Gå til innhold

Har et smykke (uten stener, en slags lenke) som er taksert til 30.000 kr hos gullsmed. Vil selge det, noen med erfaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når jeg googler og legger inn vekt, så står det at jeg får 4000 for det hvis jeg skal selge det. Kan det stemme? Det er ikke tungt, men gammelt og tydeligvis en del verdt. 

Anonymkode: d7a00...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gullvekt og verdien av smykket er ofte to ulike ting. 

Du kan forsøke Finn, bruktbutikk som kjøper og selger smykker el.l. 

Smykket er bare verdt det noen ønsker å betale, så uten den rette kjøperen er det «bare» verdt gullvekten. 

Anonymkode: 5d961...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte veldig stor forskjell på forsikkringstakst og salgstakst.

Anonymkode: cc015...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får neppe solgt det for faktisk verdi. Er noen gullsmeder som selger brukte smykker, men de skal også ha avanse. Dersom det er veldig gammelt kan det kanskje selges på en antikvitetsside på fb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, HeiteH skrev:

Du får neppe solgt det for faktisk verdi. Er noen gullsmeder som selger brukte smykker, men de skal også ha avanse. Dersom det er veldig gammelt kan det kanskje selges på en antikvitetsside på fb?

Faktisk verdi er jo hva moen er villig til å gi. 

Anonymkode: cc015...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Faktisk verdi er jo hva moen er villig til å gi. 

Anonymkode: cc015...c15

Selvsagt, men selv om taksten er 30 000 er det lite sannsynlig å finne en kjøper som har så lyst på akkurat det smykket at vedkommende vil betale den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, HeiteH skrev:

Selvsagt, men selv om taksten er 30 000 er det lite sannsynlig å finne en kjøper som har så lyst på akkurat det smykket at vedkommende vil betale den prisen.

Netopp. Selv om taksten er på 30.000 kan det hende faktisk verdi er på 5000.

Anonymkode: cc015...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takst og verdi er to forskjellige ting. Min venninne hadde takst på huset på 5 millioner, markedsverdien var 4,5mill. 

Anonymkode: 81afb...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smykket har ingen affeksjonsverdi for meg og det ligger egentlig bare i en boks i skapet, det blir aldri brukt. Ville dere solgt det? Kunne trengt litt ekstra lommepenger til en ferietur 😊

Anonymkode: d7a00...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjøper gull er helt uinteresserte i selve smykket, for det skal smeltes om. De betaler kun for gullverdien. 

Anonymkode: 49724...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...