Gå til innhold

Hvorfor får dere ikke barna deres på skolen i tide?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kontor med utsikt til en barneskole, og hver eneste dag kommer det barn lenge etter det har ringt inn. Fem minutter, ti minutter - og så kommer de, både barn alene og barn sammen med foreldre. I bedagelig tempo, ingen hast eller stress, kommer de samme dag etter dag for seint. Er dere virkelig så dårlige til å organisere morgenen? Og HVER dag? På mine barns skole må alle inn til rektor om de er sene. Med foreldrene. Det hjalp enormt. Det er en ekstrem egoisme dere utviser, et navlefokus av en annen verden. Det ødelegger starten av alle førstetimer for alle lærere og alle klasser, hva ga dere late, uorganiserte slabbedasker retten til det?

Anonymkode: c271f...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett akkurat det samme. Men blir ikke sjokkert når jeg ser hvem foreldre er..ikke noe artig for barna da

Anonymkode: b84bf...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kontor med utsikt til en barneskole, og hver eneste dag kommer det barn lenge etter det har ringt inn. Fem minutter, ti minutter - og så kommer de, både barn alene og barn sammen med foreldre. I bedagelig tempo, ingen hast eller stress, kommer de samme dag etter dag for seint. Er dere virkelig så dårlige til å organisere morgenen? Og HVER dag? På mine barns skole må alle inn til rektor om de er sene. Med foreldrene. Det hjalp enormt. Det er en ekstrem egoisme dere utviser, et navlefokus av en annen verden. Det ødelegger starten av alle førstetimer for alle lærere og alle klasser, hva ga dere late, uorganiserte slabbedasker retten til det?

Anonymkode: c271f...1ae

Hjelpes, for en holdning.

Anonymkode: e5a6a...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes, for en holdning.

Anonymkode: e5a6a...4c9

Hos de omtalte foreldrene? Ja, helt enig. 

Anonymkode: 20801...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos de omtalte foreldrene? Ja, helt enig. 

Anonymkode: 20801...985

Hos HI... 

Anonymkode: f3ee3...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja burde vært samtale med skolens ledelse. Å komme tidsnok burde alle klare.De voksne har ansvaret her for å sørge for at barna kommer tidsnok på skolen.

Anonymkode: ecada...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos HI... 

Anonymkode: f3ee3...883

Jeg er også enig med hi.

En ting er de som kommer løpende med barna en gang. Det kan skje alle at man forsover seg eller noe skjer om morgenen, men de som kommer ruslende 10-20 minutter etter at det har ringt inn, hver dag, de burde få en skikkelig oppstrammer.

Jeg har en datter på ungdomsskolen som jeg har måttet nekte å kjøre med en venninne til skolen. Det er 3 km, og jeg forstår at det er behaglig når været er surt, men den familien er aldri tidsnok. Barna kommer for sent på skolen mi st 3 ganger i uka. Da er du sløv og respektløs.

Anonymkode: f6065...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos HI... 

Anonymkode: f3ee3...883

Hos HI?? Hun har da helt rett!? 

Anonymkode: 75a05...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det samme her. Jeg tenker det er barn som har eget ansvar for å komme seg hjemmefra om morgenen, altså de er alene om morgenen. Og enten får ikke foreldrene tilbakemelding sånn at det får konsekvenser. Eller så bryr de seg ikke. Ungene får altfor mye ansvar for seg selv uten å ha blitt instruert på forhånd og da går det skeis.

Nå er jeg hjemme om morgenen og får mine avgårde og det kan jammen være et mas før de er ute av døra, vanvittig mye somling og dilling(og ja jeg begynner i god tid). Skulle de hatt ansvaret selv hadde de nok kommet for sent hver dag(uten at jeg ser på meg selv som en dårlig mor av den grunn)

Anonymkode: 764a9...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser det samme her. Jeg tenker det er barn som har eget ansvar for å komme seg hjemmefra om morgenen, altså de er alene om morgenen. Og enten får ikke foreldrene tilbakemelding sånn at det får konsekvenser. Eller så bryr de seg ikke. Ungene får altfor mye ansvar for seg selv uten å ha blitt instruert på forhånd og da går det skeis.

