Gå til innhold

Når synes du det er greit at barna går og bader med venner alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne var enten 9 og 11 eller 10 og 12 år da vi dro alene for å bade. Begge hadde svømt i mange år og var trygge i og rundt vann. Før vi kom helt ned på stranda, var et stykke å sykle dit, så begynte det å blåse såpass at andre dro derfra. Vi ville bade. Så fant min venninne et litt stort isoporflak som hun ville flyte på. Jeg, som var mer sjøvant enn henne, sa at det blåste for mye, at det kunne være farlig. Hun insisterte, jeg ble med likevel. Jeg sa vi burde padle oss inn igjen, hun ville bare litt lenger. Men så endret vinden og strømmen retning, hun fikk panikk og reagerte med å stivne helt av skrekk. Jeg som var yngst valgte å hoppe i vannet, for det var eneste måten jeg kunne ha noen som helst sjanse til å få oss begge i land igjen. Vi var langt fra land. Jeg greide til slutt å få oss inn igjen, men hadde vi drevet bare 5-10 meter lenger ut hadde jeg ikke hatt sjanse, for da hadde vi blitt tatt enda mer direkte av vinden. Da tror jeg ikke noen av oss hadde vært her i dag... Vi var heldige. Turde ikke fortelle det hjemme.

Vi var begge to i utgangspunktet rolige og ansvarlige barn for vår alder, begge veldig komfortable i vann og gode til å svømme. Men man vet aldri hva som skjer, og når det kommer til vann og sjø er marginene ytterst små mellom lek og død. En jeg ble kjent med som voksen skulle bare stupe uti en siste gang, feilberegnet dybden selv om han hadde hoppet og stupt der flere ganger før, og ble lam fra nakken og ned.

Jeg hadde ikke latt 12-åringer få dra alene til stranden. Kunne godt holdt meg i bakgrunn, men hadde vært i nærheten slik at jeg kunne følge med.

Anonymkode: 21af3...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn fyller 12 år i oktober. Ferdig med 6 kl nå. De dro en hel gjeng, 10 gutter og jenter hjem til ei av jentene. Hun bor ved en brygge hvor det er dypt vann.

Jeg, og heldigvis flere foreldre, har sagt at det skal være en voksen tilstede hvis de skal bade. Både pga temperaturen i vannet nå, samt at det er tildels voldsom lek i vannet/hopping og det er en flytebrygge noen meter ut som er fristende å svømme ut til. Min sønn svømmer bra, men med mange jevngamle rundt seg kan både han og de andre leke over evne.

Men så er det noen som har fått lov å bade alene i 2-3 år allerede.

hva mener du?

Anonymkode: c2982...da8

Begynte i fjor her, når de var ferdige med 6. klasse og alle var ordentlig svømmedyktige. En venninne av mitt barn slo seg under stup i fjor, heldigvis var det da badevakt på stedet.

Anonymkode: d4455...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og en venninne var enten 9 og 11 eller 10 og 12 år da vi dro alene for å bade. Begge hadde svømt i mange år og var trygge i og rundt vann. Før vi kom helt ned på stranda, var et stykke å sykle dit, så begynte det å blåse såpass at andre dro derfra. Vi ville bade. Så fant min venninne et litt stort isoporflak som hun ville flyte på. Jeg, som var mer sjøvant enn henne, sa at det blåste for mye, at det kunne være farlig. Hun insisterte, jeg ble med likevel. Jeg sa vi burde padle oss inn igjen, hun ville bare litt lenger. Men så endret vinden og strømmen retning, hun fikk panikk og reagerte med å stivne helt av skrekk. Jeg som var yngst valgte å hoppe i vannet, for det var eneste måten jeg kunne ha noen som helst sjanse til å få oss begge i land igjen. Vi var langt fra land. Jeg greide til slutt å få oss inn igjen, men hadde vi drevet bare 5-10 meter lenger ut hadde jeg ikke hatt sjanse, for da hadde vi blitt tatt enda mer direkte av vinden. Da tror jeg ikke noen av oss hadde vært her i dag... Vi var heldige. Turde ikke fortelle det hjemme.

Vi var begge to i utgangspunktet rolige og ansvarlige barn for vår alder, begge veldig komfortable i vann og gode til å svømme. Men man vet aldri hva som skjer, og når det kommer til vann og sjø er marginene ytterst små mellom lek og død. En jeg ble kjent med som voksen skulle bare stupe uti en siste gang, feilberegnet dybden selv om han hadde hoppet og stupt der flere ganger før, og ble lam fra nakken og ned.

