Gå til innhold

«Jeg er så glad for at jeg er guttemamma, jenter er mye vanskeligere! Stakkars de som har jenter i tenårene».😤


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På tide å få det ut.

 

Jeg har en gutt og ei jente. Hvilket kjønn det var på barna har egentlig ikke interessert meg så mye. Min venninne har alltid ønsket seg jente. Skuffelsen var stor da hun ventet gutt nr 1, men det gikk for over. Da ultralyden viste gutt nr 2 var det tårer og sorg i flere dager. OK det, folk må få lov til å «sørge» over datteren de aldri fikk.

 

I dag er hun heldigvis storfornøyd med sine to gutter, på lik linje som jeg er med min sønn og datter. I jentegjengen er hun den eneste med bare gutter. Hver gang vi møtes skal hun fortelle om hvor glad hun er for at hun ikke er en jentemamma som oss. «Stakkars oss, vi kommer til å slite oss ut når døtrene blir tenåringer». Hun kommer til å ha det så mye enklere med sine to. For ikke å snakke om hvor mye enklere det er å ha gutter generelt. De diskuterer ikke på samme måte,  mindre kravstore, ikke like sta+++. Altså, jeg kjenner dette irriterer meg så vanvittig. Det lukter misunnelse lang vei. selv om jeg har lyst til å gi tilbake med samme mynt, har jeg til nå klart å holde meg. Neste gang frister det å lirke ut noen gloser om «stakkars henne som bare har gutter».

Vær fornøyd med det du har og slutt å plag andre med sjalusien din!

Anonymkode: 20f48...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Jeg syns jeg er kjempeheldig som har en av hvert kjønn, så får jeg oppleve gledene og utfordringene med både jente og gutt»

Anonymkode: 8c80b...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig et sårt punkt. Hun er nok enda litt i sorg. Bare la disse kommentarene fly inn ene øret og ut det andre. Dere har noe denne damen ikke har, la det være..

Anonymkode: 8d2af...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drittlei 3 jenter i pubertet og lurer på om det ville vært enklere med 3 gutter

Anonymkode: 1a639...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er tydelig et sårt punkt. Hun er nok enda litt i sorg. Bare la disse kommentarene fly inn ene øret og ut det andre. Dere har noe denne damen ikke har, la det være..

Anonymkode: 8d2af...e8f

Jeg mener, du blir vel ikke såret av disse barnslige kommentarene? La være å såre henne tilbake. Bare ignorer.

Anonymkode: 8d2af...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver og må jammen si gutten min er enklere enn jenta 🤐

Anonymkode: 55ede...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M-mm, før jeg var kommet så langt i teksten din som til sjalusi var det samme tanke jeg også hadde. For det første er det meget personavhengig hvordan et barn blir og utvikler seg. Noen jenter er lette å være forelder til, noen er ikke like lette å være forelder til. Noen gutter er lette å være forelder til. Noen gutter er ikke like lette å være forelder til.

De som er mer krevende som barn kan også være mer givende som voksne. Personavhengig.

Men ja, det høres mest ut som om hun prøver å skyve fra seg følelsene hun har rundt at hun ikke fikk noen datter. Samtidig, det er bedre at hun tar det ut på dere enn at hun prøver å tvinge en av eller begge sine sønner inn i en "datterrolle". Noen foreldre gjør det med en datter/sønn når de ønsket seg noen av et annet kjønn.

Hun har en bjelle i hodet sitt som ringer og sier ifra om at dette er galt å si. Så hun vet, selv om hun ikke tenker på det. Hun vet det er galt å si slikt. Det er bare til å si i fra til henne at sånn sier en faktisk ikke. En er glad for å ha fått de barn en har fått og er glad for at de er ved så god helse som de er. Særlig når de har så god helse som hennes. Men en sier ikke noe om kjønn noe mer enn en sier noe om hårfarge eller hudfarge. Og si til henne at du håper hun aldri sier noe slikt til barna sine.

Hun trenger å få høre at hun har krysset en grense. Selv om hun vet den er der.

Anonymkode: 2d0a1...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig hun er sjalu? Selv tror jeg de aller fleste som har to gutter er svært fornøyd med det og ikke på noen måte ville skiftet ut kjønnet på noen av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn, to jenter og to gutter, og jeg må si at hvordan de er i puberteten er veldig personavhengig altså...

Første som gikk gjennom puberteten her var gutt, og det gikk veldig fint.

Andre som gikk gjennom puberteten var også gutt, men herlighet, for en dramaqueen. En helt annen historie, for han har en helt annen personlighet.

Tredje som står midt i puberteten nå er jente, enn så lenge går det greit. Hun har en personlighet som ligner veldig på eldste sin...

