Gå til innhold

Har du en "i familien" som ikke forstår norsk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et søsken i familien har fått seg kjæreste fra utlandet. 

Hun kan ikke norsk. Hun forstår ikke folk hvis de prater norsk, hun forstår engelsk sånn passelig, men vi er ikke stødige i engelsk. Barna forstår i hvert fall ikke engelsk. Dette søskenet fungerer som tolk og forklarer visst ting på engelsk så godt han greier. 

Jeg har ikke møtt a enda, men jeg kjenner jeg er skeptisk? Jeg har ingenting imot å snakke med folk, på engelsk, nå og da. F.eks. hvis noen spør meg om veien, eller jeg snakker med folk fra utlandet på Facebook. Men den muntlige samtalen flyter IKKE, og jeg føler meg ekskluderende om jeg sitter og snakker med mannen min på norsk, for hun skjønner jo ingenting av hva vi sier, samtidig kommer jeg jo ikke til å snakke med ham på engelsk foran dem... Og verken jeg eller mannen kommer jo til å sitte og prate engelsk med alle i familien, det er så unaturlig, og da ekskluderer vi jo barna som ikke skjønner hva vi sier 🙄?

Det er jo usosialt å sitte og stille henne spørsmål på engelsk hele veien og, det virker utspørrende og litt som et avhør? Dessuten er det jo naturlig at folk snakker sammen, ikke bare at hun er i fokus hele tiden... Nei, vet ikke jeg ass, dette føles som usikker grunn for meg 😛 

Hvordan fungerer det for dere som har en "i familien" som ikke forstår norsk? Spørsmålet er rettet til dere som har norsk som eneste morsmål altså 😛 

Jeg liker ikke sosiale tilstelninger og kjenner angsten blir forverret x 10 hvis det forventes at jeg ikke snakker norsk... Og moren til dette søskenet sitter også bare og snakker norsk, nekter å snakke engelsk 😛 fordi hun ikke er god i engelsk... heh...

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da voldsomt til problematisering!

Min bror er gift med en dame som ikke kunne norsk da hun flyttet hit, hun snakket brukbart engelsk. 

Det har aldri vært noe problem! Nå har hun bodd her i 10 år og snakker flytende norsk. 

Da hun kom inn i familien ble det en blanding av norsk og engelsk. Hun følte seg ikke utenfor om noe av samtalen gikk på norsk altså. Så hoppet vi over til engelsk en stund og så tilbake til norsk. Det viktigste er å være hyggelig, vennlig og inkluderende, vise henne at hun er velkommen. Det løser seg etter hvert når hun lærer seg norsk. 

Anonymkode: 56aba...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun skal bo i norge lærer hun nok norsk og hvis de skal bo i hennes land kommer du nok til å treffe henne så sjeldent at det ikne blir noe problem

Anonymkode: f2b09...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir noe fast over tid lærer hun seg sikkert noe norsk etterhvert. Stakkars henne om alle bare insisterer på å snakke norsk rundt henne. Da kommer hun ikke til å føle seg velkommen. Svogeren min er portugisisk, og i starten var mine foreldre noe nervøse og litt tilbakeholdende for å snakke engelsk, men etterhvert løsnet det. De snakket mer engelsk - for det er en treningssak - og han lærte seg enkelte ting på norsk. Min søster forsøkte å oversette om folk rundt snakket norsk, men det er ikke enkelt å henge med slik. Det var best stemning om vi som kunne forsøkte oss på engelsk rundt matbordet. Når min bestemor var der snakket vi norsk til henne og engelsk til ham og de to forsøkte også å snakke litt sammen med tolk. Det var som regel veldig god stemning. Utenom til måltider er man jo gjerne sammen i mindre grupper, og da snakket vi engelsk om han var der og ellers norsk. Det gikk helt fint. Gi det en sjangse. Jeg garanterer at hun ikke forventer at dere skal snakke perfekt korrekt engelsk, men det betyr mye at man viser man er villig til å forsøke å gjøre seg forstått.

Anonymkode: 1ed8c...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun skal bo i norge lærer hun nok norsk og hvis de skal bo i hennes land kommer du nok til å treffe henne så sjeldent at det ikne blir noe problem

Anonymkode: f2b09...270

Hun har bodd her lenge...

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det blir noe fast over tid lærer hun seg sikkert noe norsk etterhvert. Stakkars henne om alle bare insisterer på å snakke norsk rundt henne. Da kommer hun ikke til å føle seg velkommen. Svogeren min er portugisisk, og i starten var mine foreldre noe nervøse og litt tilbakeholdende for å snakke engelsk, men etterhvert løsnet det. De snakket mer engelsk - for det er en treningssak - og han lærte seg enkelte ting på norsk. Min søster forsøkte å oversette om folk rundt snakket norsk, men det er ikke enkelt å henge med slik. Det var best stemning om vi som kunne forsøkte oss på engelsk rundt matbordet. Når min bestemor var der snakket vi norsk til henne og engelsk til ham og de to forsøkte også å snakke litt sammen med tolk. Det var som regel veldig god stemning. Utenom til måltider er man jo gjerne sammen i mindre grupper, og da snakket vi engelsk om han var der og ellers norsk. Det gikk helt fint. Gi det en sjangse. Jeg garanterer at hun ikke forventer at dere skal snakke perfekt korrekt engelsk, men det betyr mye at man viser man er villig til å forsøke å gjøre seg forstått.

