Gå til innhold

Pavlova - blir så irritert!😆 Hvor lenge og hvor mange grader har dere den på for at den skal bli perfekt?😄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg aldri får den til, den blir for hard og den er sprø gjennom hele. Jeg vil ha den perfekt utenpå og inni😅 Siste oppskriften jeg prøvde sto det at den skal stå i en time på 160gr, men det ble helt feil.. 

Nå tenker jeg å prøve 100gr og en time, eller? Jeg deler også røren i to slik at det blir to miste enn en stor, de blir jo ca like høye, men har det noe å si for steketiden? Og sist, skal det være varmluft eller "vanlig" med over- og undervarme? Pluss: hvor skal den stå i komfyren? Jeg tenker langt nede? 

Jeg har så lyst å få den ordentlig til😋😄

Anonymkode: da4f1...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare lagd den en gang, og brukte oppskriften på matprat (klassisk pavlova i langpanne). Sto på 120 grader i 1,5time på nederste rille. Deretter åpnet jeg ovnen på gløtt, og lot den stå sånn over natta :) ble perfekt! 

Anonymkode: f894b...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Toro sin og følg fremgangsmåten slavisk. Den er nydelig og blir perfekt hver gang!

Anonymkode: 223e4...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker den alltid på 150 grader i en time, midt i ovnen, over- og undervarme.

Blir akkurat slik jeg liker den best; sprø uttapå og seig inni ✌

Anonymkode: 07280...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over og undervarme, ikke varmluft. Steker 1,5 time på 100 grader, men forvarmer oven til 200 og setter med til 100 i det jeg setter den inn. 

Anonymkode: 70b2e...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det noe å si at du deler den i to mindre enn en stor selv om den er like høy. Den blir mindre i omkrets og varmen stekes inn fra overflaten. Altså er overflate-kjerne mindre når den ikke er like stor selv om den er like høy. 

Anonymkode: d7aac...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter tips her inne prøvde jeg den i langpanne hos Det Søte Liv. Jeg er ganske god på baking, men pavlovaene ble av en eller annen grunn aldri helt bra. Den fra Det Søte Liv ble perfekt👌🏻(Så tusen takk for tips). 

Toro sin er rett og slett ikke god etter min smak. Smaker kunstig og rart. 

Anonymkode: dd33d...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Etter tips her inne prøvde jeg den i langpanne hos Det Søte Liv. Jeg er ganske god på baking, men pavlovaene ble av en eller annen grunn aldri helt bra. Den fra Det Søte Liv ble perfekt👌🏻(Så tusen takk for tips). 

Toro sin er rett og slett ikke god etter min smak. Smaker kunstig og rart. 

Anonymkode: dd33d...18a

Denne var det jeg brukte:

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/pavlova-i-langpanne

Anonymkode: dd33d...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Toro sin, smaker ikke kunstig, for den inneholder det samme som en vanlig pavlova, bare frysetørret. Jeg stekte den på 150g i en time som oppskriften sa, men lagde den litt større (altså tynnere), og lot den kjøle seg i oven med døren på gløtt. Den ble helt perfekt! Sprø utenpå og seig inni 😋

Anonymkode: 1557a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid denne oppskriften: https://trinesmatblogg.no/recipe/pavlova-med-sitronkrem-og-friske-baer/

Følger oppskriften bortsett fra at jeg varmer ovnen til 200 grader, og skrur ned tempen i det jeg setter kaken inn. Lar den avkjøles i ovnen, og lar den stå i ovnen med døren på gløtt til dagen etter. Blir alltid sprø utenpå og seig inni. 

Anonymkode: d54da...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker også Toro sin, smaker ikke kunstig, for den inneholder det samme som en vanlig pavlova, bare frysetørret. Jeg stekte den på 150g i en time som oppskriften sa, men lagde den litt større (altså tynnere), og lot den kjøle seg i oven med døren på gløtt. Den ble helt perfekt! Sprø utenpå og seig inni 😋

Anonymkode: 1557a...10b

Det er ikke sant, den inneholder både stivelse og aroma i tillegg til eggehvite og syre. Og den er ikke god.

Anonymkode: 5b666...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant, den inneholder både stivelse og aroma i tillegg til eggehvite og syre. Og den er ikke god.