Yngste er også jente, men hun har ikke kommet i puberteten enda. Hun har dog veldig lik personlighet som nest eldste, så det blir spennende å se ;)

Du skjønner godt at venninnen din sier dette fordi hun innerst inne ønsket seg en jente også. Jeg ville bare svart noe om at begge kjønn har sine sider, men hvordan de blir i puberteten har nok mest med personlighet å gjøre. Også hadde jeg latt det bli med det.

Anonymkode: 83128...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt svar til de velmenende jentemammaene som påpeker hvor mye de håper neste (nr3) i magen er en jente... og skal fortelle meg hvor flott det Er å være jentemamma.. Da forteller jeg hvor fornøyd jeg er for å slippe i retur 😉

Anonymkode: 7578a...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Av mine to er det gutten som har gitt oss mest hodebry. 😂😂😂

Slike kommentarer kan man ikke ta seriøst da. 

Anonymkode: 32794...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en av hver, og er selvsagt utrolig fornøyd med det.

Men når sant skal sier, så har jeg møtt med motstand med datteren min på snart 10 enn jeg noen gang har gjort med sønnen min på snart 16.

Langt med drama, flere konflikter mellom jentene, mer krangling, argumentering, tampong og smelling med dører.

Hun bærer nok på en stor sorg over datteren hun aldri fikk, men jeg kan ikke annet enn å tenke at hun har litt rett.

Gutter er nok generelt sett enklere enn jenter 😊

Anonymkode: 86298...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne kommentarer sier mest om personen som ytrer dem.

Da jeg var gravid med nr 2 (første er gutt) var det en kollega som sa at hun håååååpet så mye at neste var ei jente. Fordi det var noe eget med jente og de fikk man er mye bedre forhold til. Dama har en av hver!

Jeg kjente jeg ble provosert på storebrors vegne og resten av den mannlige befolkning.

Nr 2 var også gutt, og det var fint for meg. Jeg hadde sikkert blitt en god jentemamma også, men må innrømme at jeg tror er hakket bedre med gutter. Kan være Fordi jeg har mest erfaring med det nå 

Anonymkode: d5f5a...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det egentlig er misunnelse, men heller en form for selvopptatthet fra denne personen.

Jeg var guttemamma i fire år før han fikk en søster og husker godt at jeg var sjeleglad for å slippe unna rosatyll klær og ditto prinsessefantasier. Husker så godt når det var karneval i barnehagen og alle jentene kom i prinsessekostyme i rosa,rosa og atter rosa.

nå har jeg en flott gutt og en like fin jente(med noen rosa klær:ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er misunnelig, kanskje har hun rett, uansett så er det ufint å si disse tingene, man har de barna man har, kan ikke velge.

Jeg ønsket meg veldig en datter, savnet er der, men hver gang jeg har jenter på besøk, enten det er venners barn eller familie, så synes jeg jentene er så slitsomme. Blir spesielt lei utseendefokuset. Må si at jeg generelt kommer bedre overens med menn enn kvinner, men finnes mange herlige kvinner i alle aldre ❤

Anonymkode: c8e87...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 6 jenter og én gutt i søskenflokken. 

Fy f... foreldrene har hatt mye å stri med oss jentene i ungdomstiden. 

Husker selv at ungdomstiden var pyton. Tøff. Spiseforstyrrelser, humørsvingninger, selvskading osv. 

Når det er sagt, tror jeg gutter sliter også, men kanskje mer i det stille. Det ser man jo på selvmordsstatestikken.

Jeg blir ikke fornærma av at folk sier det er lettere mes gutter, for det tror jeg på!

Din venninne er missunnelig. Og det skjønner jeg godt. La henne bable. Bare ikke gidd å hør på. 

Anonymkode: d6197...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, prekæs skrev:

Tror du virkelig hun er sjalu? Selv tror jeg de aller fleste som har to gutter er svært fornøyd med det og ikke på noen måte ville skiftet ut kjønnet på noen av dem. 

Hun ER jo sjalu. Hun ønsket seg jente. Nei, ingen oppegående folk ville skifte ut kjønnet på noen av dem.. Men det er lov til å ønske seg en av hvert kjønn. 

Anonymkode: d6197...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som er sjalu på de som har jenter. Virker som et rent helvette. Hun er nok sjeleglad nå for at hun ikke fikk jente. 

Anonymkode: 1905d...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke du indirekte det samme du kritiserer venninna di for ved å anta at hun er misunnelig? For hvorfor skulle hun være det...? Det kan jo hende, selv om hun opprinnelig ønsker seg jente, hun er såre fornøyd med sine to gutter og er oppriktig glad for å slippe jentedramaet i tenårene? Jeg mener, de aller, aller fleste er jo superfornøyde med de barna de får og tenker at ikke noe annet kunne vært bedre?