Anonymkode: 1ed8c...954

Mmmmja. Det er ikke helt sammenlignbart med denne situasjonen her.

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da voldsomt til problematisering!

Min bror er gift med en dame som ikke kunne norsk da hun flyttet hit, hun snakket brukbart engelsk. 

Det har aldri vært noe problem! Nå har hun bodd her i 10 år og snakker flytende norsk. 

Da hun kom inn i familien ble det en blanding av norsk og engelsk. Hun følte seg ikke utenfor om noe av samtalen gikk på norsk altså. Så hoppet vi over til engelsk en stund og så tilbake til norsk. Det viktigste er å være hyggelig, vennlig og inkluderende, vise henne at hun er velkommen. Det løser seg etter hvert når hun lærer seg norsk. 

Anonymkode: 56aba...c91

Var det så voldsomt, altså? Hva hvis det ble forventet at all samtale gikk på spansk istedet for engelsk? (Det er mange som har spansk som valgspråk). 

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men om du bestemmer deg for at dette blir vanskelig og et problem og du finner alle mulige unnskyldninger for ikke å forsøke å kommunisere med dette menneske, da kommer det med garanti til å bli ubehagelig og du kommer aldri til å få et nært eller godt forhold til denne personen. Du kan ikke stille krav til hvilket menneske folk i familien skal danne par med. Nå synes du språket er et problem, en annen gang er det kanskje noe annet du synes er galt. Men er det i rimelig nær familie så kan man ikke gjøre annet enn å forsøke å være positiv og gjøre sitt beste.

Anonymkode: 1ed8c...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svoger som bare kunne portugisisk, nå kan han litt engelsk. Vi snakker litt engelsk, mye norsk. Noen ganger oversettes det for ham, noen ganger for barna. Det fungerer helt greit  det kan ta litt tid av og til. 

Jeg tenker at dette er helt supert for barna. De hører engelsk og portugisisk, og vokser opp med en litt mer spennende familie. 

Stort sett helt uproblematisk. 

Anonymkode: 63056...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men om du bestemmer deg for at dette blir vanskelig og et problem og du finner alle mulige unnskyldninger for ikke å forsøke å kommunisere med dette menneske, da kommer det med garanti til å bli ubehagelig og du kommer aldri til å få et nært eller godt forhold til denne personen. Du kan ikke stille krav til hvilket menneske folk i familien skal danne par med. Nå synes du språket er et problem, en annen gang er det kanskje noe annet du synes er galt. Men er det i rimelig nær familie så kan man ikke gjøre annet enn å forsøke å være positiv og gjøre sitt beste.

Anonymkode: 1ed8c...954

Det kommer jeg aldri til å ha uansett da vi kommer fra to vidt forskjellige kulturer, og jeg har lite med typen hennes å gjøre i utgangspunktet. 

Hva er å gjøre sitt beste? Jeg spør om råd, og synes egentlig det er bra gjort, jeg. 

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en svoger som bare kunne portugisisk, nå kan han litt engelsk. Vi snakker litt engelsk, mye norsk. Noen ganger oversettes det for ham, noen ganger for barna. Det fungerer helt greit  det kan ta litt tid av og til. 

Jeg tenker at dette er helt supert for barna. De hører engelsk og portugisisk, og vokser opp med en litt mer spennende familie. 

Stort sett helt uproblematisk. 

Anonymkode: 63056...cc1

Mer spennende familie? :P Hater du nordmenn, eller? 

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jeg aldri til å ha uansett da vi kommer fra to vidt forskjellige kulturer, og jeg har lite med typen hennes å gjøre i utgangspunktet. 

Hva er å gjøre sitt beste? Jeg spør om råd, og synes egentlig det er bra gjort, jeg. 

Anonymkode: 71382...e03

Du synes det er bra gjort å spør om råd? Du har ikke møtt henne enda, men har allerede bestemt deg for at du ikke kommer til ha noe særlig med henne å gjøre pga akulturen hennes. Du høres en smule rasistisk ut

Anonymkode: bb37d...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jeg aldri til å ha uansett da vi kommer fra to vidt forskjellige kulturer, og jeg har lite med typen hennes å gjøre i utgangspunktet. 

Hva er å gjøre sitt beste? Jeg spør om råd, og synes egentlig det er bra gjort, jeg. 

Anonymkode: 71382...e03

Fint å spørre om råd, men forløpig avviser du all hjelp folk forsøker å komme med.

Anonymkode: 1ed8c...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mer spennende familie? :P Hater du nordmenn, eller? 

