Gå til innhold

Datteren vår reiser snart på ferie med venninnen sin familie..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

..men så kom vi på at hun gjerne må ha en slags tillatelse fra oss til å reise med dem? En fullmakt til at de kan ta henne med, eller noe sånt? De skal til Asia, og hun er 15 år. 

Noen som vet hva som behøves her? Er det nok med pass og billetter?

Anonymkode: 94acf...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker om det er noe dere må sende med, men det skader jo ikke at dere sender med foreldrene en fullmakt. Er jo ikke akkurat noen stor jobb å fikse....

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at England er veldig nøye på det. 

Da må foreldre skrive enn fullmakt. 

Blabla har lov å reise med blabla. 

Underskrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRna våre har reist med diverse organisasjoner. Aldri hatt bejov goe nien fullmakt. De har reist alene også. Trenger ikke fullmakt da heller.

Anonymkode: 36fcb...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår 14-åring skulle til USA uten oss måtte vi skrive under på et skriv. Deretter måtte både jeg og far ta med skrivet til tingretten for å få det validert, og så måtte vi videre til sorenskriver(?) for endelig bekreftelse. Fort gjort å ordne, men måtte på disse to ulike kontorene. 

Anonymkode: f4ba8...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da vår 14-åring skulle til USA uten oss måtte vi skrive under på et skriv. Deretter måtte både jeg og far ta med skrivet til tingretten for å få det validert, og så måtte vi videre til sorenskriver(?) for endelig bekreftelse. Fort gjort å ordne, men måtte på disse to ulike kontorene. 

Anonymkode: f4ba8...05f

Når jeg tenker meg om måtte vi skrive under hos tingretten, så de så at underskriftene var ekte. Måtte selvfølgelig også legitimere oss. Trengte ikke å bestille time, de ordnet det raskt i skranken. 

Anonymkode: f4ba8...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når jeg tenker meg om måtte vi skrive under hos tingretten, så de så at underskriftene var ekte. Måtte selvfølgelig også legitimere oss. Trengte ikke å bestille time, de ordnet det raskt i skranken. 

Anonymkode: f4ba8...05f

Datteren vår reiste til usa for et år siden uten oss. Hun var da 12. Vi trengte ikke å gjøre noe slikt. Jeg tror du tuller med HI.

Anonymkode: 36fcb...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren vår reiste til usa for et år siden uten oss. Hun var da 12. Vi trengte ikke å gjøre noe slikt. Jeg tror du tuller med HI.

Anonymkode: 36fcb...0b9

Nei, jeg tuller ikke, men dette var en skoletur. Mulig de var ekstra grundige for å hindre at det skulle oppstå noe. Turen var tidligere i år. 

Anonymkode: f4ba8...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ordnet en fullmakt. Det er ikke alle flyselskap som tar henne med om hun ikke har med slik. Tenker det er annerledes når man reiser i forbindelse med skoleturer m.m. 

Anonymkode: 3c8e0...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tuller ikke, men dette var en skoletur. Mulig de var ekstra grundige for å hindre at det skulle oppstå noe. Turen var tidligere i år. 

Anonymkode: f4ba8...05f

Apollo (og flere andre reiseselskaper) opererer også med attest fra notarius publicus. Jeg ville gjort det, for å være på den sikre siden. 

https://www.apollo.no/reiser/europa/albania/durres-riviera/viktig-om-innreise-for-alle-under-18-ar

Anonymkode: f4ba8...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lille krøll skrev:

Vet at England er veldig nøye på det. 

Da må foreldre skrive enn fullmakt. 

Blabla har lov å reise med blabla. 

Underskrift. 

Men den kan jo hvem som helst ha skrevet, er jo ikke bevis på at den er fra hi

Anonymkode: 5fb5f...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men den kan jo hvem som helst ha skrevet, er jo ikke bevis på at den er fra hi

Anonymkode: 5fb5f...a8e

En fullmakt inkluderer som oftest også kopi av pass .

Anonymkode: c5a67...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen land krever notariert fullmakt. Denne kan du signere foran en som er notarius publicus og fås i tingretten. Så sår du apostille hos fylkesmannen etterpå. 

Sorenskriver har ikke noe med dette å gjøre, da den som er sorenskriver er leder i tingretten. 

Anonymkode: 8b194...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2019 den 12.35, Lille krøll skrev:

Vet at England er veldig nøye på det. 

Da må foreldre skrive enn fullmakt. 

Blabla har lov å reise med blabla. 

Underskrift. 

Hva?

jeg har reist til England flere ganger bl.a med min niese. Mine barn har også reist alene og med besteforeldre og vi har aldri skrevet noen fullmakt! 

Anonymkode: ff5dd...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med. Jeg ble nesten stoppet inn til USA. Manglet fullmakt fra far, selv om de reiste med moren.

Anonymkode: 7bb1d...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva?

jeg har reist til England flere ganger bl.a med min niese. Mine barn har også reist alene og med besteforeldre og vi har aldri skrevet noen fullmakt! 

Anonymkode: ff5dd...4c1

Har akkurat vore i England med ei gruppe barn, og ei av dei vaksne blei stoppa i passkontrollen fordi ho og barnet hadde ulikt etternavn. Då må ein ha med godkjenning frå far, visstnok. Mogleg reglane er nye.

Anonymkode: 7298b...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...