Gå til innhold

Nærmer seg sommerferie, hvor lenge tenker dere det er ok for 14-15 åringer og være ute på kvelden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min vil gjerne være ute lengst mulig men jeg synst egentlig 21.30 er seint nokk. Men kompisene hans får være ute så lenge de vil 😏 hva er innafor? 

Anonymkode: c63f1...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det kommer an på hva de gjør på. 

1) Sitte hjemme hos noen kan jeg akseptere  ganske sent. 

2) vandre gatelangs og henge ute har jeg overhode ikke sansen for og foretrekker at det begrenses til et minimum, men om det skjer syns jeg godt kan avsluttes mye tidligere, senest kl 22. 

Min er forresten 13.

Anonymkode: c8d3a...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er skole dagen etter må han inn seinest 22.30. I sommerferien er de vel ute til 1 vil jeg tro. Kanskje litt lenger hvis det er noe spesielt. 15 år. 

Anonymkode: c48e6...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme dilemmaet selv. Samboers sin sønn på straks 16 år ønsker å være ute med kompiser på kveldstid. Til nå har han kommet inn kl 2330, noe vi synes er sent i utgangspunktet... Han får lov av moren sin. Bor annenhver uke hos oss

Anonymkode: 4a87a...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 16 åring bør få lov til å styre de tingene mer og mer selv tenker jeg. Som en kontrollert løsrivelse. Om to år er de 18 og har all verdens selvbestemmelsesrett. Greit å ikke være styrt med jernhånd fram til det, og så brått få frihet. 

Anonymkode: c8d3a...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min var 13-15 måtte hun legge seg 21.00. Mulig jeg var streng, men hun sovnet alltid veldig fort og var vanskelig å vekke 06.00. 

Skoledager hvor de må opp tidlig må de fortsatt være opplagte selv om det snart er ferie. Ville holdt på klokkeslettet du har frem til ferie i alle fall. Etter ferien er startet kommer det an på hvor dere bor og hva de gjør

Anonymkode: e2318...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ferien tenker jeg 23 for en 14-åring og midnatt for en 15-åring. Kl 22 på hverdager. 

Anonymkode: 1ae78...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er skole dagen etter må han inn seinest 22.30. I sommerferien er de vel ute til 1 vil jeg tro. Kanskje litt lenger hvis det er noe spesielt. 15 år. 

Anonymkode: c48e6...a07

En 14-åring ute til 01? Omsorgssvikt!!!! 😡

Anonymkode: 3e16a...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min vil gjerne være ute lengst mulig men jeg synst egentlig 21.30 er seint nokk. Men kompisene hans får være ute så lenge de vil 😏 hva er innafor? 

Anonymkode: c63f1...b9c

Ja, 22 er passe. 

Anonymkode: 3e16a...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter, 15 og 18 år, og innetid har aldri vært noe tema.

De har enden vært hjemme alene eller med besøk, hos en eller annen venn som jeg har kjent til eller noen ganger på kino.

De har aldri reket gatelangs eller vært nede i sentrum om kveldene.

Så da har gjerne klokka blitt elleve-tolv, og det har ikke vært noe problem. Vi har stor kjeller med egen inngang og eget bad så de har alltid vært mest her hjemme, det er deilig, så har bare venner gått hjem når de enten har blitt hentet eller fått beskjed om å sykle hjem.

Anonymkode: 5856d...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på snart 14 må være inne kl 21.00 når det er skoledag dagen etter, senest 21.15.

22.00 når det er helg, senest 22.30. Dette blir også innetiden i ferien.

Ser at hun har venninner, som også er yngre som får være ute lenger når det er skole dagen etter. Jeg synes det er litt merkelig, og lurer på hvor lite de barna egentlig sover, og om de er vanskelige å vekke om morgenen. Men jeg kjenner ikke foreldrene godt nok til å spørre.

Anonymkode: 4bc2e...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er skole dagen etter må han inn seinest 22.30. I sommerferien er de vel ute til 1 vil jeg tro. Kanskje litt lenger hvis det er noe spesielt. 15 år. 

Anonymkode: c48e6...a07

Seriøst?!

Anonymkode: d977e...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min vil gjerne være ute lengst mulig men jeg synst egentlig 21.30 er seint nokk. Men kompisene hans får være ute så lenge de vil 😏 hva er innafor? 

Anonymkode: c63f1...b9c

I sommerferien tenker jeg at en 15-åring burde få lov til å være ute til kl 23.00.

Anonymkode: 006ad...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En 14-åring ute til 01? Omsorgssvikt!!!! 😡

Anonymkode: 3e16a...d69

På en skoledag ville det kunne være det ja. Hvis det er i hagen eller hjemme hos en kompis de holder på med noe moro til kl.01.00 en fridag midt i ferien, så ser jeg virkelig ikke problemet.

Anonymkode: 006ad...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I sommerferien tenker jeg at en 15-åring burde få lov til å være ute til kl 23.00.

Anonymkode: 006ad...211

Hvis du snakker om ute som på fotballbaner eller gatelangs.

Anonymkode: 006ad...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tenker jeg det er avgjørende hvor hun er (13 år) Er hun i hagen til en nabo kan hun være ute til vi legger oss. Hun hadde ikke fått fly gatelangs etter 23.00.

sykt ulike vi er... en over her der ungen på 15 må legge seg kl 21? DET ER SYKT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På en skoledag ville det kunne være det ja. Hvis det er i hagen eller hjemme hos en kompis de holder på med noe moro til kl.01.00 en fridag midt i ferien, så ser jeg virkelig ikke problemet.

