Gå til innhold

Utleier vil ha langt mer enn depositum for skade på vinylbelegg på bad


throwaway123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp flyttet fra en leilighet jeg har bodd i i 3år,  hvor huseier krever erstatning for misfarging av belegg på badgulv i dusj. Hun sier det kan ha blitt foresaket av for høy varme og/eller at noe har blitt stående på gulvet og at det vil koste langt over depositumet (10.000kr) å få fikset/byttet til nytt gulv.
 

selv har jeg sett at det har vært noen små flekker der før jeg flyttet inn og av den grunn vært veldig nøye på å vaske regelmessig med gif skurekrem og ajax 2i1 med klor og hatt varmekablene på konstant innenfor 20-25 grader( avhengig av årstid). Til tross for dette har flekkene blitt større i leieperioden.
Har selv brukt dusjen som en vanlig person ville gjort, altså etter trening, før skole/jobb osv..

Er det helt urimelig for utleier å be om total erstatning eller er det faktisk sånn at jeg må betale for at hun skal få et helt nytt gulv og arbeidet det vil ta? Jeg ville nå tro at dette var vanlig slitasje spesiellt når leiligheten av i lav standard og gammel til å begynne med..

takk på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det du sier er sant, så ville jeg nektet han å få depositumspengene og ikke betalt noe. Normal slitasje må en utleier regne med. Gamle bad blir ofte slitte fordi de mangler menbrab eller ikke har tilstrekkelig fuktsperre. Han må kunne dokumentere at skaden er forårsaket av deg. Hvis han bare fikser det og krever deg for penger i ettertid.... synd for han.

Anonymkode: 68952...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier mener det er flekker som ikke har vært der tidligere, men av det jeg har sett var det allerede der når jeg flyttet inn. jeg har ikke sett noen bilder eller andre bevis enn utleiers hukommelse vs min erfaring etter å ha bodd der lenge.

vil det da lønne seg å bare stå på sitt eller vil en takstmann kunne hjelpe å løse hele greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, throwaway123 skrev:

Utleier mener det er flekker som ikke har vært der tidligere, men av det jeg har sett var det allerede der når jeg flyttet inn. jeg har ikke sett noen bilder eller andre bevis enn utleiers hukommelse vs min erfaring etter å ha bodd der lenge.

vil det da lønne seg å bare stå på sitt eller vil en takstmann kunne hjelpe å løse hele greia?

En fagmann av et eller annet slag vil kunne si hva skaden kommer av. En takstmann vil kun forklare hva skaden vil koste. 

Jeg ville ikke betalt en fnugg av hverken egen konto eller depositum før han/hun kan dokumentere at du er årsaken til skaden. 

Anonymkode: 68952...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike flekker er normalt på slike belegg når man har varmekabler under - spesielt der det er eldre varmekabelsystem.

Min mor har slikt belegg på badgulvet, hun har fått høre dette av fagfolk.

Så dette skal du absolutt ikke akseptere av utleier!

Kontakt et firma som driver med slikt (vvs?) og få dem til å komme med en uttalelse. Det vil være billigere for deg, selv om du ev. må betale for en times jobb, enn å gå i en sak med huseier. Om huseier lager bråk så kan denne sørge for at du ikke får igjen depositumet ditt før saken er avgjort enten i konfliktråd eller retten. Så få noen til å uttale seg om det som kan dette! Om du allerede har flyttet ut så kan du nok kreve å få med en fagperson til å se på det, og lar ikke huseier deg gjøre det så få fagpersonen til å komme med en generell uttalelse om slike gamle belegg og varmekabler.

Anonymkode: 4eedb...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt urimelig. Hadde nektet å dekke noe som helst. Nytt vinylbelegg har vi akkurat lagt i utleieleiligheten. Det kostet 5000 kr å få lagt. Husker ikke prisen for selve belegget, men ikke veldig dyrt. Så om det var du som hadde ødelagt det skulle depositum uansett ha dekket det. Dette er normal slitasje og ikke noe utleier kan kreve deg for. Han har kravet og bevisbyrden. Du bare nekter å betale noe, så får han ta det videre. Dette kommer han ikke noen vei med. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Anonym bruker said:

Slike flekker er normalt på slike belegg når man har varmekabler under - spesielt der det er eldre varmekabelsystem.

Min mor har slikt belegg på badgulvet, hun har fått høre dette av fagfolk.

Så dette skal du absolutt ikke akseptere av utleier!

Kontakt et firma som driver med slikt (vvs?) og få dem til å komme med en uttalelse. Det vil være billigere for deg, selv om du ev. må betale for en times jobb, enn å gå i en sak med huseier. Om huseier lager bråk så kan denne sørge for at du ikke får igjen depositumet ditt før saken er avgjort enten i konfliktråd eller retten. Så få noen til å uttale seg om det som kan dette! Om du allerede har flyttet ut så kan du nok kreve å få med en fagperson til å se på det, og lar ikke huseier deg gjøre det så få fagpersonen til å komme med en generell uttalelse om slike gamle belegg og varmekabler.