Nå er jeg hjemme om morgenen og får mine avgårde og det kan jammen være et mas før de er ute av døra, vanvittig mye somling og dilling(og ja jeg begynner i god tid). Skulle de hatt ansvaret selv hadde de nok kommet for sent hver dag(uten at jeg ser på meg selv som en dårlig mor av den grunn)

Anonymkode: 764a9...1dd

Men dette gjelder også de som kommer MED foreldre.

Anonymkode: c271f...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser det samme her. Jeg tenker det er barn som har eget ansvar for å komme seg hjemmefra om morgenen, altså de er alene om morgenen. Og enten får ikke foreldrene tilbakemelding sånn at det får konsekvenser. Eller så bryr de seg ikke. Ungene får altfor mye ansvar for seg selv uten å ha blitt instruert på forhånd og da går det skeis.

Nå er jeg hjemme om morgenen og får mine avgårde og det kan jammen være et mas før de er ute av døra, vanvittig mye somling og dilling(og ja jeg begynner i god tid). Skulle de hatt ansvaret selv hadde de nok kommet for sent hver dag(uten at jeg ser på meg selv som en dårlig mor av den grunn)

Anonymkode: 764a9...1dd

Dette kan helt klart være riktig i noen av tilfellene. Mitt barn kom for sent 2-3 dager i uka i flere mnd uten at jeg visste om det. Vi bor 300 meter fra skolen, og jeg sendte ham av gårde 10 minutter før det ringte inn. Trodde det var rikelig med tid. Viste seg at han somlet veeeldig, stoppet og lekte, stoppet for å se på ting osv.

Da jeg fikk vite det begynte jeg å sende ham 20 minutter før skolen startet og ba læreren si fra hvis han fortsatte å komme for sent. Har ikke hørt noe mer, så må jo bare regne med at det ble nok tid...

Men uansett er jeg enig med HI. Ser mange rundt her går ut døra fem minutter etter at det har ringt inn. Selv om de har med foreldrene eller blir sendt av gårde av dem. Det bør jo si seg selv at det ikke går. Ene naboen her kjører barna de 300 meterne hver dag, og starter alltid bilen presis 8:30 (når det ringer inn).

Anonymkode: c73b5...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har et barn som er friskt og fungerer som et pliktoppfyllende barn ellers, men er utredet og har fått påvist mangel på tidsbegrep. Hun går på ungdomsskolen men forstår enda ikke hvor lenge 5 min er. Det er veldig slitsomt og invaderende som forelder å skulle fotfølge barnet ditt i alt fra påkledning, matlaging, stell og tannpuss hver morgen, særlig når man selv har andre å tenke på også. Jeg pleide å tilrettelegge, skynde, minne om klokken hvert 5. min, kjefte osv. Ble alltid for sen uansett. Hun er i tillegg en dagdrømmer. Du kan tenke deg hvor dårlig stemning det ble i heimen, og tårer hver morgen. Læreren sa jeg skal slutte å legge meg borti det. Nå står ungen opp nesten to timer før hun må gå, og får for lite søvn pga det, men kommer for sent kanskje bare 1/3 av dagene. Går stadig bedre, men kan love deg det ikke er like lett for alle!

Anonymkode: ad125...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg orker å forsvare meg her inne men.  Vi har dialog med skolen som sier at det er greit at vi kommer for sent noen ganger.

