Gå til innhold

Noen som vil diskutere saklig. Hva tenker dere om feks sykdommen ALS. Hva skyldes den? Hva tenker dere om vår moderne livsstil. Hvordan påvirker det oss?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alt dra stråling, forurensning, moderne bearbeidet mat osv. 

Min tante døde av ALS og jeg har lest mye om dette og synes sykdommen er skremmende. Hva skyldes den?

Videre har jeg lest mye om feks stråling. Forskning viser jo at feks maur blir desorientert og mister stedsans i nærheten av feks kraftstasjoner. 

Noen som har lest om dette og vil diskutere?

Anonymkode: 072bd...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du må lage en litt mer konkret problemstilling for at vi skal kunne diskutere saklig her. Begrens deg til eg emne. Hvis vi skal snakke om alt fra årsaker til als til hvordan maur reagerer på stråling blir det bare rot og uoversiktlig.

Anonymkode: 23b7e...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS var et eksempel på en sykdom som har ukjent årsak, da mulig ytre påvirkning som livsstil, stråling osv. 

Temaet er vårt moderne samfunn og hvordan det påvirker oss. Jeg er interessert i alle innfallsvinkler på hvordan dagens samfunn påvirker mennesket negativt. Også ting jeg ikke nevner. Selv har jeg altså lest mye om stråling, samt at jeg personlig bare lurer på ALS. Vi/jeg kan neppe komme med noe fornuftig om ALS, når selv ikke forskere har gode svar på gåten ALS. 

Anonymkode: 072bd...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du prøver å ha en diskusjon som bør være forbeholdt noen som har en høyere utdannelse innenfor medisin inne på et mammaforum hvor vi elsker å slenge dritt til hverandre? Mine meninger angående dette temaet er null verdt da jeg ikke har noe som helst kunnskap om dette. Du kan dermed ikke stole på noe som blir diskutert her inne, da hvem som helst kan skryte på seg kompetanse.

Hvis jeg har lest en artikkel om dette, så har jeg jo bare input om en forskers synspunkt og slik fungerer ikke forskning!

Anonymkode: 779e8...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal skaffe deg tilgang til pubmed og lese litt der i stedet for å satse på en fornuftig diskusjon på et mammaforum med lærer, frisører, sivilingeniører og økonomer. 

Anonymkode: 85b5e...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ALS var et eksempel på en sykdom som har ukjent årsak, da mulig ytre påvirkning som livsstil, stråling osv. 

Temaet er vårt moderne samfunn og hvordan det påvirker oss. Jeg er interessert i alle innfallsvinkler på hvordan dagens samfunn påvirker mennesket negativt. Også ting jeg ikke nevner. Selv har jeg altså lest mye om stråling, samt at jeg personlig bare lurer på ALS. Vi/jeg kan neppe komme med noe fornuftig om ALS, når selv ikke forskere har gode svar på gåten ALS. 

Anonymkode: 072bd...a77

Det er vel ikke mange oppegående mennesker som har noen tvil om at den livsstilen vi lever nå i vestlige land påvirker veldig? Problemet er bare at vi ikke vêr hva som påvirker på hvilken måte og hos hvem. Det er så mange faktorer som spiller inn, genetikk, miljø, ting som påvirker samtidig osv at det er nesten umulig å få noe bilde på.

Men samtidig må vi huske at ikke alle sykdommer vi ser nå er nye heller. Noen var der før også men de som hadde dem ble gjemt bort, døde raskt eller ble sett på som noe ondt og drept. 

Anonymkode: 99294...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du prøver å ha en diskusjon som bør være forbeholdt noen som har en høyere utdannelse innenfor medisin inne på et mammaforum hvor vi elsker å slenge dritt til hverandre? Mine meninger angående dette temaet er null verdt da jeg ikke har noe som helst kunnskap om dette. Du kan dermed ikke stole på noe som blir diskutert her inne, da hvem som helst kan skryte på seg kompetanse.