Selv ønsket jeg meg jente, men da jeg satt med min nyfødte sønn på barseltreff syntes jeg (i ammetåka...) faktisk synd på de som hadde fått jente. I mitt hode kunne ingenting være bedre enn en liten gutt. Har nå en av hver, og nå tenker jeg at en av hver er det aller beste. Samtidig tenker jeg at andre kvinner med bare gutter eller bare jenter tenker det samme om sine barn, at akkurat de var aller heldigst.

Anonymkode: 15dda...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ingen som er sjalu på de som har jenter. Virker som et rent helvette. Hun er nok sjeleglad nå for at hun ikke fikk jente. 

Anonymkode: 1905d...a87

Hva er det for slags ignorant og kjønnsdiskriminerende kommentar? Tror du fremdeles på slike fordummende stereotypier? 

Hilsen mamma til tenåringsjente som ikke er nevneverdig hormonpåvirket. 

Anonymkode: 8d2af...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

På tide å få det ut.

 

Jeg har en gutt og ei jente. Hvilket kjønn det var på barna har egentlig ikke interessert meg så mye. Min venninne har alltid ønsket seg jente. Skuffelsen var stor da hun ventet gutt nr 1, men det gikk for over. Da ultralyden viste gutt nr 2 var det tårer og sorg i flere dager. OK det, folk må få lov til å «sørge» over datteren de aldri fikk.

 

I dag er hun heldigvis storfornøyd med sine to gutter, på lik linje som jeg er med min sønn og datter. I jentegjengen er hun den eneste med bare gutter. Hver gang vi møtes skal hun fortelle om hvor glad hun er for at hun ikke er en jentemamma som oss. «Stakkars oss, vi kommer til å slite oss ut når døtrene blir tenåringer». Hun kommer til å ha det så mye enklere med sine to. For ikke å snakke om hvor mye enklere det er å ha gutter generelt. De diskuterer ikke på samme måte,  mindre kravstore, ikke like sta+++. Altså, jeg kjenner dette irriterer meg så vanvittig. Det lukter misunnelse lang vei. selv om jeg har lyst til å gi tilbake med samme mynt, har jeg til nå klart å holde meg. Neste gang frister det å lirke ut noen gloser om «stakkars henne som bare har gutter».

Vær fornøyd med det du har og slutt å plag andre med sjalusien din!

Anonymkode: 20f48...830

Hadde sagt noe om at det ikke er lurt å generalisere så mye ut fra kjønn alene, for det kan påvirke barna hennes negativt. 

Anonymkode: ed908...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som mener det er enklere med gutter enn med jenter. Ganske provoserende at debatter som dette i det hele tatt eksisterer. Alle burde holde seg for god til det. Men slik er det ikke, så la meg nevne noen punkter. 

Det er flest menn som er innsatt k fengsler over hele verden. 

Voldsstatistikker toppes av gutter. Når det kommer til drap og voldtekt på voldsstatistikker så preges de nesten alene av menn. 

Det er flest menn som tar selvmord, på verdensbasis. 

Statistisk sett blir flest menn rusmisbrukere. 

Menn daler på utdanning og norske universiteter har vel en liten overvekt av kvinner på høyere utdanning. 

Ja, kvinner topper listen på anoreksi og bulimi men det begynner å fremtre nye former for spiseforstyrrelsen som er mer fremtredende hos menn. Les eksempelvis om tekno nevrosa på Aftenposten.no forleden. 

Menn har oftest personlighetsforstyrrelser innen den eksentriske klyngen, samt antisosial pf. Gutter topper AD/HD statistikkene samt dysleksi. 

Menn blir deprimerte like mye som kvinner. 

Men god referanse til påstandene mine er «how children develeop» av Siegler, DeLoache med flere. 

Så ikke ta lett på å oppdra gutten deres selv om han virker lett å ha med å gjøre. Han trenger en armkrok, ett fang, voksne som snakker og forklarer, voksne som forstår og lar han prate om følelsene sine. Kanskje voksne som spør en gang for mye enn for lite. Det er heller ikke slik at mobbing mellom jenter foregår mer «skjult» enn mobbing mellom gutter. Men mobbing mellom gutter er gjerne vanskelig p oppdage frem til det eskalerer og gutten ikke lengre klarer å skjule at han blir mobbet. Det er mye skam. 