Barnet vårt kommer ofte to min for sent. Hun har endel utfordringer, jeg har en alvorlig sykdom hvor jeg er mest syk om morgenen. Mannen tar med yngste barnet til barnehagen på morgenen, jeg blir veldig fort dårlig denne halvtimen på morgenen der jeg skal gjøre klart yngste. Så er det neste barn som skal hjelpes. Vi har en time. Hun kvier seg for å gå på do på skolen , så hun sitter LENGE på do før vi skal gå. Stor frustrasjon for oss begge to. Hun gruer seg og er spent for å gå på skolen. Når hun først er der, har hun det bra. Hun takler overganger veldig dårlig. Så det å gå ut av huset er rett og slett en stor utfordring. Vi får hjelp fra skolen. 

I dag hadde vi kommet tidsnok, men hun gråt fordi hun var redd det ble kaldt med shorts, og løp inn for å bytte til bukse. Da raste alt.  Defor går vi rolig til skolen, for å hente oss inn. Bli venner igjen, for at dagen skal bli god. 

Noen ganger gruer hun seg så mye at hun nesten spyr, skjelver og går nesten i sjokk. Da har vi fått beskjed fra helsesøster og lærer at det er bedre at hun roer seg og kommer 15 min for sent.

Så ikke alle som kommer for sent er slabbedasker...

Men ! Jeg ser også at det er mange som kommer for sent hver eneste dag. Ofte de samme folkene. Så noen kan nok skjerpe seg. Jeg vet naboen kommer alltid senere enn oss, han sitter og spiller ps2 etter at det har ringt inn. 

Men ikke døm alle så hardt a . Vi vet det er viktig å komme til tiden. 

Anonymkode: aa670...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor er lærer, og har vært lærer i 20 år. Hun har aldri noensinne hatt en klasse, hvor det ikke har vært barn som jevnlig har kommet et par minutter for sent flere ganger i uken. Så, hvis du tror at du har oppdaget et nytt mønster hos nåtidens foreldre, så tar du feil. 

Som min mor sier, så er det ikke de få minuttene som forhindrer hennes mulighet til å skape godt grunnlag for undervisning. 

Anonymkode: 5fb50...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mor er lærer, og har vært lærer i 20 år. Hun har aldri noensinne hatt en klasse, hvor det ikke har vært barn som jevnlig har kommet et par minutter for sent flere ganger i uken. Så, hvis du tror at du har oppdaget et nytt mønster hos nåtidens foreldre, så tar du feil. 

Som min mor sier, så er det ikke de få minuttene som forhindrer hennes mulighet til å skape godt grunnlag for undervisning. 

Anonymkode: 5fb50...664

Om du kommer for sent 5 minutter slik at timen ikke kommer i gang tilsvarer det over 2 klokketimer tapt undervisning for en klasse med 25 elever.

Anonymkode: f6065...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du kommer for sent 5 minutter slik at timen ikke kommer i gang tilsvarer det over 2 klokketimer tapt undervisning for en klasse med 25 elever.

Anonymkode: f6065...c56

Om alle 25 kommer 5 min for sent, er det likevel bare 5 min undervisning som tapes. Stort sett setter læreren i gang til tiden uansett. 

Anonymkode: ad125...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare greier.... mine har aldri noengang kommet for sent til skolen. Aldri forsovet oss. Respekt for andres tid er utrolig viktig for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Rare greier.... mine har aldri noengang kommet for sent til skolen. Aldri forsovet oss. Respekt for andres tid er utrolig viktig for meg. 

Ikke mine heller.

Anonymkode: c271f...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er vi utrolig opptatt av klokken. Det er en veldig stressende samfunnsform for voksne og barn.

Anonymkode: 9ea3d...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om alle 25 kommer 5 min for sent, er det likevel bare 5 min undervisning som tapes. Stort sett setter læreren i gang til tiden uansett. 

Anonymkode: ad125...7d2

5 minutter for hver elev, ja, over 2 timer bortsløst totalt.

Anonymkode: f6065...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

5 minutter for hver elev, ja, over 2 timer bortsløst totalt.

Anonymkode: f6065...c56

Men ingen elev mistet 2 timer! 

