Gå til innhold

Hvem kan jeg få mannen min til å snakke med?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han lider, fordi jeg er syk og stadig sykere. Han blir psykisk syk og deprimert av det. Han er redd for meg, helsa mi, og har kort lunte, er nervøs osv. Dystemi.

Han "hater" psykologer etter en oppvekst med dem, og dårlige erfaringer så det er 100% uaktuelt. 

Men hvem andre er habile samtalepartnere? Han har ingen forståelsesfull familie eller venner. 

En prest? 

Anonymkode: 92adb...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva feiler det deg, da?

Om du har kreft har ofte kreftsykepleiere gode tilbud om samtaler. Også pårørendegrupper finnes til ulike sykdommer.

Noen har veldig god hjelp av psykiatrisk sykepleier gjennom kommunen. Noen kan få hjelp på familievernkontoret. Han kan også be om å få gå i samtaletimer til sin fastlege, noen har effekt av det også. Om du har en fast lege som følger deg så går det kanskje an å ta timer der sammen også - litt avhengig av hva som feiler deg, den enkelte lege og kapasiteten.

Og en prest er også et godt alternativ, de er jo vant med å møte personer i kriser.

Anonymkode: d6934...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med familievernkontoret? Da kan dere gå i samtaler sammen, og samtaler alene.

Anonymkode: 79c15...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 19.07, Anonym bruker skrev:

Hva feiler det deg, da?

Om du har kreft har ofte kreftsykepleiere gode tilbud om samtaler. Også pårørendegrupper finnes til ulike sykdommer.

Noen har veldig god hjelp av psykiatrisk sykepleier gjennom kommunen. Noen kan få hjelp på familievernkontoret. Han kan også be om å få gå i samtaletimer til sin fastlege, noen har effekt av det også. Om du har en fast lege som følger deg så går det kanskje an å ta timer der sammen også - litt avhengig av hva som feiler deg, den enkelte lege og kapasiteten.

Og en prest er også et godt alternativ, de er jo vant med å møte personer i kriser.

Anonymkode: d6934...dda

Fastlegen kan ingenting om emnet. Han er 100% elendig på psykologi også. 

Han VIL IKKE snakke med psykolog, vil IKKE på noe familievernkontor. 

På 25.5.2019 den 17.24, Anonym bruker skrev:

legene dine kanskje?

Anonymkode: 7ae81...147

De tar jo ikke sånne timer.

På 25.5.2019 den 18.46, Anonym bruker skrev:

Hva med familievernkontoret? Da kan dere gå i samtaler sammen, og samtaler alene.

Anonymkode: 79c15...8b9

Han vil ikke dit.

Anonymkode: 92adb...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er at han ikke vil snakke med noen, men jeg mener han MÅ. Han er syk. Ligger bare på rommet og sutrer og depper, og alt er et ork. 

 

Anonymkode: 92adb...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det største problemet er at han ikke vil snakke med noen, men jeg mener han MÅ. Han er syk. Ligger bare på rommet og sutrer og depper, og alt er et ork. 

 

Anonymkode: 92adb...bbc

Men hvis ikke han vil, så er det ikke så mye du kan gjøre med det egentlig

Anonymkode: ed626...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ringe tlf til mental helse? Høre hva de har å si?

Anonymkode: 5c867...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det største problemet er at han ikke vil snakke med noen, men jeg mener han MÅ. Han er syk. Ligger bare på rommet og sutrer og depper, og alt er et ork. 

 

Anonymkode: 92adb...bbc

Jobber han ikke pga. dette?

Jeg tror jeg hadde blitt sint og fortalt ham at så lenge han på ingen måte fungerer i hverdagen eller forholdet eller familien, da må han som far og partner ta ansvar og skaffe seg hjelp.

Om du er så alvorlig syk at han er redd for å miste deg, da ville jeg spurt ham rett ut om han vil huske tilbake på at han brukte den siste tiden på å ikke stille opp for hverken deg eller familien.

Jeg hadde da også fortalt ham i klare ordelag at jeg ikke kan kaste bort min energi på en mann som ikke ønsker å hjelpe seg selv, og at enten søker han hjelp eller så kan han like godt flytte.

Greit å være deprimert og ikke takle ting, men er man i et forhold og har familie så MÅ man ta ansvar.

Få en psykiatrisk sykepleier til å komme hjem til dere?

Anonymkode: d6934...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det største problemet er at han ikke vil snakke med noen, men jeg mener han MÅ. Han er syk. Ligger bare på rommet og sutrer og depper, og alt er et ork. 

 

Anonymkode: 92adb...bbc

Når du sier at han sutrer, så tenker jeg at du ikke er så forståelsesfull du heller. Det kan være ganske tøft å være pårørende

Anonymkode: ed626...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne han tenkt seg psykomotorisk fysioterapi? Da blir det kanskje litt bedre med at han først og fremst ikke trenger å si så mye med en gang. Mange v de er virkelig gode på å få folk til å åpne seg, samtidig som de jobber med kroppen og løsninger.

Evt likemann besøk? Kontakte mental helse og høre om de har noen som har opplevd noe av det samme som kan komme på hjemmebesøk.

Anonymkode: 17bc6...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne han tenkt seg psykomotorisk fysioterapi? Da blir det kanskje litt bedre med at han først og fremst ikke trenger å si så mye med en gang. Mange v de er virkelig gode på å få folk til å åpne seg, samtidig som de jobber med kroppen og løsninger.

Evt likemann besøk? Kontakte mental helse og høre om de har noen som har opplevd noe av det samme som kan komme på hjemmebesøk.

Anonymkode: 17bc6...4a2

Jeg er enig i at psykomotorisk fysioterapi kunne vært en god måte å nærme seg hans problemer, men problemet er at ventetiden for å komme i gang med det mange steder er et år eller mer, og det virker som om HI og mannen trenger hjelp raskere.

Men likemann var en god idé!

Anonymkode: d6934...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 18.46, Anonym bruker skrev:

Hva med familievernkontoret? Da kan dere gå i samtaler sammen, og samtaler alene.

Anonymkode: 79c15...8b9

Glem det, fvk er en gjeng feminister som jobber mot menn. De vil bare gjøre vondt verre.

Den beste hjelpen vil han nok få om du lar han bruke mye tid, og finne på ting sammen med egne venner.

Anonymkode: f0c17...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glem det, fvk er en gjeng feminister som jobber mot menn. De vil bare gjøre vondt verre.

Den beste hjelpen vil han nok få om du lar han bruke mye tid, og finne på ting sammen med egne venner.

Anonymkode: f0c17...e70

Nå må du kvinnehateren slutte å komme med all denne vranglæren. Den gjør ingen menn noe godt!

Anonymkode: d6934...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Glem det, fvk er en gjeng feminister som jobber mot menn. De vil bare gjøre vondt verre.

Den beste hjelpen vil han nok få om du lar han bruke mye tid, og finne på ting sammen med egne venner.

Anonymkode: f0c17...e70

Har HI nektet ham det? Han velger jo selv å ligge i senga.

Anonymkode: f7ec8...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fastlegen kan ingenting om emnet. Han er 100% elendig på psykologi også. 

Han VIL IKKE snakke med psykolog, vil IKKE på noe familievernkontor. 

De tar jo ikke sånne timer.

Han vil ikke dit.

Anonymkode: 92adb...bbc

Hva med følgende replikk: "Elskling, JEG er syk og DU skal støtte meg og hjelpe meg igjennom dette. Nå har du kuppet motoren her i familien ved å legge deg syk selv. DU ødelegger for alle, SLUTT med det."

Anonymkode: f7ec8...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...