Jeg hadde ikke latt 12-åringer få dra alene til stranden. Kunne godt holdt meg i bakgrunn, men hadde vært i nærheten slik at jeg kunne følge med.

Anonymkode: 21af3...34d

På et tidspunkt må man også la dem få lov til å prøve seg på egen hånd og utfolde vingene sine. 

Anonymkode: d4455...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På et tidspunkt må man også la dem få lov til å prøve seg på egen hånd og utfolde vingene sine. 

Anonymkode: d4455...df4

Helt klart, men ikke når de er 9 eller 11 eller 12 år. De er ikke modne nok til å vurdere risiko fordi hjernene deres rett og slett ikke er ferdig utviklet på det området. De bør ikke settes i det som kan utvikle seg til en traumatisk opplevelse når dette så enkelt kan unngås om man lar dem leke og holde på, men holder seg i bakgrunn uten å forstyrre leken så lenge den er trygg.

Anonymkode: 21af3...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk lov sommeren mellom 6. og 7.  Da var han 12. Søsteren hans fikk så vidt prøve seg et år før. Dette har vært en helt standard grense blant barna på skolen  

Vi bor også ved kysten. Vi bader mye hver sommer. Helger, fridager og både før og etter jobb og skole. Ungene vet hvor det er dypt nok, både i høyvann og lavvann og har svømt fra de var ganske små. 

Det er med svømming som med en del andre aktiviteter - sende dem på skoleveien alene, på sykkel, i akebakken og når de blir større - ut på kvelden. Det er ikke helt risikofritt og av og til kjenner man bekymringen i magen.

Anonymkode: 7649f...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.6.2019 den 15.36, Anonym bruker skrev:

Rundt overgangen fra barneskole til ungdomsskole, mine er i tillegg født tidlig på året så de fyller i januar, februar.

Vi har basseng i hagen og ungene her har svømt lenge før skolestart, men når de er en hel gjeng som skal bade blir det noe helt annet. For det første kan noen få krampe pga det kalde vannet, eller noen svømmer for langt ut osv. Jeg tror ikke mine unger kommer til å drukne, men selvfølgelig kan det skje. Jeg er heller ikke interessert i at noen av mine skal være tilstede ved en ulykke, det kan være en veldig traumatisk opplevelse og tankekjøret/samvittigheten etterpå kan ødelegge et ungt sinn....

Så mine har vært rundt 13-14 år når de gikk for å bade alene.

Anonymkode: eb495...12f

Hørtes ut som om du ikke ville noen andre barn skulle drukne KUN fordi dine barn kunne få traumer? Det var sikkert ikke med vilje, men setningen hørtes bare så selvsentrert ut.

akkurat som om det ikke er så farlig med andres barn liksom 😂😂

Anonymkode: 81eb3...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart, men ikke når de er 9 eller 11 eller 12 år. De er ikke modne nok til å vurdere risiko fordi hjernene deres rett og slett ikke er ferdig utviklet på det området. De bør ikke settes i det som kan utvikle seg til en traumatisk opplevelse når dette så enkelt kan unngås om man lar dem leke og holde på, men holder seg i bakgrunn uten å forstyrre leken så lenge den er trygg.

Anonymkode: 21af3...34d

Ingen hjerner er ferdig utviklet med tanke på å vurdere risiko før rundt 20 årsalderen. 

Ordentlig svømmedyktige barn, kan fint dra sammen på en trygg strand når de er12. Når du snakker om en traumatisk opplevelse de muligens kan få, så må du være klar over at dette mest av alt er din egen frykt som snakker. 

 

Anonymkode: d4455...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk lov den sommeren han fylte tolv. Han er en habil svømmer og har mye erfaring med vann, båtliv, falle i vannet osv... Vi har badebasseng og bor i strandkanten. Han har svømt siden han var tre år. Han er også rolig, trygg og fornuftig, og får ikke dra og bade med «hvem som helst», men i små grupper med andre trygge, rolige og svømmedyktige barn. 

Mitt svar er at alle foreldre kjenner sine barn best, og ikke skal la dem bade alene før de føler seg trygge.

 

Anonymkode: a829e...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jenta vår fikk lov å bade alene fra hun var 8 år. 