Anonymkode: ad125...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg har et barn som er friskt og fungerer som et pliktoppfyllende barn ellers, men er utredet og har fått påvist mangel på tidsbegrep. Hun går på ungdomsskolen men forstår enda ikke hvor lenge 5 min er. Det er veldig slitsomt og invaderende som forelder å skulle fotfølge barnet ditt i alt fra påkledning, matlaging, stell og tannpuss hver morgen, særlig når man selv har andre å tenke på også. Jeg pleide å tilrettelegge, skynde, minne om klokken hvert 5. min, kjefte osv. Ble alltid for sen uansett. Hun er i tillegg en dagdrømmer. Du kan tenke deg hvor dårlig stemning det ble i heimen, og tårer hver morgen. Læreren sa jeg skal slutte å legge meg borti det. Nå står ungen opp nesten to timer før hun må gå, og får for lite søvn pga det, men kommer for sent kanskje bare 1/3 av dagene. Går stadig bedre, men kan love deg det ikke er like lett for alle!

Anonymkode: ad125...7d2

Dette ble jeg nysgjerrig på. Er mangel på tidsbegrep en diagnose/tilstand? Hver slags råd fikk dere for å rette på dette? Kan tenke meg at man må følge et veldig stramt skjema. Hjelper det med alarmer på telefon; 0630 stå opp, 0640 frokost, 0655 tannpuss, 0700 vaske og kle seg, 0710 yttertøy og sko, 0715 ut døra...?

Anonymkode: 93247...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette ble jeg nysgjerrig på. Er mangel på tidsbegrep en diagnose/tilstand? Hver slags råd fikk dere for å rette på dette? Kan tenke meg at man må følge et veldig stramt skjema. Hjelper det med alarmer på telefon; 0630 stå opp, 0640 frokost, 0655 tannpuss, 0700 vaske og kle seg, 0710 yttertøy og sko, 0715 ut døra...?

Anonymkode: 93247...390

Det er ingen diagnose nei, men noe hun har fått påvist at hun ikke har skikkelig forståelse for tid. Det er bare en greie hun strever med. Fikk samme råd som du skrev her, samt stadig bevisstgjøring på tid. Krever mye jobbing med å bruke klokken og kjenne på hvor lang tid ting tar. Lett å miste motivasjon ved mangel på resultat, så det sklir dessverre fort ut. Det oppleves veldig kontrollerende og masete for min datter, så kan ikke overdrive det heller.

Hun bruker disse alarmene som du skrev :) Er det som funker best, men er jo ikke alltid at hun er ferdig med det hun holder på med når hun skulle begynt på neste oppgve, så da hjelper det ikke helt. Hun tror alltid at hun har bedre tid enn hun har. Men det er dette, sammen med at hun tar helt ansvar selv, som fungerer best. Men kommer en del for sent enda 😕

Anonymkode: ad125...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hos HI... 

Anonymkode: f3ee3...883

Du synes det er greit at barn kommer for sent dag etter dag...og gjerne med foreldre som tydeligvis ikke har dårlig tid? Litt av en moral og velkommen til arbeidslivet senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden går det bra og vi får henne avgårde til riktig tid. Men hun har ADHD og autisme diagnose og i perioder har hun mye hang ups og vansker, samarbeider lite og tar ikke i mot beskjeder og vi har hatt perioder hvor vi ikke klarer å få henne til skole i riktig tid uansett hvor tidlig vi vekker og gjør alt klart. I perioder stokker og krøller alt seg for henne, hun blir frustrert, må begynne på nytt, blir stressa hvis vi maser, klarer ikke å føle seg ferdig på do, ferdig med å vaske hender osv. Bruker uendelig lang tid på å kle på seg i dårlige perioder. Er urolig og ukonsentrert, lett for å gråte hvis hun vet at de skal noe annet enn det vanlige, f.eks tur, forestilling og hvis assistent er syk. Da tar alt dobbelt så lang tid.Mange slike ting som har gjort at vi ikke alltid klart det, selvom vi prøver hardt.

Anonymkode: 1b84e...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...