Anonymkode: 006ad...211

helt enig... Min kunne vært ute til 02 også, hvis jeg visste hvor hun var og vi ikke skulle legge oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.30 er for tidlig i sommerferien.
Jeg tenker kl 23 kan være greit som en generell tid,men er de på kino, hjemme hos noen, ute i hagen osv, kan de være ute lenger (snart 15).

Anonymkode: ef22c...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonym bruker said:

Sønnen min vil gjerne være ute lengst mulig men jeg synst egentlig 21.30 er seint nokk. Men kompisene hans får være ute så lenge de vil 😏 hva er innafor? 

Anonymkode: c63f1...b9c

Min er 15 i august, han får være ute til 23 i helger, ellers i året, så blir 23 nå også, senere hvis jeg vet hvor han er og hvem han er med. skal være med oss på 5 ukers ferie fra 21 juni, så da synes jeg han skal få være med venner nå vi kommer hjem

Anonymkode: ac588...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min vil gjerne være ute lengst mulig men jeg synst egentlig 21.30 er seint nokk. Men kompisene hans får være ute så lenge de vil 😏 hva er innafor? 

Anonymkode: c63f1...b9c

Enig med deg!

Anonymkode: c3ad2...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 15 var jeg ute med vennene mine til sent. Vi var hjemme hos hverandre eller på stranden. Litt ut på bygda så ingen annen ute omtrent. Husker jeg var hjemme alt fra 03-05. I sommerferien med ingenting dagen etterpå. 

Hadde som krav å stå opp og være sammen med familien de dagene vi skulle gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lille krøll skrev:

Da jeg var 15 var jeg ute med vennene mine til sent. Vi var hjemme hos hverandre eller på stranden. Litt ut på bygda så ingen annen ute omtrent. Husker jeg var hjemme alt fra 03-05. I sommerferien med ingenting dagen etterpå. 

Hadde som krav å stå opp og være sammen med familien de dagene vi skulle gjøre noe. 

Rart når folk begynner med «da jeg var liten/ungdom». Tidene har forandret seg. Verden er ikke slik den var nå som for noen år siden. Hva folk gjorde selv har ingen betydning for hva barn/ungdom nå får lov til.

når du begynner med hva du selv fikk lov til betyr det at du ikke har unger i alderen det er snakk om. Som mor til en feks 5 åring er det  enkelt å si hva en tenker man ville ha gjort. Å stå i situasjonen med å ha en ungdom i dagens samfunn er noe helt annet.

 

15 åringen min må legge seg kl 22 når det er skole. Han sovner kjapt og er trøtt neste morgen.

I helger å ferier må han legge seg kl 23 dersom han er hjemme. Har han besøk får han være oppe så lenge besøket er her, vi har ingen regler på når de må gå hjem. Er han hos kompiser får han være ute til vi henter. Vi ser situasjonen an, hvem han er med og hva de skal. Vi er nok veldig strenge, samtidig er vi veldig fleksible til å si ja. 

 

Han får ikke reke gatelangs etter kl 23. Ikke oppholde seg på feks mcdonald osv. Hjemme hos kompiser/venninner er det helt greit å være lenger.

Anonymkode: 448c8...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det kommer an på hva de gjør på. 

1) Sitte hjemme hos noen kan jeg akseptere  ganske sent. 

2) vandre gatelangs og henge ute har jeg overhode ikke sansen for og foretrekker at det begrenses til et minimum, men om det skjer syns jeg godt kan avsluttes mye tidligere, senest kl 22. 

Min er forresten 13.

Anonymkode: c8d3a...043

Vandre gatelangs for en 13 åring til 22 er altfor sent!!!

Anonymkode: 8ea77...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart når folk begynner med «da jeg var liten/ungdom». Tidene har forandret seg. Verden er ikke slik den var nå som for noen år siden. Hva folk gjorde selv har ingen betydning for hva barn/ungdom nå får lov til.

når du begynner med hva du selv fikk lov til betyr det at du ikke har unger i alderen det er snakk om. Som mor til en feks 5 åring er det  enkelt å si hva en tenker man ville ha gjort. Å stå i situasjonen med å ha en ungdom i dagens samfunn er noe helt annet.

 

15 åringen min må legge seg kl 22 når det er skole. Han sovner kjapt og er trøtt neste morgen.

I helger å ferier må han legge seg kl 23 dersom han er hjemme. Har han besøk får han være oppe så lenge besøket er her, vi har ingen regler på når de må gå hjem. Er han hos kompiser får han være ute til vi henter. Vi ser situasjonen an, hvem han er med og hva de skal. Vi er nok veldig strenge, samtidig er vi veldig fleksible til å si ja. 

 

Han får ikke reke gatelangs etter kl 23. Ikke oppholde seg på feks mcdonald osv. Hjemme hos kompiser/venninner er det helt greit å være lenger.

Anonymkode: 448c8...b12

Det er jeg helt enig i men er eneste erfaringen jeg har da. 

På skoledager måtte jeg legge meg 2230/23. 

Synes det kommer an på så mye, hvordan personen er, hvordan er de personen er sammen med, hvordan er området, hvordan er planene for familien ect. 

Jeg troe og mener at foreldre med selvinnsikt kjenner barna sine best og kan ta disse forholdene inn i beslutningen. 

Jeg vet feks at min yngre søster hadde andre regler ved samme alder fordi hun hadde en annen type venner, hun måtte være hjemme tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...