Anonymkode: 5b666...f5b

Jo. Den er bedre enn de som sverger til "hjemmelaget."

Anonymkode: dd29d...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant, den inneholder både stivelse og aroma i tillegg til eggehvite og syre. Og den er ikke god.

Anonymkode: 5b666...f5b

Altså samme som vanlig:

stivelse - maizena

aroma - vaniljesukker

eggehvite - eggehvite

syre - eddik eller sitron

Anonymkode: 1557a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Altså samme som vanlig:

stivelse - maizena

aroma - vaniljesukker

eggehvite - eggehvite

syre - eddik eller sitron

Anonymkode: 1557a...10b

Min pavlova har ikke maisenna eller vaniljesukker i. 

Anonymkode: 5b666...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min pavlova har ikke maisenna eller vaniljesukker i. 

Anonymkode: 5b666...f5b

Det pleier jeg å ha i min, for seighet og smak. 

Anonymkode: 1557a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg lagde pavlova ble den så seig inni at den nesten ikke kunne deles opp! Noen som vet hva som kan være årsaken?

Anonymkode: 8c2d1...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det pleier jeg å ha i min, for seighet og smak. 

Anonymkode: 1557a...10b

æsj😂

Anonymkode: 0800e...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

æsj😂

Anonymkode: 0800e...6fb

Hva i alle dager er æsj med vaniljesukker eller maizena?

Anonymkode: 2cc3d...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 grader, nederst i ovnen. I 1,5 t, lukk så opp døra og la stå til kald. Rund form 26 cm.

Anonymkode: 10a29...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bruker alltid denne oppskriften: https://trinesmatblogg.no/recipe/pavlova-med-sitronkrem-og-friske-baer/

Følger oppskriften bortsett fra at jeg varmer ovnen til 200 grader, og skrur ned tempen i det jeg setter kaken inn. Lar den avkjøles i ovnen, og lar den stå i ovnen med døren på gløtt til dagen etter. Blir alltid sprø utenpå og seig inni. 

Anonymkode: d54da...c56

Denne bruker jeg også - men jeg følger oppskriften, dvs, 120 grader varmluft i 90 minutt. Noen ganger litt lengre hvis jeg lager den større og i langpanne.

Anonymkode: c2082...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

æsj😂

Anonymkode: 0800e...6fb

Synes du det er «æsj» med seig pavlova som smaker litt vanilje? Var det alt du hadde å bidra med i tråden, forresten?

Anonymkode: 1557a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan diskuterast kva som er perfekt Pavlova.  Brukar du oppskrift med eddik?  Har forstått det slik at utan eddik vert den gjerne sprø heilt gjennom, slik svigermors oppskrift er, medan med eddik og gjerne litt maizena vert den seig inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert lagd 100pavlovaer etter hvert, og slev om jeg bruker samme oppskrift og fremgangsmåte, kan resultatet variere. 

Det er mange faktorer sol avgjør; ferske egg, temperaturen på eggene, hvor hardt du pisker, gradene på ovnen, luftfuktigheten i rommet etterpå osv. Jeg lager min lik hver gang; eggehvite, sukker ig vaniljesukker. 

Forøvrig er det latterlig p bruke en toropakke til noe så enkelt. Rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å ikke få pavlovaen perfekt. Bruker forskjellige oppskrifter hvert gang, men alltid en med maisenna og en eller annen type eddik. Uten eddik og/ eller maisenna blir den ikke seig. 

Jeg vet at jeg alltid må ha litt lavere temperatur og litt kortere steketid i min ovn enn det som står i oppskriften. Det har jeg lært meg fra brødbaking, middagsretter og kaker hvor jeg kan stikke i en pinne for å se om den er ferdig. I år brukte jeg oppskriften til trine, 

https://trinesmatblogg.no/recipe/pavlova-med-sitronkrem-og-friske-baer/

hvor det står 120 grader i 1,5 time, så skrudde jeg ned mot 100 grader og skrudde av ovnen etter ca 1t15 min. Det å tilpasse egen ovn er like viktig som hva andre gjør. 

Anonymkode: 3a317...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nigella sin oppskrift, den blir god hver gang. Litt varierende i størrelse men fantastisk god. Eggehviter, sukker, kakao og balsamico. Og jeg sier som Optatium, hvorfor i alle dager skal noe så enkelt komme tørt fra pose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...