Gå til innhold

Hvor mye betalt for å sitte på med bil tre mil, tur og retur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn går på skole tre mil unna her vi bor. Han får jo buss til dette.

Nå har en kamerat fått lappen,og har begynt å kjøre til skolen. Min sønn kan sitte på om han betaler for bensin.. noe som er greit. Men jeg synes summen var noe høy. Han må betale 250 kr for å få sitte på i uken. 

Jeg mener at da får han heller ta bussen, for det blir jo kjempe dyrt. Eller er jeg helt på jordet? Er dette vanlig pris? 

 

Anonymkode: 9f80f...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det var veldig mye! Tenker prisen av to liter bensin/2 PR dag er en grei sum Dvs 15-ish kr?

i uken blir det 75kr og PR mnd ca 300. Kompisen kommer jo til å kjøre åkke som...så det er en bonus om han får tilskudd til bensin. Pris Ut over dette er grådig!

 

Anonymkode: 24609...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva lags bil kompisen har, noen biler bruker jo mye bensin.

Anonymkode: 0eecd...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes det var veldig mye! Tenker prisen av to liter bensin/2 PR dag er en grei sum Dvs 15-ish kr?

i uken blir det 75kr og PR mnd ca 300. Kompisen kommer jo til å kjøre åkke som...så det er en bonus om han får tilskudd til bensin. Pris Ut over dette er grådig!

 

Anonymkode: 24609...5c7

Tja, det er jo mange flere utgiifter med en bil enn bare bensin

Anonymkode: 0eecd...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tja, det er jo mange flere utgiifter med en bil enn bare bensin

Anonymkode: 0eecd...9c0

Synes ikke en kompis skal dekke dette, det er en vennetjeneste hvor begge har fordeler- ikke reiseregning på statens satser!

Anonymkode: 24609...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes ikke en kompis skal dekke dette, det er en vennetjeneste hvor begge har fordeler- ikke reiseregning på statens satser!

Anonymkode: 24609...5c7

Jeg er ikke helt enig med deg i det, ikke når det skal være fast hver dag.

Anonymkode: 0eecd...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke helt enig med deg i det, ikke når det skal være fast hver dag.

Anonymkode: 0eecd...9c0

Nei da er vi uenige da...og til info, jeg ville oppfattet deg som grådig. hadde heller tatt buss enn betalt  1000kr PR mnd for haik altså.

enig med Hi, gutten har jo busskort. Det kan han muligens bruke utenom skoleskyss også?

Anonymkode: 24609...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen kjører jo uansett, så da synes jeg det er dyrt 

Anonymkode: db135...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på naf sin ruteplanlegger får du hva turen koster i bensin pluss evt bompenger. 

Når vi har samkjørt i idretten til tenåringen min har vi gjort det sånn at den summen turen koster deles på passasjerene, sjåføren slipper altså å betale noen ting i bensin og bompenger, men må stå for slitasjen på bilen.

I deres tilfelle, hvor en ungdom skal kjøre uansett og tilbyr seg å ta med en passasjer synes jeg passasjeren kan betale halvparten av bensinutgiftene pluss litt ekstra for å få sitte på. Men 250 kr uka høres ganske urimelig ut, da hadde han heller måttet kjøre buss.

Anonymkode: cee95...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo litt an på hva lags bil kompisen har, noen biler bruker jo mye bensin.

Anonymkode: 0eecd...9c0

Han har sikkert en bil som bruker mye bensin, men det er jo av eget valg. 

Det koster jo ikke 500 kr i uken uansett.

Jeg har snakket med min gutt at hsn sitter på gang innimellom, for det blir for dyrt å bli med hver dag. Samtidig snakket vi om at slike priser får han ikke lov til å ta når han får lappen. 

Anonymkode: 9f80f...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han har sikkert en bil som bruker mye bensin, men det er jo av eget valg. 

Det koster jo ikke 500 kr i uken uansett.

Jeg har snakket med min gutt at hsn sitter på gang innimellom, for det blir for dyrt å bli med hver dag. Samtidig snakket vi om at slike priser får han ikke lov til å ta når han får lappen. 

Anonymkode: 9f80f...e67

Det er og eget valg for din sin sønn om han vil sitte på til den prisen eller ei

Anonymkode: 0eecd...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hvor mange uker dette gjelder for, og så viser du sønnen din hvor mange tusen han sparer på å ikke sitte på med kompisen. Da tenker jeg han blir mer motivert for å ta bussen.

Anonymkode: 2f589...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er og eget valg for din sin sønn om han vil sitte på til den prisen eller ei

Anonymkode: 0eecd...9c0

Så klart det er eget valg. Men det frister jo å slippe å vente på buss og å bytte buss, det forstår jeg jo. 

Dette er eldste vår, så var derfor litt usikker på hva som er vanlig.

Selv har jeg da aldri tatt betalt for å ha med meg passasjerer en strekning jeg uansett skal kjøre... det være seg i jobbsammenheng,  kjøring av venner eller til aktiviteter med barna.

Jeg forstår at gutten ønsker penger. Syntes bare det var litt mye. 

Anonymkode: 9f80f...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes «kameraten» her er litt grådig😂 

Bensin utgifter bør deles på to. Han skal jo kjøre den strekningen uansett. 

Anonymkode: 2eb4c...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en passasjer da jeg gikk sykepleien.  Fikk 500 kr i mnd. Mer enn nok siden jeg skulle samme vei

Noen ganger spanderte hun kaffe på shell feks👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 3 mil hver vei er dette 6 mil daglig 5 ganger i uka. Si han bruker 0,5 liter på mila og 17 kr litern sett at det er bensin. 0,5 liter x 6 mil = 3 liter x 17 kroner = 51 kroner. Så 51 kroner dagen x 5 = 255 kroner i uka i bensin. Kompisen hans vil altså at han skal dekke hele regninga om han er så "grei" at han får sitte på. Syns du skal si til sønnen din at han kan betale 50 % altså 125 kroner uka for å sitte på om han vil det da, jeg hadde heller latt han ta buss å la kompisen sitte igjen med hele regninga...

Anonymkode: d5a65...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk er så åpenbart grådige så betale jeg heller mer for en annen tjeneste. Hadde sagt nei. 

Anonymkode: f6bcf...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var ekstremt grådig! Nå er det jo selvfølgelig forskjellig hvor mye bensin biler bruker, men kompisen skal kjøre den strekninga uansett og sønnen din bør ikke betale for hele bensinutgiften. 

Anonymkode: b2264...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man betale for å sitte på, når han likevel skal den veien? Ta bussen, av prinsipp, istedet for å betale svarte penger.

Anonymkode: 9accc...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...