Alle barn er like mye verdt, og jeg hater å ta til ordet i denne debatten. Men jeg er også lut lei av guttemammaer som ser forbi behovene til sønnene deres, fordi de er gutter. Noen ganger virker det som noen mødre driver med en kjønnsdiskriminering mot egne sønner fordi de er så «enkle å ha med p gjøre». 

Anonymkode: 9d879...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange her som mener det er enklere med gutter enn med jenter. Ganske provoserende at debatter som dette i det hele tatt eksisterer. Alle burde holde seg for god til det. Men slik er det ikke, så la meg nevne noen punkter. 

Det er flest menn som er innsatt k fengsler over hele verden. 

Voldsstatistikker toppes av gutter. Når det kommer til drap og voldtekt på voldsstatistikker så preges de nesten alene av menn. 

Det er flest menn som tar selvmord, på verdensbasis. 

Statistisk sett blir flest menn rusmisbrukere. 

Menn daler på utdanning og norske universiteter har vel en liten overvekt av kvinner på høyere utdanning. 

Ja, kvinner topper listen på anoreksi og bulimi men det begynner å fremtre nye former for spiseforstyrrelsen som er mer fremtredende hos menn. Les eksempelvis om tekno nevrosa på Aftenposten.no forleden. 

Menn har oftest personlighetsforstyrrelser innen den eksentriske klyngen, samt antisosial pf. Gutter topper AD/HD statistikkene samt dysleksi. 

Menn blir deprimerte like mye som kvinner. 

Men god referanse til påstandene mine er «how children develeop» av Siegler, DeLoache med flere. 

Så ikke ta lett på å oppdra gutten deres selv om han virker lett å ha med å gjøre. Han trenger en armkrok, ett fang, voksne som snakker og forklarer, voksne som forstår og lar han prate om følelsene sine. Kanskje voksne som spør en gang for mye enn for lite. Det er heller ikke slik at mobbing mellom jenter foregår mer «skjult» enn mobbing mellom gutter. Men mobbing mellom gutter er gjerne vanskelig p oppdage frem til det eskalerer og gutten ikke lengre klarer å skjule at han blir mobbet. Det er mye skam. 

Alle barn er like mye verdt, og jeg hater å ta til ordet i denne debatten. Men jeg er også lut lei av guttemammaer som ser forbi behovene til sønnene deres, fordi de er gutter. Noen ganger virker det som noen mødre driver med en kjønnsdiskriminering mot egne sønner fordi de er så «enkle å ha med p gjøre». 

Anonymkode: 9d879...dfc

Amen til det!

jeg jobber på ungdomsskole og det er en urovekkende tendens at gutter faktisk ikke blir sett ordentlig fordi det ikke «er drama med gutter» pølsevev! Men den kommer gjerne i en annen form. 

Når det er sagt har sosisle medier gjort sitt til at utestengelsen også blandt gutter er mer fremtredende enn det var tidligere. Jeg opplever at det er mer skambelagt for gutter å snakke om. Men så lenge man har oppfattelsen at «gutter er så mye enklere» mister man ganske mye perspektiv!

Anonymkode: 70c76...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja det er ikke sikkert det blir noe lettere med gutter. Du kan jo spørre moren min 😅😅 Hun har meg og 2 gutter.. Klart var mindre smelling med dører og drama.. Men gutta var mer hemmelighetsfulle, fant på «farligere» ting med mopeder/kjøretøy. De var i tillegg like sure å tverre som jeg var. 

Min mor sa at jeg var veeeeldig slitsom, men at hun var mer bekymret for gutta. Jentene modnes jo litt annerledes og.. jeg var «verst» mellom 13 og 15 år.. mens gutta starta i 15-16 og det varte til de var 18 og litt til. Så det er nok utfordringer med gutter og. 

Egentlig dumt å forenkle gutter på den måten. Nå har det jo vært så mye skriverier om at guttene sliter.. Så enkle er de da virkelig ikke.

Det er gleder og utfordringer med begge kjønn..

Anonymkode: 990ad...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene har ofte en annen tilnærming til problemer enn det jenter har. Jeg har en 15årig gammel jente og GUDBEDRE så mye drama og styr det har vært med henne siden første dag i første klasse. Jeg er helt utslitt av alle intriger, utestenging, latterligjøring, uthenging på nett, slåsskamper, osv osv osv. Hun sa ditt, han sa datt, bla bla. Sønnen min er 11 og har en helt annen tilnærming til problemer. "Næh, samma det vel". Blir noen uvenner der så er det greit, de bare lar være å snakke til hverandre og forholder seg til hverandre der man må. Mens jentene....oh lord! Det er blikk, det er peking, det er hvisking og tisking.... Så jo. På mange områder er det enklere med gutter!

Anonymkode: 245b4...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...