Gå til innhold

Kvifor få born når begge foreldra jobbar 120 %


Syngensang

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det nytter ikke å bruke slike enkelteksempler. Jeg vet om uføre hvor unga for akt av materielle goder - for å veie opp at foreldra ikke deltar i fellesskapet, for at barna ikke får være med på fritidsaktiviteter, for at de ikje reiser på ferie osv. Slike enkelteksempler betyr ikke at slle uføre følger opp barna sine like dårlig!

Anonymkode: e719b...cc1

Selvfølgelig ikke! Har jeg heller ikke påstått. Men det er ikke nødvendigvis uproblematisk å få barn når man jobber mye - selvom mange sikkert også klarer det bra. Uansett hvilken livssituasjon man er i må man sette barna først. Det er det ikke alle som makter. Hverken i øverste eller nederste samfunnslag. 

Anonymkode: 24034...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Syngensang skrev:

Javel. Kan eg spørje kvar du har den erfaringa frå? 

Stor familie, mor til to ungdomer og mange år med frivillig barne og ungdomsarbeid.

Anonymkode: b6d29...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noe av greia er vel at hi ønsker å skjære alle over en kam, og det jeg sier er at det kan man ikke. 

Ikke når det gjelder uføre, og ikke når det gjelder de som jobber mye. 

For det er store forskjeller i alle leire. 

Folk som aldri skulle fått barn finner du overalt.

Anonymkode: 4f556...8e1

Det har du rett i at eg meinar (sidan det er eg som er hi) . Også tenkte eg kanskje det kunne vere greit å få kjenne litt på korleis det følest å måtte forsvare sitt eige val om å få born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den lille prosenten du nevner har heller ikke tid til å henge på internettforum og forklare seg heller, så denne diskusjonen går nok ikke langt 😉

Men jeg vokste opp i en "sånn" familie. Hadde en fin oppvekst, syntes jeg. Reiste rundt i hele verden hvor de jobbet, lærte masse man aldri lærer på skolen og fikk et helt annet perspektiv en jevnaldrende. Hadde også feks nanny de første årene... Trist? Nei, tenk jeg lærte engelsk før skolen og at andre også tar vare på meg. Og tror dette gjorde meg tilpasningsdyktig. 

Mine barn får ikke lik oppvekst, fordi jeg prioriterer anderledes. Men tror ikke jeg ville byttet ut min allikevel. Det var ikke så kjipt og stressende som det høres ut som. De var stolte av oss, men vi var ikke trofebarn. Og vi fikk verktøy til å ta egne valg i livet, uten at de presset oss hardere en naturlige krav. 

Anonymkode: fd66e...373

Eigentleg så trur eg at dei fleste foreldre både dei som jobbar mykje og dei som er uføre greier fint å ta seg av ungane sine. Men syns det har vore så mange trådar om at uføre ikkje bør få born at eg ville snu litt på flisa. Det er ikkje sikkert det er så kjekt å måtte forsvare at ein har fått born i tråd etter tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noe av greia er vel at hi ønsker å skjære alle over en kam, og det jeg sier er at det kan man ikke. 

Ikke når det gjelder uføre, og ikke når det gjelder de som jobber mye. 

For det er store forskjeller i alle leire. 

Folk som aldri skulle fått barn finner du overalt.

Anonymkode: 4f556...8e1

Da har du jo misforstått helt, siden denne tråden kommer som et resultat av tråden om uføre som får barn

Anonymkode: 8522a...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...