Gå til innhold

Til alle dere som skal ha førsteklassinger til høsten: En bønn fra en lærer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært lærer i norsk skole i årevis, og hvert år er det én faktor som forsterkes. Foreldre som tror at verden handler om dem, og sitt barn. 

Til dere som skal ha barn på skolen til høsten: 

1) Hvert år, har skolen nærmere 80 barn som skal plasseres i 3 klasser. Det er et stort puslespill, som tar mange timer og mye energi. Denne prosessen blir ytterligere forsinket, litt mer hvert år, av foreldre som ringer ned skolen for å fortelle oss hvilke barn som «må» gå i klasse sammen, og hvilke barn som «absolutt ikke» skal være i klasse sammen. Det sier seg selv at hvis 50 foreldrepar ringer med forskjellige ønsker, så lar det seg ikke gjøre, og den allerede slitsomme kabalen, blir enda mer umulig. Sannheten er, at mange barn oppretter nye vennskap, og som regel finner alle nye bekjentskaper allerede den første dagen. Det blir spesielt interessant når en mor/far ringer og nærmest krever at «Lise» går i klasse med «Ida» fordi de er bestevenner, og så ringer «Idas» mor, og krever at de går i seperate klasser, fordi «Idas»mor ikke kan fordra «Lise» sin mor.  (Ja, dette skjer.) 

2) De siste par årene, har jeg fått flere telefoner fra foreldre som ønsker å diktere hvilken mat som skal være tillatt på skolen. Eksempelvis, en mor som ikke ønsket at vi skulle grille pølser på turdag, da de hadde bestemt at barnet skulle være 10 år før det fikk lov å spise pølser grunnet kvelningsfare. Eller da en annen mor mente at vi burde ha forbud mot yougurt i matboksene, fordi de hadde innført yougurt som lørdagsgodt hjemme i sitt hus, og det ble urettferdig for hennes barn. Husk, at dine valg for din familie, ikke vedrører andre! 

3) Dette er ment som en vennlig påminnelse: Ikke sammenligne ditt barn med andres ❤️Noen lærer å lese med det samme, andre bruker lengre tid. Noen løser matematikk i et rasende tempo, mens andre trenger litt ekstra tid. Det er plass til alle, og alle får lov å lære i eget tempo. Det er ingen rett eller gal måte❤️ 

 

Anonymkode: 43135...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og lær for all del barnet ditt å gå på do helt alene!

Anonymkode: 6b793...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, så glad jeg er som er ferdig med barneskolebarn og spessielt barneskolelærere!

Anonymkode: 1eec3...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det må være lov til å stille krav tilbake. Jeg er nok blant de kravstore, som plager skolen, sier at barnet ikke vil jobbe med, ikke vil gjøre, ikke vil... 

Det er fordi jeg har et barn som gråter for å slippe å gå på skolen, for der er mobberen og lærer NN. Møter med lovnader og forklaringer har ikke hjulpet. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil kun at barnet skal gå på skolen. 

Anonymkode: 7fc46...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn er det jo overalt. Ikke bare for de som har førsteklassinger. Jeg jobber med en diger personalgruppe i en døgnbemanna enhet og GUDBEDRE til krav de stiller for arbeidstider og kollegaer og oppgaver!

Jeg for min del er fornøyd så lenge ungen min kommer med minst et barn han kjenner, så får det være mitt problem om jeg ikke liker foreldrene. Men så er jeg ikke for at skolen skal være så forbanna dillette som de har blitt heller!

Anonymkode: bb0e9...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært lærer i norsk skole i årevis, og hvert år er det én faktor som forsterkes. Foreldre som tror at verden handler om dem, og sitt barn. 

Til dere som skal ha barn på skolen til høsten: 

1) Hvert år, har skolen nærmere 80 barn som skal plasseres i 3 klasser. Det er et stort puslespill, som tar mange timer og mye energi. Denne prosessen blir ytterligere forsinket, litt mer hvert år, av foreldre som ringer ned skolen for å fortelle oss hvilke barn som «må» gå i klasse sammen, og hvilke barn som «absolutt ikke» skal være i klasse sammen. Det sier seg selv at hvis 50 foreldrepar ringer med forskjellige ønsker, så lar det seg ikke gjøre, og den allerede slitsomme kabalen, blir enda mer umulig. Sannheten er, at mange barn oppretter nye vennskap, og som regel finner alle nye bekjentskaper allerede den første dagen. Det blir spesielt interessant når en mor/far ringer og nærmest krever at «Lise» går i klasse med «Ida» fordi de er bestevenner, og så ringer «Idas» mor, og krever at de går i seperate klasser, fordi «Idas»mor ikke kan fordra «Lise» sin mor.  (Ja, dette skjer.) 