Hvis jeg har lest en artikkel om dette, så har jeg jo bare input om en forskers synspunkt og slik fungerer ikke forskning!

Anonymkode: 779e8...a26

Dette. 

Man kan ikke være «saklig» hvis man ikke kjenner selve sakens fakta.

Anonymkode: 0d5c4...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at flere av oss lever lenge nok til å bil alvorlig syk. Før var det bare de med god helse som levde til 80.

Anonymkode: 8d539...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at flere yngre får diagnosen nå enn for bare noen år siden. Det er vel vanligst å få den diagnosen etter fylte 60 år. Synes å ha sett en endring der de siste årene. Jeg tror det har med miljø og ulike typer støy/ forurensning. Kan nesten ikke forstå at det ikke er tilfelle. Synes også det er flere som får diagnosen. 

MÅ SIES at det er min oppfatning, har jobbet på en avdeling som følger disse pasientene tett i mange år. 

Anonymkode: f7989...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt dra stråling, forurensning, moderne bearbeidet mat osv. 

Min tante døde av ALS og jeg har lest mye om dette og synes sykdommen er skremmende. Hva skyldes den?

Videre har jeg lest mye om feks stråling. Forskning viser jo at feks maur blir desorientert og mister stedsans i nærheten av feks kraftstasjoner. 

Noen som har lest om dette og vil diskutere?

Anonymkode: 072bd...a77

Googlet litt og ser at sykdommen er beskrevet tilbake til 1820 årene så er jo ikke ny. Dessuten starter den i 60 årene, og før var det jo mange som døde da eller før. Nå blir jo folk eldre, og blir da rammet av sykdommer som mest eldre får. 

Anonymkode: 99294...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Googlet litt og ser at sykdommen er beskrevet tilbake til 1820 årene så er jo ikke ny. Dessuten starter den i 60 årene, og før var det jo mange som døde da eller før. Nå blir jo folk eldre, og blir da rammet av sykdommer som mest eldre får. 

Anonymkode: 99294...885

Gjennomsnittlig debutalder er nå 55 år, men også flere yngre får den. Hyppigheten har vært økende siden 1960-årene, stadig flere får sykdommen. Så dette er ikke en sykdom som er aldersrelatert.

De jeg har kjennskap til som har hatt den diagnosen har vært menn, alle fire har fått diagnosen før de var 55 år. En har fått den nærmere 60 år. Hos en viste det seg rett før han døde at det trolig var en forgiftning som lå bak, hadde det blitt oppdaget tidligere så kunne han muligens vært reddet.

Anonymkode: 50d74...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjennomsnittlig debutalder er nå 55 år, men også flere yngre får den. Hyppigheten har vært økende siden 1960-årene, stadig flere får sykdommen. Så dette er ikke en sykdom som er aldersrelatert.

De jeg har kjennskap til som har hatt den diagnosen har vært menn, alle fire har fått diagnosen før de var 55 år. En har fått den nærmere 60 år. Hos en viste det seg rett før han døde at det trolig var en forgiftning som lå bak, hadde det blitt oppdaget tidligere så kunne han muligens vært reddet.

Anonymkode: 50d74...873

Man vet jo ikke om det er flere som FÅR den, man vet bare at det er flere som blir DIAGNOSTISERT med den. Det er to  forskjellige ting.

Anonymkode: 0d5c4...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, tenker at det er med sånne diskusjoner som Hi vil starte er roten til anti-vaksinebølgen...

Anonymkode: 1e76b...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke belegg for å si at flere får sykdommen, ei for at debut-alderen synker. Man vet at flere blir diagnostisert og flere blir behandlet, blant annet med respirator. 

Det finnes heller ikle belegg for å si at man vet at det ligger forgiftning bak. Det er pr i dag ingen som vet hva som forårsaker sykdommen. Selv om en person tidligere har blitt forgiftet så betyr ikke det at det er en direkte årsakssammenheng mellom det og ALS

Anonymkode: b2d7d...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...