Gå til innhold

Gutt på 5 som ikke klarer å si K og G, bør eg være bekymra?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville ha spurt en pogoled. Det er faget deres. De kan nok så fort svare på om det er noe som trenger å trenes på, eller om det bare er en del av utviklingen.

Bor dere på sørlandet?

Anonymkode: f718d...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med barnehagen tar tak i dette. Eller er han skolegutt til høsten alt?

Her er det vanlig at logoped blir koblet inn siste år før skolestart. 

Anonymkode: f58d5...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Regner med barnehagen tar tak i dette. Eller er han skolegutt til høsten alt?

Her er det vanlig at logoped blir koblet inn siste år før skolestart. 

Anonymkode: f58d5...ded

Så nå at han nylig har blitt fem. Ta det opp med barnehagen og hvordan dere skal jobbe siste år før skolestart. 

Ikke noe å bekymre seg over. Min hadde problem med r. Siste år i barnehage fikk hun og tre andre logoped. Hun lærte å si r ganske raskt da. 

Anonymkode: f58d5...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en litt uvanlig talefeil, Trine blir Drine?

Ville snakket med helsesøster eller de ansatte i barnehagen. At barn sliter med R er jo helt vanlig, og gode rutiner på å plukke opp og evt jobbe med om nødvendig, men en slik annerledes talefeil bør helt sikkert jobbes med på en annen måte. Regner med de har logopeder i kommunen som evt kan gi dere noen øvelser å trene på osv nå siste året i barnehagen.

Anonymkode: e5e48...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var mine barn også. Mitt beste tips er å øve en del hjemme på de lydene de ikke får til. Under koselige omstendigheter selvsagt, ikke slik at det blir noe veldig press på dem. Begge mine lærte seg både K og G (og P) uten problem etter en stund. Så tok det ytterligere en stund før de greide å bruke lydene i ord og setninger, men begge snakket helt fint før skolestart uten profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 47089...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha spurt en pogoled. Det er faget deres. De kan nok så fort svare på om det er noe som trenger å trenes på, eller om det bare er en del av utviklingen.

Bor dere på sørlandet?

Anonymkode: f718d...e2e

Du mener vel LOGOPED?

Anonymkode: f7cbd...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo en litt uvanlig talefeil, Trine blir Drine?

Ville snakket med helsesøster eller de ansatte i barnehagen. At barn sliter med R er jo helt vanlig, og gode rutiner på å plukke opp og evt jobbe med om nødvendig, men en slik annerledes talefeil bør helt sikkert jobbes med på en annen måte. Regner med de har logopeder i kommunen som evt kan gi dere noen øvelser å trene på osv nå siste året i barnehagen.

Anonymkode: e5e48...e3b

Var ikke det hun sa. Barnet klarer å uttale T.

Anonymkode: 9e0b2...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener vel LOGOPED?

Anonymkode: f7cbd...ba1

Det er min sære form for humor. Beklager, jeg tror den er meget intern, bare jeg som synes den er morsom.

Anonymkode: f718d...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en helt vanlig «talefeil» i motsetning til hva andre skrev over her. K, G og NG burde være på plass når barna er ca 5-6 år gamle, men kan ofte bli erstattet av D eller T.

Ta det opp med barnehagen og hør om de ellers har generelle bekymringer. Stort sett ordner det seg etter hvert. Legg trykk på språklydene når du selv snakker, øv på å forme lydene i munnen, og si masse ord med K og G. Men alt skal være lysbetont! F.eks ved lek. Dere kan også øve på alfabetet og ha fokus på språklydene. Bruk brettspill, memoet og lignende med K og G ord. Dette kan du lage selv hjemme:) Øv på å si ord som starter med K og G foran et speil hvor dere tøyser og tuller med munnen. Barna lærer gjerne å si selve lydene før de begynner å bruke dem i ord.

Anonymkode: a0b95...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er min sære form for humor. Beklager, jeg tror den er meget intern, bare jeg som synes den er morsom.

Anonymkode: f718d...e2e

🙄

Anonymkode: 7d260...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har eit år igjen i bhg. Det samme gjeld storebror på 8 (men han har diagnosene ADHD, autisme og generelle uttalevansker)

Anonymkode: bfb3b...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt lærte det selv siste året i barnehagen, før logoped rakk å bli koblet inn. 

Anonymkode: 37f3a...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...