2) De siste par årene, har jeg fått flere telefoner fra foreldre som ønsker å diktere hvilken mat som skal være tillatt på skolen. Eksempelvis, en mor som ikke ønsket at vi skulle grille pølser på turdag, da de hadde bestemt at barnet skulle være 10 år før det fikk lov å spise pølser grunnet kvelningsfare. Eller da en annen mor mente at vi burde ha forbud mot yougurt i matboksene, fordi de hadde innført yougurt som lørdagsgodt hjemme i sitt hus, og det ble urettferdig for hennes barn. Husk, at dine valg for din familie, ikke vedrører andre! 

3) Dette er ment som en vennlig påminnelse: Ikke sammenligne ditt barn med andres ❤️Noen lærer å lese med det samme, andre bruker lengre tid. Noen løser matematikk i et rasende tempo, mens andre trenger litt ekstra tid. Det er plass til alle, og alle får lov å lære i eget tempo. Det er ingen rett eller gal måte❤️ 

 

Anonymkode: 43135...e26

Er ikke dette selvfølgeligheter? Nå trodde jeg det kom noe nyttig... de som gjør dette du skriver her tar ikke til seg råd og tips uansett🙄

Anonymkode: 642b7...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at dette er et surmaget og lite konstruktivt svar, men jeg kan ikke dy meg: Jeg hadde håpet at en som underviser våre barn i norsk, skrev litt mer korrekt. 

Anonymkode: 7eb82...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har en kamerat som er avdelingsleder på  videregående skole, og opplever akurat det samme. Foreldre som ringer og stiller krav om hvem som skal i klasse, hvem som ikke skal i klasse osv, for de er så bekymret for overgangen fra grunnskole til vgs.

Har selv en datter som skal begynne i 5.klasse til høsten. Lærerkabalen er lagt og det er bestemt at hennes lærer skal ned på 1.klasse igjen også skal læreren som nå har 7.klasse ned og ha hennes klasse. Rabalder uten like fra en liten gjeng foreldre i klassen, for de vil fortsette å ha samme lærer. Jeg har prøvd å si at det er helt normal å bytte lærer når man begynner på mellomtrinnet og at det kommer til å gå helt fint (læreren de skal få har veldig godt rykte også). Men nei, det er en 4-5 foreldre i klassen som ikke gir seg, sender mailer til rektor osv, for den læreren de har hatt de fire første årene har fortsatt helt til 7. klasse en gang før, og nå vi de at han skal det igjen.

Jobber du som lærer kommer du ikke unna disse foreldrene...

Anonymkode: 1094f...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at dette er et surmaget og lite konstruktivt svar, men jeg kan ikke dy meg: Jeg hadde håpet at en som underviser våre barn i norsk, skrev litt mer korrekt. 

Anonymkode: 7eb82...b76

Hvor er feilene da? Jeg ser dem ikke. 

Støtte hi 100 prosent!

Anonymkode: 239ca...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er feilene da? Jeg ser dem ikke. 

Støtte hi 100 prosent!

Anonymkode: 239ca...759

OK, men jeg vil egentlig ikke kuppe tråden. Hi har jo mye rett. Men her er noen av tingene:

1. Overskriften: Det skal være liten bokstav etter kolon.

2. Yougurt. Det heter yoghurt.

3. Foreldre som tror at verden handler om dem, og sitt barnDet skal være DERES barn.

4. Seperate. Det heter separate.

 

Anonymkode: 7eb82...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er feilene da? Jeg ser dem ikke. 

Støtte hi 100 prosent!

Anonymkode: 239ca...759

Yougurt = Yoghurt

Ikke sammenligne ditt barn med andres. Her skal det brukes imperativ, så det burde stått: Ikke sammenlign ditt barn med andres. 

Sikkert mer jeg ikke ser også, men alt i alt skriver mange lærere med langt flere feil enn dette. 

Anonymkode: 584af...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Yougurt = Yoghurt

Ikke sammenligne ditt barn med andres. Her skal det brukes imperativ, så det burde stått: Ikke sammenlign ditt barn med andres. 

Sikkert mer jeg ikke ser også, men alt i alt skriver mange lærere med langt flere feil enn dette. 

Anonymkode: 584af...0f0

Jada, hun skriver bedre enn mitt barns norsklærer.

Anonymkode: 7eb82...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK, men jeg vil egentlig ikke kuppe tråden. Hi har jo mye rett. Men her er noen av tingene:

1. Overskriften: Det skal være liten bokstav etter kolon.

2. Yougurt. Det heter yoghurt.

3. Foreldre som tror at verden handler om dem, og sitt barnDet skal være DERES barn.

4. Seperate. Det heter separate.

 

Anonymkode: 7eb82...b76

Det er vel stor bokstav etter kolon hvis det som følger er en helsetning?

Anonymkode: a9222...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler ikke på det HI skriver om her, vi oppdrar en gjeng med persilleblader.