Anonymkode: 4eedb...c9f

ok, jeg hørte med vvs men det er tydeligvis noe et maler/gulvlegger firma måtte se på i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, HeiteH said:

Helt urimelig. Hadde nektet å dekke noe som helst. Nytt vinylbelegg har vi akkurat lagt i utleieleiligheten. Det kostet 5000 kr å få lagt. Husker ikke prisen for selve belegget, men ikke veldig dyrt. Så om det var du som hadde ødelagt det skulle depositum uansett ha dekket det. Dette er normal slitasje og ikke noe utleier kan kreve deg for. Han har kravet og bevisbyrden. Du bare nekter å betale noe, så får han ta det videre. Dette kommer han ikke noen vei med. 

 

Lykke til!

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, throwaway123 skrev:

ok, jeg hørte med vvs men det er tydeligvis noe et maler/gulvlegger firma måtte se på i så fall.

Jeg husker dessverre ikke hvilken fagperson som sa dette til min mor, tror ikke hun husker det selv heller, for hun hadde flere der til å gjøre forskjellige typer arbeider i leiligheten hennes, bl.a. rørlegger, elektrikker og snekker. Men hør med noen.

https://www.ifi.no/vinylgulv-kan-misfarges

 

Anonymkode: 4eedb...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står pengene på depositumskonto? I så fall skal huseier komme med et skriftlig krav til deg med kopi til banken. Dette skal du bestride. Banken sender vanligvis ut et brev til deg med en svarfrist på to uker (eller var det fire, tro?) Dersom du bestrider kravet er det huseiers ansvar å ta saken til forliksretten og betale kostnadene for dette. Det er ikke ditt ansvar å ringe til fagfolk for å bevise det ene eller det andre. 

Anonymkode: 4cb49...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Står pengene på depositumskonto? I så fall skal huseier komme med et skriftlig krav til deg med kopi til banken. Dette skal du bestride. Banken sender vanligvis ut et brev til deg med en svarfrist på to uker (eller var det fire, tro?) Dersom du bestrider kravet er det huseiers ansvar å ta saken til forliksretten og betale kostnadene for dette. Det er ikke ditt ansvar å ringe til fagfolk for å bevise det ene eller det andre. 

Anonymkode: 4cb49...7bb

ja, de står på en depositumskonto hos sparebanken.
hvis dette blir tilfellet, blir pengene å stå på depositumskontoen frem til saken er løst av forliksretten?

jeg har nå sendt en melding til huseier og sagt at jeg ser på det som en aldersslitasje og håper at det ikke blir for mye mer styr enn at vi kommer til en enighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da står pengene låst for begge parter inntil det foreligger dom fra forliksrådet. 

Anonymkode: 4cb49...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da står pengene låst for begge parter inntil det foreligger dom fra forliksrådet. 

Anonymkode: 4cb49...7bb

Ikke nødvendigvis. Dommen må være rettskraftig før den kan benyttes til å løse ut pengene.

Anonymkode: 68952...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke greia jeg. Han klager på at gulvbelegget er misfarget? Ikke rart det er misfarget når du vasker med blekemidler vel? 

Anonymkode: dbaf9...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, throwaway123 skrev:

Utleier mener det er flekker som ikke har vært der tidligere, men av det jeg har sett var det allerede der når jeg flyttet inn. jeg har ikke sett noen bilder eller andre bevis enn utleiers hukommelse vs min erfaring etter å ha bodd der lenge.

vil det da lønne seg å bare stå på sitt eller vil en takstmann kunne hjelpe å løse hele greia?

Hvis flekkene har blitt større av helt vanlig bruk av badet, og ikke er forårsaket av noe du har gjort, så er det ikke du som skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, throwaway123 skrev:

Takk for alle svar! Huseier og jeg kom til enighet og jeg fikk tilbake depositumet.

Så bra det ordnet seg! 

Anonymkode: 81ea8...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ordnet seg!

ikke koster det så mye å få nytt gulv heller med mindre badet er stort.

Vi la nytt gulv for 3 år siden, ca 7 kvm. Gulvet kostet mellom 2000-3000, det gamle gulvet er bare å rive opp og en gulvlegger gjør det på en times tid

Anonymkode: 3eb1f...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, throwaway123 skrev:

Takk for alle svar! Huseier og jeg kom til enighet og jeg fikk tilbake depositumet.

Så bra! :)

Kan jo være at huseier var i god tro da denne trodde du måtte ha forårsaket flekkene, at han/hun ikke visste at slike flekker oppstår naturlig på slike belegg, og spesielt i områder som utsettes for vann.

Uansett - veldig bra du får tilbake depositumet, det er det eneste riktige! :)

Anonymkode: 4eedb...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...