anonymkode: 2d2af...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da får dere halvparten hver.

Anonymkode: bbecb...89a

Oki! :)

Anonymkode: 2d2af...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oki! :)

Anonymkode: 2d2af...ebd

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oki! :)

Anonymkode: 2d2af...ebd

Det stemmer ikke. Om far har ett barn folkeregistrert hos seg og du ett hos deg blir dere begge å regne som aleneforsørger og begge to vil få utvidet barnetrygd (altså for et ekstra barn) og begge vil få fradrag på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne i hvert fall det for noen år siden. Kjente noen som hadde hvert sitt søsken 60% og det andre 40%, for at begge skulle få Max utbetaling som aleneforelder. 

Får håpe de har tettet det hullet i lovverket!

Anonymkode: e60f1...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kunne i hvert fall det for noen år siden. Kjente noen som hadde hvert sitt søsken 60% og det andre 40%, for at begge skulle få Max utbetaling som aleneforelder. 

Får håpe de har tettet det hullet i lovverket!

Anonymkode: e60f1...f20

Sånn som jeg leser det av sidene på skattetaten så kan den som får utvidet barnetrygd og få særfradrag på skatten. Der opereres med helt og delvis fradrag, Så jeg tolker det som at det er mulig men var ikke sikker. 

Før var der jo sivilstatus ved årsskifte som gjaldt når det kom til skatten, men nå får man fradrag PR mnd man har mottatt utvidet barnetrygd... 

vi skal ikke jukse oss til noe, eller skrive feil prosent på samværet for å få mer penger altså. Men om det er lovlig og vi kan få noe så gjør vi jo det. 

Anonymkode: 2d2af...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, smurfis skrev:

Det stemmer ikke. Om far har ett barn folkeregistrert hos seg og du ett hos deg blir dere begge å regne som aleneforsørger og begge to vil få utvidet barnetrygd (altså for et ekstra barn) og begge vil få fradrag på skatten.

Feil. Fradraget skal deles eller plasseres hos den barnet/barna har bodd hos størstedelen av året. Begge foreldre får ikke fullt fradrag hver. Det må deles eller føres på en av dem. 

Anonymkode: 31bb1...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Fradraget skal deles eller plasseres hos den barnet/barna har bodd hos størstedelen av året. Begge foreldre får ikke fullt fradrag hver. Det må deles eller føres på en av dem. 

Anonymkode: 31bb1...e9b

Så om barna bor 50/50 så deles både utvidet barnetrygd og fradrag?

Anonymkode: 2d2af...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om barna bor 50/50 så deles både utvidet barnetrygd og fradrag?

Anonymkode: 2d2af...ebd

Ja? De bor da delt. 

Anonymkode: 31bb1...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja? De bor da delt. 

Anonymkode: 31bb1...e9b

Ok. Takk :) må bare ha det inn med teskje så økonomien blir sånn noenlunde rett 

Anonymkode: 2d2af...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen liten ting er at om dere har stor forskjell i inntekt så kan det være at den som tjener mest er bidragspliktig selv ved 50-50

Anonymkode: c0df1...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En annen liten ting er at om dere har stor forskjell i inntekt så kan det være at den som tjener mest er bidragspliktig selv ved 50-50

Anonymkode: c0df1...f1f

Har sjekka og det utgjør totalt 900 kroner så det er ikke noe poeng. Vi satser heller på godt samarbeid og hjelpe hverandre om det skulle være noe 

Anonymkode: 2d2af...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har sjekka og det utgjør totalt 900 kroner så det er ikke noe poeng. Vi satser heller på godt samarbeid og hjelpe hverandre om det skulle være noe 

Anonymkode: 2d2af...ebd

Hør med nav eller familievernkontoret. De anbefaler faktisk å "dele" barna slik at begge to får dobbel barnetrygd og fradrag. Hvordan det gjøres vet jeg ikke helt, men det ene barnet må stå på mor og det andre på far. Helt sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, smurfis skrev:

Hør med nav eller familievernkontoret. De anbefaler faktisk å "dele" barna slik at begge to får dobbel barnetrygd og fradrag. Hvordan det gjøres vet jeg ikke helt, men det ene barnet må stå på mor og det andre på far. Helt sant!