Anonymkode: 1e3bd...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK, men jeg vil egentlig ikke kuppe tråden. Hi har jo mye rett. Men her er noen av tingene:

1. Overskriften: Det skal være liten bokstav etter kolon.

2. Yougurt. Det heter yoghurt.

3. Foreldre som tror at verden handler om dem, og sitt barnDet skal være DERES barn.

4. Seperate. Det heter separate.

 

Anonymkode: 7eb82...b76

Det skal være stor forbokstav etter kolon i HI sitt tilfelle, så her tar du feil. Youghurt-feilen er nok bare en tastefeil, det er fort gjort.

Anonymkode: 6b793...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler ikke på det HI skriver om her, vi oppdrar en gjeng med persilleblader.

Anonymkode: 1e3bd...b75

Dette er da ikke barnas feil. Det er ubrukelige og egosentrert foreldre med spisse albuer og manglende evne til å se at deres øyesten er bare ett barn i mengden. 

Anonymkode: a9222...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det skal være stor forbokstav etter kolon i HI sitt tilfelle, så her tar du feil. Youghurt-feilen er nok bare en tastefeil, det er fort gjort.

Anonymkode: 6b793...852

Nei, det skal være stor bokstav hvis det kommer en fullstendig setning etterpå. Det gjør det ikke her, så derfor er det feil.

Yoghurt-feilen gjentas identisk to ganger. Det tyder på at det ikke er en tastefeil, men at hun tror det skrives sånn.

Anonymkode: 7eb82...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel stor bokstav etter kolon hvis det som følger er en helsetning?

Anonymkode: a9222...23e

Ja. Hvor er verbalet i "en bønn fra en lærer"?

Anonymkode: 7eb82...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tråden understreker HI sitt poeng på en brilliant måte. En haug mødre som, i stedet for å ta til seg poenget, kaster seg over stavefeil og kritiserer små grammatiske feil 👍🏼

Anonymkode: c60d7...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det skal være stor bokstav hvis det kommer en fullstendig setning etterpå. Det gjør det ikke her, så derfor er det feil.

Yoghurt-feilen gjentas identisk to ganger. Det tyder på at det ikke er en tastefeil, men at hun tror det skrives sånn.

Anonymkode: 7eb82...b76

Så viktig, a...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i en by så det med klassedeling er ikke aktuelt. Men jeg har ingen problemer med å tro at størsteparten av foreldrene her kommer til å stille urimelige krav til både skolen og læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men slik er jobben din.

Min opplevelse etter å ha hatt flere barn igjennom barneskolen er at kravene går én vei: Fra skole til foreldre. Hele veien. Mat-regler, lekser, oppfølging osv. Kravene og forventningene tar ikke slutt. I tillegg er onfo ofte mangelfull. Særlig ved skolestart. Man merker at skolen er vant med at det er skolepliktig. Den er absolutt ikke preget av imøtekommenhet. Og er man nødt til å ta noe opp andre veien skal man vare seg vel for å stille krav! Man må ta ting forsiktig opp med mye diplomati. Ellers blir man med en gang satt i bås som urimelig, kravstor osv.

Så selvom jeg ser hva du mener blir jeg litt oppgitt. Flertallet av foreldre retter seg stilltiende etter skolens befalinger og forsøker å støtte opp om barnet sitt så godt de kan. Men likevel skal man høre på "dagens foreldre er kravstore" og "barn i dag tåler ingenting". Det stemmer jo ikke! Det er alltid noen som roper høyt. Det skal det også være! Jeg underviser selv og må forholde meg til diverse foreldre. Men jeg ønsker ikke en verden hvor alle bare adlyder ordre, hvor ingen stiller spørsmål og hvor ingen stiller krav. Er kravene urimelige er det gjerne pga uvitenhet. Det løses med kommunikasjon. 

Anonymkode: c4fb7...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gud, så glad jeg er som er ferdig med barneskolebarn og spessielt barneskolelærere!

Anonymkode: 1eec3...b56

Du ble visst litt for fort ferdig med lærerne, kan jeg se. Hva med et oppfriskningsår? I norskfaget «spessielt»!

Anonymkode: 53500...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ble visst litt for fort ferdig med lærerne, kan jeg se. Hva med et oppfriskningsår? I norskfaget «spessielt»!

Anonymkode: 53500...a95

Etter 6 års forsøk på å få hjelp til å lære rettskriving, uten at lærerene hadde "tid", selv om jeg hadde papirer på dysleksi, er det heller lærerene enn jeg som bør skamme meg for stavefeilene mine.

Anonymkode: 1eec3...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre får panikk når barnet begynner i 1.klasse, de er vant med barnehagen der barna blir dullet og dallet med heletiden og foreldrene får gjennomslag for sine ideer og krav. 

De skjønner ikke at barna når de kommer på skolen får en helt annen hverdag der det blir satt krav på en helt annen måte og nye vennskap blomstrer fort, de vill holde på ting som de er og helst ikke se at barna dems er store og kan ta egne små valg uten problemer. 

Det med mat er en ting som bare er slik, men de må vite at skolen bestemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...