Anonymkode: 903cb...1be

Idioti

Anonymkode: a7360...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungene fått beskjed at det skal være noen voksne i nærheten. For meg er det samme om de kjenner de eller ikke, men noen voksne i nærheten når de bader med venner. Nå bor venner av begge ungene ett steinkast fra stranden de pleier å bade, de ungene er også med og bader og de har samme regel (er ingen voksne på stranden skal de siifra til foreldrene slik at de kan titte ut vindu innimellom har en ungene fått beskjed om) 

Nå går begge ungene på ungdomskolen, jeg liker ikke de drar og bader alene, men det virker som de følger hva jeg sier. For jeg har fått hjem noen sure unger som ikke badet pga det ikke var voksne der. Begge har sett ett barn har skadet seg på stranden med foreldrene til sted, legehelikopteret måtte lande i hagen på hytta vår så jeg tror dette har gjort at de vet hvorfor jeg har de reglene jeg har. Det slår heller aldri feil at vi må finne frem førstehjelpsskrinet på hytta flere ganger hver sommer siden unger skader seg på stranden. Ulempen med å ha hytte så nær vannet, men jeg tror ungene lærer av det også. 

Vi ser en av to badestrender fra hytta, skal de på en av de andre får de ikke bade uten at noen voksne er der, da må de komme og hente oss. Slik regel har alle ungene som har hytte der og alle voksne passer på alle. Men det er endel som kommer alene fra andre steder, det merkes. Noen oppfører seg som apekatter og det er igrunn rart at det går så bra, så jeg har ingen vanskeligheter med å forstå at det kan skje dødsulykker uansett hvor flinke ungene er til å svømme. Om de er 10 eller 17 år. 

Anonymkode: 19380...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Idioti

Anonymkode: a7360...635

Nei, darwinisme.

Anonymkode: 0b8ec...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har ungene fått beskjed at det skal være noen voksne i nærheten. For meg er det samme om de kjenner de eller ikke, men noen voksne i nærheten når de bader med venner. Nå bor venner av begge ungene ett steinkast fra stranden de pleier å bade, de ungene er også med og bader og de har samme regel (er ingen voksne på stranden skal de siifra til foreldrene slik at de kan titte ut vindu innimellom har en ungene fått beskjed om) 

Nå går begge ungene på ungdomskolen, jeg liker ikke de drar og bader alene, men det virker som de følger hva jeg sier. For jeg har fått hjem noen sure unger som ikke badet pga det ikke var voksne der. Begge har sett ett barn har skadet seg på stranden med foreldrene til sted, legehelikopteret måtte lande i hagen på hytta vår så jeg tror dette har gjort at de vet hvorfor jeg har de reglene jeg har. Det slår heller aldri feil at vi må finne frem førstehjelpsskrinet på hytta flere ganger hver sommer siden unger skader seg på stranden. Ulempen med å ha hytte så nær vannet, men jeg tror ungene lærer av det også. 

Vi ser en av to badestrender fra hytta, skal de på en av de andre får de ikke bade uten at noen voksne er der, da må de komme og hente oss. Slik regel har alle ungene som har hytte der og alle voksne passer på alle. Men det er endel som kommer alene fra andre steder, det merkes. Noen oppfører seg som apekatter og det er igrunn rart at det går så bra, så jeg har ingen vanskeligheter med å forstå at det kan skje dødsulykker uansett hvor flinke ungene er til å svømme. Om de er 10 eller 17 år. 

Anonymkode: 19380...f10

Mitt barn protesterer også vilt i blant og sier at hun kommer til å gjøre det uansett selv om jeg sier nei/ sier at hun ikke kommer til å gjøre det selv om jeg sier hun må. Men jeg har sett at hun i praksis likevel alltid ender opp med å følge min beskjed, så jeg lar henne bare furte og rase de 10 minuttene det tar å komme til fornuft.

Anonymkode: d4455...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 13, og da skal alle (eller nesten alle) ha vannvett og være gode svømmere.

Ikke verdt risikoen. Drukning kan skje utrolig raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sommeren de fyller 12 år. Leste ett sted at det skal være innenfor og selv fikk vi lov mye tidligere, så tar sjansen. En gang må man stole på at de har nok vett til å klare seg litt selv... 

Anonymkode: 99a14...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er nå 13 år og i fjor måtte Guttegjengen ha med enn voksen på stranden. Vi var alltid en som satt litt unna og passet på. Vi får se hva vi gjør i denne sommeren. Må diskuteres med de andre foreldrene også men i utgangspunktet ønsker jeg enda en sommer hvor en voksen er med. 

Helt uaktuelt for 11-åringen. Begge er gode svømmere, men på en strand kan mye skje. 

Anonymkode: 5979f...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Idioti

Anonymkode: a7360...635

Tenker det er skrevet for å provosere😂. Ingen er så dumme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...