Anonymkode: 71382...e03

Hater du de som ikke er nordmenn eller?

Anonymkode: bb37d...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du synes det er bra gjort å spør om råd? Du har ikke møtt henne enda, men har allerede bestemt deg for at du ikke kommer til ha noe særlig med henne å gjøre pga akulturen hennes. Du høres en smule rasistisk ut

Anonymkode: bb37d...f55

Les en gang til, jeg skriver at jeg har lite å gjøre med HAM, derfor kommer jeg til å ha lite å gjøre med HENNE.

Og vi kommer ikke til å matche. Hovedårsaken er at hun ikke kan norsk :P 

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hater du de som ikke er nordmenn eller?

Anonymkode: bb37d...f55

Absolutt ikke. Men hvorfor siterer du meg på et spørsmål jeg ikke stilte deg? Er du teit? Troll? 

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mer spennende familie? :P Hater du nordmenn, eller? 

Anonymkode: 71382...e03

Ja. Det er akkurat sånn det henger sammen.

Regner med at du bare ferierer i Norge, for hvis du tar turen over Svinesund må du nok hate både Norge og nordmenn.

Anonymkode: 63056...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jeg aldri til å ha uansett da vi kommer fra to vidt forskjellige kulturer, og jeg har lite med typen hennes å gjøre i utgangspunktet. 

Hva er å gjøre sitt beste? Jeg spør om råd, og synes egentlig det er bra gjort, jeg. 

Anonymkode: 71382...e03

Hvis du nesten ikke har noe med mannen å gjøre og ikke vil ha noe med henne å gjøre på grunn av kulturen blir vell ikke språket noe problem?

Anonymkode: f2b09...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er akkurat sånn det henger sammen.

Regner med at du bare ferierer i Norge, for hvis du tar turen over Svinesund må du nok hate både Norge og nordmenn.

Anonymkode: 63056...cc1

Men når man sier at en familie med utlendinger alltid er MER spennende enn en familie kun bestående av etniske nordmenn, så sier jo det sitt...! Og det er faktisk feil. 

Norske familier er like spennende, og ulike, som familier bestående av både nordmenn og utlendinger.

Og ja, jeg har utlendinger i familien FRA FØR AV. Er ikke engang etnisk norsk, hvis man skal pirke på det.

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du nesten ikke har noe med mannen å gjøre og ikke vil ha noe med henne å gjøre på grunn av kulturen blir vell ikke språket noe problem?

Anonymkode: f2b09...270

Jo, for vi møtes jo 2-4 ganger i året... I mange timer hver gang.

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du nesten ikke har noe med mannen å gjøre og ikke vil ha noe med henne å gjøre på grunn av kulturen blir vell ikke språket noe problem?

Anonymkode: f2b09...270

Men jeg har aldri sagt at jeg ikke vil ha noe med henne å gjøre på grunn av kulturen.

Hvorfor lyver du? Liker du å lyve, gir det deg en varm følelse på innsiden? 

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når man sier at en familie med utlendinger alltid er MER spennende enn en familie kun bestående av etniske nordmenn, så sier jo det sitt...! Og det er faktisk feil. 

Norske familier er like spennende, og ulike, som familier bestående av både nordmenn og utlendinger.

Og ja, jeg har utlendinger i familien FRA FØR AV. Er ikke engang etnisk norsk, hvis man skal pirke på det.

Anonymkode: 71382...e03

Neida. Norske familier er kjempespennende de også. Unnskyld hvis jeg tråkket noen på tærne. Og Norge er veldig bra.

Anonymkode: 63056...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les en gang til, jeg skriver at jeg har lite å gjøre med HAM, derfor kommer jeg til å ha lite å gjøre med HENNE.

Og vi kommer ikke til å matche. Hovedårsaken er at hun ikke kan norsk :P 

Anonymkode: 71382...e03

Husker du ikke hva du skrev?

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jeg aldri til å ha uansett da vi kommer fra to vidt forskjellige kulturer, og jeg har lite med typen hennes å gjøre i utgangspunktet. 

Hva er å gjøre sitt beste? Jeg spør om råd, og synes egentlig det er bra gjort, jeg. 

Anonymkode: 71382...e03

 

Anonymkode: bb37d...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke. Men hvorfor siterer du meg på et spørsmål jeg ikke stilte deg? Er du teit? Troll? 

Anonymkode: 71382...e03

Fordi det er sånn diskusjoner her inne foregår, man kan svare hvem man vil

Anonymkode: bb37d...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Husker du ikke hva du skrev?

 

Anonymkode: bb37d...f55

Ja, nettopp. Jeg skrev at vi aldri kommer til å MATCHE.

Ikke at jeg ikke kom til å se henne pga kulturen, men at vi ikke kommer til å matche sosialt. Jeg er hyggelig mot folk så lenge de oppfører seg ordentlig, men føler ubehag ved å snakke engelsk. Alt blir påtatt og falskt. 

Anonymkode: 71382...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...