Når jeg og min eks var på mekling var dette det einaste han "nøytrale" mekleren snakka om.. Det å dela ungane for økonomisk besta for foreldrene.... 

 

Aldri i livet om eg hadde gått med på noge slikt. 

Anonymkode: ccbcd...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg og min eks var på mekling var dette det einaste han "nøytrale" mekleren snakka om.. Det å dela ungane for økonomisk besta for foreldrene.... 

 

Aldri i livet om eg hadde gått med på noge slikt. 

Anonymkode: ccbcd...30e

Du skjønner at man ikke deler de med tanke på samvær men med tanke på fast bosted? Barna følger selvfølgelig samme samværsordning. 

Anonymkode: 0dfec...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mamma og pappa tok en unge hver. Pappa var ķry som tok den yngste.. fikk ett år ekstra enn det mamma gjorde🤣

Anonymkode: a8168...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at man ikke deler de med tanke på samvær men med tanke på fast bosted? Barna følger selvfølgelig samme samværsordning. 

Anonymkode: 0dfec...0fa

Nei, da svindler man til seg penger, og må betale dem tilbake om man blir tatt. 

For at begge foreldre skal få de økonomiske fordelene ved å være aleneforeldre må barnet bo der minst 60%. Altså vil søsknene være delt hos hver sin forelder minst seks døgn i måneden. Den ene blir «mest mamma sin», den andre «mest pappa sin». 

Det er det virkelig ikke verdt....

Anonymkode: e60f1...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere får begge en halv utvidet barnetrygd.

Anonymkode: a1b26...31c

Nei, begge får for et barn ekstra. 

Anonymkode: 972c5...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at man ikke deler de med tanke på samvær men med tanke på fast bosted? Barna følger selvfølgelig samme samværsordning. 

Anonymkode: 0dfec...0fa

Riktig. Begge får én ekstra barnetrygd. Uavhengig av samværet. Har kun med fast bosted å gjøre, -altså hvor barna er folkeregistrert hen. 

Anonymkode: 972c5...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjementet! 

Nå er det ikke sånn at vi skal utnytte alle mulige systemer for å få mest mulig penger. De skal heller ikke deles slik at de ikke ser hverandre. Men jeg mener å ha lest tidligere at det er mulig, og lovlig. Jeg skal ikke skrive at de bor mer her eller der for økonomiens del, men er det tillatt å skrive at den ene har fast bosted her og den andre der så gjør vi jo det. Utover det skal jeg ikke søke om verken det ene eller det andre jeg 

Anonymkode: 2d2af...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, da svindler man til seg penger, og må betale dem tilbake om man blir tatt. 

For at begge foreldre skal få de økonomiske fordelene ved å være aleneforeldre må barnet bo der minst 60%. Altså vil søsknene være delt hos hver sin forelder minst seks døgn i måneden. Den ene blir «mest mamma sin», den andre «mest pappa sin». 

Det er det virkelig ikke verdt....

Anonymkode: e60f1...f20

For noe tull! Det er kun med fast bosted adresse. Jeg og eksen har ikke et eneste papir på hvordan vi har samværet. Ikke mellom oss eller mot nav. Ingen har noe med det. Vi har delt foreldreansvar og jeg her et barn folkeregistrert her og en hos han. Dette for å ha samme rettigheter. Ikke økonomisk men så en ikke kan ta med barna og flytte. 

Barna følger hverandre mellom de to husene og er selvfølgelig alltid sammen. 

Anonymkode: 0dfec...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for engasjementet! 

Nå er det ikke sånn at vi skal utnytte alle mulige systemer for å få mest mulig penger. De skal heller ikke deles slik at de ikke ser hverandre. Men jeg mener å ha lest tidligere at det er mulig, og lovlig. Jeg skal ikke skrive at de bor mer her eller der for økonomiens del, men er det tillatt å skrive at den ene har fast bosted her og den andre der så gjør vi jo det. Utover det skal jeg ikke søke om verken det ene eller det andre jeg 

Anonymkode: 2d2af...ebd

Ja helt riktig. De kan fortsatt ha samvær med den av dere de ikke har fast bosted hos. Og de kan være på samme sted samtidig. Feks bo annenhver uke. 

Anonymkode: 972c5...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...